Gå til innhold

Bla bla bla.... ta kontakt med med de som er ensom og alene

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er egentlig ikke et koronaproblem, det blir bare mye tydeligere nå enn ellers.

Det er en merkelig dobbelholdning til single og ensomme i samfunnet. Flere og flere blir single, flere er ensomme, så slik sett burde det jo være veldig normalt. Og likevel så opplever veldig mange single å aldri bli invitert på venneselskap, fester, andre sosiale ting, bare fordi de er single.

Det er jo merkelig når en vennegjeng på seks damer, hvorav fem er gift/samboere, skviser ut den sjette når denne blir singel. Selv om de har pratet minimalt om ekteskap og forhold når de har møttes, så er man som singel plutselig utenfor. Lignende har jeg opplevd selv, men også hørt mange andre snakke om. Tidligere ble single menn ofte inkludert der "bare" par skulle møtes, mens de single kvinnen ble utelukket. Jeg spurte flere om dette, og fikk andre single til å spørre sine "venner" om dette. Da kom det frem at de single mennene av damene ikke ble oppfattet som en trussel mot dem selv, men det ble kvinnene (mennene deres måtte jo ikke få sjansen til å se en singel og ev. tiltrekkende dame, snakke med henne, det kunne jo ende i utroskap og gjøre slutt på deres egne ekteskap, må vite...). Inntrykket mitt nå er at også flere single menn har begynt å slite med det samme, at det sendes en usagt melding om at de ikke er verdt like mye så lenge de ikke har en dame. Og det er jo merkelig når nesten 20 % av befolkningen bor alene...

Det er også merkelig at mange av de som er i par som så møter problemer, de oppsøker gjerne de lenge glemte vennene når de selv får utfordringer eller kanskje blir single, da er det plutselig bare den som stiller opp, ikke de andre man selv prioriterte mens alt var bra. Det er også noe å tenke på, for det er mange som pleier overfladiske vennskap, og så plutselig står der alene og ensomme den dagen de selv møter motstand.

Mitt inntrykk er at det var langt mer inkludering tidligere enn nå, generelt sett. Og under koronaen så blir det enda mindre inkludering.

Det å snakke om dette er ikke å forsøke å gjøre seg til martyr. Det er fakta.

Og ja, de som er single og ensomme har et ansvar selv. Men som flere har nevnt, mange av dem har faktisk forsøkt mye for å bli inkludert og for å inkludere andre, uten at de har kommet noen vei. Det betyr heller ikke at det er noe galt med dem, at andre ikke liker å være sammen med dem. Det betyr ofte bare at de ikke passer inn blant de som er langt mer opptatt av at man må være to for at det skal telle.

Det bør også være mulig for mange å bli mer oppmerksom på at de selv kanskje burde bidra litt mer for å inkludere andre. Det er fullt mulig, selv i disse koronatider. Man kan gå en tur sammen, man kan ta med mat og spise sammen ute, det finnes muligheter, selv om man følger smittevernreglene! Ofte er det ikke så mye som skal til heller.

Anonymkode: be128...87a

Her i nærmeste omkrets er det ofte slik at man har allerede etablert vennekrets, gjerne fra ungdomsskole eller universitetet. Og man ønsker ikke flere venner, man har nok. 

Anonymkode: 15844...b9c

Fortsetter under...

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her i nærmeste omkrets er det ofte slik at man har allerede etablert vennekrets, gjerne fra ungdomsskole eller universitetet. Og man ønsker ikke flere venner, man har nok. 

Da er det bare å håpe at de vennene er så gode som man tror, at ingen opplever større livsendringer, ikke flytter eller annet...

Anonymkode: be128...87a

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har blitt venn med folk digitalt. Både her og på andre sosiale medier. 

Anonymkode: b1f08...ea0

Samme her. Jeg har i tillegg til alle mine andre venner en gruppe venninner herfra som jeg har kjent siden minstebarnet ble født, først kun på Bim, etterhvert på nett men utenom forum, og etter noen år hadde vi også flere av oss møttes utenom. Noen av dem har jeg enda ikke møtt fysisk, men vi er venner likevel, vi prates ofte og støtter hverandre og ler sammen og gråter sammen. De er viktige i mitt liv.

Anonymkode: 28901...574

På samme måte som vi lider gjennom å ikke få smertebehandling, ikke få trent, ikke få truffet vår egen mor slik at dere i risikogruppa får det mindre kjipt. Mens de vi ofrer oss for, sier at vi skal ta ansvar for oss selv og bare sitte der alene fordi vi er kjedelige.

Men det du nevner om smertebehandling, om å holde seg unna gamle foreldre, ikke trene osv. gjelder jo både ensomme og dem med venner.  Jeg er ikke i noen risikogruppe heller, kun faren min med KOLS som er det, så det er ikke for min egen del jeg følger reglene. 
Jeg skjønner bare ikke helt hva du vil fram til - det er leit å være ensom, og sikkert verre nå enn ellers, men hva tenker du at en generell betraktning her på forum kan hjelpe til med? At jeg ringer en venninne jeg tror er ensom, og så er hun tilfeldigvis deg? Eller at alle ringer noen de tror er ensomme, og så bedrer det seg generelt i befolkningen?

Jeg kan godt ta denne tråden som en oppfordring, altså. Jeg har to jeg VET er ensomme - den ene ble nylig enke (som meg selv) og henne treffer jeg nesten ukentlig. Skal møte henne i dag, faktisk. Men hun er en MEGET privat person, og litt av ensomheten skyldes jo nettopp at hun lever så tilbaketrukket. Det er delvis et valg. Hun prøver å gjøre noe med det nå da, det er bra. Foreslår kaffe og sånt innimellom, er begynt i et kor osv.

Den andre er et vanskeligere tema, hun sier selv at hun er ensom fordi alle er så lite inkluderende og stenger henne ute. Men hun er en vanskelig person å være sammen med. En tid møtte jeg henne relativt ofte - vi bor i hver vår by, så det ble når jeg hadde ærend dit - men det var for det første umulig å gjøre avtaler med henne. Sa jeg at jeg kommer 5.september, kunne hun si at det passet. Så ringte jeg på døren, og hun hadde glemt det, og ble veldig forfjamset. Gjentok på nytt og på nytt at dette var overraskende, og kunne si hver gang vi møttes etterpå at "sist så sto du jo bare på døren, jeg var ikke forberedt på besøk". Eller jeg kunne si at jeg skulle besøke kusina mi i samme byen den helga, og be om at venninnen min sa i fra om hun ville se meg på fredag, lørdag, eller søndag. Da kunne hun tekste meg på søndag og si at hun ikke var "klar" til å treffes og om jeg kunne utsette til mandag... eh, nei. Jeg drar hjem, fordi jeg skal jobbe på mandag! I stedet fikk jeg uendelige sms-er om at hun så gjerne ville ringe meg, hun hadde så mye hun trengte å lufte. OK; jeg var der i helga, men du gadd ikke svare engang, da er det vel ikke SÅ prekært? Jeg orker ikke sitte og høre på det på telefonen, men jeg vil gjerne at vi sees. Det var bare ikke det hun ville ha av meg. Hun ville ha en søppelbøtte å tømme frustrasjonene i. For det andre handler alle samtaler om den slemme eksfamilien hennes og hennes vansker på arbeidsmarkedet. Selv har jeg gjennomgått egen sykdom, barns sykdom, ektefelles død, mobbing på jobb og en masse annet i samme periode, men det er ikke rom for å snakke om mine ting. Ikke har jeg like stort behov for det heller, da, men å være en venn består jo i å både gi og få. Tror jeg har konkludert med at denne dama er ensom fordi hun rett og slett ikke er en spesielt god venn mot andre. Synd for henne, men egentlig litt synd for alle gode mennesker som PRØVER å inkludere.

Anonymkode: b1f08...ea0

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

SÅ SI DU ER ENSOM DA. Skal folk gjette seg til hvem som sitter med denne følelsen. Jeg er så lei martyrer. 

Anonymkode: 80a7e...0e2

Tror du sånne svar hjelper? Tror du ikke hi og andre som henne prøver det de kan? Du forsto ikke essensen i innlegget hennes, men velger istedet å kalle henne en martyr? 

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er sikkert ingen andre enn deg som er lei av restriksjonene. 

Anonymkode: 3efb3...063

Hvorfor svare sånn til en som sliter?

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvem gjorde deg til forumpoliti?

Jeg kom med et synspunkt. At det ikke passet deg kunne faktisk ikke brydd meg mindre. Jeg er LEI av alle som klager på at folk prøver å gjøre det beste for samfunnet!

Anonymkode: 3efb3...063

Hva får du igjen for å svare som du gjør? Gir det en god følelse å tråkke på en som sliter? Vedkommende er en del av samfunnet og må få lov å lufte triste ting uten at noen skal gjøre det enda verre.

Anonymkode: 9b501...4ef

Jeg er ganske overveldet over alle svarene her og synes det er flott at man i alle fall kan diskutere dette. Jeg kom over denne artikkelen i dag tidlig og det at ensomhet kan være like skadelig for den fysiske helsen som det å røyke 15 sigaretter om dagen var jeg ikke klar over. Jeg har faktisk selv tenkt den tanken som hun skriver om i Japan hvor de velger å gå i fengsel fordi man er ensom. Og at det nå finnes sider hvor man kan "leie en venn" sier jo litt om at dette er et problem. 

Til deg som synes det er slitsomt av venner kommer uanmeldt: Vær glad du har venner som kommer uansett om det er avtalt eller ikke, de kommer fordi de trives i ditt selskap. 

Selv skal jeg prøve å gjøre følgende i helgen og oppfordrer alle til å gjøre det samme: Ringe 2 personer ( og håpe jeg ikke blir avvist i så fall blir det nytt innlegg mandag 😛). 

Anonymkode: 413c2...d0f

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ganske overveldet over alle svarene her og synes det er flott at man i alle fall kan diskutere dette. Jeg kom over denne artikkelen i dag tidlig og det at ensomhet kan være like skadelig for den fysiske helsen som det å røyke 15 sigaretter om dagen var jeg ikke klar over. Jeg har faktisk selv tenkt den tanken som hun skriver om i Japan hvor de velger å gå i fengsel fordi man er ensom. Og at det nå finnes sider hvor man kan "leie en venn" sier jo litt om at dette er et problem. 

Til deg som synes det er slitsomt av venner kommer uanmeldt: Vær glad du har venner som kommer uansett om det er avtalt eller ikke, de kommer fordi de trives i ditt selskap. 

Selv skal jeg prøve å gjøre følgende i helgen og oppfordrer alle til å gjøre det samme: Ringe 2 personer ( og håpe jeg ikke blir avvist i så fall blir det nytt innlegg mandag 😛). 

Lykke til.

Anonymkode: 8fb89...2e0

Ja, det er dessverre bare store ord uten mening. At verden ikke bryr seg er nok ikke hele grunnen. Kan snakke for meg selv, mye å gjøre på jobb, mann som driver eget. Vi kjemper for å holde hodet over vannet, det lille vi har av tid og overskudd går da til ungene. Det er ikke fordi vi ikke bryr oss om andre, men vi har rett og slett for mange baller i lufta til å klare å være gode venner. Samtidig hører vi ikke så mye fra alle andre heller, så det går jo begge veier. 

Anonymkode: 2465b...552

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

SÅ SI DU ER ENSOM DA. Skal folk gjette seg til hvem som sitter med denne følelsen. Jeg er så lei martyrer. 

Anonymkode: 80a7e...0e2

Jeg er ensom er ikke akseptert å si bare så det er sagt!! Da skal jeg love deg du ikke får noen til å stille opp. 

Anonymkode: 98020...137

Hvis digitale venner ikke er bra nok bare fordi man ikke har møtt hverandre eller noen kan utgi seg for å være noen de ikke er så et man litt for storforlangende. Jeg har mange digitale venner, noen herfra også. Mange har jeg endt opp med å møte andre ikke. Fortsatt gode venner. 

Anonymkode: d3f93...5f9

Tar oppfordringen! Ringer 2 personer i helgen 👍🏻

Anonymkode: 1b18f...7b9

På 5.11.2020 den 10.52, Anonym bruker skrev:

Nok et eksempel på en som må sparke en som ligger nede på dette forumet. 

Anonymkode: 8a1c5...d86

Eller et godt eksempel på en som verken har empati  forståelse eller særlig kunnskap om ensomhet f eks. Litt sånn stakkarslig innlegg, egentlig. 

Til HI: Ja, regjeringens "fine ord til folket" viser også at de egentlig heller ikke forstår hva det vil si å være ensom. At ensomhet ikke er å kjede seg litt under koronaen. Har ingen konkrete råd, annet enn å sende gode tanker din vei! 

Anonymkode: 91fcb...9ad

Så mange her inne som er ensomme, så burde det absolutt være mulig å ha kontakt med hverandre.

HI, hvor mange ufrivillig ensomme har du strukket ut en hånd til i det siste?

Anonymkode: df614...f72

Annonse

Kjære HI, det er leit å høre at du er ensom. Ensomhet er alvorlig og ikke noe vi skal ta lett på. Jeg kan kjenne på ensomhet blant annet på jobb der jeg ikke føler meg som en del av fellesskapet. Det er vondt å kjenne på. Og det blir vanskeligere å treffe andre når alle bare holder seg til sine aller nærmeste. 
Selv prøver jeg å ta den telefonen til hun jeg vet sitter alene, men i kaoset med hjemmekontor, barn og forpliktelser er det lett å glemme.
Akkurat nå er det likevel en hard prioritering som må gjøres. Så får vi krysse fingrene for at disse tiltakene nå fungerer og at vi lan myke opp igjen så raskt som mulig.

klem til deg!

Anonymkode: 9c171...0ef

På 5.11.2020 den 11.36, Anonym bruker skrev:

Tenker det samme. De nære relasjonene jeg hadde, dvs hadde 3 forskjellige  venninner jeg så på som gode venner, er ikke der lenger. Alltid jeg som må ta kontakt, og er det ikke det ene så er det det andre. Tiden bare går, hører ingenting. Hun ene er det helt over med. De andre vet jeg ikke! Er veldig leit, da jeg har stolt veldig mye på alle 3(De kjenner ikke hverandre) Så jeg forstår deg godt. Er ikke enkelt. Men jeg er sterk og min egen støtte, og livet har likevel mye å by på. Har og interesser jeg skal bli bedre til å ta meg tid til.Jeg er likevel bekymret over at det er mange som er ensomme , i alle aldersgrupper,  og har lyst til å bekjempe ensomhet. At de som ikke ønsker å være uten noen å snakke med, minst skal få mulighet til å bli kjent med noen. Tenker mye på det. Hvor urettferdig det er, at man må ha visse kriterier og krav for å komme inn i varmen.Slik er det for mange, særlig vanskelig for ungdom.

Man må huske på at ingen mennesker er like og ikke alle har lyst til å sitte i en venninnegjeng på rødvin og ost hver uke for å slarve. Jeg trives best med 1 om gangen, da blir det ikke så kunstig. Det er mange som har overfladiske vennskap som går på helsa løs, der man ikke er seg selv, og konflikter og kritikk er det som holder samtalen gående. Nei, foretrekker ekte samtaler en til en, der man kan være seg selv.

Har troen på at du blir kjent med noen jeg, bare ta tiden til hjelp, da skjer det når det skjer. Ta godt vare på deg selv. 

Mange klemmer♥️

Anonymkode: c4065...836

Siterer på mitt eget innlegg, og fortsetter videre. Har ikke fått lest alle svarene HI har fått, men jeg har en teori om at kvinner har mye større krav og ønsker om hvordan en venn skal og bør være. Da er det mye mer komplisert. Menn virker ikke såå nøye der! De kan virke til å være fornøyd å bare ha en å prate om en felles interesse med, se på sport med osv??Det er litt der jeg savner at kvinner kunne ta hverandre mer som vi er! MÅ vi bevise og imponere hele tiden? Nei, og ut av det blir det bare misunnelse og irritasjon! Jeg liker kvalitetstid og litt hyggeprat noen timer man kan koble av, og unne hverandre godt, ikke konkurrere. Da er jeg heller uten, enn å få sjalu blikk, eller motsatt, misnøye fordi jeg ikke er opp til de forventninger som er i noen venninnegjenger. Nei, takke meg til litt en lettere holdning til vennskap,  ikke så detalj styrt som mange kvinner vil ha det.  

Anonymkode: c4065...836

• Opprett ny...