Anonym bruker Skrevet 8. november 2020 #1 Del Skrevet 8. november 2020 Fikk vite at en av mine nærkontakter var i selskap i helgen, privat, ikke for mange, satt med litt avstand til hverandre og pratet noen timer. Ene personen der hostet hele tiden og hadde visstnok gjort det en stund, men hadde ikke testet seg for korona, og ikke sagt noe annet om hva årsaken var. Dette er en person uten astma. Den som hostet er en person som gjentatte ganger tidligere har vist seg å ikke ta hensyn til andre på andre områder, så jeg påpekte dette for min nærkontakt, og lurte på hvorfor i all verden denne ble værende der. Min nærkontakt skal i morgen noe som jeg mener vedkommende da bør avbestille, da det potensielt kan føre smitte videre, og det kan få større konsekvenser for den som da gjør yrket sitt. Min ellers fornuftige nærkontakt ble da provosert og ba meg passe mine egne saker, og at hvis den avbestiller nå så vil den måtte betale alt. Og at den ikke ville diskutere saken mer. Jeg sa at det var greit, men at da kan vi to heller ikke møtes før vi vet at min nærkontakt ikke er smittet, fordi hvis ikke kan ikke jeg ha kontakt med mine andre nærkontakter. Vedkommende sa jeg behandlet vedkommende som et barn og brøt samtalen. Jeg er ikke hysterisk mtp. korona, virkelig ikke. Men å sitte i en liten, privat stue i flere timer med en person som hoster hele tiden uten å vite hvorfor vedkommende hoster, det anser jeg som risiko i disse tider, og i hvert fall ikke noe jeg selv hadde tatt sjansen på. Men er jeg så urimelig, som min nærkontakt nå tydeligvis mener jeg er? Anonymkode: 01bef...c78 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144410334-er-jeg-urimelig-hva-hadde-du-gjort-i-en-slik-situasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. november 2020 #2 Del Skrevet 8. november 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Fikk vite at en av mine nærkontakter var i selskap i helgen, privat, ikke for mange, satt med litt avstand til hverandre og pratet noen timer. Ene personen der hostet hele tiden og hadde visstnok gjort det en stund, men hadde ikke testet seg for korona, og ikke sagt noe annet om hva årsaken var. Dette er en person uten astma. Den som hostet er en person som gjentatte ganger tidligere har vist seg å ikke ta hensyn til andre på andre områder, så jeg påpekte dette for min nærkontakt, og lurte på hvorfor i all verden denne ble værende der. Min nærkontakt skal i morgen noe som jeg mener vedkommende da bør avbestille, da det potensielt kan føre smitte videre, og det kan få større konsekvenser for den som da gjør yrket sitt. Min ellers fornuftige nærkontakt ble da provosert og ba meg passe mine egne saker, og at hvis den avbestiller nå så vil den måtte betale alt. Og at den ikke ville diskutere saken mer. Jeg sa at det var greit, men at da kan vi to heller ikke møtes før vi vet at min nærkontakt ikke er smittet, fordi hvis ikke kan ikke jeg ha kontakt med mine andre nærkontakter. Vedkommende sa jeg behandlet vedkommende som et barn og brøt samtalen. Jeg er ikke hysterisk mtp. korona, virkelig ikke. Men å sitte i en liten, privat stue i flere timer med en person som hoster hele tiden uten å vite hvorfor vedkommende hoster, det anser jeg som risiko i disse tider, og i hvert fall ikke noe jeg selv hadde tatt sjansen på. Men er jeg så urimelig, som min nærkontakt nå tydeligvis mener jeg er? Anonymkode: 01bef...c78 Synes ikke det. Anonymkode: 9bba3...5dc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144410334-er-jeg-urimelig-hva-hadde-du-gjort-i-en-slik-situasjon/#findComment-149424451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. november 2020 #3 Del Skrevet 8. november 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Synes ikke det. Anonymkode: 9bba3...5dc Takk. Jeg synes (selvfølgelig ) ikke det selv heller. Ble faktisk sjokkert over min nærkontakt her. Anonymkode: 01bef...c78 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144410334-er-jeg-urimelig-hva-hadde-du-gjort-i-en-slik-situasjon/#findComment-149424454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. november 2020 #4 Del Skrevet 8. november 2020 Syns ikke du er urimelig, men heller viser at du er en fornuftig person👍 Anonymkode: 49141...6a0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144410334-er-jeg-urimelig-hva-hadde-du-gjort-i-en-slik-situasjon/#findComment-149424457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. november 