Gå til innhold

Flere som ikke vil la seg teste?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den ligger ikke i nervegangliene, nei. Men det er et faktum at dersom du allerede har et forkjølelsesvirus i kroppen, f eks slimhinner i halsen, så slår det vanligvis ikke ut, fordi du har hatt mange før og er godt beskyttet. MEN i det øyeblikk du utsetter immunforsvaret for påkjenninger - f eks sørger for å bli for nedkjølt - så slår det ut. Det er derfor vi kaller det forKJØLelse: man observerte at det førte til sykdom når folk hadde vært kalde. Ikke ellers.

Anonymkode: 6f8f3...d01

Men kjære vene; det betyr jo ikke at viruset ligger latent. Det betyr at vi er omringet av virus ofte og som regel kvitter immunforsvaret seg med det. Men kjøles vi ned, er stressa eller andre ting som påvirker immunforsvaret negativt så kan vi bli syke. Fordi det ikke greier seg å kvitte seg med viruset. Viruset ligger ikke i kroppen i ukesvis og venter på at immunforsvaret skal gå ned. Det blir ufarliggjort ganske kjapt. 

Anonymkode: e6ae1...093

Ringte koronatelefonen i går. De mente jeg ikke trengte test. Fikk meg en legetime fordi jeg ble verre og legen mener jeg har lungebetennelse. Fikk antibiotika som jeg skal gå på i 10 dager. 

Anonymkode: e2278...9aa

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ringte koronatelefonen i går. De mente jeg ikke trengte test. Fikk meg en legetime fordi jeg ble verre og legen mener jeg har lungebetennelse. Fikk antibiotika som jeg skal gå på i 10 dager. 

Det viktigste er at du ringte og forhørte deg med legen. Det du ble kritisert for var at du "flagger" at du ikke vil teste det. 

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så bra det løste seg for deg, og ønsker deg god bedring fra lungebetennelse. Håper du blir fort frisk.

Forstod heller ikke problemet til flere som har svart i tråden. La oss si at TS ble testet. Så starter de smittesporing og spør hvem TS har hatt som nærkontakt de siste 48 timene. TS sier at hun ikke har hatt nærkontakt med noen. Sak ferdig. Så jo, testing i dette tilfelle blir kun for TS sin skyld, for det blir jo ingen smittesporing hvis man ikke har hatt nærkontakter.

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men øungebetennelse vil du la deg teste for?

Anonymkode: 7c3a9...188

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så hvorfor endret du mening og ville teste deg alikevel da?

Anonymkode: 9c404...f9a

Akkurat nå, Milfy Way skrev:

Så bra det løste seg for deg, og ønsker deg god bedring fra lungebetennelse. Håper du blir fort frisk.

Forstod heller ikke problemet til flere som har svart i tråden. La oss si at TS ble testet. Så starter de smittesporing og spør hvem TS har hatt som nærkontakt de siste 48 timene. TS sier at hun ikke har hatt nærkontakt med noen. Sak ferdig. Så jo, testing i dette tilfelle blir kun for TS sin skyld, for det blir jo ingen smittesporing hvis man ikke har hatt nærkontakter.

Tusen takk😊

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så hvorfor endret du mening og ville teste deg alikevel da?

Ble usikker på om jeg burde fått legetime og medisiner. Mindre kø på linjen på koronatelefonen 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men øungebetennelse vil du la deg teste for?

Anonymkode: 7c3a9...188

Trengte ikke test. Var digital legetime. På symptomene, pusten og surklingen mente legen det var lungebetennelse 

3 minutter siden, Milfy Way skrev:

Hadde hun blitt testet og det ble stadfestet korona så hadde hun jo fått det fra et sted 

3 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Hadde hun blitt testet og det ble stadfestet korona så hadde hun jo fått det fra et sted 

Men det hadde ikke blitt igangsatt noe smittesporing hvis hun ikke hadde nærkontakter de siste 48 timene. Hun kan da ikke trylle frem nærkontakter. 

På 1.11.2020 den 18.51, Anonym bruker skrev:

FHI skriver på sin hjemmeside: ‘Hvis du er en ungdom eller voksen som har fått feber, hoste, sår hals, tungpustethet eller som mistenker at du er smittet av covid-19, bør du testes’ 

Man bør.  ikke. Jeg er syk nå og holder meg selvsagt hjemme, men gidder ikke teste meg. Man er uansett mest smittsom, igjen ifølge FHI, dagene før man får symptomer og ved utbrudd. Sitat FHI: ‘Man er mest smittsom i dagene rett før og rett etter symptomene starter’
Helt meningsløst å da ta test. 

Flere som ikke tar test og heller bare holder seg hjemme til man er frisk igjen? 

Idiot! 

Annonse

1 minutt siden, ulenissen skrev:

Idiot! 

Er dette ditt eneste bidrag i diskusjonen? HI har oppdatert tråden for lenge siden og skrev at hun forhørte seg med koronatelefonen, legen og fikk beskjed om å ikke testes, men i stedet for behandles for lungebetennelse. 

Anonymkode: d0b88...6e3

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hun skriver jo at de er hos faren

Det ser jeg også. 

Men 14 dager er lenge å være hos far om gangen. Det finnes nok slike samværsavtaler, men jeg vil tro de er i mindretall.  

Anonymkode: 8e54a...95d

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det ser jeg også. 

Men 14 dager er lenge å være hos far om gangen. Det finnes nok slike samværsavtaler, men jeg vil tro de er i mindretall.  

Kjenner flere med slike avtaler, særlig der barna er litt eldre. Og opplever det som mer stabilt for barna enn å pendle en uke om gangen. 

På 1.11.2020 den 18.51, Anonym bruker skrev:

FHI skriver på sin hjemmeside: ‘Hvis du er en ungdom eller voksen som har fått feber, hoste, sår hals, tungpustethet eller som mistenker at du er smittet av covid-19, bør du testes’ 

Man bør.  ikke. Jeg er syk nå og holder meg selvsagt hjemme, men gidder ikke teste meg. Man er uansett mest smittsom, igjen ifølge FHI, dagene før man får symptomer og ved utbrudd. Sitat FHI: ‘Man er mest smittsom i dagene rett før og rett etter symptomene starter’
Helt meningsløst å da ta test. 

Flere som ikke tar test og heller bare holder seg hjemme til man er frisk igjen? 

Om jeg får symptomer, er jeg selvsagt så ansvarlig at jeg tester meg. Jeg kan ha smittet folk jeg jobber med blant annet, og det kan føre til krise der jeg jobber. I verste fall kan det gå utover hele bedriften.

Anonymkode: 4109d...4ab

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det ser jeg også. 

Hva så? Hjelpes tid

1 time siden, Milfy Way skrev:

Kjenner flere med slike avtaler, særlig der barna er litt eldre. Og opplever det som mer stabilt for barna enn å pendle en uke om gangen. 

Hun har ikke sett barna sine på minimum 14 dager og hun ønsket ikke teste seg slik at hun går uansett i karantene i 10 dager, evt til helt symptomfri. Ser ikke ut som hun har tenkt å se barna på en stund heller. 

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men kjære vene; det betyr jo ikke at viruset ligger latent. Det betyr at vi er omringet av virus ofte og som regel kvitter immunforsvaret seg med det. Men kjøles vi ned, er stressa eller andre ting som påvirker immunforsvaret negativt så kan vi bli syke. Fordi det ikke greier seg å kvitte seg med viruset. Viruset ligger ikke i kroppen i ukesvis og venter på at immunforsvaret skal gå ned. Det blir ufarliggjort ganske kjapt. 

Det kan ligge på lur, jo. Ikke i ukesvis, men i mange døgn. De fleste forkjølelsesvirus ligner SARS-Cov-2-viruset ved at de også har en korona, og piggene som danner koronaen er det som hjelper dem å feste seg til cellen. 

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har ikke sett barna sine på minimum 14 dager og hun ønsket ikke teste seg slik at hun går uansett i karantene i 10 dager, evt til helt symptomfri. Ser ikke ut som hun har tenkt å se barna på en stund heller. 

Barna kom hjem i går. Ingen fare😊 
Nå skal de være 14 dager her. Så til far igjen. 

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan ligge på lur, jo. Ikke i ukesvis, men i mange døgn. De fleste forkjølelsesvirus ligner SARS-Cov-2-viruset ved at de også har en korona, og piggene som danner koronaen er det som hjelper dem å feste seg til cellen. 

Dager ja, men la oss i det minste diskutere ut i fra premissene til dette innlegget. Hun sier hun ikke har sett mennesker på 14 dager. 

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barna kom hjem i går. Ingen fare😊 
Nå skal de være 14 dager her. Så til far igjen. 

Så du skulle ikke teste deg men la barna dine komme hjem uten å vite og la de dra tilbake til faren sin? 😳

• Opprett ny...