Gå til innhold

Starte i ny jobb..

Anbefalte innlegg

Starter i ny jobb fra nyttår, endelig fått meg ny jobb og gleder meg til det. Men gruer meg og, har aldri jobbet på et sånt sted så alt vil være nytt, det vet selvsagt de som ansatte meg altså. Må lære meg nytt datasystem, rutiner, oppgaver, bli kjent med nye folk. Jeg er så redd for at jeg skal bli en byrde hvis dere skjønner? Kommer jo til å lære fort, men vil jo selvsagt ikke klare å gjøre alt riktig i starten. Normalt å føle det sånn?

Anonymkode: 12314...20e

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144410063-starte-i-ny-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rart å tenke at du er en byrde fordi du er ny og trenger opplæring. Ikke vondt ment men det er sant, og det kan du jo ta som en trøst. Alle som begynner i ny jobb vil jo være en «byrde» sånn du beskriver det, alle nye trenger opplæring i datasystemer, rutiner, arbeidsoppgaver og tid til å bli kjent. Likevel er det vel ingen som tenker på de nye som en byrde fordet, det er bare sånn det er. Vet ikke om det er normalt å føle det sånn men jeg kan si at de tankene kan du bare slå helt fra deg. Ønsker deg lykke til i ny jobb :) sikker på at du kommer til å gjøre en kjempejobb

Anonymkode: b3b32...f01

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Starter i ny jobb fra nyttår, endelig fått meg ny jobb og gleder meg til det. Men gruer meg og, har aldri jobbet på et sånt sted så alt vil være nytt, det vet selvsagt de som ansatte meg altså. Må lære meg nytt datasystem, rutiner, oppgaver, bli kjent med nye folk. Jeg er så redd for at jeg skal bli en byrde hvis dere skjønner? Kommer jo til å lære fort, men vil jo selvsagt ikke klare å gjøre alt riktig i starten. Normalt å føle det sånn?

Ja, det er normalt.

Anonymkode: 0cd3c...b66

Helt normalt, så bare legg det fra deg ;)

Alle starter en gang. Du kan jo også se det som en fordel at du ikke har jobbet med lignende, da tar du ikke med deg vaner fra en annen plass som kanskje ikke passer på ny arbeidsplass ;) Nå kan du få opplæring i måten de mener det fungerer best på den nye plassen, og da er det bare å suge til seg kunnskap og informasjon, gjøre sitt beste og spørre om du står fast. Ingen forventer at du skal kunne alt fra starten.

Husk også at det er normalt å føle ting kan bli litt overveldende de første månedene, kanskje tvile på seg selv osv. Men det er normalt når man skal tilegne seg masse ny kunnskap og tilpasse seg et nytt sted og nye kolleger og nytt miljø. Det går seg til :)

Gratulerer og lykke til :)

Anonymkode: c5ef7...d20

Tusen takk for gode svar dere, gjør det litt lettere😊 har vært i samme jobb i 14 år så ikke ofte jeg er ny på en arbeidsplass..hehe..er fortsatt som det jeg er utdannet for, men ikke jobbet på den type plass før. Er bare godt å komme seg bort fra der jeg er nå, sliter skikkelig med å komme mwg på jobb om dagen pga arbeidsmiljø, tiden kan ikke gå fort nok.

Hi

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for gode svar dere, gjør det litt lettere😊 har vært i samme jobb i 14 år så ikke ofte jeg er ny på en arbeidsplass..hehe..er fortsatt som det jeg er utdannet for, men ikke jobbet på den type plass før. Er bare godt å komme seg bort fra der jeg er nå, sliter skikkelig med å komme mwg på jobb om dagen pga arbeidsmiljø, tiden kan ikke gå fort nok.

Hi

Jeg har vært i lignende situasjon, da fant jeg motivasjon i å tenke at ingen skal få knekke meg, så jeg gikk på jobb for å gjøre den så godt som overhodet mulig, tenkte at det ville gjøre det tydeligere hva de mistet når jeg ble borte. Og hver gang noen var ufine så smilte jeg inni meg selv og tenkte "snart er jeg kvitt deg!". Det hjalp meg fra å bli helt tullete de siste månedene.

Anonymkode: c5ef7...d20

Annonse

Alle er en byrde i begynnelsen fordi en person blir opptatt av opplæring og dermed får gjort mindre enn normalt, men det går seg jo gradvis til. Hos oss regner vi minst et år før man er ganske selvstendig, men uten lignende jobber tidligere, er det fortsatt masse man ikke kan godt nok. Så lenge man da ikke planlegger å bli kun ett år, er det ikke noe problem, for da får vi god nytte av dem etter det. 

Anonymkode: 8d1f3...f18

Helt vanlig følelse! Men prøv å legge vekk følelsen av å være en byrde. Det kan gjøre deg redd for å kreve opplæringen du trenger. Din jobb den første tiden ER å spørre så mye som mulig og tilegne deg den kunnskapen andre ikke tenker på at de har engang! Lykke til! Det kommer til å bli bra!

Tusen takk igjen dere😊 må jo bare se på det sånn, alle har jo vært bye en gang. Det er jo ikke sånn at jeg ikke kan noe av den jobben, da hadde jeg jo ikke fått den. Er jo bare datasystem og rutiner, men lærer fort så satser på at jeg gjør det nå og.

Hi

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk igjen dere😊 må jo bare se på det sånn, alle har jo vært bye en gang. Det er jo ikke sånn at jeg ikke kan noe av den jobben, da hadde jeg jo ikke fått den. Er jo bare datasystem og rutiner, men lærer fort så satser på at jeg gjør det nå og.

Hi

Selvfølgelig gjør du det 😊 

Anonymkode: 846d9...95e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...