Gå til innhold

Bruker dere munnbind på butikk, offentlig transport osv?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, på kollektiv transport og på butikken. Jeg er i grunnen ikke så mange andre steder om dagen. Tok på munnbind da jeg hentet minstejenta inne på skolen for noen dager siden.

Oslo.

Bruker munnbind om jeg handler, ja. Kollektivtransport tar jeg ikke, og ikke barna heller. Jeg kjører dem dit de skal. jeg treffer veldig mange mennesker i løpet av en arbeidsdag og bruker munnbind hele dagen på jobb. Derfor bruker jeg det i butikken også, for å beskytte folk rundt meg.

På 3.11.2020 den 13.52, Anonym bruker skrev:

Var ute en tur i dag, de aller fleste brukte munnbind. Så til og med en som hadde munnbind i sin egen bil :) Så noen tar det helt ut tydeligvis, hehe

Anonymkode: 3f04a...71a

Lurt det da. Reduserer risikoen for feilbruk betraktelig, og man slipper å bruke flere munnbind på en tur ut. Hvis man skal bruke det skikkelig og være innom flere steder bør man jo gjøre det slik.

På 3.11.2020 den 15.43, nerdybirdy skrev:

Bruker munnbind på butikk/kjøpesenter, og ute på gata der det er mye folk. Tar lite kollektiv transport om dagen. Bruker munnbind når jeg går inn og ut mellom ulike avdelinger på jobb (har ikke hjemmekontor). Bor i by med høy smitte. Har bestilt nye munnbind som skal være lettere å puste gjennom til hele familien. Tidligere har barna fått "slippe" men nå får de enten bli hjemme eller bruke munnbind ute i offentlighet de også. 

Hvis de er enklere å puste gjennom, forsvinner vel poenget? Viruspartiklene er jo små og vil snike seg gjennom.

Anonymkode: 10c53...357

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lurt det da. Reduserer risikoen for feilbruk betraktelig, og man slipper å bruke flere munnbind på en tur ut. Hvis man skal bruke det skikkelig og være innom flere steder bør man jo gjøre det slik.

Hvis de er enklere å puste gjennom, forsvinner vel poenget? Viruspartiklene er jo små og vil snike seg gjennom.

Men man må jo ha frie luftveier og kunne puste. Redusert inntak av oksygen over lang tid reduserer immunforsvaret - og det er nettopp det som IKKE bør skje nå som det er et virus i omløp. 

Anonymkode: 75e3f...82a

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men man må jo ha frie luftveier og kunne puste. Redusert inntak av oksygen over lang tid reduserer immunforsvaret - og det er nettopp det som IKKE bør skje nå som det er et virus i omløp. 

Så alle i helsevesenet eller i bransjer hvor vi bruker munnbind hver eneste dag Corona eller ei har redusert immunforsvar? Det tror jeg ikke på. Jeg jobber på operasjonssal, jeg har munnbind i 7-8 timer hver eneste dag og har hatt det i mange år. Det er hverdagen for mange.

Anonymkode: c31d6...04b

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så alle i helsevesenet eller i bransjer hvor vi bruker munnbind hver eneste dag Corona eller ei har redusert immunforsvar? Det tror jeg ikke på. Jeg jobber på operasjonssal, jeg har munnbind i 7-8 timer hver eneste dag og har hatt det i mange år. Det er hverdagen for mange.

1. Dere har valgt slik yrke selv. Hadde dere hatt KOLS, astma eller andre store utfordringer med luftveiene, ville dere ha hatt mulighet til å omskolere dere til kontorarbeid og annet arbeid uten pasientkontakt. Jeg har valgt et yrke som passer til mine luftveisplager - uten kjemikalier, støv, bruk av munnbind osv. Dette er et valg. Når man får påbud om munnbind overalt, er det ikke lenger et valg.

2. Man kan ikke sammenligne det å være på operasjonssal, med stabil temperatur, ikke vind, ikke regn osv med det å bruke munnbind hver gang man går ut av huset. 

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1. Dere har valgt slik yrke selv. Hadde dere hatt KOLS, astma eller andre store utfordringer med luftveiene, ville dere ha hatt mulighet til å omskolere dere til kontorarbeid og annet arbeid uten pasientkontakt. Jeg har valgt et yrke som passer til mine luftveisplager - uten kjemikalier, støv, bruk av munnbind osv. Dette er et valg. Når man får påbud om munnbind overalt, er det ikke lenger et valg.

2. Man kan ikke sammenligne det å være på operasjonssal, med stabil temperatur, ikke vind, ikke regn osv med det å bruke munnbind hver gang man går ut av huset. 

Du snakker om at man ikke får nok oksygen med munnbind og at man derfor får nedsatt immunforsvaret. Det er sprøyt. Det handler ikke om regn og vind, altså. 

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du snakker om at man ikke får nok oksygen med munnbind og at man derfor får nedsatt immunforsvaret. Det er sprøyt. Det handler ikke om regn og vind, altså. 

Jeg svarte til personen som mente at hvis munnbind er lette å puste gjennom, så er de ikke effektive nok. Derfor svarte jeg at man ikke bør ha på seg munnbind som det er vanskelig å puste gjennom, over tid. Det var svar på konkret påstand.

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser den...men de jeg  bestilte var testet av ffi og de skriver at munnbind med ventil har like god filtreringevne som munnbind uten, men at de er lettere å puste gjennom. Jeg damper munnbindene mine daglig for å unngå Skader på ventil. Så byttet jeg karbonfilter ca en gang per uke. Er veldig fornøyD med dem, men de er jo selvsagt ikke  like sikre som medisinske munnbind.

6 minutter siden, nerdybirdy skrev:

Ser den...men de jeg  bestilte var testet av ffi og de skriver at munnbind med ventil har like god filtreringevne som munnbind uten, men at de er lettere å puste gjennom. Jeg damper munnbindene mine daglig for å unngå Skader på ventil. Så byttet jeg karbonfilter ca en gang per uke. Er veldig fornøyD med dem, men de er jo selvsagt ikke  like sikre som medisinske munnbind.

Hvordan damper du det? Damper du det med filteret i?

Anonymkode: 2dd42...b61

Annonse

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan damper du det? Damper du det med filteret i?

med dampstrykejern. vasker hender - Tar ut filter - damper - setter filter inn igjen. Vet ikke om det er rett, men det er metoden jeg har gått for ihvertfall. Da rengjøres munnbind hver dag på en effektiv måte.

2 minutter siden, nerdybirdy skrev:

med dampstrykejern. vasker hender - Tar ut filter - damper - setter filter inn igjen. Vet ikke om det er rett, men det er metoden jeg har gått for ihvertfall. Da rengjøres munnbind hver dag på en effektiv måte.

Takk 👍

Nei, men handler kun i matbutikker med god plass. Jobber også i en stor matbutikk, der er det ikke noe problem å holde avstand selv om mange kunder ikke er flinke. Jeg vente meg tidlig til å holde god avstand, siifra når de er for nære og jeg jeg stiller meg igrunn alltid slik at jeg kan ta ett skritt tilbake om jeg ser en person ikke bryr seg. 

Tar ikke kollektiv og er igrunn ingen steder unntatt jobb og matbutikken. Var innom min nærbutikk ista, velger bevist å ikke gå i perioder det er mye mennesker der. 

Anonymkode: cab23...3bb

På 3.11.2020 den 18.41, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg bruker det. Bor i Drammen, jobber i Oslo. 

Jeg er ofte den eneste med det på gullskogen feks (vink hvis du ser meg 😉☺️) men i bydelen jeg jobber i Oslo ser jeg mange med det i butikken. 

Ellers prøver jeg å unngå kjøpesenter etc nå om dagen. 

Anonymkode: d3cd1...317

Drammen her også, og ser bare 30% med munnbind sikkert, enda det nå er påbudt på butikkene og offentlige steder. Forstår ikke hvorfor det er så få, når det faktisk er påbudt?? Jeg og mannen bruker det i alle butikker nå.

Anonymkode: 46c7f...6d3

Bruker ikke munnbind på butikken, der er det ingen problem å holde avstand. 

Har med på buss og bane i tilfelle det ikke er mulig å holde god nok avstand. 

Derimot så spriter jeg hendene når jeg går inn i en butikk eller et kjøpesenter og jeg synes det ser ut som stadig flere med munnbind dropper det. 

Anonymkode: 73897...f3f

Ikke påbud i vår kommune, tross kraftig økning i smitte. 

Ingen bruker munnbind her. Tuller ikke, men folk er mer skeptisk til deg hvis du har på. Akkurat som de automatisk antar du bruker det fordi du er syk, ikke forebyggende. Jeg holder alltid avstand og spriter hender før/etter.

Må innrømme jeg blir litt irritert også, når eldre folk som tross alt er de utsatte, ikke gidder å sprite hendene engang. Hvorfor skal unge folk løpe rundt med munnbind i butikken for å beskytte de. De må nesten starte med seg selv. 

Blir nok kolonial fremover. 

Anonymkode: fd723...a90

• Opprett ny...