2020 #5 Del Skrevet 8. november 2020 Ja, jeg synes du er urimelig. Du kan ikke begynne å legge føringer på andres liv. Du kan heller ikke uttale deg om denne andre personen og eventuelt sykdomsforløp. Du var ikke tilstede, og har bare «hørt at». Vi er tilfeldigvis i den årstiden med mest forkjølelse, og man må tydelig minnes på at man kan hoste av flere årsaker. Anonymkode: 182ad...e9d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144410334-er-jeg-urimelig-hva-hadde-du-gjort-i-en-slik-situasjon/#findComment-149424466 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. november 2020 #6 Del Skrevet 8. november 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, jeg synes du er urimelig. Du kan ikke begynne å legge føringer på andres liv. Du kan heller ikke uttale deg om denne andre personen og eventuelt sykdomsforløp. Du var ikke tilstede, og har bare «hørt at». Vi er tilfeldigvis i den årstiden med mest forkjølelse, og man må tydelig minnes på at man kan hoste av flere årsaker. Anonymkode: 182ad...e9d Enig i at man ikke skal legge føringer på andres liv normalt. Jeg fikk gjengitt ordrett hvordan samtalen mellom min nærkontakt og den som hostet gikk, vedkommende ville ikke si noe om det annet enn at personen ikke hadde testet seg. Og ja, vi er i den årstiden hvor det er mest forkjølelse, og det er også grunnen til at har man forkjølelse nå så skal man ikke utsette andre for smittefare. Fordi det vil føre til at mange, mange flere må teste seg, noe som igjen binder opp masse testekapasitet og sørger for at mange må være hjemme fra jobb. Dette er noe vi akkurat har snakket om, fordi det er en forkjølelse som nå har kommet hit som er hissig og smittsom, og de som har fått den har fått beskjed om å holde seg hjemme til de er symptomfrie. I tillegg, hvis man først har en infeksjon så risikerer man å bli langt sykere hvis man i tillegg får korona på toppen. Men nå har min utblåsning tydeligvis fått min nærkontakt til å tenke litt mer selv, og har fått beskjed om at denne har endret avtale for morgendagen. Anonymkode: 01bef...c78 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144410334-er-jeg-urimelig-hva-hadde-du-gjort-i-en-slik-situasjon/#findComment-149424532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #7 Del Skrevet 9. november 2020 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, jeg synes du er urimelig. Du kan ikke begynne å legge føringer på andres liv. Du kan heller ikke uttale deg om denne andre personen og eventuelt sykdomsforløp. Du var ikke tilstede, og har bare «hørt at». Vi er tilfeldigvis i den årstiden med mest forkjølelse, og man må tydelig minnes på at man kan hoste av flere årsaker. Anonymkode: 182ad...e9d Dette⬆️ Jeg er enig i at du er urimelig. Du kan velge å ta avstand fra vedkommende, men du har ingen rett til å blande deg inn i andre sine liv og skulle bestemme hva de skal, og ikke skal, gjøre. Anonymkode: 8c956...c41 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144410334-er-jeg-urimelig-hva-hadde-du-gjort-i-en-slik-situasjon/#findComment-149424618 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #8 Del Skrevet 9. november 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Fikk vite at en av mine nærkontakter var i selskap i helgen, privat, ikke for mange, satt med litt avstand til hverandre og pratet noen timer. Ene personen der hostet hele tiden og hadde visstnok gjort det en stund, men hadde ikke testet seg for korona, og ikke sagt noe annet om hva årsaken var. Dette er en person uten astma. Den som hostet er en person som gjentatte ganger tidligere har vist seg å ikke ta hensyn til andre på andre områder, så jeg påpekte dette for min nærkontakt, og lurte på hvorfor i all verden denne ble værende der. Min nærkontakt skal i morgen noe som jeg mener vedkommende da bør avbestille, da det potensielt kan føre smitte videre, og det kan få større konsekvenser for den som da gjør yrket sitt. Min ellers fornuftige nærkontakt ble da provosert og ba meg passe mine egne saker, og at hvis den avbestiller nå så vil den måtte betale alt. Og at den ikke ville diskutere saken mer. Jeg sa at det var greit, men at da kan vi to heller ikke møtes før vi vet at min nærkontakt ikke er smittet, fordi hvis ikke kan ikke jeg ha kontakt med mine andre nærkontakter. Vedkommende sa jeg behandlet vedkommende