Gå til innhold

Påbud om hjemmekontor: Får jeg BOT hvis jeg går på jobb?

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i det offentlige. Har eget kontor og sitter helt alene. Kan gå til jobb.
Er det faktisk sånn at det er straffbart for meg å turle inn på mitt ensomme kontor og sitte der fremfor å være hjemme?

Sier ikke at jeg har tenkt å gjøre det, selvfølgelig.

Anonymkode: 2bb81...613

Fortsetter under...

Du får sikkert ikke bot. Men det kommer vel an på hvor mange dere er på kontoret. Og om du allerede har hjemmekontor. For nå er det jo direkte tåpelig å troppe opp på kontoret dersom du egentlig jobber hjemmefra 😄

Anonymkode: 38644...1a8

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du får sikkert ikke bot. Men det kommer vel an på hvor mange dere er på kontoret. Og om du allerede har hjemmekontor. For nå er det jo direkte tåpelig å troppe opp på kontoret dersom du egentlig jobber hjemmefra 😄

Anonymkode: 38644...1a8

Ingen er her, og ingen MÅ være her. Eller, vi er noen få som er her i dag, men neste uke blir det nok helt spøkelsesaktig i gangene her, slik det var i sommer og tidligere i pandemien.

Det er jo en vurderingssak. På min jobb har vi hjemmekontor nå, men det er lov i henhold til reglene å være på kontoret om man MÅ. Vi har hatt et par viktige (haste-)møter denne uka, som var vanskelig å gjennomføre på en god måte på Teams. Så da hadde vi møtene på kontoret - etter at det var avklart med ledelsen. Cluet her er å ikke ta avgjørelsen alene, men sammen med leder. 

Anonymkode: ce0c2...d08

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i det offentlige. Har eget kontor og sitter helt alene. Kan gå til jobb.
Er det faktisk sånn at det er straffbart for meg å turle inn på mitt ensomme kontor og sitte der fremfor å være hjemme?

Sier ikke at jeg har tenkt å gjøre det, selvfølgelig.

Arbeidsgiveren dun kan få bot

Anonymkode: 9dc29...50b

Annonse

Selvsagt får han ikke det. Man skal ha hjemmekontor om det er mulig. Og der er det jo selvsagt arbeidsgiver som må avgjøre.

Anonymkode: ca4c9...e6d

Bare hvos det er arbeidsgiver som har bedt henne om drt. Hvis hun velger å gå på jobb på tross av at arbeidsgiver har bedt henne ta hjemmekontor er det hun selv som kan få bot.

Anonymkode: a5a97...534

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen er her, og ingen MÅ være her. Eller, vi er noen få som er her i dag, men neste uke blir det nok helt spøkelsesaktig i gangene her, slik det var i sommer og tidligere i pandemien.

Hvorfor skal alle andre på din jobb holde seg hjemme uten deg? Dersom alle tenker slik du gjør, vil jo flere gå på kontoret sitt?

Anonymkode: 37f0d...e2d

Det er påbud om hjemmekontor ikke forbud mot å være fysisk på arbeidsplassen. Du kan ikke få bot fordi du går mot et påbud. Men du må ta det opp med din leder- det er din arbeidsgiver som legger føringen for hva som gjelder hos dere. Hos oss er det veldig strengt- jobber også i det offentlige og her får kun noen få lov etter avtale med leder. Vi må ha folk på kontoret da vi sende og mottar fysiske brev hver gang.

Anbefalingene er hjemmekontor for alle de som kan, men dette skal sselvfølgelig ikke gå ut over arbeidsplassens mulighet til å drives forsvarlig.

Anonymkode: c6672...742

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er påbud om hjemmekontor ikke forbud mot å være fysisk på arbeidsplassen. Du kan ikke få bot fordi du går mot et påbud. Men du må ta det opp med din leder- det er din arbeidsgiver som legger føringen for hva som gjelder hos dere. Hos oss er det veldig strengt- jobber også i det offentlige og her får kun noen få lov etter avtale med leder. Vi må ha folk på kontoret da vi sende og mottar fysiske brev hver gang.

Anbefalingene er hjemmekontor for alle de som kan, men dette skal sselvfølgelig ikke gå ut over arbeidsplassens mulighet til å drives forsvarlig.

Er ikke påbud om hjemmekontor det samme som et forbud mot å være på kontoret på arbeidsplassen?

Anonymkode: d2e89...755

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke påbud om hjemmekontor det samme som et forbud mot å være på kontoret på arbeidsplassen?

Anonymkode: d2e89...755

Nei, for det er lov å jobbe på kontor på arbeidsplassen dersom det trengs. Er mange bedrifter som MÅ ha ansatt fysisk tilstede. MEN arbeidsgiver plikter å sørge for at dersom ansatt kan jobbe hjemmefra uten vesentlige ulemper for bedriften så skal ansatte ha hjemmekontor. Det er opp til bedriften å kartlegge om fysisk tilstedeværelse er nødvendig og tilse at smittevern blir overhold.

INGEN kan få bot for å jobbe på arbeidsplassen om arbeidsgiver ser det som nødvendig med fysisk oppmøte.

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Du får ikke bot.

Det oppfordres til hjemmekontor for dem som kan ha det.

Jøye meg....

Det kommer litt an på hvor du bor. I Bergen er det påbudt hjemmekontor for alle som kan, og da kan man få bot. Mannen min MÅ ha hjemmekontor med andre ord, jeg som lærer skal fortsatt gå på jobb.

Anonymkode: 7d2f6...54f

Det er påbudt med hjemmekontor for alle som kan hos oss, men dessverre bare et par stykker som kan ha hjemmekontor per dags dato grunnet oppgaver som må utføres på stedet samt mangel på utstyr og tilganger til å gjøre ting hjemmefra. Det jobbes med løsninger, men akkurat nå er vi nesten alle på jobb. Vi har separate kontorer og holder 2 meter avstand i fellesarealer, dropper felles lunsj og møter så langt det lar seg gjøre. De få møtene vi har holdes på kortest mulig tid i det største møterommet med færrest mulig deltakere.

Anonymkode: da168...342

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Du får ikke bot.

Det oppfordres til hjemmekontor for dem som kan ha det.

Jøye meg....

HI skriver påbud. Der hun bor er det påbud. I vår kommune bøtelegges bedrifter som ikke kan bevise at de har pålagt sine ansatte dette.

Gjest KenCreek

Vi har fått noen påbud på min arbeidsplass også om diverse. 

Vel nok er jeg ikke enig i alt, men det er tross alt de som sørger for at jeg har mat på bordet, så jeg velger å være lojal og følge deres ønsker. 

• Opprett ny...