Gå til innhold

Hva er julemagi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare et annet ord for kos?

Jeg har brukt ordet om troen på nissen for ungene, det å komme ned til nypyntet hus som nermers er tryllet om i løpet av natten ol, men her inne ser det ut som om mange snakker om magisk jul bare de kan kose seg litt. For meg er det helt hverdagslig uten noe magi.

Anonymkode: aa90c...cb1

Skrevet

Julemagi er personlig. Det finnes ikke noe fasit på det eller noe Julemagi som er bedre enn en annen. For naboen er det magi å dra til syden og for meg en en av de magiske tingene ved jul å synke ned i verdens beste hotell seng med mannen. Det er fordi det er vår magiske juletradisjon. Det å drive med å sammenligne magi er noe tull. I hvertfall dersom poenget er å få frem at alt det man ikke selv velger ikke er "godt nok". 

Skrevet

Syden er selvsagt verken magisk eller julete. Julemagi er unger med stjerne i øynene som venter på julenissen, bestefar som synger O’helga Natt på svensk så vi får tårer i øynene, nordlys på julekvelden osv. 

Syden og jul i adventstiden, hotell og ferieting er ikke julrmagi. 

Anonymkode: ed415...036

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det bare et annet ord for kos?

Jeg har brukt ordet om troen på nissen for ungene, det å komme ned til nypyntet hus som nermers er tryllet om i løpet av natten ol, men her inne ser det ut som om mange snakker om magisk jul bare de kan kose seg litt. For meg er det helt hverdagslig uten noe magi.

Hadde ikke denne tråden vært hyggeligere dersom poenget var at folk delte hva som er julemagi for del og ikke ha fokus på hva som ikke er magi? 

Skrevet
1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Hadde ikke denne tråden vært hyggeligere dersom poenget var at folk delte hva som er julemagi for del og ikke ha fokus på hva som ikke er magi? 

Igjen. Du bestemmer ikke hva andre skriver i tråden. Jeg rapporterer deg for avsporing og vil ikke svare deg flere ganger 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Igjen. Du bestemmer ikke hva andre skriver i tråden. Jeg rapporterer deg for avsporing og vil ikke svare deg flere ganger 

Jeg spurte kun fordi sånne tråder ofte ender i krangling og dritt. Det hadde jo vært hyggelig å holde tråden hyggelig for en gangs skyld 

Skrevet
20 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det forutsetter at alle er enige med deg om hva magi skal være. Du vil at det sksl omfatte alt som er kps. Jeg er ikke enig. Jeg mener det må ha i drt minste et snev av noe overnaturlig over seg.

Hvis det er kos og hygge du er ute etter i en tråd vil jeg også anbefale deg å ikke direkte gå til angrep på meg som  trådstarter om at jeg  burde ha startet en annen tråd. Det er da du som legger opp til krangel. Det står deg helt frit å hoppe over tråder du ikke er interessert i.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det forutsetter at alle er enige med deg om hva magi skal være. Du vil at det sksl omfatte alt som er kps. Jeg er ikke enig. Jeg mener det må ha i drt minste et snev av noe overnaturlig over seg.

Hvis det er kos og hygge du er ute etter i en tråd vil jeg også anbefale deg å ikke direkte gå til angrep på meg som  trådstarter om at jeg  burde ha startet en annen tråd. Det er da du som legger opp til krangel. Det står deg helt frit å hoppe over tråder du ikke er interessert i.

Det virker mer som at du er den som insisterer på at alle skal være enige med deg. 

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syden er selvsagt verken magisk eller julete. Julemagi er unger med stjerne i øynene som venter på julenissen, bestefar som synger O’helga Natt på svensk så vi får tårer i øynene, nordlys på julekvelden osv. 

Syden og jul i adventstiden, hotell og ferieting er ikke julrmagi. 

Hvem er du, som kan avgjøre det? For meg er julemagien i mitt hjerte, her hjemme med kjernefamilien, men det er jo fordi det er det jeg ønsker, og det som er min tradisjon. For de som velger annerledes enn meg, ligger jo deres julemagi i deres valg.

Jeg greier ikke helt beskrive hva jeg mener med julemagi, men det er en følelse, en stemning, som er helt annerledes enn hverdagskos. Det er Julens mirakel, frelseren som er oss født, det er samholdet i familien, gleden... Og hos meg skjer det virkelig mirakler til jul, for når vi står opp kl 6 på julaften(etter bittelitt søvn), er det til et strøkent julehus, til tross for kaoset som råder til vanlig😁

Anonymkode: c606c...4f0

Skrevet
2 minutter siden, Jordbærblomst skrev:

Det virker mer som at du er den som insisterer på at alle skal være enige med deg. 

Det hadde vært greit om alle var enige med meg, men tråden ble startet for å finne ut hva folk egentlig legger i begrepet. Så vidt jeg kan se er det en del som bruker begrepet feil, men jeg er usikker på hva hva de egentlig legger i det.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem er du, som kan avgjøre det? For meg er julemagien i mitt hjerte, her hjemme med kjernefamilien, men det er jo fordi det er det jeg ønsker, og det som er min tradisjon. For de som velger annerledes enn meg, ligger jo deres julemagi i deres valg.

Jeg greier ikke helt beskrive hva jeg mener med julemagi, men det er en følelse, en stemning, som er helt annerledes enn hverdagskos. Det er Julens mirakel, frelseren som er oss født, det er samholdet i familien, gleden... Og hos meg skjer det virkelig mirakler til jul, for når vi står opp kl 6 på julaften(etter bittelitt søvn), er det til et strøkent julehus, til tross for kaoset som råder til vanlig😁

Anonymkode: c606c...4f0

Dette. Vi har kun fasiten på vår egen julemagi og den er hverken bedre eller mer riktig enn andres magi. 

Skrevet
3 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Dette. Vi har kun fasiten på vår egen julemagi og den er hverken bedre eller mer riktig enn andres magi. 

Tråden dreier seg om språkbruk. Det blir ganske forvirrende hvis alle skal legge sin egen betydning i ordene. Da blir det ikke enkelt å forstå hverandre.

Skrevet

For meg er det stemningen i huset, ikke troen på julenissen...

Men ungene mine som er 11 og 13 år setter fremdeles frem pepperkaker og melk til nissen før de legger seg. De står opp om morgenen og alle gavene ligger under treet, julestrømpene er fyllt og det er spist av pepperkakene og drukket av melken.

Vi sier med et smil her i huset at ingen kan bevise at nissen ikke finnes, og ingen kan bevise at han finnes, så da velger vi å tro på han ;)

Selvfølgelig vet alle at det er jeg som har lagt gavene under treet og spist av pepperkakene, men det er en del av julemagien disse tradisjonene. De trodde når de var små at det var nissen som hadde vært her, og har aldri senere påstått noe annet.

Men julemagi er ikke bare julaften, det er oppbyggingen av jula, hele desember er magisk synes jeg. Den beste måneden i året, baking, pynting, pepperkakehus osv. Det er så koselig alt sammen.

Anonymkode: 970f9...b49

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tråden dreier seg om språkbruk. Det blir ganske forvirrende hvis alle skal legge sin egen betydning i ordene. Da blir det ikke enkelt å forstå hverandre.

Magi handler om ikke-sansbare fenomener. Bevegelse og metafysikk. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du er ute etter en definisjon på ordet julemagi? 

Skrevet
Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Så du er ute etter en definisjon på ordet julemagi? 

Ja. Det er akkurat det jeg spør om i hovedinlegget.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes ikke. Julemagi er en personlig opplevelse 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det tror jeg ikke går an.

Du sier at for deg er julemagi troen på julenissen, men om du googler julemagi så brukes ordet om allverdens opplevelser som er fine rundt jul.

F.eks kan det stå at en julekonsert skapte julemagi i en kirke, en gavmild person har skapt julemagi ved å gi til de fattige, barne-tv skaper julemagi med sendingene sine, en julesang skaper julemagi på et gamlehjem osv osv osv.

Julemagi er ikke en bestemt ting, det er forskjellig fra person til person hva det ligger i ordet.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det tror jeg ikke går an.

Du sier at for deg er julemagi troen på julenissen, men om du googler julemagi så brukes ordet om allverdens opplevelser som er fine rundt jul.

F.eks kan det stå at en julekonsert skapte julemagi i en kirke, en gavmild person har skapt julemagi ved å gi til de fattige, barne-tv skaper julemagi med sendingene sine, en julesang skaper julemagi på et gamlehjem osv osv osv.

Julemagi er ikke en bestemt ting, det er forskjellig fra person til person hva det ligger i ordet.

Uten en felles forståelse for hva som ligger i ordet er det jo helt verdiløst.

De stedene jeg har sett sies drt at magi kan defineres som handlinger i den hensikt å påvirke ikke-sansbare fenomener.  Julemagi tenker jeg da blir det vi gjør for å fremkalle følelsen av at det er noe overnaturlig med julen, som at vi.må sette ut grøt til nissen eller at vi bestandig dekker bordet til en ekstra. Å samles stille rundt en grav for å føle nærheten til forfedrene temker jeg som en del av julemagien, men jeg forstår ikke hva som skulle være magisk med å se tv i sofaen eller prate med mannen. Det kan være veldig hyggelig, men noe magi ser jeg ikke.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uten en felles forståelse for hva som ligger i ordet er det jo helt verdiløst.

De stedene jeg har sett sies drt at magi kan defineres som handlinger i den hensikt å påvirke ikke-sansbare fenomener.  Julemagi tenker jeg da blir det vi gjør for å fremkalle følelsen av at det er noe overnaturlig med julen, som at vi.må sette ut grøt til nissen eller at vi bestandig dekker bordet til en ekstra. Å samles stille rundt en grav for å føle nærheten til forfedrene temker jeg som en del av julemagien, men jeg forstår ikke hva som skulle være magisk med å se tv i sofaen eller prate med mannen. Det kan være veldig hyggelig, men noe magi ser jeg ikke.

Må du forstå hva som er magisk for andre da? Holder det ikke med at du har dine egne magiske opplevelser? 

Skrevet

Julemagi er forventninger, spenning og glede 🥰

Anonymkode: 8b137...26d

Skrevet
11 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Må du forstå hva som er magisk for andre da? Holder det ikke med at du har dine egne magiske opplevelser? 

Kan du ikke forsøke å forstå hva tråden handler om i stedenfor å gjøre ditt beste for å spord den over på noe annet? Du kan eventuelt lage en egen tråd om det du vil snakke om.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det hadde vært greit om alle var enige med meg, men tråden ble startet for å finne ut hva folk egentlig legger i begrepet. Så vidt jeg kan se er det en del som bruker begrepet feil, men jeg er usikker på hva hva de egentlig legger i det.

Hvem er du til å vurdere hva som er feil? Hvordan man opplever «julemagi», er jo individuelt og basert på de tradisjonene man selv er vokst opp med.

Skrevet
2 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Hadde det ikke vært hyggeligere om ikke du stupte inn i alle tråder og forsøkte å legge føringer på hva andre skal være opptatt av og mene?

Ordet magi blir misbrukt på samme måte som sykt, krise, rasisme, skandale osv. Det brukes på ting som er helt ok. Å legge seg i en god seng eller se en film kan vel neppe klassifiseres som magisk for de fleste av oss. 

Anonymkode: 1787f...8c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...