som et barn og brøt samtalen. Jeg er ikke hysterisk mtp. korona, virkelig ikke. Men å sitte i en liten, privat stue i flere timer med en person som hoster hele tiden uten å vite hvorfor vedkommende hoster, det anser jeg som risiko i disse tider, og i hvert fall ikke noe jeg selv hadde tatt sjansen på. Men er jeg så urimelig, som min nærkontakt nå tydeligvis mener jeg er? Anonymkode: 01bef...c78 Du er urimelig. Hvis vi skal sette alle nærkontakter av nærkontakter av nærkontakter i karantene og teste hele befolkningen hele tiden, vil vi alle sitte og sutte på labben hjemme hos oss selv på ubestemt tid. Jeg hoster selv hele tiden, men verken grunnet koronavirus eller forkjølelse. Jeg har astma som er vanskelig å behandle. Skal jeg sitte i isolasjon året rundt, eller skal jeg testes hver dag, sånn for sikkerhets skyld? Anonymkode: 330bf...335 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144410334-er-jeg-urimelig-hva-hadde-du-gjort-i-en-slik-situasjon/#findComment-149424634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #9 Del Skrevet 9. november 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Du er urimelig. Hvis vi skal sette alle nærkontakter av nærkontakter av nærkontakter i karantene og teste hele befolkningen hele tiden, vil vi alle sitte og sutte på labben hjemme hos oss selv på ubestemt tid. Jeg hoster selv hele tiden, men verken grunnet koronavirus eller forkjølelse. Jeg har astma som er vanskelig å behandle. Skal jeg sitte i isolasjon året rundt, eller skal jeg testes hver dag, sånn for sikkerhets skyld? Anonymkode: 330bf...335 Slik selskapet var ville min nærkontakt blitt definert som den andres nærkontakt. Personen som hoster har ikke astma eller annen "vanlig" hoste, men en ny hoste av ukjent årsak. Og alle i selskapet var i risikogruppe. Jeg skrev i hovedinnlegget at personen som hostet ikke hadde astma, nettopp for å vise at man må skille mellom det og nyoppstått hoste pga. luftveisinfeksjon. Anonymkode: 01bef...c78 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144410334-er-jeg-urimelig-hva-hadde-du-gjort-i-en-slik-situasjon/#findComment-149424730 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #10 Del Skrevet 9. november 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Slik selskapet var ville min nærkontakt blitt definert som den andres nærkontakt. Personen som hoster har ikke astma eller annen "vanlig" hoste, men en ny hoste av ukjent årsak. Og alle i selskapet var i risikogruppe. Jeg skrev i hovedinnlegget at personen som hostet ikke hadde astma, nettopp for å vise at man må skille mellom det og nyoppstått hoste pga. luftveisinfeksjon. Anonymkode: 01bef...c78 Men har denne personen som hoster fått påvist covid-19? Hvis ikke, så er det ingen definisjon av "nærkontakt". Den brukes vel kun for å sette i karantene nærkontakter til den som har fått positiv test. Anonymkode: 330bf...335 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144410334-er-jeg-urimelig-hva-hadde-du-gjort-i-en-slik-situasjon/#findComment-149424733 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #11 Del Skrevet 9. november 2020 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men har denne personen som hoster fått påvist covid-19? Hvis ikke, så er det ingen definisjon av "nærkontakt". Den brukes vel kun for å sette i karantene nærkontakter til den som har fått positiv test. Anonymkode: 330bf...335 Poenget er at personen har symptomer som er forenelig med covid-19, nekter å teste seg OG er sosial med andre som risikerer å bli smittet. Jeg har brukt "nærkontakt" om de få jeg har nær kontakt med nå, for å minimere antall jeg har kontakt med. Her jeg bor oppfordres alle med symptomer til å teste seg, og selv personer som har testet negativt, men har forkjølelsessymptomer får beskjed om å være i karantene inntil de er symptomfrie igjen. Av to grunner, for at det ikke skal bli overbelastning på testekapasiteten og fordi man ikke ønsker at for mange skal få andre infeksjoner (fordi det viser at avstand/smitteregler ikke følges godt nok og fordi det å få covid-19 mens man har en annen infeksjon gir betydelig økt risiko for alvorlig utvikling av covid-19). Anonymkode: 01bef...c78 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144410334-er-jeg-urimelig-hva-hadde-du-gjort-i-en-slik-situasjon/#findComment-149424755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg