Gå til innhold

Hjemmekontor og syke kollegaer

Anbefalte innlegg

Da pandemien brøt ut, var det noen her på jobb som dro hjem for å ha hjemmekontor en periode. Helt greit det. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte  være igjen, en måtte fysisk være på kontoret. Hun ene som dro hjem sa at hun ikke hadde sjans til å jobbe på kontoret, for hun kom til å dø dersom hun fikk smitten. Hun har mange forskjellige plager, så hun regnes som en i risikogruppen. Det er også helt greit og forståelig. 

Hun kom tilbake etter noen måneder, for hun syntes det var kjedelig å jobbe hjemmefra. Så nå er hun fast på kontoret, selv om smitten er verre enn noensinne. Jeg spurte om hvorfor hun ikke lengre jobbet hjemmefra siden situasjonen nå var forverret, men fikk ikke noe særlig godt svar. Hun var bare lei av hjemmekontor. 

Nå er ikke smitten så omfattende her hvor jeg bor, men likevel. Jeg synes hele hensikten med å jobbe hjemmefra blir svekket dersom folk ikke gidder og heller drar på kontoret. Vi er liksom mange nok her. Spesielt rart er det når vedkommende i første omgang måtte jobbe hjemme fordi hun ikke turde å dra ut. 

Anonymkode: b5a5f...d50

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144410139-hjemmekontor-og-syke-kollegaer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje det av en aller annen grunn som hun ikke føler for å dele med deg, ikke fungerer for hun å ha hjemmekontor.

Anonymkode: bd7f0...ae7

Nei det er jo greit. Men når man går hardt ut for å proklamere nødvendigheten for å ha hjemmekontor, og så snur tvert om etter ei stund da blir det bare rart. 

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er jo greit. Men når man går hardt ut for å proklamere nødvendigheten for å ha hjemmekontor, og så snur tvert om etter ei stund da blir det bare rart. 

🙄 Vet du.. Bry deg litt mindre med hva andre driver med du. 

Anonymkode: 5609c...0eb

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

🙄 Vet du.. Bry deg litt mindre med hva andre driver med du. 

Anonymkode: 5609c...0eb

Men jeg anser det for å være min sak også, da de som kan ha hjemmekontor er oppfordret til å ha det. Vi er for mange her på jobb nå. Det strider jo imot de nasjonale retningslinjene som er satt i et ledd for å stanse smitte-spredningen. Så jo, jeg synes det angår oss andre som faktisk MÅ være på jobb, og ikke har muligheten for å jobbe hjemmefra. De som kan det, skal jo gjøre det. Er jo ikke sånn at dersom man ikke gidder eller av andre årsaker ikke har lyst til det, så kan man bare droppe det. 

Regjeringen har jo gått tydelig ut med informasjon om at de som kan ha hjemmekontor, bør ha det. Dersom folk plutselig ikke vil ha det likevel, så er jo hele hensikten borte. Det er jo ikke bare for gøy disse restriksjonene er satt. 

Det er jo unektelig litt merkelig at kollegaen ikke lenger anser det for å være så farlig om hun blir smittet, dersom hun gikk så hardt ut i begynnelsen. 

Endret av Sommerkroppen 2029

Annonse

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje det av en aller annen grunn som hun ikke føler for å dele med deg, ikke fungerer for hun å ha hjemmekontor.

Anonymkode: bd7f0...ae7

Nei det gjør sikkert ikke det. Og hun kan ikke lengre dø av det tydeligvis. 

Haha. Vi hadde også en sånn som MÅTTE ha hjemmekontor i mars. Hun kunne dø OG mannen hennes. Sjefen forsøkte å få til rullering for at jeg skulle få avlastning med kontoroppgaver. Da kom hun med legeattest på at hun var i risikogruppen. Så i mai begynte hun å kjede seg på hjemmekontor og kom tilbake. Nå innfører vi samme greia igjen og nå forsøkte hun å forlange at jeg skulle være hjemme og hun på kontoret. Siden jeg «fikk være på kontoret»!forrige runde! 😳🤷🏻‍♀️ 
Sjefen som ble så lei av styret hennes i mars sa bare tvert nei, du er den eneste her i risikogruppen så da blir du på hjemmekontor. 
Tror folk syntes det virket deilig å jobbe hjemmefra i starten for så å oppdage hvor ensomt og slitsomt det var. Men når man flasher jeg kan dø kortet så får man jobbe hjemmefra. 

Anonymkode: e96ef...d70

Det rare her om dere ikke har en ledelse som sørger for at arbeidsstedet ivaretar retningslinjene om at flest mulig skal jobbe hjemmefra, samt sørger for å disponere sine ansatte etter individuelle hensyn som leder kjenner til uten at kollegaer må involveres i beslutningene. 

Anonymkode: 9dca0...17d

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Haha. Vi hadde også en sånn som MÅTTE ha hjemmekontor i mars. Hun kunne dø OG mannen hennes. Sjefen forsøkte å få til rullering for at jeg skulle få avlastning med kontoroppgaver. Da kom hun med legeattest på at hun var i risikogruppen. Så i mai begynte hun å kjede seg på hjemmekontor og kom tilbake. Nå innfører vi samme greia igjen og nå forsøkte hun å forlange at jeg skulle være hjemme og hun på kontoret. Siden jeg «fikk være på kontoret»!forrige runde! 😳🤷🏻‍♀️ 
Sjefen som ble så lei av styret hennes i mars sa bare tvert nei, du er den eneste her i risikogruppen så da blir du på hjemmekontor. 
Tror folk syntes det virket deilig å jobbe hjemmefra i starten for så å oppdage hvor ensomt og slitsomt det var. Men når man flasher jeg kan dø kortet så får man jobbe hjemmefra. 

