Gå til innhold

Jobben besluttet hjemmekontor - hvordan få logistikken til å gå opp på best mulig måte?

Anbefalte innlegg

Jeg har til vanlig svært høy arbeidsmoral. De siste 5 årene har jeg ikke vært sykmeldt en eneste dag, selv om jeg har kraftig astma som forårsaket lange nattlige anfall i flere år (har blitt markant bedre de to siste årene), jeg har møtt på jobb med migreneanfall, forstuet fot, matforgiftning og store menssmerter.

Fra mars til mai hadde vi hjemmekontor kombinert med stengte skoler og barnehager, og sykt press fra barneskolen (andreklassing) om at foreldre skulle undervise barna og la dem ha "tilnærmet normal skoledag" mellom 8 og 12 hver dag. Oppgavene skulle leveres kl 14. Samtidig så var det en del ekstra møter på jobb, for nå kunne vi ikke stikke innom kontoret til kolleger og så videre. Jeg var på nippet til sykmelding i slutten av denne perioden, så åpnet heldigvis skoler og barnehager igjen. Men da møtte man på en ekstra utfordring - kortere åpningstid i barnehage og SFO. Noe som gjorde at jeg måtte jobbe rundt 2 timer hver kveld, samtidig som jeg skulle sjonglere leksehjelp, husarbeid, lek med barna, kjøring til treninger og så videre. 

Heldigvis fikk vi lov til å komme tilbake på kontoret i juni, og har sittet der siden. Nå er det besluttet hjemmekontor for alle fra mandag. For meg vil dette innebære at alle oppgaver tar mye lengre tid (utrolig dårlig internett hjemme hos meg, ikke printer, ikke nødvendig utstyr), jeg må ta hyppigere pauser fordi jeg verken har kontorstol, ordentlig pult eller store skjermer - å sitte med liten laptop i 8 timer per dag går ut over konsentrasjonen. I tillegg har barnehager og SFO gått i rød beredskap, slik at åpningstider igjen er innskrenket. Det betyr at jeg må bruke 2 timer i min arbeidstid på å levere og hente barna (barnehage og skole ligger nært jobb, så jeg må levere dem og så kjøre hjem igjen til hjemmekontoret, samme leksa på ettermiddagen bare andre veien). Så jeg må jobbe inn disse timene på kveldstid, etter å ha laget og fått i barna middag, kjørt dem på treninger, lagt dem og fått unna husarbeid.

Hvordan få det til? Barnehage- og småskolebarn har leggetid mellom 9 og 9:30. Dvs, jeg må enten la dem gå for lut og kaldt vann og få nesten ingen tid med dem på kvelden, eller at jeg må jobbe mellom 10 og 12 på kvelden, kanskje enda senere, det spørs hvor mye husarbeid det er. Det betyr at jeg rekker bare å sove i 5-6 timer hver natt. 

Er det noen med lignende utfordring som har tips til hvordan jeg skal løse det her? Er ganske fortvilet her jeg sitter, og er redd for at jeg for første gang på 5 år ender opp med full sykmelding på grunn av for stort arbeidspress og for lite søvn. 

Anonymkode: 763c8...c69

Fortsetter under...

Først og fremst ber du om å få hente det du trenger på kontoret, som stol, skjermer ol. Deretter spør du om å få gå til innkjøp av en enkel printer hvis du trenger det. Se om dere har et sted du kan sitte i fred. Søsteren min har for eksempel inlosjert seg i garasjen.

At du må sitte på hjemmekontor burde ikke gjøre at du må bruke me tid på husarbeid eller barn enn vanlig. Reisetiden til og fra jobb hadde du hatt selv om du jobbet på kontoret, så 2 timer ekstra blir det neppe.

Hvordan ser en vanlig dag ut for deg når det ikke er korona?

Anonymkode: bcaf1...04e

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Først og fremst ber du om å få hente det du trenger på kontoret, som stol, skjermer ol. Deretter spør du om å få gå til innkjøp av en enkel printer hvis du trenger det. Se om dere har et sted du kan sitte i fred. Søsteren min har for eksempel inlosjert seg i garasjen.

