Gå til innhold

Jobben besluttet hjemmekontor - hvordan få logistikken til å gå opp på best mulig måte?

Anbefalte innlegg

Jeg antar samboer er far til yngste? I såfall er det rimelig å forvente at han tar med henne ut for å leke i hvertfall et par timer i helga. Han ser henne jo knapt gjennom uka, og da får du tid til å ta igjen jobb. 

Hvis det virkelig ikke går, kan du også søke om ulønnet omsorspermisjon (f.eks. 20 %). Det kan også samboer gjøre (hvis han er far), det høres ut som det ville hjelpe mye om han var hjemme en dag ekstra i uka og kunne ta seg av barn og hjem.

Anonymkode: 095a0...0f2

Fortsetter under...

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da må han finne annen løsning 

Anonymkode: a57c6...399

Han kan ikke finne noen annen løsning, han jobber på anlegg. De kan ikke flytte anlegget nærmere hjemmet vårt. 

Anonymkode: 763c8...c69

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg antar samboer er far til yngste? I såfall er det rimelig å forvente at han tar med henne ut for å leke i hvertfall et par timer i helga. Han ser henne jo knapt gjennom uka, og da får du tid til å ta igjen jobb. 

Hvis det virkelig ikke går, kan du også søke om ulønnet omsorspermisjon (f.eks. 20 %). Det kan også samboer gjøre (hvis han er far), det høres ut som det ville hjelpe mye om han var hjemme en dag ekstra i uka og kunne ta seg av barn og hjem.

Han kan hjelpe til i helga, og han bruker å gjøre det også. Ulønnet permisjon på hele 20 prosent har ingen av oss råd til, dessverre. Vi har akkurat kjøpt hus (ett år siden) og holder på med å ferdigstille det. Han er for øvrig ikke far til noen av barna. 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han kan hjelpe til i helga, og han bruker å gjøre det også. Ulønnet permisjon på hele 20 prosent har ingen av oss råd til, dessverre. Vi har akkurat kjøpt hus (ett år siden) og holder på med å ferdigstille det. Han er for øvrig ikke far til noen av barna. 

Men da har dere rett og slett bare bæsja i skuffen. Gratulerer.

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg trodde du var alene med barna... 

Hvordan har samboeren din fått tilrettelagt sin arbeidstid?  

Du har mange barn, samboeren din pendler og du ønsker ikke å endre på rutinene hjemme.  Arbeidsgiveren din tilrettelegger allerede for deg vet at du har fleksi-tid.  Det er ikke jobben din som gjør deg syk, det er stor omsorgsbyrde hjemme.  

Det er en mellomting mellom lut og kaldt vann og en evig tilstedeværende mamma.  

Jeg er helt alene med mine to tenåringer.  Kjøring til og fra aktiviteter kan samordnes med andre foreldre.  Da det var hjemmeskole ga jeg beskjed til skolen om at jeg skulle sørge for at alt skolearbeid ble gjort, men at jeg ikke rakk å drive undervisning i arbeidstiden min.  Vi har hund, og barna har ansvar for tidlig og sen kveldstur.  Jeg har bedt arbeidsgiver om nødvendig utstyr for å jobbe hjemme.  Barna må bidra hjemme med matlaging, renhold og rydding.  

Anonymkode: fce1c...7a7

Du kan ikke sammenligne selvgående tenåringer og små barnehagebarn og barn på småtrinn. Hadde jeg bare hatt tenåringen, ville det ha vært en lek. Samboer kan sikkert få tilrettelagt arbeidstid, men han jobber som sagt på anlegg, en flytur borte herfra. Uansett hvordan arbeidstiden hans er der borte, må han jo fly på mandag og dra hjem på torsdag. Eller så må han jo fly dit flere ganger i uka, og blir enda mindre hjemme. 

Jeg har snakket med de eldste om at de kan være enda flinkere på å hjelpe meg på ettermiddager når de ikke trener eller jobber (begge har deltidsjobber to ganger i uka). De er allerede veldig flinke, de lager frokost selv, de har vekkerklokke, de vasker egne klær og hjelper til med pass av småsøsken når det trengs. 

Jeg synes jeg har fått en del tips her som jeg vil prøve, så er veldig takknemlig for alle svar :) 

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men da har dere rett og slett bare bæsja i skuffen. Gratulerer.

Tusen takk for et voksent, reflektert og nyttig bidrag i diskusjonen. God natt til deg. 

Annonse

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han jobber borte fra veldig tidlig mandag morgen til sent torsdag kveld. Så han kan ikke hjelpe meg annet enn fredag og helg. 

Og det er helt utenklig at han kanforskyve litt på arbeidstiden sin for å få kabalen til å gå opp?

