Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #26 Skrevet 27. oktober 2020 16 minutter siden, Pashla skrev: Du la ved en totalt irrelevant link for å skremme henne 🤣 Minner meg om salig Jesper Juuls ord: «lekser er samfunnets påfunn for å disiplinere foreldrene». Det har null og niks å gjøre med læring eller med å «falle utenfor». Nei, jeg la med en relevant link som kan fortelle hvordan det kan gå med His barn, hvis hun viderefører den tafatte holdningen, som hun selv sier hun har, til barnet. Det er ikke skremsel, det kan være en sørgelig virkelighet for barnet om få år. Men jeg tok forbehold i det jeg skrev i tilfelle Hi har utelatt mye relevant informasjon om hva hun ellers følger opp barnet med for å sikre barnet nok mengdelesing, lese- og læreglede. Anonymkode: 6a410...f62
Gjest Skrevet 27. oktober 2020 #27 Skrevet 27. oktober 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg la med en relevant link som kan fortelle hvordan det kan gå med His barn, hvis hun viderefører den tafatte holdningen, som hun selv sier hun har, til barnet. Det er ikke skremsel, det kan være en sørgelig virkelighet for barnet om få år. Nei, ikke hvis du baserer den konklusjonen på 1) HIs egne utsagn og 2) artikkelen. Ikke noe i hennes utsagn sier at barnet leser dårlig. Ikke noe i artikkelen tyder på at det å gjennomføre pålagte lekser gjør ungene flinkere. Så der rakner logikken. Du kan ikke si «hvis A, så B» når ingen av premissene viser en sammenheng.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #28 Skrevet 27. oktober 2020 15 minutter siden, Pashla skrev: Nei, ikke hvis du baserer den konklusjonen på 1) HIs egne utsagn og 2) artikkelen. Ikke noe i hennes utsagn sier at barnet leser dårlig. Ikke noe i artikkelen tyder på at det å gjennomføre pålagte lekser gjør ungene flinkere. Så der rakner logikken. Du kan ikke si «hvis A, så B» når ingen av premissene viser en sammenheng. Jeg gidder ikke å kverrulere mer med deg. Hi får komme og gi mer opplysninger, om hun ønsker det. Jeg kommenterte holdningen som HI selv velger å gi inntrykk - dvs. at hun er tafatt og føler hun ikke har tid til å fokusere på barnets lekser pga. at hun jobber turnus - og at det kan få konsekvenser hvis det også betyr at hun ikke følger opp barnets lesing og læring på andre måter, noe artikkelen viser er viktig for barns læring og lese- og skriveferdigheter. For all del, lekser i seg selv trenger ikke være avgjørende hvis man på andre måter bidrar til barnets læring. Ikke noe av det Hi skriver tyder på at det er hennes fokus, ut fra måten hun ordlegger seg. Men atter en gang, det tok jeg høyde for i mitt opprinnelige svar, at det er mulig hun gjør det. Bare hun kan si noe om hva hun ellers gjør for å følge opp 9-åringens læring. Anonymkode: 6a410...f62
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #29 Skrevet 28. oktober 2020 3 timer siden, Pashla skrev: Undervisningen drives ikke for lærernes skyld. Så om de har det enkelt eller ikke skal ikke HI bry seg om. Læringseffekt av lekser er heller ikke dokumentert. Så at barna «blir hengende etter» er bare skremselspropaganda. Men.. Jeg husker selv hvor ekkelt det var da vi gikk igjennom leksene, de andre hadde gjort lekser og ikke jeg. Greit nok at man kanskje ikke blir hengende etter, men man går glipp av å være en av gjengen da. Barnet vårt har fått litt mindre lekser enn de andre, og det er ganske kjipt for henne når de andre går igjennom lekser hun ikke har peiling på. Anonymkode: dfc13...07b