At du må sitte på hjemmekontor burde ikke gjøre at du må bruke me tid på husarbeid eller barn enn vanlig. Reisetiden til og fra jobb hadde du hatt selv om du jobbet på kontoret, så 2 timer ekstra blir det neppe.

Hvordan ser en vanlig dag ut for deg når det ikke er korona?

Jeg forklarte det kanskje dårlig i hovedinnlegget.

Min vanlige dag ser sånn ut:

6:00 - ut og lufte hund, dusje, lage matpakker for barna, se over sekker osv, vekke barna, frokost, få dem klare

7:25 - ut døra med to minste

7:50 - levering i barnehage og SFO

8:00 - arbeidsdagens start

15:30 - arbeidsdagens slutt

15:40 - hente i barnehage og SFO

16:05 - hjemme, lage middag, hjelpe med lekser, kjøring til treninger (3-4 dager i uka)

18-19:00 - hjem fra trening, rest på lekser, kveldsmat, lek

21:00 - lesing av bok på sengen til de minste, tannpuss, seng for dem

21:30 - husarbeid, kanskje lese en bok eller strikke i cirka en halvtime, kanskje hjelp til de eldste hvis de trenger hjelp med skolearbeid og lignende

22:30-23:00 - leggetid.

Min tid nå med hjemmekontor og redusert tid i barnehage og SFO:

6:00 - ut og lufte hund, dusje, matpakker, sekker, vekke barna, frokost, få barna klare

7:25 - de eldste tar bussen til skolen 

8:00 - ut døra med to minste

8:30 - levere i barnehage og SFO

8:40 - kjøre hjem til hjemmekontor

9:00 - arbeidsdagens start

14:30 - arbeidsdagens slutt

15:00 - hente i barnehage og SFO

15:25 - hjemme, middag, lekser, kjøring til treninger, kanskje noe husarbeid og lek

18:-19:00 - hjem fra trening, kveldsmat, rest på lekser, lek

21:00 - lesing av bok på sengen til de minste, tannpuss, seng for dem

21:30 - husarbeid, kutte ut bok eller strikking for det har jeg ikke tid til lenger, kanskje hjelp til de eldste med skolearbeid osv

22:00-22:30 - ferdig med alt det ovennevnte

Som du ser, mangler to timer arbeidstid i dette regnestykket. To timer som jeg da må jobbe inn enten mellom 4 og 6 på morgenen, eller mellom 22 og 24 på kvelden. Og da har det gått i ett hele dagen i tillegg, slik at man ikke har hatt noen pauser.

Så nei, jeg bruker ikke mer tid på husarbeid eller barn, men jeg bruker mye mer tid på kjøring til og fra barnehage og SFO - i arbeidstiden. 

Jeg har heller ikke plass til kontorstol eller skjerm, men printer kan jeg be om å få kjøpt, det vil hjelpe en del. 

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har til vanlig svært høy arbeidsmoral. De siste 5 årene har jeg ikke vært sykmeldt en eneste dag, selv om jeg har kraftig astma som forårsaket lange nattlige anfall i flere år (har blitt markant bedre de to siste årene), jeg har møtt på jobb med migreneanfall, forstuet fot, matforgiftning og store menssmerter.

Fra mars til mai hadde vi hjemmekontor kombinert med stengte skoler og barnehager, og sykt press fra barneskolen (andreklassing) om at foreldre skulle undervise barna og la dem ha "tilnærmet normal skoledag" mellom 8 og 12 hver dag. Oppgavene skulle leveres kl 14. Samtidig så var det en del ekstra møter på jobb, for nå kunne vi ikke stikke innom kontoret til kolleger og så videre. Jeg var på nippet til sykmelding i slutten av denne perioden, så åpnet heldigvis skoler og barnehager igjen. Men da møtte man på en ekstra utfordring - kortere åpningstid i barnehage og SFO. Noe som gjorde at jeg måtte jobbe rundt 2 timer hver kveld, samtidig som jeg skulle sjonglere leksehjelp, husarbeid, lek med barna, kjøring til treninger og så videre. 