Anonymkode: bcaf1...04e

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke sammenligne selvgående tenåringer og små barnehagebarn og barn på småtrinn. Hadde jeg bare hatt tenåringen, ville det ha vært en lek. Samboer kan sikkert få tilrettelagt arbeidstid, men han jobber som sagt på anlegg, en flytur borte herfra. Uansett hvordan arbeidstiden hans er der borte, må han jo fly på mandag og dra hjem på torsdag. Eller så må han jo fly dit flere ganger i uka, og blir enda mindre hjemme. 

Jeg har snakket med de eldste om at de kan være enda flinkere på å hjelpe meg på ettermiddager når de ikke trener eller jobber (begge har deltidsjobber to ganger i uka). De er allerede veldig flinke, de lager frokost selv, de har vekkerklokke, de vasker egne klær og hjelper til med pass av småsøsken når det trengs. 

Jeg synes jeg har fått en del tips her som jeg vil prøve, så er veldig takknemlig for alle svar :) 

Det yngste barnet mitt er 13, hun er ikke selvgående.  Eldste barnet er 17.  Om dine to eldste har jobb så antar jeg at de også er tenåringer?  Mine tenåringer trenger uansett oppfølging, jeg hjelper med skolearbeid, øvelseskjøring, heier på kamper osv.  

Du har helt rett i at du har flere barn enn meg, men jeg er altså alene 100% av tiden.  Ikke mandag - torsdag.  

Det er ikke arbeidsgiveren din alene som skal bære byrden av dine 4 barn.  Har ingen av dem kontakt med fedrene sine eller fedrenes familiemedlemmer?  Kan du samordne kjøring til barnehage/skole/fritidsaktiviteter med andre foreldre.  Kan de to eldste lage middag to dager i uken hver?  Om du ikke har kapasitet til å jobbe 100% så må du redusere arbeidstiden din.  

Har ingen av barna en far?

Far til barna er ikke inne i bildet. 

Helt utrolig hvor mange som stiller de samme spørsmålene igjen og igjen. Les tråden før dere skriver 😅

Veldig mange som henger seg opp i samboeren. Jeg har også en mann som er borte mye av tiden, og nei det kan ikke endres. Forhold dere til det faktiske grunnlaget som HI presenterer. 

Høner altså 

Anonymkode: 0509c...dbf

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for et voksent, reflektert og nyttig bidrag i diskusjonen. God natt til deg. 

Dere har stilt dere slik at dere er ikkefungerende og i tillegg ikke har noe å gå på økonomisk - og du nekter å gjøre noe med det annet enn å syte og bære deg. Da får du bare ha det så godt.

Dere har stilt dere slik at dere er ikkefungerende og i tillegg ikke har noe å gå på økonomisk - og du nekter å gjøre noe med det annet enn å syte og bære deg. Da får du bare ha det så godt.

Vi er fungerende i en normal hverdag uten koronavirus. Skulle man ved etablering av samliv ha i mente verdensomspennende pandemi med de strengeste tiltakene siden andre verdenskrig, total økonomisk kollaps, atomkrig og invasjon av romvesener? De færreste i dag har råd til å gå ned i lønn over natten. 

Annonse

Vi er fungerende i en normal hverdag uten koronavirus. Skulle man ved etablering av samliv ha i mente verdensomspennende pandemi med de strengeste tiltakene siden andre verdenskrig, total økonomisk kollaps, atomkrig og invasjon av romvesener? De færreste i dag har råd til å gå ned i lønn over natten. 

Ved etablering av samliv bør man ha noe å gå på.  Man trenger ikke planlegge for atomkrig, men de fleste planlegger vel med tanke på at "noe" kan gå galt...  

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere bør ha litt å gå på. Hva gjør dere for eksempel om du skulle brekke benet eller miste jobben?

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere bør ha litt å gå på. Hva gjør dere for eksempel om du skulle brekke benet eller miste jobben?

Hvis jeg brekker beinet så blir jeg sykmeldt. Samboer vil da ha krav på syk barnepasser-dager for meg, det gjelder også stebarn. Hvis jeg mister jobben, får jeg jo arbeidsledighetstrygd. Vi har jo en buffer, men vi har ikke råd til å gå ned 20 prosent i stilling. 

Jeg har forsøkt å være konstruktiv her, men du har altså fire barn der ingen har kontakt med sin far, og en hund. Nå har du ny samboer og dere har kjøpt et hus med oppussingsbehov som ligger en halvtimes kjøring fra din jobb og en flytur fra hans. For å ha råd til huset, har dere presset økonomien så mye at å redusere en av stillingene deres med 20 % vil velte lasset.