Anonymkode: e96ef...d70

Skulle tro det var samme kollega vi har...:-D Det er jo ikke for gøy disse restriksjonene er satt. 

HI

Tror det er viktig å huske at da pandemien brøt ut visste man lite om alvorligheten, smittehyppigheten, langtidsproblemer og hvordan best behandle sykdommen. Det er mye vi fremdeles ikke vet, men likevel var det for noen større grunn til å være hjemme da mtp. personlig risiko enn nå som man tross alt har litt mer oversikt og har mer innarbeidede smittevernrutiner. For noen kan også helsesituasjonen ha endret seg på det halve året som har gått, uten at de bør måtte forklare kolleger det.

Det sagt ville jeg tatt opp med sjefen at arb.stedet at de som kan ha hjemmekontor skal ha det, og at dette nå ikke skjer hos dere, det er for mange som er på jobb og flere av disse trenger ikke være der. Jeg ville ikke brukt denne kollegaen som grunn, kun det at dere nå er flere på jobb enn hva som bør være der, og så spørre hvem av disse som bør ha hjemmekontor, om dere bør rullere, eller hvordan dere skal organisere det, og vist til dagens regler.

Anonymkode: 40acf...ad9

Vi har noen sånne vi også!

de MÅTTE h hjemmekontor, de kunne levere legeerklæring på at de var i risikogruppa, de kunne ikke gjøre NOEN kunderelaterte oppgaver osv. 

Så begynte det tydeligvis å bli kjedelig hjemme, de trengte kolleger og nettverk. Og ikke minst; de fikk så kjedelige oppgaver hjemme mens vi på kontoret fikk så mange flere spennende oppgaver....

Og ikke minst; vi skal ha en velferdsstat om et par uker. Og såååå snurte de ble da de ikke fikk delta - lederen begrunnet det med risiko og at vi ikke kunne leve med at de som faktisk kunne DØ skulle utsette seg for slik fare...😬

Anonymkode: 3507d...945

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror det er viktig å huske at da pandemien brøt ut visste man lite om alvorligheten, smittehyppigheten, langtidsproblemer og hvordan best behandle sykdommen. Det er mye vi fremdeles ikke vet, men likevel var det for noen større grunn til å være hjemme da mtp. personlig risiko enn nå som man tross alt har litt mer oversikt og har mer innarbeidede smittevernrutiner. For noen kan også helsesituasjonen ha endret seg på det halve året som har gått, uten at de bør måtte forklare kolleger det.

Det sagt ville jeg tatt opp med sjefen at arb.stedet at de som kan ha hjemmekontor skal ha det, og at dette nå ikke skjer hos dere, det er for mange som er på jobb og flere av disse trenger ikke være der. Jeg ville ikke brukt denne kollegaen som grunn, kun det at dere nå er flere på jobb enn hva som bør være der, og så spørre hvem av disse som bør ha hjemmekontor, om dere bør rullere, eller hvordan dere skal organisere det, og vist til dagens regler.

Helsesituasjonen er ikke endret seg. Det er iallefall sikkert. Men det var mye rot og feil som ble gjort ifra hennes side da hun jobbet hjemmefra. Hun var rett og slett ikke strukturert nok. Så det kan jo være at det er en av grunnene til at hun ikke kan være hjemme lengre. 

Annonse

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helsesituasjonen er ikke endret seg. Det er iallefall sikkert. Men det var mye rot og feil som ble gjort ifra hennes side da hun jobbet hjemmefra. Hun var rett og slett ikke strukturert nok. Så det kan jo være at det er en av grunnene til at hun ikke kan være hjemme lengre. 

Da er det i så fall gjerne en sak mellom henne og arb.giver.

Du kan likevel ta opp med arb.giver at dere nå er flere enn dere bør være og at flere bør ha hjemmekontor for å følge de rådene som nå gis, og så spørre hvem som skal ha hj.kontor, om dere skal rullere eller hvordan dere skal ordne det.

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er det i så fall gjerne en sak mellom henne og arb.giver.

Du kan likevel ta opp med arb.giver at dere nå er flere enn dere bør være og at flere bør ha hjemmekontor for å følge de rådene som nå gis, og så spørre hvem som skal ha hj.kontor, om dere skal rullere eller hvordan dere skal ordne det.

Jeg har spurt lederen vår, men han har ingen konkrete svar å komme med. Han tar for øvrig heller ikke restriksjonene særlig alvorlig. Synes hele greia er oppskrytt. Så jeg tror ikke jeg kommer så mye lengre egentlig....Jeg tenker vi får holde på helt til smitten kommer til oss, og så må vi stenge ned for en periode. Veldig veldig kjedelig, men det er en stor mulighet for at det kan bli tilfelle hos oss. 

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg anser det for å være min sak også, da de som kan ha hjemmekontor er oppfordret til å ha det. Vi er for mange her på jobb nå. Det strider jo imot de nasjonale retningslinjene som er satt i et ledd for å stanse smitte-spredningen. Så jo, jeg synes det angår oss andre som faktisk MÅ være på jobb, og ikke har muligheten for å jobbe hjemmefra. De som kan det, skal jo gjøre det. Er jo ikke sånn at dersom man ikke gidder eller av andre årsaker ikke har lyst til det, så kan man bare droppe det. 

Men hvorfor kan ikke DU da dra hjem, hvilket er det du i utgp klagde over, nemlig at hun dro og du måtte bli? Smittesituasjon endres og hennes situasjon kan også endres uten at det er noe du får vite.

Anonymkode: c4573...6f5

• Opprett ny...