Heldigvis fikk vi lov til å komme tilbake på kontoret i juni, og har sittet der siden. Nå er det besluttet hjemmekontor for alle fra mandag. For meg vil dette innebære at alle oppgaver tar mye lengre tid (utrolig dårlig internett hjemme hos meg, ikke printer, ikke nødvendig utstyr), jeg må ta hyppigere pauser fordi jeg verken har kontorstol, ordentlig pult eller store skjermer - å sitte med liten laptop i 8 timer per dag går ut over konsentrasjonen. I tillegg har barnehager og SFO gått i rød beredskap, slik at åpningstider igjen er innskrenket. Det betyr at jeg må bruke 2 timer i min arbeidstid på å levere og hente barna (barnehage og skole ligger nært jobb, så jeg må levere dem og så kjøre hjem igjen til hjemmekontoret, samme leksa på ettermiddagen bare andre veien). Så jeg må jobbe inn disse timene på kveldstid, etter å ha laget og fått i barna middag, kjørt dem på treninger, lagt dem og fått unna husarbeid.

Hvordan få det til? Barnehage- og småskolebarn har leggetid mellom 9 og 9:30. Dvs, jeg må enten la dem gå for lut og kaldt vann og få nesten ingen tid med dem på kvelden, eller at jeg må jobbe mellom 10 og 12 på kvelden, kanskje enda senere, det spørs hvor mye husarbeid det er. Det betyr at jeg rekker bare å sove i 5-6 timer hver natt. 

Er det noen med lignende utfordring som har tips til hvordan jeg skal løse det her? Er ganske fortvilet her jeg sitter, og er redd for at jeg for første gang på 5 år ender opp med full sykmelding på grunn av for stort arbeidspress og for lite søvn. 

Barna dine har svært sen leggetid, hva med å flytte denne til kl.19.15 for de minste og 20.00 for de eldste (men at du leser for dem frem til 20.30?

Anonymkode: 67eec...97b

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barna dine har svært sen leggetid, hva med å flytte denne til kl.19.15 for de minste og 20.00 for de eldste (men at du leser for dem frem til 20.30?

Anonymkode: 67eec...97b

Skal en 13-åring og en 15-åring legge seg kl 20? :D :D :D Og nei, leggetid før kl 21 for de minste har vi prøvd i ett års tid, blir bare ball. De tuller og nekter å sove, og jeg må uansett være der, mekle, roe ned og holde på. Nei, de får ikke alt for lite søvn når de sover mellom 21 på kvelden og 7 på morgenen. Altså 10 timer søvn er helt OK. De er heller ikke trøtt ut over dagen. Hvis jeg legger dem kl 19:30, skal de da sove i nesten 12 timer hver natt, altså halve døgnet går til søvn? En femåring og en fjerdeklassing? Hva godt skal det være?

Annonse

Jeg har også et barn som sover lite, og har etterhvert lært at husarbeid må gjøres før leggetid, ikke etter. Barnet kan være med/hjelpe til, det behøver ikke føle seg ignorert. Ungene på 13 og 15 bør også bidra. Hvis du kan jobbe fra ni uten å tenke på husarbeid, kan det gå ok. Du kan også stå opp noe senere og lage matpakka om morgenen når du drar ut senere. 

Anonymkode: 095a0...0f2

Ungdommene kan være vel hjelpe til med hundelufting, middagslagning og lekser hos det minste skolebarnet? Eventuelt også følge mindre søsken til trening. Minste kan kanskje gå på rommet tidligere på kvelden med en lydbok. Jeg tror rett og slett du må snu tankegangen fra "dette går ikke" til "hvordan skal jeg løse dette". 

2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ungdommene kan være vel hjelpe til med hundelufting, middagslagning og lekser hos det minste skolebarnet? Eventuelt også følge mindre søsken til trening. Minste kan kanskje gå på rommet tidligere på kvelden med en lydbok. Jeg tror rett og slett du må snu tankegangen fra "dette går ikke" til "hvordan skal jeg løse dette". 

Jeg må følge alle til trening fordi de eldste er for små til å ha lappen. Takk for ideen om lydbok, det skal prøves. Skal se om jeg får en av de eldste å hjelpe til med lekser også noen ganger. Middag skal de slippe å lage når de kommer sulten hjem fra skole og skal videre til trening, mens jeg har sittet hjemme hele dagen :) 

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også et barn som sover lite, og har etterhvert lært at husarbeid må gjøres før leggetid, ikke etter. Barnet kan være med/hjelpe til, det behøver ikke føle seg ignorert. Ungene på 13 og 15 bør også bidra. Hvis du kan jobbe fra ni uten å tenke på husarbeid, kan det gå ok. Du kan også stå opp noe senere og lage matpakka om morgenen når du drar ut senere. 

