Gå til innhold

bichon havanais eller Shih Tzu?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Erfarne hundefolk! Hvilken rase ville du anbefalt meg? Jeg skal kjøpe hund. Jobber hjemmefra og kan tilby hunden mye tur og oppmerksomhet og har barn som elsker hund. Vi har god plass ute og inne og vil dra på kurs med hunden og følge opp alt som hører med. Vil ha en liten selskapshund (vi er nybegynnere) som er vennlig og ikke er veldig stresset. Vi er mye på fjellet og tenker den burde være mellomstor eller liten av praktiske hensyn, men også orke å gå en lang fjelltur. Hva vet du om disse rasene? Eller ville du tenkt en helt annen ? Skal selvfølgelig undersøke nærmere, har nylig tatt valget om å skaffe hund. 

Anonymkode: c00f9...0a5

Skrevet

Havanais bør du sjekke slekt for sykdom. Mye sykdom på endel av de. 

Anonymkode: f7817...9b1

Skrevet

Bichon Havanaise ville jeg valgt. Nydelige hunder. Og som nevnt over kan det forekomme sykdommer, men det gjelder alle renrasede hunder. Har du lest deg opp på begge disse to hunderasene? Ofte finner man ut en del positive/negative sider ved hundene da, både ved lynnet og eventuelle sykdommer. 

Og mens jeg skriver dette innlegget sitter jeg og lurer på hva du jobber med hjemmefra? 😅

Hilsen utslitt sykepleier 😅

Anonymkode: 92773...5e3

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bichon Havanaise ville jeg valgt. Nydelige hunder. Og som nevnt over kan det forekomme sykdommer, men det gjelder alle renrasede hunder. Har du lest deg opp på begge disse to hunderasene? Ofte finner man ut en del positive/negative sider ved hundene da, både ved lynnet og eventuelle sykdommer. 

Og mens jeg skriver dette innlegget sitter jeg og lurer på hva du jobber med hjemmefra? 😅

Hilsen utslitt sykepleier 😅

Helt enig i at den er nydelig😍 Føler jeg ikke gjør annet enn å lese om hunder om dagen og tenkte set var lurt å høre her om noen har erfaring. Jeg driver mitt eget firma og har all jobb via PC/telefon. Ganske ensomt, men gode penger og stor frihet.

Skrevet

Jeg ville valgt havanaise, egentlig fordi jeg liker utseende på de best. 

Begge to må klippes, om du ikke skal stilles de ut og ønsker jobben med lang pels da? Men de fleste velger å klippe de for å forenkle stellet. 

Vær obs på hudproblemer, sørg for å kjøpe valp fra friske foreldre der. 

Anonymkode: d1a33...7b2

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig i at den er nydelig😍 Føler jeg ikke gjør annet enn å lese om hunder om dagen og tenkte set var lurt å høre her om noen har erfaring. Jeg driver mitt eget firma og har all jobb via PC/telefon. Ganske ensomt, men gode penger og stor frihet.

Lykke til i valget av hund 😊

Kan jeg spørre hvilken utdannelse du har i bunn før du startet eget firma?

Skrevet

Er det en hund eller en pyntepute du ønsker deg? 
Hunder av typen «selskapshund» er jo ubrukelige! 

Anonymkode: 72ea6...3d3

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Havanais bør du sjekke slekt for sykdom. Mye sykdom på endel av de. 

Anonymkode: f7817...9b1

Begge rasene burde man være nøye med oppdretter. 

Anonymkode: 2f9e2...b68

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er de ikke. De går da turer, kan bli dressert og like gode å kose på som store hunder. Er jo eier det kommer snart på. 

Skrevet

Jeg personlig ville tatt Shih Tzu. Fordi jeg har noen i familien med en. Hun er såå bedagelig, bjeffer omtrent aldri og er lett å ha med seg over alt. 

Med Havanais har jeg hørt kan bjeffe litt. 

Men tror du må gå etter magefølelsen, og evt hvem av de du liker best. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ønsker meg hund👍🏻

Skrevet

Jeg har blanding av shih-tzu og havanaise. Blandingen heter Shih-Nais. Hun har virkelig det beste fra begge rasene. Anbefales:-)

Anonymkode: e691d...cc3

Skrevet

Har du vurdert bichon frise? Min bror har en sånn (er litt i tvil om den er litt annen rase i den og, husker ikke helt), den er verdens snilleste hund tror jeg. Veldig lærevillig og smart, kosete og veldig lojal.

Anonymkode: 6b786...ae5

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har blanding av shih-tzu og havanaise. Blandingen heter Shih-Nais. Hun har virkelig det beste fra begge rasene. Anbefales:-)

Blandingen HETER ingenting. Raseblanding er en uting og det du har er en bastard, ikke noe annet.

Anonymkode: 4dbf8...2d5

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Blandingen HETER ingenting. Raseblanding er en uting og det du har er en bastard, ikke noe annet.

Jo. Blandingen heter shih-nais, og skal i følge norsk kennelklubb tas opp som egen rase. Raseblanding er dessuten ingen uting, når det er to raser som er svært kompatible får man som regel friskere, sterkere hunder uten medfødte sykdommer:-) er dessverre mange useriøse oppdrettere, og mye sykdom på renrasede. Jeg tok et bevist valg om å kjøpe blandingshund. Hun kostet like mye som renrasede, så har ingen ting med pris å gjøre. 

Må bare legge til at svaret ditt er svært nedlatende og ufint. 

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo. Blandingen heter shih-nais, og skal i følge norsk kennelklubb tas opp som egen rase. Raseblanding er dessuten ingen uting, når det er to raser som er svært kompatible får man som regel friskere, sterkere hunder uten medfødte sykdommer:-) er dessverre mange useriøse oppdrettere, og mye sykdom på renrasede. Jeg tok et bevist valg om å kjøpe blandingshund. Hun kostet like mye som renrasede, så har ingen ting med pris å gjøre. 

Må bare legge til at svaret ditt er svært nedlatende og ufint. 

I følge NKK? Du spinner. Du later som du har rasehund. Det har du ikke. Og dumme kjøpere gjør at prisene på bastarder og kjøtere er skyhøye.

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det du beskriver her, er intet annet enn enn bastard, og vil for alltid "bare" være en blandingshund. Du kan ha vært heldig med ditt eksemplar, men kullsøsken kan ha fått det verste fra begge. 

Til HI: Ønsker du en hund, eller en sofapute med bein? Såkalte selskapshunder er forferdelig overrepresenterte i kategorien små, irriterende og aggressive gneldrebikkjer som ikke er til noen som helst nytte. 

Anonymkode: 6ecb6...234

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det du beskriver her, er intet annet enn enn bastard, og vil for alltid "bare" være en blandingshund. Du kan ha vært heldig med ditt eksemplar, men kullsøsken kan ha fått det verste fra begge. 

Til HI: Ønsker du en hund, eller en sofapute med bein? Såkalte selskapshunder er forferdelig overrepresenterte i kategorien små, irriterende og aggressive gneldrebikkjer som ikke er til noen som helst nytte. 

Du er jo akkurat like fordomsfull som henne du siterer ;)

Alle hunder blir aggressive gneldrebikkjer om de ikke får det de trenger av oppfølging, trening, mosjon osv. At selskapshunder er overrepresentert i denne kategorien som du sier er jo fordi de som ønsker en veskehund kjøper dem.

Jeg kjenner flere som har både havanaiser og shih tzu hvor de er oppdratt som hunder, går lange turer, er med på hytta og går i fjellet osv. Langt fra noen aggressive gneldrebikkjer men veltilpassede, oppdragne og rolige hunder. Særlig havanaiseren er en utrolig morsom hund, kan mange triks og viser de gjerne frem.

Man får det man som eier legger ned av innsats i hunden. Jeg vet om ei som har en gneldrete og stresset golden retriever jeg, og det er i aller høyeste grad pga eieren og oppdragelsen. Den hunden er så stresset og engstelig stakkar, men det er eieren også...

Skrevet

Begge deler! Jeg har en blanding av de to rasene, og den er virkelig den perfekte hund. Leken, snill, rolig, kosete, bjeffer lite, røyter ikke, sikler ikke, kan være alene hjemme, kan være med på jobben, er bare blid og glad og ikke minst utrolig søt.. Får også bare skryt av alle andre som har med den å gjøre. Hos hundefrisør er den verdens tålmodigste, de som passer den sier de aldri har passet en så grei hund før.

Anonymkode: a267c...367

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for alle fine svar så langt! 

Jeg ønsker meg selvsagt en hund. Jeg synes slike svar er så nedlatende og jeg håper jeg aldri blir en slik hundeeier. Det blir nesten slik at man kvier seg for å skaffe hund pga holdninger som dine. Jeg vet at jeg kommer til å bli en veldig god hundeeier, jeg har tenkt på dette i flere år og har tid, interesse, penger, plass og kjærlighet. Det eneste jeg ikke har er erfaring. Derfor ønsker jeg meg en mindre hund fordi det blir litt voldsomt med en schæfer i størrelse for meg som førstegangseier. Det jeg har lest om selskapshunder er at de er lettlærte og vennlige og passer godt til førstegangseiere og som familiehund. Jeg skal ikke bruke hunden til noe som helst, annet enn tur og kos. Mulig du er hundeviskeren selv og takler alt som er, men jeg ønsker å starte forsiktig og å gjøre det beste jeg kan for at hunden jeg får skal få nok og riktig stimuli og trening og selvsagt bli behandlet som en hund. Enkelte hundeeiere svarer konsekvent slikt som du gjør, nedlatende og hånlig. Du kunne benyttet anledningen til å komme med noen tips om en annen rase, som jeg også spør om i HI, men velger heller å fremstå som brautende, ufin og rett og slett kunnskapsløs. Takk til alle andre som har kommet med tips😃

Skrevet

Hvis du vil ha en hund av en rase med lote helseproblemer børxdu vurdere en av disse:

• Dansk-svensk gårdshund
  • Norsk elghund
  • Finsk lapphund
  • Norsk lundehund
  • Norsk buhund
  • Østsibirsk lapphund
  • Shiba

Anonymkode: e4c41...8d5

Skrevet

Det er lange ventelister på Havanaise, noen jeg kjenner har prøvd å få tak i en stund.

Anonymkode: 11370...0af

Skrevet

Vi kjøpte en shih tzu i sommer. Vi hadde en liten selskapshund fra før og ønsket at de skulle være to. Vi er utrolig fornøyd med shih tzu, akkurat nå tror jeg det kommer til å være en hunderase vi kommer til å holde oss til i fremtiden. Vi visste lite om rasen men den passet godt til våre kriterier for hund og vi tok sjansen. Det er virkelig en fin, snill og familievennlig hund. Vår er litt lat på tur, men elsker å være sammen med familien så den er fornøyd uansett hvor vi er sammen. 

Den har vært veldig lett å få stueren. Oppsøker barn. Men er en krevende valp og, er litt brutal i lek og tidvis noe rampete mtp å lytte til kommandoer. Men til gjengjeld så lærte den kommandoer veldig raskt, men den er litt sta innimellom. Pelsen vokser raskt så klipper den i ansiktet ofte, men den er ganske rolig når vi steller den så det går fint. Anbefaler rasen veldig, synes hunden er en utrolig god familiehund! 

Anonymkode: 3400d...05a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er lange ventelister på Havanaise, noen jeg kjenner har prøvd å få tak i en stund.

Anonymkode: 11370...0af

Og det begynner bli et stort problem. Det gjør at det avles på alt som er av hunder, også uregistrerte hunder, hunder med skjulte sykdommer, det selges hunder uten stamtavle til samme pris som de med.

Kjøpere står der med lua i hånda og ber pent om å bli valgt som kjøper, og blir overlykkelig om de blir valgt ut og får kjøpt en.

Fint for seriøse oppdrettere som kan velge ut de beste kjøperne, men trist for kjøpere som må ta det de får og helt glemmer hva de selv skulle sjekke før de kjøpte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...