Gå til innhold

Når deles barnegruppa i bhg i kohorter igjen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man må veie fordeler og ulemper opp mot hverandre, og erfaringsvis er det lite å hente på å lage så mye ekstrajobb rundt de minste barna.

Barnehage og barneskole vil så lenge som mulig gå med oransje nivå, alt annet av tiltak settes inn før de rører barnas hverdag.

Anonymkode: 29d48...002

Som barnehageansatt ønsker jeg meg reduserte åpningstider igjen slik at vi er flere på jobb større deler av dagen. Å være igjen alene med 6 stk 1- og 2-åringer kl 15.30 når mellomvakten går og passe på at alle er innenfor riktig uteområde er krevende. Kohorter blir mer problematisk å gjennomføre i november og desember enn i mai og juni. Mulighetene til å være utendørs i 7,5 timer er annerledes og vi har mange små 1-åringer som knapt kan gå. 

Bare å endre fra normalt 7-17 til 8-16 hadde hjulpet mye. 

Anonymkode: 8b082...ef7

Annonse

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som barnehageansatt ønsker jeg meg reduserte åpningstider igjen slik at vi er flere på jobb større deler av dagen. Å være igjen alene med 6 stk 1- og 2-åringer kl 15.30 når mellomvakten går og passe på at alle er innenfor riktig uteområde er krevende. Kohorter blir mer problematisk å gjennomføre i november og desember enn i mai og juni. Mulighetene til å være utendørs i 7,5 timer er annerledes og vi har mange små 1-åringer som knapt kan gå. 

Jeg er så enig! Vi er alene fra 6.45-08.00. Og får ikke hjelp fra andre avdelinger. (Vi er tre avdelinger og kun to avd kan samarbeide ..) I dag satt jeg med 10 ett-toåringer da mellomvakten kom. Vi to var alene med 12 barn frem til senmellomvakt og senvaktene kom kl 09.00 og 09.45. Akkurat samme problemer på ettermiddag. Fra 15.30 er en alene. Disse små tassende har så lange dager! Ønsker meg tilbake til rødt nivå hvor barna kun var i barnehagen de timene foreldrene faktisk hadde behov. 

(En annen sak er at det er helt uhørt at babyer skal ha 9t «arbeidstid» mens vi voksne har Max 7.5)

Anonymkode: 806bb...54e

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er så enig! Vi er alene fra 6.45-08.00. Og får ikke hjelp fra andre avdelinger. (Vi er tre avdelinger og kun to avd kan samarbeide ..) I dag satt jeg med 10 ett-toåringer da mellomvakten kom. Vi to var alene med 12 barn frem til senmellomvakt og senvaktene kom kl 09.00 og 09.45. Akkurat samme problemer på ettermiddag. Fra 15.30 er en alene. Disse små tassende har så lange dager! Ønsker meg tilbake til rødt nivå hvor barna kun var i barnehagen de timene foreldrene faktisk hadde behov. 

(En annen sak er at det er helt uhørt at babyer skal ha 9t «arbeidstid» mens vi voksne har Max 7.5)

Dessverre kan ikke vi voksne teleportere rett fra barnehagen til jobben, det kommer noe reisetid i tillegg. Ikke alle har betalt lunsj heller, og da blir dagen lengre enn 7.5 timer.

Anonymkode: 9c8a9...52c

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men dette er jo ikke et koronaskapt problem, dette er jo problem bestandig siden bemanning i barnehager generelt er alt for dårlig.

Anonymkode: a1a6a...329

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men dette er jo ikke et koronaskapt problem, dette er jo problem bestandig siden bemanning i barnehager generelt er alt for dårlig.

Ja, men for vår del er det et større problem nå fordi vi må dekke de tidligste og seneste vaktene på vår avdeling mens tidligere kunne vi få hjelp av de andre avdelingene slik at de tok i mot våre barn på morgenen og overtok dem på ettermiddagen. Men Ja, bemanningen er vanligvis alt for dårlig. Og det går ut over barna

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, men for vår del er det et større problem nå fordi vi må dekke de tidligste og seneste vaktene på vår avdeling mens tidligere kunne vi få hjelp av de andre avdelingene slik at de tok i mot våre barn på morgenen og overtok dem på ettermiddagen. Men Ja, bemanningen er vanligvis alt for dårlig. Og det går ut over barna

Da skjønner jeg hva du mener, tenkte ikke på det når jeg svarte deg. Bemanning i barnehager er skammelig dårlig desverre.

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men altså, hva faen skal vi gjøre da? Jeg har en halvtime reisevei og jobber 8-16...

Unga er da ikke i barnehagen for gøy! Jeg er så lei av at det er en generell oppfatning at foreldrene misbruker barnehagen. Ja noen gjør nok det, men de fleste av oss bruker barnehagen fordi vi må, ellers liker vi faktisk å være sammen med ungene. 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dessverre kan ikke vi voksne teleportere rett fra barnehagen til jobben, det kommer noe reisetid i tillegg. Ikke alle har betalt lunsj heller, og da blir dagen lengre enn 7.5 timer.

