Gå til innhold

Er dette vanlig å bli spurt om på intervju?

Anbefalte innlegg

Skrevet

-Om en drikker alkohol eller er avholds. 
Gjorde ikke noe å svare på, men syntes det var ett spesielt spørsmål 🙄

Skrevet

Det kommer an på hvilken jobb du skal ha.har blitt spurt om jeg ruser meg eller drikker alkohol en gang på intervju, og det var som støttekontakt til ei som gar drevet med det før.. tror ikke det er vanlig ellers. Jeg ble selvsagt litt fornærma over spørsmålet for jeg driver ikke med noen av delene, men det kunne de jo ikke vite. 

Skrevet

Jeg har aldri blitt spurt om det, så jeg ville stusset litt på et slikt spørsmål hvis det ikke var relevant for stillingen jeg var kandidat til. Jeg hadde ikke hatt problemer med å svare på det, men jeg hadde muligens spurt hvorfor jeg ble spurt om det (hvis årsaken ikke var opplagt ut fra stillingen) - fordi svaret jeg da fikk også kunne gi meg informasjon om det var et sted jeg ønsket å jobbe eller ikke.

Men det er visst lov:

"Samtidig må du tåle å bli spurt både om alkohol og andre rusmidler – og røyking.

– Det er ikke definert som sykdom eller noe annet, og mange steder er det røykeforbud, som på sykehus."

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/dette-er-det-ikke-lov-a-sporre-om-pa-jobbintervju-1.14274321

Bortsett fra stillinger hvor dette kan være relevant så tenker jeg dette er et spørsmål som har lite å si for arbeidsgiver. Har folk problemer med alkohol vil de jo med 99 % sikkerhet ikke innrømme det i et jobbintervju.

Anonymkode: 15149...f57

Skrevet

Det er ikke relevant for stillingen, det er snakk om en koordinator stilling. Ikke innen helse eller omsorg/rus. 

Anonymkode: fea77...ea7

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er ikke relevant for stillingen, det er snakk om en koordinator stilling. Ikke innen helse eller omsorg/rus. 

Ikke meningen å svare anonymt 😊

Skrevet

De vil bare vite om du er festbrems. 🍻

Anonymkode: 547f3...154

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De vil bare vite om du er festbrems. 🍻

Anonymkode: 547f3...154

Bar det jeg også tenkte,  så jeg sa det som det er, jeg tar gjerne litt rødvin 😂🍷

Skrevet

Om du skal sikkerhetsklareres er det vesentlig. 

Anonymkode: fd50d...141

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det?

Anonymkode: 9ea3d...be7

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke noe sikkerhetsklarering, nei. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...