Anonymkode: 095a0...0f2

Jeg skal se. Hvis det blir for ille ift helsa, så må jeg bare be om sykmelding. Dette går for noen få uker, men blir det langvarig så sliter jeg. Å jobbe hver jævla kveld hele uka, ha null egentid eller avslapning, kutte ned på søvnen og la forholdet til samboer gå i dass hvis jeg ikke rekker å jobbe i uka og må jobbe i helga i stedet, går ikke i lengden med mine diagnoser. 

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg må følge alle til trening fordi de eldste er for små til å ha lappen. Takk for ideen om lydbok, det skal prøves. Skal se om jeg får en av de eldste å hjelpe til med lekser også noen ganger. Middag skal de slippe å lage når de kommer sulten hjem fra skole og skal videre til trening, mens jeg har sittet hjemme hele dagen :) 

Mamma var alene med meg når jeg var liten og hun hadde en veldig krevende jobb og liten tid. Vi pleide å lage mat i stort kvanta og så fryse ned og ta opp etterhvert. Husker det som veldig hyggelig. Lage matpakker på kvelden kan også lette. Har du økonomi til det er vaskehjelp helt gull. 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal se. Hvis det blir for ille ift helsa, så må jeg bare be om sykmelding. Dette går for noen få uker, men blir det langvarig så sliter jeg. Å jobbe hver jævla kveld hele uka, ha null egentid eller avslapning, kutte ned på søvnen og la forholdet til samboer gå i dass hvis jeg ikke rekker å jobbe i uka og må jobbe i helga i stedet, går ikke i lengden med mine diagnoser. 

Samboer kan ikke trå til litt ekstra nå med husarbeid /matlaging og kjøring/henting? 

Luft hunden mellom 07.25 og 08.00.

Med barn som legger seg så sent kan du gjøre husarbeid mens de er våkne og du kan i hvertfall jobbe mens de to eldste er våkne. De kan også settes til husarbeid og bør kunne passe småsøsken. Jobbtelefoner kan du ta i bilen. Med å lufte hunden senere kan du sove en halvtime lenger.

Annonse

2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Samboer kan ikke trå til litt ekstra nå med husarbeid /matlaging og kjøring/henting? 

Nei, for han er ikke hjemme mellom mandag morgen og torsdag sen kveld :) Så bare på fredager kan han kjøre og hente, det hjelper jo noe, men kun en dag i uken. 

Hvis du har en samboer er det da ingen grunn til at du skal gjøre alt med unger, hund og hus?

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, for han er ikke hjemme mellom mandag morgen og torsdag sen kveld :) Så bare på fredager kan han kjøre og hente, det hjelper jo noe, men kun en dag i uken. 

Han kan helt sikkert avlaste i helgene. Akkurat nå må veldig mange jobbe litt ukurant og mange må sjonglere livet litt. Det er ikke det at jeg ikke tror det er utfordrende men det er utfordrende for de fleste nå og det handler i grunn om å tenke litt nytt og om å være litt løsningsorienterte. 

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da leverer samboeren msansag morgen etter å ha luftet hund og gjort ungene klare. Da kan duvstarte å jobbe 07.00 en dagen. Fredag bør også han ta. Da kan du jobbe for eksempel 07.00 til 17.00 den dagen. Da har du full arbeidsdag på mandag og 2,5 timer til gode på fredag slik at du totalt mangler bare 3,5 timer i uka. Gjør en avtale med de eldste om at de passer de yngste en kveld i uka og jobb da så er du i mål.

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da leverer samboeren msansag morgen etter å ha luftet hund og gjort ungene klare. Da kan duvstarte å jobbe 07.00 en dagen. Fredag bør også han ta. Da kan du jobbe for eksempel 07.00 til 17.00 den dagen. Da har du full arbeidsdag på mandag og 2,5 timer til gode på fredag slik at du totalt mangler bare 3,5 timer i uka. Gjør en avtale med de eldste om at de passer de yngste en kveld i uka og jobb da så er du i mål.

