Gå til innhold

Dette gjør nedstengningen med barna våre, alt for å redde de som allerede er døende på sykehjem...

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjemmekontor for meg vil bety at jeg får mellom 1 og 2 timer mindre på kvelden med barna fordi jeg må jobbe inn det jeg mister i arbeidstiden grunnet lengre reisevei og redusert åpningstid i barnehage og SFO. 

Anonymkode: 45e0e...072

Jeg og. Men så lenge skole og barnehage er åpne, og faren min fortsatt kan få hjelp fra hjemmesykepleien, syns jeg at jeg har det ganske bra.

Anonymkode: 1126b...953

Fortsetter under...

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Spørsmålet som bør stilles er jo også hvorfor ikke det er gjort mer med intensiven såpass lenge etter dette brøyt ut. Jeg sier ikke vi kan bygge sykehus på 10 dager, men nå nærmer vi oss 10 mnd, og fremdeles sitter vi her da.... Kan ikke skylde på fagforening for at vi ikke har rustet opp til nå. Eneste regjeringen kan slå i bordet med er en haug ubrukelige nødrespiratorer. 

Anonymkode: 87501...ccd

Hovedproblemet er ikke mangelen på plass og utstyr. Det som er den store utfordringen er å skaffe kvalifisert personell. Det tar mer enn noen uker å utdanne en lege eller en sykepleier.

Anonymkode: 194b0...493

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjemmekontor for meg vil bety at jeg får mellom 1 og 2 timer mindre på kvelden med barna fordi jeg må jobbe inn det jeg mister i arbeidstiden grunnet lengre reisevei og redusert åpningstid i barnehage og SFO. 

Med så små unger legger de seg sikkert tidlig.  Da kan du jobbe inn de timene etter leggetid. 

Tiltakene slaper utfordringer for mange av oss, men du må ga veldig lang vei til barnehagen hvis det skal bli mellom 1 og 2 timer ekstra kjøring. Du må jo hente og levere dem til vanlig også.

Anonymkode: 194b0...493

Men hva med de barna som har det jævlig hver dag på skolen av diverse grunner, men som på hjemmeskole blomstret opp og lærte ting. De som sliter med selvmordstanker pga av ting i skolehverdagen, og bare går og håper på nedstenging? Er ikke de viktige?

Anonymkode: a0649...5d3

På 13.11.2020 den 2.29, Anonym bruker skrev:

Spørsmålet som du bør stille deg selv er hvorfor du har så sterke meninger om ting du tydeligvis ikke gidder sette deg nok inn i...

Hele verden har hatt behov for flere respiratorer. Det finnes ingen magisk lampe de popper ut av. Det gjør at det tar tid før man får flere respiratorer.

Norge har bestilt 288 ekstra respiratorer i år. Dette kommer i tillegg til de 153 som var i bestilling for 2019/2020 for å skifte ut de som egentlig er såpass gamle at de trenger å skiftes ut. (men de gamle må vi nå fortsette å beholde, for de vil trolig trenges når koronaen blusser opp igjen).

Men selv om vi kunne ha bestilt 10 000 respiratorer og fått dem levert i mars i år, så hadde det ikke hjulpet noe. For vi har nemlig ikke nok intensivpersonell til å bemanne de respiratorene. Og en intensivplass og respirator uten kompetent personell til å betjene den er helt uten nytte. Land det er naturlig at vi sammenligner oss med, f.eks. Tyskland, har 30 intensivplasser pr. 100 000 innbyggere. Norge har 5 slike plasser pr. 100 000 innbyggere. I Europa er det bare Skotland som ligger (såvidt) dårligere an enn oss.

Videre har vi jo uansett ikke nok rom og senger på sykehusene til å isolere så mange pasienter som trolig vil trenge å isoleres. Så når antallet innlagte koronapasienter (selv om de kanskje ikke ligger på respirator) når et visst antall, så vil vi måtte stenge store deler av annen undersøking og behandling på sykehusene. Blir det virkelig ille så må respiratorer som ellers brukes på operasjonsstuene brukes til koronapasienter, da står vi uten operasjonsstuer også. Kollapser helsevesenet vil vi få problemer med å hjelpe akutte skader og sykdom.

For sykehuskapasiteten i Norge er systematisk bygd ned siden 1980. Om jeg ikke husker helt feil hadde vi den gang ca. 22 000 sengeplasser ved norske sykehus. Nå har vi rundt 11 000, tror jeg det var. Og i samme periode har befolkningen økt med over en million. Alle nye sykehus som er bygget i Norge er i tillegg til dette bygget mindre enn hva det har vært behov for, noe som igjen gjør at vi har altfor få senger totalt til å møte slike store hendelser som en pandemi er. Flere sykehus har en dekning på over 100 % - dvs. de har til enhver tid korridorpasienter.

Og når det gjelder psykiatrien. Erna Solberg påstod at hun skulle trappe opp satsingen i psykiatrien. Istedenfor har hun trappet ned. Da hjelper det lite med nyttårstaler hvor hun nesten viser krokodilletårer. Nedtrappingen i antall sengeplasser i psykiatrien går samme vei som antall sengeplasser ellers i sykehusene - nedover. Langt flere blir i dag dømt til psykisk behandling, og dermed blir det enda færre plasser i psykiatrien. Fagmiljøer og -ressurser bygges ned. Det sier seg selv at også barn blir tapere i denne nedtrappingen - selv om de lover stadige bedringer. Ansvaret for oppfølging legges ofte til kommuner som ikke får ressurser nok.

