Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #1 Skrevet 10. november 2020 Hei Jeg har forstørret skjoldbruskkjertel og knuter og har tatt biopsi som ikke påviser noe farlig. Alle blodprøver viser ingen feil på stoffskiftet. Kirurgen sa at jeg kunne velge om jeg ønsket å operere bort halve skjoldbruskkjertelen(høyre del som er forstørret) hvis den er plagsom. Jeg er da usikker... Den er plagsom, kjenner den godt på høyre side. Men hvor plagsom bør det være før jeg burde ta en operasjon? Synes det er vanskelig å avveie for og i mot. Vet at dette er et veldig vanlig inngrep og at det ikke er stor risiko... men blir så usikker. Noen her som har operert pga plagsom skjoldbruskkjertel ? Altså ikke pga stoffskifte eller kreft? Hvor plagsomt var det før operasjon og har det blitt ettervirkninger? Håper på erfaringer Anonymkode: 57521...f26
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #3 Skrevet 10. november 2020 Jeg har operert ut min pga voksende knuter. Den ble plagsomt, både ift svelging og følte den presset veldig på luftrøret. (Var aldri fare for at det ble tett, men plagsomt) Veldig fornøyd etter operasjon. Nå som kjertelen er ute må jeg jo ta levaxin, men det har gått enkelt å regulere. Lite smerter etter operasjon, og arret ble pent. Jeg fjernet hele da, kanskje annerledes for deg om du fjerner halve. Anonymkode: b4327...6ff
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #4 Skrevet 10. november 2020 Hei. Dette var veldig interessant. Kan jeg spørre hvordan dere oppdaget dette, dere som har slitt med det? Jeg plages av det jeg mistenker er min skjoldbruskkjertel. Var sikker på det var stoffskiftet, men nei, helt normalt. Anonymkode: 2f711...802
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #5 Skrevet 10. november 2020 Jeg hadde riktignok høyt stoffskifte pga en kjertel som overproduserte, men jeg valgte å operere den ut fordi det var ubehagelig. Spesielt hos frisøren, når det var kaldt ute og jeg hadde jakker helt igjen opp eller andre ting som presset på. Operasjonen gikk veldig fint, og arret er vanskelig å se. Jeg opererte ut hele, så jeg må også ta levaxin resten av livet, men det var deilig å slippe det ubehaget utpå halsen, og jeg kjente noe når jeg svelget. Anonymkode: f10bd...79e
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #6 Skrevet 10. november 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde riktignok høyt stoffskifte pga en kjertel som overproduserte, men jeg valgte å operere den ut fordi det var ubehagelig. Spesielt hos frisøren, når det var kaldt ute og jeg hadde jakker helt igjen opp eller andre ting som presset på. Operasjonen gikk veldig fint, og arret er vanskelig å se. Jeg opererte ut hele, så jeg må også ta levaxin resten av livet, men det var deilig å slippe det ubehaget utpå halsen, og jeg kjente noe når jeg svelget. Anonymkode: f10bd...79e Ja kjenner ubehag på høyre side og litt når jeg svelger. Ser at det er større på den ene siden utenpå. Syns også det er ubehagelig å ligge/sove på høyre side.. stram på halsen...kjenner det hele tiden. Men siden jeg ikke har stoffskifte problematikk eller andre ting... så føler jeg liksom litt på å legge meg under kniven. Er en stor pyse, så vil liksom at det i såfall skal være en stor fordel😅 HI Anonymkode: 57521...f26
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #7 Skrevet 10. november 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hei. Dette var veldig interessant. Kan jeg spørre hvordan dere oppdaget dette, dere som har slitt med det? Jeg plages av det jeg mistenker er min skjoldbruskkjertel. Var sikker på det var stoffskiftet, men nei, helt normalt. Anonymkode: 2f711...802 Her har moren min og alle 3 søstrene hennes fått struma eller stoffskifte sykdom. Har lenge kjent på en klumpfølelse i halsen som fastlegen min mente bare var «globulusfølelse» , noe psykisk. Har hatt angst problematikk...Var min mor som sa at jeg skulle kreve ultralyd. Så tok fastlegen min å sjekket . Han kvapp til når han så at høyre side av skjoldbrusk var betydelig større og at jeg hadde 2 svære cyster/tumorer oppå den igjen. Ble sendt til biopsi og heldigvis ikke no farlig. Problemet mitt er nå at jeg kan velge om jeg vil operere.., ikke pga medisinsk grunn, men for å slippe ubehag. Syns d er vanskelig 😅 HI Anonymkode: 57521...f26
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #8 Skrevet 10. november 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har operert ut min pga voksende knuter. Den ble plagsomt, både ift svelging og følte den presset veldig på luftrøret. (Var aldri fare for at det ble tett, men plagsomt) Veldig fornøyd etter operasjon. Nå som kjertelen er ute må jeg jo ta levaxin, men det har gått enkelt å regulere. Lite smerter etter operasjon, og arret ble pent. Jeg fjernet hele da, kanskje annerledes for deg om du fjerner halve. Anonymkode: b4327...6ff Ja kirurgen sa at jeg skal slippe å ta levaxin når de bare fjerner halve. Den delen som er igjen skal kunne produsere nok. Klart er jo en liten risiko for at den delen ikke jobber så godt, men kirurgen var ganske sikker på at det gikk fint. Hi Anonymkode: 57521...f26