Han drar kl 6 på mandag, så det utgår. Men fredag kan han ta, og jeg kan starte å jobbe omså kl 6 på morgenen. Problemet blir jo at så mye morgen- og kveldsjobbing i tillegg til alt det andre vil til slutt gå ut over helsa her, som allerede er skral. Legen har tilbudt meg sykmelding sist gang, men jeg takket nei. Nå tror jeg at jeg vil takke ja hvis dette fortsetter i det uendelige. 

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du har en samboer er det da ingen grunn til at du skal gjøre alt med unger, hund og hus?

Han jobber borte fra veldig tidlig mandag morgen til sent torsdag kveld. Så han kan ikke hjelpe meg annet enn fredag og helg. 

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hæ, dere er to om det og du klager? Latterlig.

Anonymkode: a57c6...399

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han jobber borte fra veldig tidlig mandag morgen til sent torsdag kveld. Så han kan ikke hjelpe meg annet enn fredag og helg. 

Da må han finne annen løsning 

Men du må jo bare legge lista ned? Kan ikke 13 og 15 åringen komme seg på trening selv? Kan ikke de lese for søskna? Kan de ikke lage middag og hjelpe til med husarbeid?

Anonymkode: d948c...f61

Vet ikke hvor gamle barna er, men vi har 4 stk på barneskolen og alle er i seng til 20.30. 3 stk i 5 og 6 trinn. Han i 2.kl legger sec 19.30.

Ville droppet treninger en periode. 

Synes det er rart at skolen krevde at dere foreldrene skulle undervise barna. Her var det lagt opp til at barns skulle klare seg selv, ringe lærer om de trengte hjelp og leverte arbeidet over teams/showbe og mail. De på teams hadde gruppe oppgaver innimellom, lærer startet dagen med en felles samtale fra henne. De kunne videosamtale med alle i klassen også lærer. 

Anonymkode: b3a66...f34

Jeg trodde du var alene med barna... 

Hvordan har samboeren din fått tilrettelagt sin arbeidstid?  

Du har mange barn, samboeren din pendler og du ønsker ikke å endre på rutinene hjemme.  Arbeidsgiveren din tilrettelegger allerede for deg vet at du har fleksi-tid.  Det er ikke jobben din som gjør deg syk, det er stor omsorgsbyrde hjemme.  

Det er en mellomting mellom lut og kaldt vann og en evig tilstedeværende mamma.  

Jeg er helt alene med mine to tenåringer.  Kjøring til og fra aktiviteter kan samordnes med andre foreldre.  Da det var hjemmeskole ga jeg beskjed til skolen om at jeg skulle sørge for at alt skolearbeid ble gjort, men at jeg ikke rakk å drive undervisning i arbeidstiden min.  Vi har hund, og barna har ansvar for tidlig og sen kveldstur.  Jeg har bedt arbeidsgiver om nødvendig utstyr for å jobbe hjemme.  Barna må bidra hjemme med matlaging, renhold og rydding.  

Anonymkode: fce1c...7a7

Jeg trodde du var alene med barna... 

Hvordan har samboeren din fått tilrettelagt sin arbeidstid?  

Du har mange barn, samboeren din pendler og du ønsker ikke å endre på rutinene hjemme.  Arbeidsgiveren din tilrettelegger allerede for deg vet at du har fleksi-tid.  Det er ikke jobben din som gjør deg syk, det er stor omsorgsbyrde hjemme.  

Det er en mellomting mellom lut og kaldt vann og en evig tilstedeværende mamma.  

Jeg er helt alene med mine to tenåringer.  Kjøring til og fra aktiviteter kan samordnes med andre foreldre.  Da det var hjemmeskole ga jeg beskjed til skolen om at jeg skulle sørge for at alt skolearbeid ble gjort, men at jeg ikke rakk å drive undervisning i arbeidstiden min.  Vi har hund, og barna har ansvar for tidlig og sen kveldstur.  Jeg har bedt arbeidsgiver om nødvendig utstyr for å jobbe hjemme.  Barna må bidra hjemme med matlaging, renhold og rydding.  

Anonymkode: fce1c...7a7

Men du vet, dette er jo ren løsningsorientering.....

• Opprett ny...