Gå til innhold

Nå skal regjeringen inn i våre hjem og bestemme hvordan vi skal omgås familie

Anbefalte innlegg

Bare ved å lese overskriften skjønner man at det her er en person som ikke helt skjønner hvordan samfunnet fungerer. 

Vi blir hele tiden, hver dag, styrt av lover og regler. Det kjennetegner et sivilisert samfunn. 

Fortsetter under...

Akkurat nå, soleia skrev:

😂😜😩 Du samanliknar legar og forskarar i helsemyndighetene våre med Hitler, ja ..  Veit ikkje om eg skal le eller grine, men blir jo litt fortvilende at slike folk går fritt rundt.

Nei. Jeg sammenligner saueflokken som blindt stoler på myndighetene som saueflokken i Tyskland på 30-tallet 

Anonymkode: 1153a...97a

1 minutt siden, *Miss Marple* skrev:

Bare ved å lese overskriften skjønner man at det her er en person som ikke helt skjønner hvordan samfunnet fungerer. 

Vi blir hele tiden, hver dag, styrt av lover og regler. Det kjennetegner et sivilisert samfunn. 

Dette begrenses av menneskerettigheter som privatlivets fred blant annet. Å styre at ektefeller ikke skal sove i samme seng er overtramp mot denne rettigheten. Og umulig å kontrollere. 

Anonymkode: deede...036

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Stakkars unger som er mye forkjøla hele vinteren. De skal nå anses for å være smittet og isoleres.

Men hvordan kom du frem til dette ut i fra artikkelen hi?

Anonymkode: dbfda...7f1

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei. Jeg sammenligner saueflokken som blindt stoler på myndighetene som saueflokken i Tyskland på 30-tallet 

Ja, du samanliknar oss "sauene" som fylgjer råd frå helsemyndighetene for å halde oss friske, med dei som fylgde Hitler. Helsemindygheiter versus Hitler der altså. Eg ser ikkje at eg mistolka deg.  

4 minutter siden, soleia skrev:

Ja, du samanliknar oss "sauene" som fylgjer råd frå helsemyndighetene for å halde oss friske, med dei som fylgde Hitler. Helsemindygheiter versus Hitler der altså. Eg ser ikkje at eg mistolka deg.  

Nei, det gjør hun ikke. Hun sier om det å stole blindt på myndighetene uten å stille spørsmål. Samme prinsipp, forskjellige tiltak, forskjellige tider. 

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det gjør hun ikke. Hun sier om det å stole blindt på myndighetene uten å stille spørsmål. Samme prinsipp, forskjellige tiltak, forskjellige tider. 

Nettopp

Jeg synes dette er fornuftige tiltak og det er tiltak som jeg tenkte på selv i begynnelsen av pandemien. Hvis jeg hadde blitt smittet ville jeg ha isolert meg fra familien min for å forsøke å unngå å smitte dem, dette av to grunner: 1. Min samboer er i flere risikogrupper og bør helst ikke smittes. 2. Dersom vi begge blir syke har vi jo et problem mtp barna. Hvem skal man egentlig be om å passe barna som med stor sannsynlighet har smitte? 

Anonymkode: 9cde2...dea

Jeg synes dette er fornuftige tiltak og det er tiltak som jeg tenkte på selv i begynnelsen av pandemien. Hvis jeg hadde blitt smittet ville jeg ha isolert meg fra familien min for å forsøke å unngå å smitte dem, dette av to grunner: 1. Min samboer er i flere risikogrupper og bør helst ikke smittes. 2. Dersom vi begge blir syke har vi jo et problem mtp barna. Hvem skal man egentlig be om å passe barna som med stor sannsynlighet har smitte? 

Anonymkode: 9cde2...dea

Men hvor skal du isolere deg? 

Men vi stoler vel ikkje blindt når vi har moglegheit til å sjekke referansar og kjeldene dei brukar for å komme med råda sine. Det er berre å lese på sidene til FHI, dei er ganske gode.  Eg er heller ikkje alltid einig i alle råd, men eg stolar på at dei kjem med råda etter å ha vurdere kva som er best for folkehelsa.

Akkurat nå, soleia skrev:

Men vi stoler vel ikkje blindt når vi har moglegheit til å sjekke referansar og kjeldene dei brukar for å komme med råda sine. Det er berre å lese på sidene til FHI, dei er ganske gode.  Eg er heller ikkje alltid einig i alle råd, men eg stolar på at dei kjem med råda etter å ha vurdere kva som er best for folkehelsa.

Ingen andre land har pålagt samboere og ektefeller til å ikke ha kontakt når de er i karantene (altså IKKE bekreftet smittet). Heller ikke de landene som har hatt den strengeste lockdown. Så ingen vitenskapelig belegg for denne regelen. 

1 minutt siden, soleia skrev:

Helsemyndighetene er heller ikke alltid enige

https://www.nrk.no/norge/dette-er-fhi-og-helsedirektoratet-uenige-om-1.15216713

Igjen: Det er lov å være kritisk, uenig og ikke svelge alt rått 

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen andre land har pålagt samboere og ektefeller til å ikke ha kontakt når de er i karantene (altså IKKE bekreftet smittet). Heller ikke de landene som har hatt den strengeste lockdown. Så ingen vitenskapelig belegg for denne regelen. 

Hva er det du ikke skjønner med ordet BØR?

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det du ikke skjønner med ordet BØR?

Det står regler og tiltak. "Bør" er anbefalinger. Tiltak og regler er noe annet. 

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette begrenses av menneskerettigheter som privatlivets fred blant annet. Å styre at ektefeller ikke skal sove i samme seng er overtramp mot denne rettigheten. Og umulig å kontrollere. 

Hva tenker DU at myndighetene har tenkt da? Tror du at de kanskje regner med at folk flest bruker sunn fornuft og retter seg etter pålegg og regler så langt det lar seg gjøre? Tror du at de tenker at man skal ligge på gaten om man ikke har flere soverom eller tror du at de regner med at de fleste evner å gjøre så godt de kan med de ressursene de har? 

Jeg er fristet til å spør om du tenker i det hele tatt eller om du bare hyler opp om hvor forferdelig det er at vi har en regjering som tar ansvar og som råder etter beste evne?

Anonymkode: 464c9...a89

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva tenker DU at myndighetene har tenkt da? Tror du at de kanskje regner med at folk flest bruker sunn fornuft og retter seg etter pålegg og regler så langt det lar seg gjøre? Tror du at de tenker at man skal ligge på gaten om man ikke har flere soverom eller tror du at de regner med at de fleste evner å gjøre så godt de kan med de ressursene de har? 

Jeg er fristet til å spør om du tenker i det hele tatt eller om du bare hyler opp om hvor forferdelig det er at vi har en regjering som tar ansvar og som råder etter beste evne?

Anonymkode: 464c9...a89

Jeg hyler ikke. Jeg mener bare at når regjeringen begynner å regulere kontakt mellom ektepar og samboere, har det gått for langt. 

Jeg veit, der er heeelt sjukt.

I går stormet tre av Ernas beste soldater, bevæpna til tenna, inn i vårt hus midt under Nytt på nytt og bare «HEEEEEEY, dere er forkjøla og deler samme do, LEGG DERE NED PÅ GULVET!!!», før de taua oss inn.

Det har gått for langt ass.

Anonymkode: fad4e...45f

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Stakkars unger som er mye forkjøla hele vinteren. De skal nå anses for å være smittet og isoleres. Og de som er i karantene (også de med negativ test) skal holde avstand til sin egen kone eller mann. Hvordan få det til da? Kaste den ene ektefellen ut av soverommet og inn i boden? Er ikke det litt drøyt å bestemme hvordan man skal omgås egne barn og ektefelle? Til og med i Frankrike som er stengt helt ned, er det ikke slike tiltak. Galskap!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lEEJPM/skjerper-reglene-for-naerkontakter

Men barna er da ikke forkjølet lengre nå. Vi har tre små, de var konstant forkjøla hver vinter, omgangssyke  en gang i mnd. Etter korona kom har ingen hatt så mye som ei stripe snørr. Smitten på alt har jo gått drastisk ned, for de som følger smittevern.

Anonymkode: 5f3f4...862

Nå ble jeg virkelig forundret. Dette er jo ikke noe nytt. Og det er ikke et pålegg, det står bør. Tenkte da jeg leste disse "nye" smittetiltakene, at hvorfor skriver de dette , det er jo normal oppførsel i en familie når man har en smittsom sykdom. Har jeg omgangssyke, så prøver jeg så godt jeg kan å ikke smitte resten av familien liksom. Hvis jeg trodde jeg kunne være smittet med Corona, så ville jeg jo forsøkt å beskytte resten av familien så godt jeg kunne. Skulle bare mangle, de er jo det kjæreste jeg har. Forundrer meg at noen kan få til å bruse seg opp over dette , og kalle det at myndighetene griper inn i privatlivet. Jeg kan i grunnen ikke få det til å bli noe annet, enn info om hvordan man best mulig skal ta seg av sin egen familie, under denne pandemien. Noe som burde være en selvfølge, men tydeligvis ikke er det.

Anonymkode: 4f16b...a59

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hyler ikke. Jeg mener bare at når regjeringen begynner å regulere kontakt mellom ektepar og samboere, har det gått for langt. 

Så når du eller mannen din har omgangssyke så kysser dere og har sex da regner jeg med?

Så når du eller mannen din har omgangssyke så kysser dere og har sex da regner jeg med?

Vi sover ihvertfall i samme seng. Og ja, vi har sex. Omgangssyke er jo alltid slik at hele familien smittes, aldri opplevd at bare en i huset har spysyka. 

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi sover ihvertfall i samme seng. Og ja, vi har sex. Omgangssyke er jo alltid slik at hele familien smittes, aldri opplevd at bare en i huset har spysyka. 

Såpass ja, sex er vel det siste jeg tenker på når jeg spyr og driter vilt, så jeg skjønner virkelig at folk er forskjellige ja.

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå blir kommunene helt sikkert pliktig til å finne bolig til de som ikke selv kan isolere seg i egen bolig. Det ordner seg helt sikkert mao

4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nå blir kommunene helt sikkert pliktig til å finne bolig til de som ikke selv kan isolere seg i egen bolig. Det ordner seg helt sikkert mao

?? 

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det der jo ikke rart når dere ikke gidder vaske dere eller unngå kontakt🙄 Her er det nesten uten unntak bare en som får det av gangen. Utrolig sjelden smitte innad i familien. Ikke veldig vanskelig å unngå å smitte hele familien altså. Og så unødvendig å ikke prøve å unngå det.

Anonymkode: 5f3f4...862

• Opprett ny...