Feilen er at alle mulige poster ses altfor isolert fra alt annet, så det blir for mye fokus på enkeltposter, ikke på helheten. Hvorfor er det f.eks. 20 % av barn og unge som sliter psykisk? Hva er det med samfunnet vårt i dag som gjør at dette skjer? Svaret er trolig ikke bare ett, det er trolig en rekke ting som er årsak, kosthold, aktivitet, økonomi, familieforhold, mobbing, kjøpepress, prestasjonspress, forurensning, mindre søvn... alt henger sammen. Men det fokuseres på en og en ting. Da får vi bare stadig større utgifter og mindre igjen for det.

Ja, det er fælt at så mange barn og unge sliter nå. Og likevel, vet vi om de ville slitt så mye mindre om prisen var at vi i tillegg til å miste altfor mange i besteforeldregenereasjonen, likevel ville få mange som ble arbeidsledige, kollaps i helsevesenet (som vil gå utover alle, uansett alder og helseproblem), samfunnsøkonomi osv.?

For i motsetning til hva så mange tror, inkl. HI, nedstengingen har egentlig bare litt med å "redde de som er døende på sykehjem". Det har langt mer å gjøre med samfunnet vi lever i, hvordan vi best kan beholde tilbud vi er avhengige av også på andre siden av denne pandemien, økonomi, arbeidsplasser, helsevesen, ikke miste for mange fagpersoner osv. osv. Uansett løsning som velges så vil mange måtte forsake og kanskje lide. Land over hele verden forsøker å minimere lidelsene, men de kan ikke hindre massive lidelser som det denne pandemien dessverre fører med seg. Uansett hvilken løsning et land velger så vil det koste svært dyrt.

Fokuset når det kommer til barn må være å jobbe for å sikre tilbud innenfor de rammene som pr. i dag er mulige med de ressursene som er tilgjengelige. Men ikke en gang politikerne kan trylle frem det de har fjernet over tiår, så da må alle gjøre det vi kan i mellomtiden for å støtte så godt vi kan.

Og så er det mange som virkelig bør gå i seg selv ved neste valg, slutte å stemme populistisk, men begynne å tenke etter hvilket samfunn vil vi ha, tenke på helheten.

Anonymkode: d990e...c00

Så sterke meninger? Vi er inne i et diskusjonsforum, å stille spørsmål om hvorfor vi bruker penger på nødrespirator (eller hurtigtaster som ikke fungerer) er definitivt ikke å ha sterke meninger. Uansett, du lister jo opp en mengde argumenter her som bygger opp under det jeg er kritisk til da... men sterke meninger er kanskje forbeholdt bare deg? Ellers så blander du meg med andre anonyme her. 

Vi har rundt 3000 utdannede innen helse som ikke får godkjent utdannelsen sin, grunnet den er tatt i utlandet. Vi har mange tomme lokalsykehus etter diverse reformer. 

Jeg stemmer ikke høyre og har alltid vært kritisk når det nedbemannes i helsevesenet. 

Og ja, det er politisk vilje som må til for å gjøre endring her. Jeg vasker hendene jeg, selv om jeg ikke heier på alt som blir gjort av politikere, droppet ferien, holder avstand. Å være kritisk betyr ikke at en ikke gjør sin del av dugnaden. 

På 13.11.2020 den 8.50, Anonym bruker skrev:

Og det kaller jeg sutring. Hvor mye tid med barna tror du vi har med doble vakter? Vi som jobber frivillig på teststasjon utenom arbeidstid for å hjelpe til å ta unna køen. Vi som faktisk i lange perioder ikke har sovet i vår egen seng( min kollega, for eksempel, har sovet i campingvognen i lange tider, jeg ligger på gjesterommet) for å unngå å ta med smitte hjem? 

Anonymkode: af9a4...e7f

Annonse

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har rundt 3000 utdannede innen helse som ikke får godkjent utdannelsen sin, grunnet den er tatt i utlandet. Vi har mange tomme lokalsykehus etter diverse reformer. 

Grunnen til at det ikke blir godkjent er ikke at den ikke er tatt i Norge. Grunnen er at de ikke tilfredsstiller norske krav. To helt forskjellige ting. Jeg jobber med sykepleiere fra Øst-Europa som er sykepleiere der de kommer fra. Det er ikke dermed sagt at de er tilsvarende norsk. På noen områder er de kanskje bedre, men eksempelvis kan de mangle vitenskapsteori og metode. Da må de ta det om de ønsker norsk autorisasjon. Det må være en grense et sted uansett om den føles urettferdig.

Anonymkode: af9a4...e7f

På 12.11.2020 den 21.37, Pobie skrev:

Eldre folk er ikke verdiløse bare fordi de er eldre. Man er heller ikke nødvendigvis døende fordi man er gammel. 

Skal eldre tilbringe de siste månedene og årene sine i isolasjon og dø alene slik at barn og unge kan leve som normalt? De har jo hele livet foran seg og dette er en kort periode for dem. For eldre kan dette være det siste de opplever. 

Problemet nå er at det finnes ikke noe enten eller 🤷‍♀️

Anonymkode: c50fd...260

On 11/12/2020 at 8:55 PM, Anonym bruker said:

dette gjelder sårbare barn, ikke vanlige funkerende barn, mine har 0 skader

Anonymkode: 09054...492

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

dette gjelder sårbare barn, ikke vanlige funkerende barn, mine har 0 skader

Anonymkode: 09054...492

Så dine barn er fasit for alle andre barn med normale foreldre. Interessant måte å se verden på må jeg si.

Anonymkode: 0d115...3d9

• Opprett ny...