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 28. oktober 2020 #30 Skrevet 28. oktober 2020 Her har de hatt et samarbeidsprosjekt i høst. De skulle jobbe sammen 3 og 3 og levere lekser *sammen*. Type fordele oppgaver. Tanken var at gruppen som helhet skulle levere et ferdig produkt og det fører i praksis til at for at det skal være rettferdig så må oppgavene fordeles likt. Min sønn opplevde det som utrolig urettferdig at han ble nødt til å gjøre store deler av oppgaven selv da de to andre både "glemte" og ikke "gadd". Her var vi veldig tydelig på at oppgaven skal leveres komplett så hvis han ikke fikk de andre til å bidra ble det mer på han. Sånn vil det jo bli med ungene som ikke bidrar, de ødelegger for andre.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #31 Skrevet 28. oktober 2020 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Da får du ta barnet ut av offentlig skole og finne en leksefri privatskole. Eller gjøre som alle andre, gjøre leksene. Anonymkode: b68a3...a51 Jeg er ikke hi! Har jo sagt at barnet mitt gjør lekser,men selvsagt ikke når han hjemme pga han er syk! Anonymkode: 87b13...372
Gjest Skrevet 28. oktober 2020 #32 Skrevet 28. oktober 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg gidder ikke å kverrulere mer med deg. Hi får komme og gi mer opplysninger, om hun ønsker det. Jeg kommenterte holdningen som HI selv velger å gi inntrykk - dvs. at hun er tafatt og føler hun ikke har tid til å fokusere på barnets lekser pga. at hun jobber turnus - og at det kan få konsekvenser hvis det også betyr at hun ikke følger opp barnets lesing og læring på andre måter, noe artikkelen viser er viktig for barns læring og lese- og skriveferdigheter. For all del, lekser i seg selv trenger ikke være avgjørende hvis man på andre måter bidrar til barnets læring. Ikke noe av det Hi skriver tyder på at det er hennes fokus, ut fra måten hun ordlegger seg. Men atter en gang, det tok jeg høyde for i mitt opprinnelige svar, at det er mulig hun gjør det. Bare hun kan si noe om hva hun ellers gjør for å følge opp 9-åringens læring. Anonymkode: 6a410...f62 Holdningen må du gjerne kommentere, det er ditt valg å være moralist. Men ikke lat som om det handler om barnets læring, for det klarer du ikke å underbygge.
Gjest Skrevet 28. oktober 2020 #33 Skrevet 28. oktober 2020 1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Her har de hatt et samarbeidsprosjekt i høst. De skulle jobbe sammen 3 og 3 og levere lekser *sammen*. Type fordele oppgaver. Tanken var at gruppen som helhet skulle levere et ferdig produkt og det fører i praksis til at for at det skal være rettferdig så må oppgavene fordeles likt. Min sønn opplevde det som utrolig urettferdig at han ble nødt til å gjøre store deler av oppgaven selv da de to andre både "glemte" og ikke "gadd". Her var vi veldig tydelig på at oppgaven skal leveres komplett så hvis han ikke fikk de andre til å bidra ble det mer på han. Sånn vil det jo bli med ungene som ikke bidrar, de ødelegger for andre. Dere lærte ham å trekke de andres vekt. Applaus for mislykket læringsprosess der, altså ...
Gjest Skrevet 28. oktober 2020 #34 Skrevet 28. oktober 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Men.. Jeg husker selv hvor ekkelt det var da vi gikk igjennom leksene, de andre hadde gjort lekser og ikke jeg. Greit nok at man kanskje ikke blir hengende etter, men man går glipp av å være en av gjengen da. Barnet vårt har fått litt mindre lekser enn de andre, og det er ganske kjipt for henne når de andre går igjennom lekser hun ikke har peiling på. Anonymkode: dfc13...07b Da har ikke skolen gjort jobben sin, for leksene skal ikke komme FØR selve temaet. Hvis det skal ha noe som helst poeng, så må jo læreren undervise i emnet først, og så kan eventuelle oppgaver løses selvstendig etterpå, slik at elevene får øving i å gjøre dem riktig. Det du skisserer er jo helt bakvendt.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 28. oktober 2020 #35 Skrevet 28. oktober 2020 1 minutt siden, Pashla skrev: Dere lærte ham å trekke de andres vekt. Applaus for mislykket læringsprosess der, altså ... Nei. Vi lærte han at oppgaven skal leveres. Han ga beskjed til lærer at kun hans navn ville stå på besvarelsen. Oppgaven var dessuten samarbeid og da mener jeg det er lærdom i å drive hverandre frem. Han ville ikke gjøre noe for å få de andre frem og mente selv det var lettere å gjøre alt selv. Hversågod tenkte jeg. Mye arbeid ble det og jeg tviler på at han velger samme strategi neste gang
Gjest Skrevet 28. oktober 2020 #36 Skrevet 28. oktober 2020 5 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Nei. Vi lærte han at oppgaven skal leveres. Han ga beskjed til lærer at kun hans navn ville stå på besvarelsen. Oppgaven var dessuten samarbeid og da mener jeg det er lærdom i å drive hverandre frem. Han ville ikke gjøre noe for å få de andre frem og mente selv det var lettere å gjøre alt selv. Hversågod tenkte jeg. Mye arbeid ble det og jeg tviler på at han velger samme strategi neste gang Det er forfeilet lærdom å sette unger på ujevne grupper i håp om at den ene vil lære av den andre. At du tvang ham til å levere var enda dårligere - du kunne ha lært ham at når en gruppe ikke fungerer, går man til læreren og ber om å få jobbe aleine, og å få selve oppgaveteksten endret til å passe de nye premissene. Han skal levere så mye produkt som det er rimelig å kreve av én person, ikke av tre.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 28. oktober 2020 #37 Skrevet 28. oktober 2020 Akkurat nå, Pashla skrev: Det er forfeilet lærdom å sette unger på ujevne grupper i håp om at den ene vil lære av den andre. At du tvang ham til å levere var enda dårligere - du kunne ha lært ham at når en gruppe ikke fungerer, går man til læreren og ber om å få jobbe aleine, og å få selve oppgaveteksten endret til å passe de nye premissene. Han skal levere så mye produkt som det er rimelig å kreve av én person, ikke av tre. Jeg tvang han ikke. Jeg ba han om å gå til lærer med problemet og det ville han ikke. Han ville ikke sladre på de andre som han sa. Jeg prøvde å forklare at det ikke handler om å sladre. Jeg sa også at jeg kunne snakke med lærer dersom han ikke ville gjøre det selv. Han bestemte selv å gjøre alt fordi han ikke ville løse situasjonen slik vi foreslo. Han velger neppe å gjøre det sånn igjen. Poenget mitt er hvis barn lærer at de bare kan la være, å ikke gidde så kan det gå utover andre.
Gjest Skrevet 28. oktober 2020 #38 Skrevet 28. oktober 2020 Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev: Jeg tvang han ikke. Jeg ba han om å gå til lærer med problemet og det ville han ikke. Han ville ikke sladre på de andre som han sa. Jeg prøvde å forklare at det ikke handler om å sladre. Jeg sa også at jeg kunne snakke med lærer dersom han ikke ville gjøre det selv. Han bestemte selv å gjøre alt fordi han ikke ville løse situasjonen slik vi foreslo. Han velger neppe å gjøre det sånn igjen. Poenget mitt er hvis barn lærer at de bare kan la være, å ikke gidde så kan det gå utover andre. Men det har jo liten relevans til HIs innlegg her. Hun snakker vel ikke om gruppearbeid spesifikt. Å ikke gjøre sine egne lekser går da ikke ut over andre.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 28. oktober 2020 #39 Skrevet 28. oktober 2020 1 minutt siden, Pashla skrev: Men det har jo liten relevans til HIs innlegg her. Hun snakker vel ikke om gruppearbeid spesifikt. Å ikke gjøre sine egne lekser går da ikke ut over andre. Dette var lekser over 2 uker. Det kan jo være flere har samarbeidet med lekser også. Prosjekt som skal leveres osv
