Gå til innhold

Mange på Facebook etterlyser at folk står frem når de er smittet av covid-19

Anbefalte innlegg

Her i kommunen er det flere smittetilfeller. Kommentarfeltet på Facebook koker av kommentarer om at de som er smittet må stå frem, slik at folk som har vært i kontakt med dem skal kunne isolere seg. Flere har ønsket at kommunen går ut med navnene på de smittede, og mener at det er bare tull med taushetsplikt og smittevern.

Jeg blir rystet av slik lesing. De som er smittet informerer smittesporerne, som igjen tar kontakt med dem som er oppgitt som nærkontakter. Nærkontaktene testes, smittevern ivaretas. Er det nødvendig for de smittede å gå ut offentlig og opplyse om at de har koronavirus? Er det slik med alle andre sykdommer - om man har fått klamydia, skal man ut i avisa og informere, i stedet for å informere legen om sine sexpartnere i den aktuelle perioden, som da blir kontaktet av legen? Hva med rotavirus, influensa og andre virus som spres - skal man stå offentlig og opplyse om det? Med navn og bilde?

For øvrig, HVOR skal man stå frem? Avisen? Facebook? Lapper på butikken?

Er det bare jeg som synes at all isolasjon og restriksjoner har gått i hodet på folk, eller mener dere det er fornuftig med offentlig gapestokk av koronasyke?

Anonymkode: 9fb4d...479

Fortsetter under...

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange er villige til å kaste både egne og andres rettigheter på bålet. Frykt gjør noe med folk. Tysenfryd for diktatorer

Anonymkode: 460e8...2f3

Det er jo dette som er skremmende. Mange mener at det er OK at personvern, taushetsplikt og andre rettigheter man har i et rettssamfunn sløyfes bare fordi det er kommet et nytt virus til landet. Folk er styrt av hysteri og panikk, angir, kjefter, tørster etter bøter, straff og gapestokk. Ikke noe rart når det skrives side opp og side ned om hvor lite flink ungdom er, hvor mye folk fester, hvor lite folk tar hensyn, det oppfordres å tyste på naboer og familie osv. 

Antallet man kan ha smittet med kamydia er som regel ganske mye mindre enn med korona og selv om det er smittsomt går det ikke så fort (i de fleste miljøer) som med korona.

Hvis jeg ble smittet ville jeg nok sansynlig vis kontaktet alle jeg gadde vært i konrakt med selv og gjerne varslet via fb eller liknende. Jeg ser ikke noe problem i at folk fikk vite det. Jo fortere folk kunne få besljed jo bedre.

Anonymkode: dc1d2...9a4

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Antallet man kan ha smittet med kamydia er som regel ganske mye mindre enn med korona og selv om det er smittsomt går det ikke så fort (i de fleste miljøer) som med korona.

Hvis jeg ble smittet ville jeg nok sansynlig vis kontaktet alle jeg gadde vært i konrakt med selv og gjerne varslet via fb eller liknende. Jeg ser ikke noe problem i at folk fikk vite det. Jo fortere folk kunne få besljed jo bedre.

Problemet er all den dømminga og tørstinga etter sanksjoner for dem som er smittet. Går man ut med dette offentlig, vil det kunne gå ut over dine barn. Det har vært flere artikler i avisen der barna ble utestengt og mobbet fordi foreldrene deres er svenske eller kinesiske. 

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er all den dømminga og tørstinga etter sanksjoner for dem som er smittet. Går man ut med dette offentlig, vil det kunne gå ut over dine barn. Det har vært flere artikler i avisen der barna ble utestengt og mobbet fordi foreldrene deres er svenske eller kinesiske. 

Noen har sikkett blitt mobbet for det, men jeg kan ikke tenke meg at noen blir mobbet for å få korona. De går jo uansett vite hvorfor vennene er borte fra skolen.  

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen har sikkett blitt mobbet for det, men jeg kan ikke tenke meg at noen blir mobbet for å få korona. De går jo uansett vite hvorfor vennene er borte fra skolen.  

Ikke nødvendigvis. Hvis et barn får påvist covid-19, må jo klassen i karantene og testes. Da får man jo ikke vite hvem av barna som må i karantene, og hvem som må i isolasjon. Artiklene jeg viser til gjaldt for øvrig friske barn, men de var svenske og kinesiske. Og foreldrene til de norske barna i barnehagen fortalte barna sine at covid-19 kommer fra Kina, og at Sverige er fullt av virus og alle der er syke. Derfor frøs barna ut de utenlandske barna, tok dem ikke med på lek og sa at de var syke fordi de kom fra Sverige og Kina.

Altså.. dette er et virus som er sagt å smitte lett, og som man må forvente at en stor del av befolkningen vil få. Det settes inn restriksjoner for at smitten skal skje over tid I påvente av vaksine - og ikke eksplodere

Hvorfor denne skammen og ønske om å henge ut de som blir smittet? Det er ikke mer uforsvarlig eller straffbart enn å få influensa..

Så lenge de tester seg og blir lagt inn i systemet har de gjort jobben sin

Anonymkode: 7ed57...98a

Skjønner ikke hvorfor noen mener, at v\man skal henge ut de med corona. De som har vært i kontakt med vedkommende får jo beskjed. Her fikk datteren min beskjed, da hun hadde vært på trening samme dag, som en som fikk påvist corona, og da dro hun selvfølgelig og testet seg med en gang. Så jeg føler meg trygg på at man får beskjed.

Anonymkode: b2b5c...913

• Opprett ny...