Gå til innhold

Påbud om hjemmekontor i Bergen, men sjefen sier nei.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge du bruker din egen hjemmelinje så er det en sårbarhet som inntreffer som ikke er ett spørsmål når du bruker linjen på jobben. Og ja jeg har hørt om vpntunnel, jeg har sågar jobbet med it sikkerhet i 10 år og jobbet med cybersecurity på industrelle kontrollsystemer i over 10 år.

Anonymkode: 40c72...cb2

En annen ting er at mange av oss bor i gok og har veldig dårlig nett. Våre fagsystemer kræsjet hele tiden da jeg hadde hjemmekontor, det hakket da vi hadde møter på Teams, oppgaver tok dobbelt så lang tid fordi alt "hang". Ikke noe rart arbeidsgiver prøver å gjøre slik at effektiviteten ikke går ned.

Anonymkode: 78fcf...d68

Merkelig, hos oss har våre ledere og de fleste av kontoransatte hjemmekontor. Dette er innenfor helse i Bergen kommune. Her er de pålagt å ha hjemmekontor nå pga den økte smitten, slik at det blir mindre folk i "gangene" her.

Anonymkode: e3f35...79c

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det påbud med hjemmekontor for alle som kan ha hjemmekontor. Jobber i helsevesenet på kontor, vi har ingen fysisk pasientkontakt, kun over tlf hvis vi har kontakt med pasienter. Flere av oss har spurt om hjemmekontor i lang tid, vi får blankt nei pga vi har tilgang til personsensitive opplysninger på pc.
I går kom byrådet i Bergen med nye tiltak, hvor det ene er påbud om hjemmekontor for de som kan det. Og vi på jobben min kan jo ha det, alle kan ikke ha det samtidig, det forstår vi, men vi har sagt vi kan rullere på hvem som er hjemme og hvem som er på kontoret, men nei. Vi får blankt nei, det er ikke aktuelt.. Vi sitter flere på samme kontor hele dagen, på små kontor, så blir en smittet vil en stor del av oss måtte gå i karantene og avdelingen vil da slite. Alle utenom 2 må også ta buss til og fra jobb, vi bruker jo munnbind, men vi blir jo ekstra utsatt. Kjenner jeg blir provosert når sjefen går imot hva byrådet sier. Alle kommunale ansatte i Bergen som kan ha hjemmekontor har jo hatt det siden mars, og mange av de har jo også tilgang til personnumre osv. Det er jo ikke slik at hvis vi sitter hjemme å jobber så deler vi ut opplysninger om pasientene til naboen liksom. 

Anonymkode: 40759...f5b

Det er ulovlig st sjefen din hvis det er slik du sier. 

Anonymkode: b0d9b...aaf

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge du bruker din egen hjemmelinje så er det en sårbarhet som inntreffer som ikke er ett spørsmål når du bruker linjen på jobben. Og ja jeg har hørt om vpntunnel, jeg har sågar jobbet med it sikkerhet i 10 år og jobbet med cybersecurity på industrelle kontrollsystemer i over 10 år.

Anonymkode: 40c72...cb2

«cybersecurity»...😂

Fancy gitt. IT-sikkerhet hørtes ikke like kult ut?

Anonymkode: 6bb92...3ee

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror sjefen deres rives mellom påbud om hjemmekontor og GDPR sine krav om behandling av sensitive personopplysninger. Ikke lett det der. og selv om mange har hatt hjemmekontor siden mars i andre tjenester i kommunen, er jo opplysninger om helse ekstra sensitive i forhold til for eksempel opplysninger om inntekt og boforhold. 

Anonymkode: 78fcf...d68

Det er fullt mulig å utføre hjemmefra med sikre plattformer og påloggingsløsninger. 

I tingrettene behandles og signeres dommer per i dag på en sikker plattform det utsendes link til per mail. 

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Går det ikke så går det ikke. Har du lukkete systemer med sensitive opplysninger er det langt fra gitt at det er mulig med hjemmekontor, det kan da ikke være så vanskelig å skjønne.

Anonymkode: b8783...dfe

Festlig når hersketeknikker kommer fra de som åpenbart kan minst om temaet.

• Opprett ny...