Nei det vet jeg. Men det er barna det går ut over. Jeg valgte å jobbe kortere dager da barna var små. Da jeg gikk opp i 100% gikk mannen min hjem tidligere når jeg hadde seine vakter. Jeg sier ikke at ALLE kan få det til, men dersom de som har mulighet til det henter tidligere så blir dagene bedre for de som MÅ være i barnehagen lenge og de barna det gjelder får tid sammen med foreldrene sine. 

Annonse

3 timer siden, Optatium skrev:

Men altså, hva faen skal vi gjøre da? Jeg har en halvtime reisevei og jobber 8-16...

Unga er da ikke i barnehagen for gøy! Jeg er så lei av at det er en generell oppfatning at foreldrene misbruker barnehagen. Ja noen gjør nok det, men de fleste av oss bruker barnehagen fordi vi må, ellers liker vi faktisk å være sammen med ungene. 

Men Erna og Bent sier jo at dette er en dugnad så da må jo arbeidsgivere være på tilbudssiden også?! Hos oss er rundt 70% av foreldrene i hjemmekontor og da bør 8 timers åpningstid holde. Men selvsagt forstår vi at det kan skape utfordringer for enkelte. Tror ikke det er en oppfatning generelt at foreldre misbruker bhg men å drive normalåpen barnehage på gult smittevernnivå i tilvenningstid med nye 1-åringer hver måned er meget krevende. 

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men Erna og Bent sier jo at dette er en dugnad så da må jo arbeidsgivere være på tilbudssiden også?! Hos oss er rundt 70% av foreldrene i hjemmekontor og da bør 8 timers åpningstid holde. Men selvsagt forstår vi at det kan skape utfordringer for enkelte. Tror ikke det er en oppfatning generelt at foreldre misbruker bhg men å drive normalåpen barnehage på gult smittevernnivå i tilvenningstid med nye 1-åringer hver måned er meget krevende. 

Hvorfor skal de trenge mindre barnehagetid når de har hjemmekontor? De kan jo ikke teleportere fra barnehagen og hjem heller, og arbeidstiden er jo ikke noe kortere? 

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal de trenge mindre barnehagetid når de har hjemmekontor? De kan jo ikke teleportere fra barnehagen og hjem heller, og arbeidstiden er jo ikke noe kortere? 

De jobber vel ikke mer enn7,5-8 timers arbeidsdag og slipper reisevei? 

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke alle bor rett ved barnehagen

Nei, da må man vel ordne det på et eller annet vis, de aller fleste er vel 2 foreldre som kan dele på? Jeg har jobbet i barnehage i over 20 år og d 99% av familiene bodd max 10 min kjøring fra bhg. Bor og jobber i Oslo/ Viken, mulig annerledes på landet. 

Hovedpoenget er uansett at det er umulig å opprettholde og være 100% sikker på å følge smittevernregler på gult nivå med full åpningstid og samme bemanning som normalt i barnehage. Og det må vi være ærlige om. Så får myndighetene bestemme hva som er viktigst. De sier jo at barn og ansatte ikke blir smittet eller er smittebærere så vi bør jo kunne samarbeide som vanlig på tvers av gruppene/ kohortene. Men det gjør vi ikke fordi vi liker å gjøre rett, noe som medfører slitne ansatte og i siste innstans om dette fortsetter dårligere tilbud til deres søte små. 

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, da må man vel ordne det på et eller annet vis, de aller fleste er vel 2 foreldre som kan dele på? Jeg har jobbet i barnehage i over 20 år og d 99% av familiene bodd max 10 min kjøring fra bhg. Bor og jobber i Oslo/ Viken, mulig annerledes på landet. 

Man må ordne det på et eller annet vis? Det gjelder vel dem som må møte fysisk på jobb også, hvorfor skal de være unntatt? 

Og ja, mange har barnehage nærmere jobben enn hjemme, nettopp for at barna skal ha kortere dager. Andre steder er det mangel på barnehageplasser, og folk må ta det de får, selv om beliggenheten er upraktisk. Rart at du etter 20 år i barnehager i Oslo ikke har vært borti det.

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da jeg hadde hjemmekontor, fikk jeg plutselig dobbelt så lang reisevei, fordi barnehagen ligger ved siden av jobben. Med kortere åpningstid i barnehagen i tillegg måtte jeg hver dag jobbe inn to timer på kvelden. Noe som gikk ut over min tid med barna. Ingen var på noe som helst tilbudsside, og jeg hadde ikke råd til å ta ulønnet fri 2 timer hver dag. 

Anonymkode: faab3...e00

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er lærer, så her er ingen mulighet for hjemmekontor gitt. 

Og jeg ser ofte her inne at det er en oppfatning om at foreldre bruker barnehagen mer enn de trenger. 

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her jeg bor pendler mange av foreldrene, helt vanlig. Bor i viken, men litt unna Oslo. 

• Opprett ny...