Gå til innhold

Bruker dere munnbind på butikk, offentlig transport osv?

Anbefalte innlegg

Og hvor i landet bør dere?

Jeg bor i Drammen, og har ikke brukt det til nå. Men skal være pressemelding her i dag, hvor de skal ta opp anbefaling om bruk av munnbind. Og da skal jeg nok bruke det. Men ser ingen som bruker det på butikken nå. 

Men måtte bestille nye munnbind i dag, da med neseklype og regulering på ørene. For jeg er smal i ansiktet, så de jeg har får jo glipper flere steder, da det overhodet ikke sitter stramt.

Anonymkode: 6bac3...51e

Fortsetter under...

Tar ikke offentlig transport, men bruker ikke munnbind i butikk. Har astma som gjør at jeg får anfall nesten med en gang jeg tar munnbindet på (been there done that på flyet i sommer). Intet påbud her (Finnmark). 

Anonymkode: 75e3f...82a

Bruker munnbind hvis jeg må ta offentlig transport. Bruker ikke munnbind på butikken, men handler når det er lite folk. Bor i bærum. 

Jeg tror pålegg om munnbind virker mest mot sin hensikt. Ingen bruker det riktig og da er det faktisk større sjanse for smitte enn uten munnbind. Se bare hvordan det går i de landene med pålegg om munnbind.

Anonymkode: 50c82...51b

Annonse

Bor på Nordvestlandet i en kommune som ikke hadde smitte på fem måneder før vi fikk et større utbrudd. Heldigvis fikk de slått det raskt ned med å sette mange hundre i karantene, så nå har det ikke vært smitte her på en stund. Så jeg bruker ikke munnbind på butikker, men begrenser hvor mye jeg er innom butikker veldig, holder god avstand osv. Bruker nesten ikke offentlig transport.

Har måttet reise ut av byen noen ganger (fly og annen offentlig transport), da har jeg vært veldig nøye på å bruke munnbind riktig.

Hadde jeg bodd i Oslo hadde jeg nok brukt munnbind også på matbutikk nå. Kommer det et større utbrudd av ukontrollert smitte her jeg bor vil jeg selvfølgelig gjøre det her også.

Anonymkode: b8211...6c5

Annonse

Bergen. Bruker på butikker. Reiser ikke kollektivt. 
uansett om jeg prøver å holde 1 meter på butikkene, så er det mange som ikke bryr seg. Derfor har jeg valgt å bruke munnbind . 

Anonymkode: 7e750...7c0

Bor i Bergen og bruker munnbind på butikker og kjøpesentre. Har ikke tatt kollektiv etter de siste innstrammingene, men hvis jeg skal det, kommer jeg til å ta på munnbind.

Anonymkode: f3c94...204

Jeg bruker ikke offentlig transport.

Veldig få som bruker det på butikken her, var innom tre butikker i dag og så ingen med munnbind. Jeg bruker heller ikke. Holder avstand og spriter hender.

Bor i Agder.

Anonymkode: c14d1...0c9

Jeg bor på Innlandet. Her er det hverken påbudt eller anbefalt. Jeg bruker munnbind når jeg må på butikk eller apotek. Holder meg ellers hjemme (hjemmekontor) og bare ute blant folk for å levere/hente på skole/barnehage. Offentlig transport reiser jeg ikke med for tiden. 

jeg netthandler det meste. Er bare dagligvarebutikker jeg går i av butikker.

Passer alltid på å bruke håndsprit før og etter handling. Osv.

Vi har alle ansvar for å gjøre det lille ekstra. Holde oss mest mulig hjemme, la være å gå på butikker osv. for moro skyld, spesielt på tider det er mange andre der.

Jeg er den eneste her med munnbind på butikken, men jeg driter i om noen synes jeg ser rar ut. Det som er MIN motivasjon er tenk om jeg har det men er asymptomatisk. Da kan jeg smitte de gamle menneskene som handler, eller de med bakenforliggende sykdommer. Å gå med munnbind er en svært liten ting for meg, men kan bety mye for dem som ikke blir smittet.

Anonymkode: d283f...8e7

Bor i Nordre Follo, nabokommune til Oslo, og vi har hatt økende smitte de siste ukene. Jeg tar ikke kollektivtransport, men hadde definitivt brukt munnbind om jeg skulle tatt det. Bruker munnbind på senteret her, da det er temmelig mye folk der.

Anonymkode: eaa0e...536

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tar ikke offentlig transport, men bruker ikke munnbind i butikk. Har astma som gjør at jeg får anfall nesten med en gang jeg tar munnbindet på (been there done that på flyet i sommer). Intet påbud her (Finnmark). 

Anonymkode: 75e3f...82a

Du får holde deg hjemme og bestille fra kolonial eller lignende da

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får holde deg hjemme og bestille fra kolonial eller lignende da

Hvorfor skal hun det når det ikke er påbud om munnbind der hun bor?

Anonymkode: 2dd42...b61

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal hun det når det ikke er påbud om munnbind der hun bor?

Det går an å tenke litt lenger enn påbud/forbud. Selv om det ikke er påbudt det betyr ikke det at hun ikke kan smittes og smitte andre. Viruset oppfører seg likt der munnbind ikke er påbudt også

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det går an å tenke litt lenger enn påbud/forbud. Selv om det ikke er påbudt det betyr ikke det at hun ikke kan smittes og smitte andre. Viruset oppfører seg likt der munnbind ikke er påbudt også

Man kan ikke pålegge folk strengere tiltak enn retningslinjene sier, bare fordi man synes det selv.

• Opprett ny...