Gå til innhold

Regjeringens nye tiltak - invitere folk hjem kun ved "helt spesielle anledninger" - hva vil det bety for folk?

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg spør hva du synes 

Anonymkode: 68944...a85

Jeg kan jo på ingen måte vurdere hva som er viktig for deg. 

Fortsetter under...

6 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg kan jo på ingen måte vurdere hva som er viktig for deg. 

Ok. Er det spesielt nok for deg å tillate besteforeldre se barna dine i denne tiden, eller vil du nekte dem besøk? 

Regjeringa har tydeleg tillit til at folk skal greie å ta gode valg mtp fysisk nærvær med andre personar. 

Etter denne tråden å dømme har regjeringa overvudert i alle fall enkeltes evner på dette punktet.

Det er berre å håpe at mange nok har forstått godt nok til at vi ser effekt. Viss ikkje er eg redd tråden om bestemor som ellevte hjul på vogna på julaften blir aktuell igjen.

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Er det spesielt nok for deg å tillate besteforeldre se barna dine i denne tiden, eller vil du nekte dem besøk? 

For meg personlig er det viktig at familien samles. Hva du skal med informasjon om hva som er viktig for akkurat meg lurer jeg oppriktig på. Det vil si: vanligvis hadde det vært helt uproblematisk for meg å avstå fra å reise på besøk men vi har en særlig situasjon i familien nå

2 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Regjeringa har tydeleg tillit til at folk skal greie å ta gode valg mtp fysisk nærvær med andre personar. 

Etter denne tråden å dømme har regjeringa overvudert i alle fall enkeltes evner på dette punktet.

Det er berre å håpe at mange nok har forstått godt nok til at vi ser effekt. Viss ikkje er eg redd tråden om bestemor som ellevte hjul på vogna på julaften blir aktuell igjen.

Dette. Forstår mange nok klarer vi nok de få som ikke forstår også 

16 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Dette. Forstår mange nok klarer vi nok de få som ikke forstår også 

Voldsomt så på du er i denne tråden om hvor uhyre enkelt det er å følge regjeringens anbefalinger. Husker det var tilsvarende store utfordringer med det i sommer da anbefalingene var å unngå unødvendige reiser. Da var det bare anbefalinger og ikke noe du måtte forholde deg til for det var jo ikke ulovlig å reise og ferier var veldig viktig for deg. Her svinger svarene etter hva du vil eller ikke vil forholde deg til ser jeg.  

Anonymkode: 2f64c...706

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Voldsomt så på du er i denne tråden om hvor uhyre enkelt det er å følge regjeringens anbefalinger. Husker det var tilsvarende store utfordringer med det i sommer da anbefalingene var å unngå unødvendige reiser. Da var det bare anbefalinger og ikke noe du måtte forholde deg til for det var jo ikke ulovlig å reise og ferier var veldig viktig for deg. Her svinger svarene etter hva du vil eller ikke vil forholde deg til ser jeg.  

Dette X 100

Anonymkode: f9afe...12a

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis verden hadde sett ut som nå i sommer så hadde jeg selvfølgelig ikke ment man burde reist noe som helst sted. I sommer var det grønne land og det var lov og man ble oppmuntret til å reise innenlands. Nå gidder jeg ikke spore av så hvis du lurer på mer rundt dette så send en mld 

Jeg registerer at alle som er positive til tiltakene lever lykkelige i parforhold og med familie så de er ikke ensomme. For deg andre har de typisk venner som velger dem som nærkontakt så igjen er de ikke ensomme og for det tredje har de ikke mista jobben eller kjent på konsekvensene at denne "pandemien" som enkelte av oss har. 

Anonymkode: d3fc4...a09

8 hours ago, Anonym bruker said:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JJJgAP/erna-solberg-dette-er-de-nye-tiltakene

Det står at alle bør holde seg mest mulig hjemme, og kun invitere folk hjem ved "helt spesielle anledninger". Betyr det at man igjen skal isolere barnebarn fra besteforeldre, kjærester fra hverandre, barn fra andre i samme klasse/barnehagegruppe, søsken osv? Igjen forbud mot å besøke sin nærmeste familie på ubestemt tid? Hva er "helt spesielle anledninger" og hvem skal avgjøre det? Tenker på min yngste som i 3 år har slitt med erting og utfrysing i den gamle barnehagen, sammen med sosiale utfordringer, og endelig har funnet nære venner i sin gruppe i barnehagen, som han ville invitere på besøk i helga, etter alle år med null besøk til noen som helst utenom familien. Må vi avlyse det nå, slik at han fortsatt ikke får opplevd å få besøk fra noen eller å dra på besøk i alder av 5,5 år?

