Gå til innhold

Regjeringens nye tiltak - invitere folk hjem kun ved "helt spesielle anledninger" - hva vil det bety for folk?

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Pashla skrev:

Det er jo feil. 
Du må visst begynne å lese noe annet enn VG, for enten feilinformerer den avisen noe enormt, eller så misforstår du med vilje. Ingen har bedt kjærester slutte å møtes. 

Det står at man skal holde seg mest mulig hjemme og kun invitere folk hjem når det er "helt spesielle omstendigheter", altså utenom det vanlige. Når man har to forskjellige hjem, betyr det jo at man skal være hjemme hos seg selv, med mindre det er noe ekstraordinært. 

Anonymkode: 68944...a85

Fortsetter under...

19 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jo det visste jeg om. 

Så fint at du vet om tiltakene som blir innført før de blir innført i det hele tatt. Det forklarer mye den stemningen som er her. 

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det var ikke noe svart på hvitt i VG da jeg opprettet innlegget. Da har det gått ca 15 minutter siden tiltakene kom. 

Det har aldri vært ugreit at barn i samme kohort leker sammen. Det er ingen ny info nå om at det er endring på det

Så fint at du vet om tiltakene som blir innført før de blir innført i det hele tatt. Det forklarer mye den stemningen som er her. 

Det er ikke ny informasjon 

Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det er ikke ny informasjon 

Pressekonferansen var 11:45. Så det er ny informasjon i dag. 

Pressekonferansen var 11:45. Så det er ny informasjon i dag. 

Reglene angående barn er og har  vært uendret lenge

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var ikke noe svart på hvitt i VG da jeg opprettet innlegget. Da har det gått ca 15 minutter siden tiltakene kom. 

Kanskje VG ikke er beste kanal for deg da. Prøv FHI.

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Idrettsarrangement blir trolig avlyst, samme med dåp. Så da er problemet løst. 

Anonymkode: c4d26...0ff

Tiltakene blir ikke innført før natt til mandag. Arrangementet er lørdag.

Dåp som mitt søskenbarn skal ha blir nok ikke avlyst, med mindre kirker stenges. De skal ha kjernefamilien og hennes søster med barnet sitt som eneste gjester i deres eget hjem. 

5 minutter siden, Pashla skrev:

Kanskje VG ikke er beste kanal for deg da. Prøv FHI.

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/

Ja, her var det svært oversiktlig med egen link til tiltakene som er innført i dag. 

Skjønner ikke denne ropingen om regler som skal straffeforfølges om de ikke følges...

Det er anbefalinger, for at alle skal bli mer bevisst hvor mange de møter i løpet av en dag og en uke. For at folk skal være litt bevisst hvem de velger å være sammen med. For at folk skal tenke seg om før de inviterer til besøk eller går på besøk.

Hvorfor skal man komplisere så veldig? Regjeringen har satt noen anbefalinger for å stoppe oss i å være sammen så mange, for å hindre smitten litt i å spre seg.

Om alle bruker hodet og tenker seg litt som vil de fleste ha færre krysningspunkt med andre i løpet av en uke og smitten vil bremses, hensikt oppnådd.

Anonymkode: ac08d...1c1

Du har jo ikke bidratt med noen gode ideer bortsett fra "intern humor" som noen få utvalgte forstår. Hvilke råd kom du med?

Slutte å lese VG, hvis du blir så forvirret av formuleringene der. Slutte å finne opp hindringer som ingen har lagt i veien for deg. Det er mine beste tips her.

De andre tipsene har du fått av andre, men du fant bare feil på alle sammen. Å møtes etter barnehagen er for deg synonymt med å være ute i styrtregn etter mørkets frembrudd. At det fins andre måter, tar du ikke inn. Det er faktisk ditt eget problem, ikke regjeringens feil! 

Endret av Pashla
2 minutter siden, Pashla skrev:

Slutte å lese VG, hvis du blir så forvirret av formuleringene der. Slutte å finne opp hindringer som ingen har lagt i veien for deg. Det er mine beste tips her.

De andre tipsene har du fått av andre, men du fant bare feil på alle sammen. Å møtes etter barnehagen er for deg synonymt med å være ute i styrtregn etter mørkets frembrudd. At det fins andre måter, tar du ikke inn. Det er faktisk ditt eget problem, ikke regjeringens feil! 

Det Oslo-borgere ikke tar innover seg at det er svært lite koselig for barna å fortsette å være i regn/sludd og komplett mørke etter barnehagen når de allerede har vært ute i sludd og mørke i mange timer. De vil inn, leke og slippe å drasse rundt i våte regnklær og støvler. 