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #9 Skrevet 10. november 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja kjenner ubehag på høyre side og litt når jeg svelger. Ser at det er større på den ene siden utenpå. Syns også det er ubehagelig å ligge/sove på høyre side.. stram på halsen...kjenner det hele tiden. Men siden jeg ikke har stoffskifte problematikk eller andre ting... så føler jeg liksom litt på å legge meg under kniven. Er en stor pyse, så vil liksom at det i såfall skal være en stor fordel😅 HI Anonymkode: 57521...f26 Jeg brukte flere år på å bestemme meg selv. Det var ingen operasjon jeg måtte gjøre, men ubehaget var jo der, så jeg endte opp med å operere. Hun kirurgen min hadde veldig godt rykte på seg, men tror hun er pensjonert nå. Dette var på HUS. Skjønner at du er i tvil, men det er ifølge de som har peiling på det et enkelt inngrep. Jeg var også litt redd for hvordan arret kom til å bli, men det er laget i en naturlig fold, så man ser det ikke i det hele tatt Anonymkode: f10bd...79e
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #10 Skrevet 10. november 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hei. Dette var veldig interessant. Kan jeg spørre hvordan dere oppdaget dette, dere som har slitt med det? Jeg plages av det jeg mistenker er min skjoldbruskkjertel. Var sikker på det var stoffskiftet, men nei, helt normalt. Anonymkode: 2f711...802 Det var vel mine foreldre som oppdaget det. Halsen var veldig tydelig hoven, og jeg dra til legen og så spesialist når jeg var 10-11 år. Jeg hadde relativt stort struma, så det var jo lett å se. Dessuten har halve familien stoffskifte- og strumaproblematikk. Hvorfor mistenker du noe? Anonymkode: f10bd...79e
Anonym bruker Skrevet 11. november 2020 #11 Skrevet 11. november 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Det var vel mine foreldre som oppdaget det. Halsen var veldig tydelig hoven, og jeg dra til legen og så spesialist når jeg var 10-11 år. Jeg hadde relativt stort struma, så det var jo lett å se. Dessuten har halve familien stoffskifte- og strumaproblematikk. Hvorfor mistenker du noe? Anonymkode: f10bd...79e Jeg har hatt en følelse av ubehag i og på halsen i lengre tid. Vi snakker år. Legene har tatt stoffskifteprøver, som er normale. Flere i familien sliter med stoffskiftet. Når jeg så ble hes og fikk forstyrrelser på stemmen, så ble jeg sendt til ØNH spesialist. Der ser alt fint ut, ingen tegn til noe skummelt. Nye stoffskifteprøver. Ingen forskjell. Nå bare løfter de på skuldrene. Men ingen har foreslått ultralyd eller time hos endokrinolog. Det skal jeg kreve nå. Uten tvil. Anonymkode: 2f711...802
Anonym bruker Skrevet 11. november 2020 #12 Skrevet 11. november 2020 Lavt stoffskifte er ingen spøk da, om du får det etter operasjonen. Mange lever godt med tilskudd av levaxin, men det er også mange som ikke blir helt friske. Jeg vet ikke hvordan ubehaget ditt kjennes, men jeg har veldig mange lavt stoffskiftesymptoner selv om jeg tar medisin. (verst er "hjernetåke-dagene" 🙄) Anonymkode: 53b68...a4b
Anonym bruker Skrevet 11. november 2020 #13 Skrevet 11. november 2020 Jeg tror jeg ville tatt sjansen på operasjon hvis jeg hadde hatt ditt ubehag. Jeg har operert ut min, riktignok pga kreft, men gjorde det i to omganger. Tok først halve. Kroppen klarte da å tilpasse seg og produsere nok hormoner til at jeg slapp medisin. Fikk stemmebåndsparese, men det gikk over etter noen uker. Måtte operere ut resten av kjertelen noen måneder senere, så nå må jeg ta levaxin. Det går også fint, merker ingen forskjell på kroppen fra tidligere. Eneste er den psykiske belastningen ved å vite at jeg er avhengig av at noen lager medisiner til meg resten av livet - men slik er det jo mange som har det. Anonymkode: 0a51b...55d
Anonym bruker Skrevet 11. november 2020 #14 Skrevet 11. november 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror jeg ville tatt sjansen på operasjon hvis jeg hadde hatt ditt ubehag. Jeg har operert ut min, riktignok pga kreft, men gjorde det i to omganger. Tok først halve. Kroppen klarte da å tilpasse seg og produsere nok hormoner til at jeg slapp medisin. Fikk stemmebåndsparese, men det gikk over etter noen uker. Måtte operere ut resten av kjertelen noen måneder senere, så nå må jeg ta levaxin. Det går også fint, merker ingen forskjell på kroppen fra tidligere. Eneste er den psykiske belastningen ved å vite at jeg er avhengig av at noen lager medisiner til meg resten av livet - men slik er det jo mange som har det. Anonymkode: 0a51b...55d Ja tanta mi tok bort hele pga stoffskifte.. og tar levaxin og sier selv at hun ikke er plaget. Eneste minuset er det at hun må ta medisin resten av livet. Hmmmm jeg venter nok uansett med å be om operasjon til neste år(hvis ikke den plutselig blir større), til covid situasjonen kanskje har roet seg. Takk for svar 😊 Hi Anonymkode: 57521...f26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå