GÃ¥ til innhold

Areal av sirkel, kan noen hjelpe?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter med en tidligere eksamensoppgave jeg bare ikke får til. Det står oppgitt som eneste informasjon at sirkelen har areal 9pi. 

For å finne svar på resten av oppgaven må jeg ut fra denne informasjonen finne diameter. 

Blir det kvadratrota av 9 for å finne radius (3) og kvadratrota av 9 x 2 for å finne diameter (6)? 

Takk på forhånd om noen kan hjelpe en håpløs nettstudent. 

Anonymkode: 32246...c73

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144410474-areal-av-sirkel-kan-noen-hjelpe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Radius er halvparten av diameteren og kvadrstroten av 9 er 3, ja. 

Anonymkode: 1b1ec...70a

Jeg vet radius er halvparten av diameter, jeg vet hvordan jeg regner det ut "riktig" vei, og jeg vet hvordan jeg regner ut kvadratrot, men jeg ble veldig forvirret når det kun stod oppgitt A=9pi. Om jeg tenker riktig at det skal være kvadratrot av oppgitt tall har jeg løst oppgaven, men synes det var oppgitt på en forvirrende og klønete måte. Sannsynligvis er det klønete kun fordi jeg er klønete! 😜 Men det kan ikke løses på noen annen måte? Man skal ikke bare dele på 2 så radius blir 4.5 og diameter 9? Jeg spør fordi jeg har en tendens til å komplisere utregninger og på den måten klusse til alt. 

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet radius er halvparten av diameter, jeg vet hvordan jeg regner det ut "riktig" vei, og jeg vet hvordan jeg regner ut kvadratrot, men jeg ble veldig forvirret når det kun stod oppgitt A=9pi. Om jeg tenker riktig at det skal være kvadratrot av oppgitt tall har jeg løst oppgaven, men synes det var oppgitt på en forvirrende og klønete måte. Sannsynligvis er det klønete kun fordi jeg er klønete! 😜 Men det kan ikke løses på noen annen måte? Man skal ikke bare dele på 2 så radius blir 4.5 og diameter 9? Jeg spør fordi jeg har en tendens til å komplisere utregninger og på den måten klusse til alt. 

Kan du legge ut hele oppgaven slik den står. Det du skriver gir ingen mening. A=9pi. Det må være mer informasjon enn det. 

Anonymkode: 1b1ec...70a

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...