Anonym bruker Skrevet 12. november 2020 #1 Del Skrevet 12. november 2020 Min mann er musiker og har hatt et enkeltmannsforetak i 12 år. Han er altså selvstendig næringsdrivende. Nå faller hans rettigheter i forhold til kompensasjon bort, da ordningen opphører i januar (korona-tiltaket for selvstendige). Jeg sier han bør lage seg er AS i dag, for å ha anledning til å på sikt kunne søke om feks dagpenger osv. Som AS kan han også permittere seg selv, få pensjonspoeng mm. Han arbeider som musiker, primært i utlandet, og det ser ikke videre lyst ut med tanke på å få jobben tilbake over jul. Til vanlig har han hart en inntekt på 600.000kr i året i snitt de siste fem årene. Dere med peiling, hva lønner seg, å være selvstendig næringsdrivende eller ha AS? Hva ville du gjort i hans sko? Anonymkode: 7c106...53d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144410500-fordeler-vs-ulemper-as-eller-enkeltmannsforetak/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. november 2020 #2 Del Skrevet 12. november 2020 Mannen min er selvstendig, hadde enkeltmannsforetak første årene og opprettet deretter et AS. Min erfaring er at regnskapet er lettere med et AS. Han er ansatt i eget selskap og har alle rettigheter som alle andre ansatte i dette landet har, det er en fordel. Det er også en fordel at privatøkonomi og bedriftsøkonomi kan skilles, har man et enkeltmannsforetak blir all bedrift også privat, alle inntekter blir regnet som din personlige inntekt. Det er bedre med en bedriftskonto som alle inntekter går inn på og utbetaling av lønn fra den kontoen. Alle utgifter i selskapet betales også fra bedriftskontoen, og alt blir mye mer oversiktlig. Jeg hadde helt klart opprettet et AS, men det er mye fordi jeg ikke er veldig flink med regnskapsføring og fordi jeg ønsker et skille mellom privatøkonomi og bedriftsøkonomi. Om mannen din er i tvil bruker han en time med en regnskapsfører og får 100% riktige opplysninger på fordeler og ulemper ved begge former. Anonymkode: 3360a...28c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144410500-fordeler-vs-ulemper-as-eller-enkeltmannsforetak/#findComment-149426887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. november 2020 #3 Del Skrevet 12. november 2020 Fordelene med as er som du har nevnt rettigheter ved sykdom, arbeidsledighet osv. ved as mottar han lønn fra eget selskap og opparbeider rettigheter deretter. Samtidig betaler man arbeidsgiveravgift og det følger noe mer utgifter til regnskap i forhold til rapportering osv. Juridisk sikrer du deg bedre ved AS, ved konkurs har du begrenset ansvar. Et ENK vil gjelden i selskapet følge innehaver videre. Du har færre fradrag i skatten, men samtidig slipper du arbeidsgiveravgift. Jeg er uenig i at det er lettere å føre regnskap ved AS. Du har i tillegg til skattemelding med vedlegg både aksjonæroppgaven og plikt til å levere årsregnskap. Dette er en av de store fordelene med ENK, mindre rapportering, trenger ikke sende a-melding hvis du ikke har ansatte. Ved ENK vil du lett filtrere ut private utlegg/betalinger mot privatkonto. I ett AS blir det mellomværende med oppfølging, noe som fort blir rotete hvis eier ikke har stålkontroll på alle kvitteringer osv. Hvis du trenger f eks konsesjon i driften vil du ha dette som innehaver i ett ENK, mens et AS må søke eget. Valget mellom AS og ENK handler om risiko. For en som driver helt for seg selv og har lite investeringer, kan ENK være en god løsning. Så fort en er avhengig av jevn inntekt, opparbeider mye forpliktelser osv, så bør man velge et AS. Han kan omdanne fra ENK til AS skattefritt, så her er det viktig å bruke regnskapsfører og gjøre dette riktig i prosessen. Anonymkode: f61b0...314 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144410500-fordeler-vs-ulemper-as-eller-enkeltmannsforetak/#findComment-149426907 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå