Gå til innhold

Bla bla bla.... ta kontakt med med de som er ensom og alene

Anbefalte innlegg

Sorry, men jeg er bare dritt lei av å høre myndighetens taler om at vi må bli flinke til å ta seg av de som er ensom og alene, det er jo bare pisspreik! Vet du hvem som er ensom i din venneliste? Vi som kjenner sterkt på ensomheten nå har ikke noe stempel i pannen akkurat. Jeg har fått to telefoner siden mars fra "venner", tar jeg kontakt er de som oftest opptatt. 

Ja jeg er viggo-venneløs og singel! Jeg har lyst til å gå ut på byen å kunne snakke med folk igjen. Gå på jobb og kunne snakke med folk i lunsjen. Jeg kjenner jeg holder på å bli gal av dette og da hjelper det lite at Nakkestad sier vi nå må vi ta oss av de som er ensom for vi som er ensom er fullstendig ubetydelig! Vi er luft for våre omgivelser....de aner ikke at vi finnes! Hvordan skal folk ringe til noen som ikke "finnes"? 

Klikker nesten hver gang de sier at vi må ta oss sammen så vi kan feire jul med familien, vel siden min sønn skal til faren i år så blir det julaften med katten og meg....jippi!   

Anonymkode: 413c2...d0f

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Sorry, men jeg er bare dritt lei av å høre myndighetens taler om at vi må bli flinke til å ta seg av de som er ensom og alene, det er jo bare pisspreik! Vet du hvem som er ensom i din venneliste? Vi som kjenner sterkt på ensomheten nå har ikke noe stempel i pannen akkurat. Jeg har fått to telefoner siden mars fra "venner", tar jeg kontakt er de som oftest opptatt. 

Ja jeg er viggo-venneløs og singel! Jeg har lyst til å gå ut på byen å kunne snakke med folk igjen. Gå på jobb og kunne snakke med folk i lunsjen. Jeg kjenner jeg holder på å bli gal av dette og da hjelper det lite at Nakkestad sier vi nå må vi ta oss av de som er ensom for vi som er ensom er fullstendig ubetydelig! Vi er luft for våre omgivelser....de aner ikke at vi finnes! Hvordan skal folk ringe til noen som ikke "finnes"? 

Klikker nesten hver gang de sier at vi må ta oss sammen så vi kan feire jul med familien, vel siden min sønn skal til faren i år så blir det julaften med katten og meg....jippi!   

Jeg har vært mobbeoffer hele oppveksten, noe som har påvirket min evne til å skape vennskap og sosiale relasjoner i voksen alder. Jeg har samboer, men han jobber mye borte. Så jeg har ingen voksne jeg omgås i løpet av dagen bortsett fra jobb. Jeg har erfart mange ganger før at når det virkelig røyner på, så er det ingen som stiller opp. Satt for eksempel alene da min søster hadde mislykket selvmordsforsøk. 

Oppfatter store deler av samfunnet slik at folk egentlig ikke er interessert i å inkludere de ensomme, for de tror det er noe alvorlig galt med dem siden de ikke har venner. 

Anonymkode: 15844...b9c

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, tenker det samme selv. Så snakkes det så hvor mye sterkere samholdet er blitt, at alle hjelper hverandre osv. jaha, tenker jeg da.

Anonymkode: 12ffd...f5c

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

SÅ SI DU ER ENSOM DA. Skal folk gjette seg til hvem som sitter med denne følelsen. Jeg er så lei martyrer. 

Anonymkode: 80a7e...0e2

Tror du ikke vi har sagt det? Jeg har sagt det, jeg har aktivt invitert på besøk og lokket med kaker og diverse aktivitet som turer med hund, kaffe på bål osv. Nei, nei og atter nei. Passer ikke, har ikke tid, ringer deg senere i uka (blir ikke gjort). Vi har sagt det så mange ganger nå at vi ikke orker mer. Bare godtar at ingen vil ha noe med oss å gjøre. 

Ja, tenker det samme selv. Så snakkes det så hvor mye sterkere samholdet er blitt, at alle hjelper hverandre osv. jaha, tenker jeg da.

Anonymkode: 12ffd...f5c

Jepp, "stå sammen alene". Regjeringen sa at sosial distanse betyr at man må være like sosial, men via nett. Det mange opplever at med opphør av fysisk kontakt opphører også all digital kontakt med andre. Folk vil ikke.

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

SÅ SI DU ER ENSOM DA. Skal folk gjette seg til hvem som sitter med denne følelsen. Jeg er så lei martyrer. 

Nok et eksempel på en som må sparke en som ligger nede på dette forumet. 

Anonymkode: 8a1c5...d86

Nok et eksempel på en som må sparke en som ligger nede på dette forumet. 

Anonymkode: 8a1c5...d86

Og så lurer folk på hvorfor de som er ensomme ikke vil ta så mye kontakt. For vi blir sett på som martyrer og svart stygt til. 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er sikkert ingen andre enn deg som er lei av restriksjonene. 

Anonymkode: 3efb3...063

Here we go again… Hva får du ut av å svare slik? HI belyser et problem og ønsker synspunkter. Du bidrar ikke med noe i diskusjonen bortsett fra dårlig stemning.

Here we go again… Hva får du ut av å svare slik? HI belyser et problem og ønsker synspunkter. Du bidrar ikke med noe i diskusjonen bortsett fra dårlig stemning.

Hvem gjorde deg til forumpoliti?

Jeg kom med et synspunkt. At det ikke passet deg kunne faktisk ikke brydd meg mindre. Jeg er LEI av alle som klager på at folk prøver å gjøre det beste for samfunnet!

Jeg kom med et synspunkt. At det ikke passet deg kunne faktisk ikke brydd meg mindre. Jeg er LEI av alle som klager på at folk prøver å gjøre det beste for samfunnet!

Det er noe som heter forumsregler og forbud mot avsporing. Hvis man ikke har noe å tilføye diskusjonen, bør man ikke uttale seg i tråden. HI har for øvrig ikke sagt noe om at hun er lei av RESTRIKSJONENE. Hun godtar dem, men hun er lei av hvordan mange håndterer restriksjonene. Det å avvise ensomme folk er også helt i strid med det myndighetene har rådet og anbefalt - at man står sammen i den vanskelige tiden og strekker ut en hånd til dem som er ensomme. 

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For øvrig, hvordan er det å avvise ensomme folk DIGITALT til det beste for samfunnet? Blir man smittet via Messenger og FaceTime? Får man nedsatt immunforsvar hvis man snakker med ensomme folk i telefonen?

Det er et problem. Ofte vet man ikke hvem det gjelder, men noen ganger vet man og da er det i hvertfall bedre å ta kontakt med dem enn med ingen. 

I tillegg burde vi bli bedre til å ta kontakt med folk som bare er bekjente, uansett om vi vet de er ensome eller ikke.

Anonymkode: 8fb89...2e0

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har faktisk sagt det noen ganger, men igjen jeg er dessverre usynlig. Etter å ha opplevd at "de skal ringe meg opp igjen" (som ikke skjer) så kvier jeg meg for å ta en ny telefon og oppleve det igjen. Det er flere som vet jeg blir alene på julaften, men jeg har nok valgt å si det i en litt tøff tone for jeg orker ikke å vise hvor trist det er. (Jeg mistet moren min på nyttårsaften når jeg var ungdom og min far er i Spania et sted uten mobil, noe som ikke hjelper på følelsen av ensomhet) 

Vet du hvem som er ensom rundt deg? Tar du kontakt med de? Har du "glemt" å ringen noen opp igjen? 

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Anonymkode: 

Tenker det samme. De nære relasjonene jeg hadde, dvs hadde 3 forskjellige  venninner jeg så på som gode venner, er ikke der lenger. Alltid jeg som må ta kontakt, og er det ikke det ene så er det det andre. Tiden bare går, hører ingenting. Hun ene er det helt over med. De andre vet jeg ikke! Er veldig leit, da jeg har stolt veldig mye på alle 3(De kjenner ikke hverandre) Så jeg forstår deg godt. Er ikke enkelt. Men jeg er sterk og min egen støtte, og livet har likevel mye å by på. Har og interesser jeg skal bli bedre til å ta meg tid til.Jeg er likevel bekymret over at det er mange som er ensomme , i alle aldersgrupper,  og har lyst til å bekjempe ensomhet. At de som ikke ønsker å være uten noen å snakke med, minst skal få mulighet til å bli kjent med noen. Tenker mye på det. Hvor urettferdig det er, at man må ha visse kriterier og krav for å komme inn i varmen.Slik er det for mange, særlig vanskelig for ungdom.

Man må huske på at ingen mennesker er like og ikke alle har lyst til å sitte i en venninnegjeng på rødvin og ost hver uke for å slarve. Jeg trives best med 1 om gangen, da blir det ikke så kunstig. Det er mange som har overfladiske vennskap som går på helsa løs, der man ikke er seg selv, og konflikter og kritikk er det som holder samtalen gående. Nei, foretrekker ekte samtaler en til en, der man kan være seg selv.

Har troen på at du blir kjent med noen jeg, bare ta tiden til hjelp, da skjer det når det skjer. Ta godt vare på deg selv. 

Mange klemmer♥️

Anonymkode: c4065...836

Tar du selv kontakt med noen ensomme?

jeg er ensom, har en travel familie. Jeg selv er ufør og i risikogruppe. Jeg har meldt meg inn i et bemannet treningssenter. Går på tider med lite folk, men prater med de som jobber der og hilser på de andre som trener. Nå er vi plutselig tre som avtaler litt når vi skal komme, jeg kjente ikke de på forhånd. Veldig hyggelig å prate med noe faste!

jeg har også blitt telefonen for en eldre dame. Ringte frivillighetssentralen og spurte om jeg kunne bidra med noe. Vi prates fast to dager i uka. 

i tillegg hjelper jeg en flyktning med norsk. Vi prater på teams. Utrolig morsomt og lærerikt.

Man kan ikke sitte å vente på at folk skal ringe, vær aktiv selv.

Anonymkode: 0ccbc...d7f

Stor klem til deg❤️
Jeg tror faktisk ikke myndighetene ser rekkevidden av hva de påfører enormt mange mennesker i denne tiden. Jeg synes det er tungt selv om jeg har mann, barn, og familie og venner som jeg snakker med digitalt. Jeg kan bare forestille meg den byrden det er for de som er single og har lite nettverk. Jeg har flere single som har begynt å gå til psykolog i 2020, de sliter voldsomt og det selv om de har venner og familie. 

Regjeringen glemmer fullstendig de som ikke er første eller andre valget til noen. De som er kanskje nr fire eller fem. De blir bare tilsidesatt fordi folk blir bedt om å velge ut sine viktigste. Fy faen for et kvalmt og lite inkluderende tiltak å komme med.

Anonymkode: fc7c0...859

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og så lurer folk på hvorfor de som er ensomme ikke vil ta så mye kontakt. For vi blir sett på som martyrer og svart stygt til. 

Du blir ikke sett på som en martyr om du tar kontakt og sier at du er ensom og trenger hjelp. Om du ikke sier noe rett ut, men blir fornærmet fordi folk ikke gjetter rett, derimot?

Anonymkode: ad00c...9be

Jeg får dårlig samvittighet når dette rådet kommer, for jeg vet flere som potensielt kan være ensomme rundt meg. Men jeg opplever at i 40-årene er det folk som trenger meg på alle kanter, jeg har 4 barn som skal følges opp, en far som er syk, en mor som trenger hjelp, flere venninner med psykiske plager som trenger støtte, og i tillegg vet jeg flere jeg kunne/burde tatt kontakt med, som hadde hatt godt av sosial omgang, men jeg strekker ikke til. Jeg er vel sånn sett det motsatte av ensom, kunne drømme om egentid i stedet. Det er ikke lett å nå alle ensomme, «all the lonely people» 

Anonymkode: 657b3...ed4

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette.

Anonymkode: 28901...574

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er denne holdningen som er riv ruskende gal. Siden du er ensom, så må du selv ta ansvar liksom.., #egoisme

Anonymkode: 38361...b22

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er denne holdningen som er riv ruskende gal. Siden du er ensom, så må du selv ta ansvar liksom.., #egoisme

Anonymkode: 38361...b22

Jepp, "Dere må holde dere isolert fra alt og alle for å ta hensyn til VÅRE nærmeste, mens vi driter i dere til gjengjeld". Koselig. 

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jepp, "Dere må holde dere isolert fra alt og alle for å ta hensyn til VÅRE nærmeste, mens vi driter i dere til gjengjeld". Koselig. 

Takk, den er ganske treffende i mitt tilfelle. Jeg har ingen i risikogruppen, men følger rådene uansett med enda mer isolasjon.  

HI

• Opprett ny...