Det er ikke så lett å gi råd her. De eldste bør hjelpe til mer hjemme og finne ut om de kan sitte på med noen andre til trening. Ellers er det ikke så mye annet å gjøre enn å revurdere hunden og huskjøpet.

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har forsøkt å være konstruktiv her, men du har altså fire barn der ingen har kontakt med sin far, og en hund. Nå har du ny samboer og dere har kjøpt et hus med oppussingsbehov som ligger en halvtimes kjøring fra din jobb og en flytur fra hans. For å ha råd til huset, har dere presset økonomien så mye at å redusere en av stillingene deres med 20 % vil velte lasset.

Det er ikke så lett å gi råd her. De eldste bør hjelpe til mer hjemme og finne ut om de kan sitte på med noen andre til trening. Ellers er det ikke så mye annet å gjøre enn å revurdere hunden og huskjøpet.

Å redusere stillingen til 20 prosent vil velte lasset hos de aller fleste barnefamilier. Jeg har fått mange tips fra folk, og nei, vi avliver ikke hunden. Huset har vi allerede, og vi er ferdig med oppussingen til jul. Da har vi et hus som vi kun har 800 000 i lån på, med høy standard. 

Planen din blir sånn:

Du står opp 6, lager kaffe og starter å jobbe.

Tenåringene står opp når du er ferdig på badet. Den ene går tur med hunden, den andre vekker småsøsknene og får dem på badet og til frokost. Lettvint frokost er lov (Havregrøt i mikro, müsli osv.)

07.25 går tenåringene

Fram til 8 får de to minste se på tv mens du jobber. Da har du fått unna to timer jobb.

Du er hjemme igjen etter levering 9. Se på om du kan ta noen telefonmøter el i bilen. Da har du spart inn en halvtime jobb på det. Det kan i så fall gjentas ved henting. Det er lov å si "Jeg ringer deg 14.30, da har jeg tid til å snakke." Om du får til jobb fra 6-8 og fre 9-14.30, så er det 7,5 timer. Om du har 8 timers dag, så er det noe du kan gjøre mens ungene ser på barnetv. Eventuelt tar du med deg laptop og jobber mens de trener. 

Jeg er litt usikker på hvorfor det tar lengre å kjøre til bhg når du har hjemmekontor enn når du har bortekontor. Er det mer kø?

Ungdommene har ansvar for middag hver sin dag mens du jobber. Det er ikke mye å kreve av dem å lage en gryterett eller varme karbonader. Alternativt bruker du helga på å lage opp store porsjoner av ting som kan fryses og varmes, da gjør middagen seg selv. 

Anonymkode: 3fe71...9b2

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Planen din blir sånn:

Du står opp 6, lager kaffe og starter å jobbe.

Tenåringene står opp når du er ferdig på badet. Den ene går tur med hunden, den andre vekker småsøsknene og får dem på badet og til frokost. Lettvint frokost er lov (Havregrøt i mikro, müsli osv.)

07.25 går tenåringene

Fram til 8 får de to minste se på tv mens du jobber. Da har du fått unna to timer jobb.

Du er hjemme igjen etter levering 9. Se på om du kan ta noen telefonmøter el i bilen. Da har du spart inn en halvtime jobb på det. Det kan i så fall gjentas ved henting. Det er lov å si "Jeg ringer deg 14.30, da har jeg tid til å snakke." Om du får til jobb fra 6-8 og fre 9-14.30, så er det 7,5 timer. Om du har 8 timers dag, så er det noe du kan gjøre mens ungene ser på barnetv. Eventuelt tar du med deg laptop og jobber mens de trener. 

Jeg er litt usikker på hvorfor det tar lengre å kjøre til bhg når du har hjemmekontor enn når du har bortekontor. Er det mer kø?

Ungdommene har ansvar for middag hver sin dag mens du jobber. Det er ikke mye å kreve av dem å lage en gryterett eller varme karbonader. Alternativt bruker du helga på å lage opp store porsjoner av ting som kan fryses og varmes, da gjør middagen seg selv. 

Jeg skrev lenger oppe at det tar dobbelt så lang tid fordi jeg må hjem igjen. Barnehage og skole ligger 5 minutter fra jobb og ca 25 minutter fra hjemmet. Så vanligvis leverer jeg på veg til jobb. Nå må jeg dra samme vei som til jobb, og så hjem igjen. Dobbel reisevei hver veg. 

Jeg er i samme situasjon som deg (men uten ungdommer), hatt hjemmekontor siden mars. Men det er jo ikke noe problem når vi bare gjorde noen endringer, det tenker jeg du og får til.. 

-Ungdommene klarer fint å gå tur med hunden morgen og kveld.

-Om du trenger søvn, sov til 07. Om ikke, jobb en time eller 2 før ungene våkner. 

