Gå til innhold

Hvorfor er pålegg om munnbind en god idé, når veldig få klarer å bruke det riktig?

Anbefalte innlegg

Så mye feilbruk av munnbind kan faktisk bidra til å spre smitte heller enn å hindre den. 

Det er naivt å tro at feks alle med tøymunnbind vasker det etter hver gang de bruker det, eller at folk ikke bruker de medisinske mer enn en gang. 

Folk går også å plukker på munnbindene hele tiden, tar de av og på, drar de ned etc etc.

Anonymkode: 0a63d...2d4

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så mye feilbruk av munnbind kan faktisk bidra til å spre smitte heller enn å hindre den. 

Det er naivt å tro at feks alle med tøymunnbind vasker det etter hver gang de bruker det, eller at folk ikke bruker de medisinske mer enn en gang. 

Folk går også å plukker på munnbindene hele tiden, tar de av og på, drar de ned etc etc.

Èrfaringer fra andre land viser jo at det ikke er noen god ide. Jeg har selv gamle foreldre som bor i et annet land, der det har vært påbud om munnbind siden mars. De fikk utdelt 800 gratis medisinske munnbind i begynnelsen, men disse er nå brukt opp. Moren min driver og vasker engangsmunnbind og bruker dem om igjen, fordi hun ikke har råd til å kjøpe hundrevis av munnbind hver måned til seg selv og min far. Hun kjenner flere i samme situasjon. Faren min har kronisk bronkitt, så han hoster og nyser i munnbindet, det klør, så han tar på det hele tiden. Min mor er lege, og hun forstår ikke hva munnbindbruk 24/7 skal være godt for. 

Og selvfølgelig plukker folk på munnbindene hele tiden - det er ubehagelig, klamt og det klør. Det er vanskelig å ikke klø der det klør hele tiden.

Anonymkode: 3b7c8...703

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Èrfaringer fra andre land viser jo at det ikke er noen god ide. Jeg har selv gamle foreldre som bor i et annet land, der det har vært påbud om munnbind siden mars. De fikk utdelt 800 gratis medisinske munnbind i begynnelsen, men disse er nå brukt opp. Moren min driver og vasker engangsmunnbind og bruker dem om igjen, fordi hun ikke har råd til å kjøpe hundrevis av munnbind hver måned til seg selv og min far. Hun kjenner flere i samme situasjon. Faren min har kronisk bronkitt, så han hoster og nyser i munnbindet, det klør, så han tar på det hele tiden. Min mor er lege, og hun forstår ikke hva munnbindbruk 24/7 skal være godt for. 

Og selvfølgelig plukker folk på munnbindene hele tiden - det er ubehagelig, klamt og det klør. Det er vanskelig å ikke klø der det klør hele tiden.

Ikke sant. Det er skyhøy spredning i land som spania og frankrike hvor det har vært påbud med munnbind lenge.

Ikke sant. Det er skyhøy spredning i land som spania og frankrike hvor det har vært påbud med munnbind lenge.

Min sønn ble nettopp operert. Og før jeg kunne følge ham inn på operasjonsstua, ble jeg ikledd grønne klær (rett fra hylla der de lå nyvasket) og hårnett. Rommet var sterilt. Så joda, kirurger og lignende bruker munnbind I STERILE OMGIVELSER. Munnbind er primært ikke skapt for å brukes i en skitten buss eller på et kjøpesenter med masse rart. 

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min sønn ble nettopp operert. Og før jeg kunne følge ham inn på operasjonsstua, ble jeg ikledd grønne klær (rett fra hylla der de lå nyvasket) og hårnett. Rommet var sterilt. Så joda, kirurger og lignende bruker munnbind I STERILE OMGIVELSER. Munnbind er primært ikke skapt for å brukes i en skitten buss eller på et kjøpesenter med masse rart. 

Operasjonssaler er ikke sterile 

Anonymkode: de336...755

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om man ikke vasker munnbindet hver gang vil det hindre dråper i å nå langt når du snakker/hoster/nyser

Anonymkode: cd6ac...e4f

Ja, og viruspartikler er mye, mye mindre enn dråper. 

De er nå i hvert fall renere enn T-bane og butikker. Som sagt, jeg måtte skifte alle klær og ha på hårnett før jeg kunne gå inn der, sønnen min måtte skrubbe seg. Måtte også ha på spesielle sko på meg. Det blir annerledes enn når man tar bussen med vinterjakke, skitne sko, sølete hansker og hår som slenger seg over munnbindet. 

Rart om munnbind virker når man ser smittetallene fra land der det lenge har vært påbud med munnbind. 

Anonymkode: 7dd63...13e

Nå vet vi ikke hvordan det ville sett ut uten munnbind. Dessuten er det snakk om en bit stoff/papir. Det er ikke magi. 

Anonymkode: 8f818...ecc

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har tidligere jobbet som renholder på sykehus, nettopp med å rengjøre operasjonsstuen. Det finnes antakeligvis ikke noe som rengjøres mer enn dette rommet.

Anonymkode: 6d377...cfc

Men da foreslår jeg at dere som nå sutrer som små griser flytter ut til et land som ikke bryr seg. For her er dere bare bortkasta plass. Dere har INGEN peiling, men å ri ytringsfriheten for å beklage dere i alle kanaler, det er dere gode på.

Anonymkode: a5799...7c5

Annonse

Hvis du ser på filmer der de viser hvordan dråpene fra munnen sprer seg med og uten munnbind ser du at det blir veldig mye mindre dråper i luften forran en person med munnbind enn forran en person uten munnbindet. Det beskytter ikke så mye den som har det på som alle andre.

Anonymkode: 8ce4b...649

Hvis du har på deg munnbind, sunket risikoen for at du smitter deg. Hvis du tar på munnbindet eller gjenbruker det øker du sannsynligheten for at du blir smittet. Jeg syns det er en god løsning at alle bruker munnbind, så kan de som gidder å lære seg å bruke det riktig ha mindre sannsynlighet for smitte, så kan heller de som ikke gidder å sette seg inn i det bli smittet.

Anonymkode: 37989...709

Hvis det blir mer munnbindpåbud, så burde de i det minste sørge for at de med lav inntekt enten får noen gratis eller billigere munnbind.

Anonymkode: f9502...837

Hvis det blir mer munnbindpåbud, så burde de i det minste sørge for at de med lav inntekt enten får noen gratis eller billigere munnbind.

Anonymkode: f9502...837

Sist gang jeg kjøpte munnbind kostet de under 3 kr stykket og i tillegg er det enkelt å sy brukbare munnbind selv. De fleste trenger ikke bruke så mange heller. Noen må bruke offentlig kommunikasjon, men ellers er det jo best å unngå situasjoner der du trenger dem. Avstand er tross alt fortsatt best.

Anonymkode: 8ce4b...649

Det er virkelig ikke spesielt vanskelig å bruke dem korrekt. At det skal være en grunn til å la det være er egentlig bare latterlig, og litt trist... 

Anonymkode: 01043...c28

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er virkelig ikke spesielt vanskelig å bruke dem korrekt. At det skal være en grunn til å la det være er egentlig bare latterlig, og litt trist... 

Anonymkode: 01043...c28

Det er de samme menneskene som pusher markedet for sko med borrelås til voksne, antakelig.

Anonymkode: a5799...7c5

• Opprett ny...