For øvrig, spørsmål om "unødvendige reiser innenlands" - hva er unødvendig? Jeg skal være dommer på et idrettsarrangement i helga, må reise til nabokommunen. Må også kjøpe ting som kun er å få i denne kommunen, som er nødvendig for å ferdigstille dåpsantrekk til min kusines barn. Er det sånn at jeg nå må melde avbud på det å være dommer på arrangementet, siden det ikke er "nødvendig", eller er det greit? Og at jeg må bare si ifra til kusina at jeg ikke får dåpskjolen ferdig, fordi jeg ikke får tak i ting jeg må ha for å sy den?

Noen som har forstått hva tiltakene egentlig betyr og hva vi må forholde oss til?

de var helt klare, men noen er jo bare vanskelige

Anonymkode: 46a7c...daa

Jeg registerer at alle som er positive til tiltakene lever lykkelige i parforhold og med familie så de er ikke ensomme. For deg andre har de typisk venner som velger dem som nærkontakt så igjen er de ikke ensomme og for det tredje har de ikke mista jobben eller kjent på konsekvensene at denne "pandemien" som enkelte av oss har. 

I tillegg har de sikre jobber som ikke er truet av tiltakene, og gjerne barn over småskolealder. 

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

de var helt klare, men noen er jo bare vanskelige

Så hva er helt spesielle omstendigheter? Helt klart altså? 

Just now, Anonym bruker said:

Så hva er helt spesielle omstendigheter? Helt klart altså? 

bursdager med runde tall

barnebursdag med korhortene

Annonse

Dette drøftet vi på jobben i dag også. Hvordan tiltakene for mange ikke får så mye å si. Lever man a4 med mann/barn, eget hus, trygg jobb/økonomi, bor litt utenfor allfarvei osv. så har det lite å si at det er sjenkestopp og munnbind i Oslo liksom. Tenker man kan se litt opp fra seg selv og droppe den voldsomme ovenfra og ned holdningen som flere kjører i blant annet denne tråden. Ja, den begynte med det dumt spørsmål, men det er LOV å gi seg også. Nå har dere gjentatte ganger, over flere sider fortalt hi at hun er en komplett idiot. Hva får dere ut av det egentlig? 

11 minutes ago, Anonym bruker said:

9 minutes ago, Anonym bruker said:

I tillegg har de sikre jobber som ikke er truet av tiltakene, og gjerne barn over småskolealder. 

Hvordan har dere oversikt over hvordan denne situasjonen rammer enkeltbrukere her inne? Her jeg bor er det innført enda strengere tiltak, og det er ingen tvil om at jeg har merket tiltakene på kroppen. Jeg vil vel også si at jeg har kjent på konsekvensene av denne pandemien, og det i langt større grad enn en som mister jobben sin eller ikke kan leve like fritt som før. Tiltakene er der ikke for moro skyld. 

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

bursdager med runde tall

barnebursdag med korhortene

Så besteforeldre og kjærester må holdes vekke på ubestemt tid? Også ektefeller som er særboere? 

7 minutter siden, beef sister skrev:

Hvordan har dere oversikt over hvordan denne situasjonen rammer enkeltbrukere her inne? Her jeg bor er det innført enda strengere tiltak, og det er ingen tvil om at jeg har merket tiltakene på kroppen. Jeg vil vel også si at jeg har kjent på konsekvensene av denne pandemien, og det i langt større grad enn en som mister jobben sin eller ikke kan leve like fritt som før. Tiltakene er der ikke for moro skyld. 

Selvfølgelig, de som har mistet jobb og inntekt, kanskje huset sitt har det så mye bedre. Gaaad. 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva med besøk av besteforeldre, søsken, kjæreste? Er det spesielt nok? Eller er det så ordinært (altså ikke "helt spesielt"), at det må man droppe? 

