prekæs Skrevet 9. november 2020 #51 Skrevet 9. november 2020 Julemagi er å krype hjem fra jobb rett før jul, sette seg ned å se "kvelden før kvelden". Julemagi er tur 1.dag, kjenne på roen og se julepyntede hus. Julemagi er å kjøre fordi en kirkegård med lys på hver grav. Julemagi er familieselskap, Julemagi er å smake på julekaker, sloss litt med den ubrukelige nøtteknekkeren som ikke blir byttet fordi den er maken til bestemors. Julemagi er slitne dorullnisser og arvet juletrepynt. Julemagi er å komme på i det treet kommer inn at foten gikk dukken i fjor, men med hjelp av drill og spiker overlever den denne julen og. Julemagi er at i år kom jeg på at treet trenger ny juletrefot, noe det fikk for tre måneder siden
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. november 2020 #52 Skrevet 9. november 2020 14 minutter siden, prekæs skrev: Julemagi er å krype hjem fra jobb rett før jul, sette seg ned å se "kvelden før kvelden". Julemagi er tur 1.dag, kjenne på roen og se julepyntede hus. Julemagi er å kjøre fordi en kirkegård med lys på hver grav. Julemagi er familieselskap, Julemagi er å smake på julekaker, sloss litt med den ubrukelige nøtteknekkeren som ikke blir byttet fordi den er maken til bestemors. Julemagi er slitne dorullnisser og arvet juletrepynt. Julemagi er å komme på i det treet kommer inn at foten gikk dukken i fjor, men med hjelp av drill og spiker overlever den denne julen og. Julemagi er at i år kom jeg på at treet trenger ny juletrefot, noe det fikk for tre måneder siden Herlig ♥️ deilig å se så mange bidrag av julemagi i tråden
Spurvugla Skrevet 9. november 2020 #53 Skrevet 9. november 2020 Jeg føler meg nesten programforpliktet til å svare her, da jeg skrev om julemagi i en tilsvarende tråd i går. Da jeg var liten, var julemagien den store overgangen mellom vanlig hverdag og juleukene, da alt var anderledes. Det var fantastisk! Når vi satte oss ned ved middagsbordet i finstasen, nøyaktig klokka fem, var det magisk å tenke på at alle andre gjorde akkurat det samme, og vi var en del av et stort fellesrituale. Som voksen har jeg skjønt at sånn var det ikke jo egentlig ikke, det var bare jeg som trodde det. Ikke alle pyntet seg, ikke alle spiste klokka fem, noen hadde stresset så mye på forhånd at de bare var sure og slitne når jula begynte og noen startet dagen med akevitt. Ikke alle opplevde jula som magisk i det hele tatt. De juletradisjonen jeg vokste opp med var heller ikke så veldig gamle, femti år tidligere hadde julefeiringen vært en annen igjen. Før i tiden var jula spesiell fordi den skilte seg ut fra den grå hverdagen. Etterhvert har hverdagen blitt mindre grå, og da passer ikke denne måten å feire jul på så godt inn lengre. Da jeg var liten var det nok allerede vanskelig å få til en slik spesiell stemning og det krevde sikkert en del innsats fra de voksne. Nå er det enda vanskeligere. Man kan ikke pålegge alle å tviholde på tradisjoner som ikke passer inn i dagens samfunn. Så har man kanskje ikke den samme typen magi, men jula kan være fin likevel!
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. november 2020 #54 Skrevet 9. november 2020 1 time siden, Spurvugla skrev: Jeg føler meg nesten programforpliktet til å svare her, da jeg skrev om julemagi i en tilsvarende tråd i går. Da jeg var liten, var julemagien den store overgangen mellom vanlig hverdag og juleukene, da alt var anderledes. Det var fantastisk! Når vi satte oss ned ved middagsbordet i finstasen, nøyaktig klokka fem, var det magisk å tenke på at alle andre gjorde akkurat det samme, og vi var en del av et stort fellesrituale. Som voksen har jeg skjønt at sånn var det ikke jo egentlig ikke, det var bare jeg som trodde det. Ikke alle pyntet seg, ikke alle spiste klokka fem, noen hadde stresset så mye på forhånd at de bare var sure og slitne når jula begynte og noen startet dagen med akevitt. Ikke alle opplevde jula som magisk i det hele tatt. De juletradisjonen jeg vokste opp med var heller ikke så veldig gamle, femti år tidligere hadde julefeiringen vært en annen igjen. Før i tiden var jula spesiell fordi den skilte seg ut fra den grå hverdagen. Etterhvert har hverdagen blitt mindre grå, og da passer ikke denne måten å feire jul på så godt inn lengre. Da jeg var liten var det nok allerede vanskelig å få til en slik spesiell stemning og det krevde sikkert en del innsats fra de voksne. Nå er det enda vanskeligere. Man kan ikke pålegge alle å tviholde på tradisjoner som ikke passer inn i dagens samfunn. Så har man kanskje ikke den samme typen magi, men jula kan være fin likevel! Klokt og reflektert ♥️
Admin Skrevet 10. november 2020 #55 Skrevet 10. november 2020 Tråden er ryddet for negativ brukerdebatt. Admin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå