Gå til innhold

Regjeringens nye tiltak - invitere folk hjem kun ved "helt spesielle anledninger" - hva vil det bety for folk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hva er "helt spesielle omstendigheter"? Hvem skal avgjøre hva som er spesielt og hva som er nødvendig? 

Anonymkode: 68944...a85

Du selv skal avgjøre det. Klarer du det?

Anonymkode: c3a91...140

3 minutter siden, Pashla skrev:

Sunnere for den som syter enn for den som hører på, tror jeg 😉 

Her inne kan man fint skjerme seg så man slipper å høre på. Tips: Ikke åpne tråden eller gå ut av den, og ikke gå inn igjen, når man identifiserer det man ikke tåler å høre 

Anonymkode: ecf8d...30f

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men samlet sett blir det nok en reduksjon i antall sosiale interaksjoner nasjonalt. Og det er målet. 👍 vanskelig å sette klare forbud/påbud når man ikke har ressurser Til å håndheve det. Da må man oppfordre alle til å prøve å gjøre litt😊

Anonymkode: ad67d...d06

Det er helt ufattelig at folk ikke skjønner at det er målet.

Selv supersosiale Svein som vanligvis møter hundre personer i uka modererer seg og møter kanskje bare 30 stykker, Lise som vanligvis ville møtt 20 stykker møter bare 7 og resten av bygda møter bare 1-5, og vips er målet nådd, alle har møtt færre enn de pleier selv om det er noen få som ikke har fulgt anbefalingene.

Anonymkode: ac08d...1c1

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Her inne kan man fint skjerme seg så man slipper å høre på. Tips: Ikke åpne tråden eller gå ut av den, og ikke gå inn igjen, når man identifiserer det man ikke tåler å høre 

Anonymkode: ecf8d...30f

Men det hadde vært atskillig lettere å gi adekvat respons dersom brukeren skrev "trenger ikke råd, ville bare blåse ut" som mange gjør.
I denne tråden stiller HI massevis av spørsmål. De viste seg å være helt retoriske, hun ønsket ikke svar. Ikke så lett for oss å gjette!

4 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg tror i grunn at dersom man bruker sunn fornuft så klarer alle sammen å forstå reglene. Vi klarer alle hvis vi virkelig vil å etterleve reglene som er. For noen vil det være nødvendig å reise til noen på besøk og for andre vil det være lett å la være. Kari som fyller 40 vil invitere 4 av de nærmeste vennene på middag for å feire dagen sin er mer innafor en om Ronny vil invitere "gutta" på vorspiel. Barn i kohort eller klasse kan omgås som vanlig 

Hva om Ronny fyller 40 år da? Eller om Kari vil ha "jentene" med på vorspiel?

Anonymkode: 012ba...1cc

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva om Ronny fyller 40 år da? Eller om Kari vil ha "jentene" med på vorspiel?

Da tror jeg at både Kari og Ronny forstår hva de skal gjøre 😊

10 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Da tror jeg at både Kari og Ronny forstår hva de skal gjøre 😊

Nei, det er det som er problemet. Min Ronny på 38 forstår ikke hva han har lov til å gjøre 😳

1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Så absolutt! Det er i grunn svært greit å forstå 😊

Kan du forklare logikken i det?

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er det som er problemet. Min Ronny på 38 forstår ikke hva han har lov til å gjøre 😳

Da bør din Ronny spørre noen som forstår og kan forklare slik at det går inn 

4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Da bør din Ronny spørre noen som forstår og kan forklare slik at det går inn 

Men jeg spurte jo her, enda ikke fått noe konkret svar på hva som er helt spesielt og nødvendig. Hvorfor skal Ronny få noe klarere svar? 

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg spurte jo her, enda ikke fått noe konkret svar på hva som er helt spesielt og nødvendig. Hvorfor skal Ronny få noe klarere svar? 

Poenget er at det ikke finnes noe klart å endelig svar. Svaret sitter man kun på selv. Ronny må jo også vurdere etter hva som er spesielt og nødvendig for han. Verre er det ikke. Du har dessuten fått samme svar gjennom hele tråden 

Poenget er at det ikke finnes noe klart å endelig svar. Svaret sitter man kun på selv. Ronny må jo også vurdere etter hva som er spesielt og nødvendig for han. Verre er det ikke. Du har dessuten fått samme svar gjennom hele tråden 

Poenget mitt er jo akkurat det samme som ditt. Det er ikke noen klar fasit og det forvirrer folk. Du sier at Ronny bør vite dette, men at han må spørre noen andre om han ikke forstår. Ingen andre forstår heller, inkludert deg. Du har ingen logikk i dine forklaringer.

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Poenget mitt er jo akkurat det samme som ditt. Det er ikke noen klar fasit og det forvirrer folk. Du sier at Ronny bør vite dette, men at han må spørre noen andre om han ikke forstår. Ingen andre forstår heller, inkludert deg. Du har ingen logikk i dine forklaringer.

De aller aller fleste forstår dette meget godt 

3 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Hadde de gjort det, så hadde det ikke vært nødvendig med strengere tiltak

Anonymkode: f9afe...12a

8 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Utrolig glad for at du forstår, siden jeg ikke gjør det. Kan du forklare det til meg? Hvorfor Ronny på 38 ikke kan invitere "gutta" på vors, men Kari på 40 kan invitere venninnene sine?

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Folk blir forvirret hvis de vil bli forvirret. De som ønsker å ta gode besluttninger klarer det (med unntak av noen få psykisk utviklingshemmede.)

Anonymkode: 180b2...6c0

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Utrolig glad for at du forstår, siden jeg ikke gjør det. Kan du forklare det til meg? Hvorfor Ronny på 38 ikke kan invitere "gutta" på vors, men Kari på 40 kan invitere venninnene sine?

Ok here we go. Vi har blitt fortalt at vi skal holde oss mest mulig hjemme. Vi skal heller helst ikke ha besøk. Siden det ikke er slik at det er noe forbud mot å ha besøk eller   å ferdes ute blir det meste opp til vår vurdering og samvittighet. Det ble presiseret at det kunne være situasjonener hvor det nåde er nødvendig og fornuftig med selskap. Dette dreier seg om at vi alle er ulike og har ulike behov. Det er også anledninger som er mer spesielle enn andre. Å feire et rundt år med de nære vennene kom da frem som et eksempel. Ronny som bare vil ha gutta på vors går kanskje ikke under en spesiell anledning. Dette var den enkle forklaringen. Det kan selvfølgelig være svært viktig for Ronny å ha det vorset av ulike grunner men det er helt sikkert slik at det vil være ferre et vors er en spesiell viktig anledning for. Det er kun sånn sett Ronny som kan vurdere hvor viktig vors er. Vi må rett og slett vurdere hvorvidt det vi skal gjøre er viktig nok for oss. Da regner man med at mange vil dra lasset sammen og følge oppfordringen 

Endret av mamma til adhd gutt<3
Gjest Forumassistent

Tråden er ryddet for avsporinger, brukerangrep og svar til dette. (Noen innlegg som ikke er regelbrudd er altså ryddet, fordi de svarer på regelbrudd).

Forumansvarlig

Endret av Forumansvarlig
Beklager at ryddingen kommer litt i "bølger" her, det er noe teknisk feil med forumet som gjør at jeg kun får tatt 4-5 innlegg av gangen.
1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ok here we go. Vi har blitt fortalt at vi skal holde oss mest mulig hjemme. Vi skal heller helst ikke ha besøk. Siden det ikke er slik at det er noe forbud mot å ha besøk eller   å ferdes ute blir det meste opp til vår vurdering og samvittighet. Det ble presiseret at det kunne være situasjonener hvor det nåde er nødvendig og fornuftig med selskap. Dette dreier seg om at vi alle er ulike og har ulike behov. Det er også anledninger som er mer spesielle enn andre. Å feire et rundt år med de nære vennene kom da frem som et eksempel. Ronny som bare vil ha gutta på vors går kanskje ikke under en spesiell anledning. Dette var den enkle forklaringen. Det kan selvfølgelig være svært viktig for Ronny å ha det vorset av ulike grunner men det er helt sikkert slik at det vil være ferre et vors er en spesiell viktig anledning for. Det er kun sånn sett Ronny som kan vurdere hvor viktig vors er. Vi må rett og slett vurdere hvorvidt det vi skal gjøre er viktig nok for oss. Da regner man med at mange vil dra lasset sammen og følge oppfordringen 

Hva med besøk av besteforeldre, søsken, kjæreste? Er det spesielt nok? Eller er det så ordinært (altså ikke "helt spesielt"), at det må man droppe? 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med besøk av besteforeldre, søsken, kjæreste? Er det spesielt nok? Eller er det så ordinært (altså ikke "helt spesielt"), at det må man droppe? 

Tror du ikke at du selv vil være i stand til å vurdere det selv? 

2 minutes ago, Anonym bruker said:

Det har vel regjeringen tillit til at den enkelte skal klare å vurdere, da. For meg hadde det vært helt uproblematisk å se søsken, besteforeldre og venner i lang tid, det kan ikke regnes som en nødvendighet eller som spesielt nok i mitt liv, men det kan det jo gjøre i andres. Med litt sunn fornuft, får nok de fleste dette til altså. 

Tror du ikke at du selv vil være i stand til å vurdere det selv? 

Jeg spør hva du synes 

• Opprett ny...