Jeg ville sakt ok til kjæreste. Besteforeldre, søsken ol kan vente hvis det ikke er en spessiel anledning. Forhåpentlig vis kan vi få ned smittetallet såpas at vi kan treffe dem på julaften.

Anonymkode: 180b2...6c0

2 minutes ago, Anonym bruker said:

Selvfølgelig, de som har mistet jobb og inntekt, kanskje huset sitt har det så mye bedre. Gaaad. 

Ja, så lenge de er friske, så vil jeg så absolutt si det.

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du seier er riktig, tiltaka rammar ulikt. Dei som har store hushaldningar eller er aleinebuande med nære vennar som også bur aleine merkar mindre til innstrammingane enn dei som bur aleine og er i periferien til dei som allereie har fyllt opp kvota med nærkontakter. Og det er her den enkeltes sunne fornuft og vurderingsevne kjem inn. Kanskje er det nødvendig å invitere tante Ruth til søndagsmiddag. Kanskje er det nødvendig å dra på filmkveld med kompisen som blir siitjande aleine på kveldane.

Vi la ut på hundremeteren i mars, og var godt slitne før det viste seg å vere ein 400 meter. Utpå sommaren forberedte vi oss på at dette var eit langdistanseløp. Skal vi klare å fullføre dette saman må vi passe på å gjere det mogleg for alle å leve i dette over tid. Og det betyr kanskje at naboen din må ta eit val du ikkje forstår og applauderar når det gjeld besøk av bror sin. Om nokre veker er det kanskje søstra di som har behov for at du kjem på besøk. Kanskje må til og med meteren kortast ned i dette spesielle tilfellet. Men det går nok bra, for de har begge minimert kontakt med andre og forhåpentleg unngått smitte. 

Eller kanskje gjer du alt for å unngå smitte, held deg heime for det aller meste og blir smitta likevel. Du veit ikkje eingong kor du vart smitta. Vi får håpe fornuft og samhald går foran hysteri og spekulasjon. Det er ikkje slik at det berre er uforsiktighet som fører til smitte. Det kan vere god, gammaldags uflaks. Det er berre å følge isolasjonsreglar, samarbeide med smittesporarar og håpe på eit mildt forløp. Vi skal stå i dette ei god stund til, og vi kjem til å ha fritidsproblem. Lat oss ikkje bruke fritida på å vere folkedomstol som spekulerar i skuldspørsmålet når vi høyrer om ein smitta i vår nære eller meir perifere krets. Det er både ufint og ikkje minst risikabelt. Plutseleg er det oss sjølv på tiltalebenken.

21 minutter siden, beef sister skrev:

Ja. Helt sikkert..... Ikke mistet jobb og hus men klart det du har kjent konsekvensene mer enn oss som er arbeidsledig blitt! 🙄

Ja. Helt sikkert..... Ikke mistet jobb og hus men klart det du har kjent konsekvensene mer enn oss som er arbeidsledig blitt! 🙄

Når ble dette en konkurranse i å ha det verst?? 

2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Når ble dette en konkurranse i å ha det verst?? 

Når folk begynte å bagatellisere andres konsekvenser. 

3 minutes ago, Anonym bruker said:

Når folk begynte å bagatellisere andres konsekvenser. 

Å påpeke at det å miste jobben eller føle seg låst til eget hjem er langt unna det verste som kan ramme en, er ikke å bagatellisere noe som helst. Jeg sier tvert imot at det er liten tvil om at mange opplever konsekvenser at tiden vi er i, men at jeg, til tross for at jeg har blitt rammet hardt av pandemien, ser nødvendigheten i at det må være slik. Konsekvensene av ingen tiltak.vil definitivt ramme enkelte langt hardere enn arbeidsledighet gjør. 

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Regler er derfor regler, de må være klart definert slik at man vet om man overholder regelen eller ei. 

Jeg synes litt synd på deg, som har så stort behov for klare regler. Mener ikke å være frekk, bare at jeg oppriktig synes synd på deg. Jeg var litt sånn før jeg fikk barn. Spesielle omstendigheter vil si ting som ikke skjer ofte eks. barnedåp, konfirmasjon, begravelse, bryllup, men også situasjonen du beskriver. I ditt tilfelle er dette spesielle omstendigheter, mener nå jeg. 😃

Anonymkode: 2dcba...fd1

• Opprett ny...