-Ha klar alle sekker, matpakker etc kvelden før slik at det bare er påkledning og frokost før avreise om morgenen. 

-Når jeg er hjemme etter levering setter jeg på en maskin med klær og oppvaskmaskin. Da gjør jobben seg selv mens jeg jobber. 

-Jobber effektive timer frem til jeg behøver en kopp kaffe og lunsj. Da spiser jeg og henger opp klesvasken samt tar ut av maskinen. Jobber effektive timer frem til ungene må hentes. 

-Hjemme fra bhg setter jeg inn dagens middag på kok eller i ovnen mens barna får slappe av med litt barnetv. Jeg rydder kjøkken, sekker, henger opp alt etter bhg mens middagen lages. 

-Vi spiser sammen, ungene vil slappe av litt til med barnetv eller jeg setter dem i gang med noen aktiviteter rundt kjøkkenbordet mens jeg rydder opp etter middag. 

-Leking/lesing og oppmerksomhet bare til barna. Leker rydder vi opp sammen når vi er ferdige.

-Klokken 18:30 er det bading, når de bader bretter jeg rene klær og legger fram morgendagens klær + pakker alle sekker. 

-Kvelds i pysjamas og med lydbok eller at jeg leser bøker. Deretter tannpuss, fortelle om dagen ved sengen deres og god natt. 

-Jeg setter meg for å jobbe det jeg må, og avslutter som regel med noe jeg vil se på tv en halvtime-time når jeg spiser rett før jeg legger meg rundt 23:00. 

Det går helt fint med god planlegging, rutiner og se løsninger foran problemer. Vi har f.eks allergi i familien og kan ikke spise rask toro-mat, så jeg bruker søndager ofte til å lage alle retter fra bunnen og fryse i ildfaste former. Da er det bare å sette i ovnen og la ris/poteter/pasta koke samtidig. Søndager brukes også til å få kontroll på hus, klær og neste ukens planer. 

Anonymkode: bf169...71b

Jeg skrev lenger oppe at det tar dobbelt så lang tid fordi jeg må hjem igjen. Barnehage og skole ligger 5 minutter fra jobb og ca 25 minutter fra hjemmet. Så vanligvis leverer jeg på veg til jobb. Nå må jeg dra samme vei som til jobb, og så hjem igjen. Dobbel reisevei hver veg. 

Ja, men du skriver at når du er på bortekontor så er det sånn:

7:25 - ut døra med to minste

7:50 - levering i barnehage og SFO

8:00 - arbeidsdagens start

Når du har hjemmekontor, så er det sånn:

8:00 - ut døra med to minste

8:30 - levere i barnehage og SFO

8:40 - kjøre hjem til hjemmekontor

Kjøreturen inkludert levering tar altså 25 minutter når det er vanlig jobb, men 40 minutter når det er hjemmekontor. Jeg bare lurte på om det f.eks skyldes kø?

Ja, men du skriver at når du er på bortekontor så er det sånn:

7:25 - ut døra med to minste

7:50 - levering i barnehage og SFO

8:00 - arbeidsdagens start

Når du har hjemmekontor, så er det sånn:

8:00 - ut døra med to minste

8:30 - levere i barnehage og SFO

8:40 - kjøre hjem til hjemmekontor

Kjøreturen inkludert levering tar altså 25 minutter når det er vanlig jobb, men 40 minutter når det er hjemmekontor. Jeg bare lurte på om det f.eks skyldes kø?

Det er mer kø mellom klokka 8 og 8:30 grunnet kjøring til skole, ungdommer som selv kjører til skole (en del av dem her), busser osv. Så ja, tar ca 10-15 minutter ekstra hvis man kjører etter 7:30. 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis jeg brekker beinet så blir jeg sykmeldt. Samboer vil da ha krav på syk barnepasser-dager for meg, det gjelder også stebarn. Hvis jeg mister jobben, får jeg jo arbeidsledighetstrygd. Vi har jo en buffer, men vi har ikke råd til å gå ned 20 prosent i stilling. 

Men arbeidsledighetstrygd er mye mindre enn 20 % reduksjon av lønnen så den argumentasjonen holder ikke mål.

Anonymkode: 1978b...9b5

Men arbeidsledighetstrygd er mye mindre enn 20 % reduksjon av lønnen så den argumentasjonen holder ikke mål.

Anonymkode: 1978b...9b5

Jeg vil jo søke andre jobber fra dag 1, ikke sitte på ræva og motta arbeidsledighetstrygd. Hvis jeg er så uheldig og mister jobben, vil jeg hive meg rundt og ta hvilket som helst arbeid. Er ingen naver. 

• Opprett ny...