Annonse

Det Oslo-borgere ikke tar innover seg at det er svært lite koselig for barna å fortsette å være i regn/sludd og komplett mørke etter barnehagen når de allerede har vært ute i sludd og mørke i mange timer. De vil inn, leke og slippe å drasse rundt i våte regnklær og støvler. 

Og inn kan ungene gå. Med loven og samvittigheten i hånden 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er jo ikke så mye at dere vil ha besøk av denne vennen. Det går nok fint så lenge dere voksne passer på å holde avstand. Problemet var at du også ville ha besøk a  familien til din sønns venn. Det ville jeg ikke gjort nå.

Anonymkode: 180b2...6c0

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er jo ikke så mye at dere vil ha besøk av denne vennen. Det går nok fint så lenge dere voksne passer på å holde avstand. Problemet var at du også ville ha besøk a  familien til din sønns venn. Det ville jeg ikke gjort nå.

Det har jeg aldri skrevet at jeg vil ha. Det jeg vil at guttene leker sammen. Ikke at gutten skal drasse med seg hele familien sin hjem til oss. Han kan gjerne komme alene og bli hentet etterpå, ingen problem.

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bor ikke i Oslo, og det styrtregner her også. Men det gjør ingenting, for jeg klarte å lese at barn kan omgås med sin kohort også på ettermiddagen. Voilá. Problem løst.

Det har jeg aldri skrevet at jeg vil ha. Det jeg vil at guttene leker sammen. Ikke at gutten skal drasse med seg hele familien sin hjem til oss. Han kan gjerne komme alene og bli hentet etterpå, ingen problem.

Da misforsto jeg deg. Du skrev:

"Om det vil være frekt å spørre forelderen til hans venn om de vil komme hit i helga."

Jeg oppfattet det som om du mente hele familien da duskrev "de". 

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da misforsto jeg deg. Du skrev:

"Om det vil være frekt å spørre forelderen til hans venn om de vil komme hit i helga."

Jeg oppfattet det som om du mente hele familien da duskrev "de". 

Kanskje ikke så rart.

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hva er "helt spesielle omstendigheter"? Hvem skal avgjøre hva som er spesielt og hva som er nødvendig? 

Det skal faktisk du gjør helt selv. 

Jeg blir matt. 

Hvordan skal myndighetene få kontrollert at reglene etterleves?

Det går på tillit. Ingen kommer hjem til deg for å passe på at du ikke banker ungene dine heller? 

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det står at man skal holde seg mest mulig hjemme og kun invitere folk hjem når det er "helt spesielle omstendigheter", altså utenom det vanlige. Når man har to forskjellige hjem, betyr det jo at man skal være hjemme hos seg selv, med mindre det er noe ekstraordinært. 

Hvis barnet ditt sliter så veldig så hadde jeg sett på det å invitere barn fra samme kohort som ‘helt spesiell anledning’. Ev hadde jeg invitert til bålkos og utelek i helgen. Det er mye man kan finne på om man er kreativ. 

Anonymkode: 9f82d...848

Og det er jo der det går galt, for folk har jo helt forskjellig syn på hva som er nødvendig og ei. Noen dropper det meste, mens andre tøyer reglene til det ytterste. Litt klarere definisjoner tror jeg hadde vært lurt.

Anonymkode: f9afe...12a

Men samlet sett blir det nok en reduksjon i antall sosiale interaksjoner nasjonalt. Og det er målet. 👍 vanskelig å sette klare forbud/påbud når man ikke har ressurser Til å håndheve det. Da må man oppfordre alle til å prøve å gjøre litt😊

Anonymkode: ad67d...d06

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og hva er problemet med å gi sympati til folk? Jeg har for eksempel snakket med min ene venninne i to timer i går, selv om jeg hadde andre viktige ting å gjøre. Hun trengte en skulder og sympati - jeg lyttet, lyttet og atter lyttet og sagt at jeg bryr meg om henne. Foreslo ingen løsninger, for der var alt svart akkurat nå. Å si til en deprimert person at de skal smile, le og hoppe av glede hjelper ingenting. Hvis det hadde hjulpet å si "tenk positivt", så vips, ble man glad, ville vi ikke ha trengt psykologer, psykiatere, sosionomer, kirkens SOS eller psykiatrisk avdeling. Ikke hadde det vært noe selvmord grunnet depresjon heller.

Det er flott å gi sympati.

Det er forvirrende om folk ber om RÅD når de heller vil ha SYMPATI. To ganske ulike ting.

• Opprett ny...