Gjest Skrevet 28. oktober 2020 #40 Skrevet 28. oktober 2020 Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev: Dette var lekser over 2 uker. Det kan jo være flere har samarbeidet med lekser også. Prosjekt som skal leveres osv Prosjekt og lekser er vel to ulike ting.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #41 Skrevet 28. oktober 2020 Her gjør vi litt lekser alt etter formen. Har fått tilrettelagte lekser , men allikevel får vi ikke alltid gjort dem. Er nok litt annerledes for min, siden hun har fått innvilget spesialundervisning på skolen. Hun har ikke utbytte av den ordinære opplæringen. Anonymkode: b21c7...301
Twintipp Skrevet 28. oktober 2020 #42 Skrevet 28. oktober 2020 (endret) Det er nå en gang slik at livet ikke er basert på alt vi selv vil, gidder eller føler selv er nødvendig. Om det er ditt barn nr. 3 eller ti spiller ingen rolle, det er lekser for alle barn (uten særskilte avtaler) i skolepliktig alder. Det er med på å etablere gode vaner, spesielt med tanke på senere skolegang. Det er kjedelig med lekser for de aller fleste. Det er kjedelig å lese til prøve, det er dørgende kjedelig for de å skrive særemne om store komponister. Det er heller ikke rivende festlig å bruke fritiden på og lese til tentamen og eksamen, men det er gjengs for alle. Det vil bare kreve mer av gutten din i årene fremover, lekser er en god måte og etablere gode vaner på tidlig! Endret 28. oktober 2020 av Twintipp
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #43 Skrevet 28. oktober 2020 57 minutter siden, Pashla skrev: Da har ikke skolen gjort jobben sin, for leksene skal ikke komme FØR selve temaet. Hvis det skal ha noe som helst poeng, så må jo læreren undervise i emnet først, og så kan eventuelle oppgaver løses selvstendig etterpå, slik at elevene får øving i å gjøre dem riktig. Det du skisserer er jo helt bakvendt. Det kommer an på leksen. Ofte kan det være hensiktsmessig å øese en tekst hjemme før temaet didkuteres på skolen eller å øve på en samg før musikktimen. Anonymkode: 62479...66a
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #44 Skrevet 28. oktober 2020 Lekser er meningsløst og ødelegger motivasjon og læreglede. Jeg hadde selv svært gode karakterer på videregående og har mastergrad. Men lekser har jeg aldri hatt sansen for. Jeg synes det er så utrolig idiotisk at femåringen min får lekser daglig, som hun ikke får gjøre på SFO. Så når hun kommer hjem kl 16.00 etter en lang dag skal hun gjøre lekser... Jeg sier ikke det til henne. Jeg setter meg ned med henne og passer på at hun gjør leksene. Men det betyr ikke at ikke lekser er meningsløst og motivasjonsdrepende Anonymkode: 29b79...4ae
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #45 Skrevet 28. oktober 2020 50 minutter siden, Pashla skrev: Det er forfeilet lærdom å sette unger på ujevne grupper i håp om at den ene vil lære av den andre. At du tvang ham til å levere var enda dårligere - du kunne ha lært ham at når en gruppe ikke fungerer, går man til læreren og ber om å få jobbe aleine, og å få selve oppgaveteksten endret til å passe de nye premissene. Han skal levere så mye produkt som det er rimelig å kreve av én person, ikke av tre. Eller så kan oppgaven egentlig være å samarbeide. Det er ofte viktigere enn selve produktet de skal levere. Anonymkode: 62479...66a
Gjest Skrevet 28. oktober 2020 #46 Skrevet 28. oktober 2020 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Eller så kan oppgaven egentlig være å samarbeide. Det er ofte viktigere enn selve produktet de skal levere. Anonymkode: 62479...66a Da er det vel en god del veiledning som trengs, når vi snakker om mindreårige? Å samarbeide er et sosialt mål. Innholdet i oppgaven er et faglig mål. Hvis begge skal oppnås, må de voksne være hands on!
Gjest Skrevet 28. oktober 2020 #47 Skrevet 28. oktober 2020 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kommer an på leksen. Ofte kan det være hensiktsmessig å øese en tekst hjemme før temaet didkuteres på skolen eller å øve på en samg før musikktimen. Anonymkode: 62479...66a Å lese en tekst hvis man er gammel nok, ja. HIs barn er 9 år, da er det feil vei. Øve på sangen kan man hvis man har noe å lytte på. De færreste elever i grunnskolen driver vel med bladsang?
Gjest Skrevet 28. oktober 2020 #48 Skrevet 28. oktober 2020 1 time siden, Twintipp skrev: Det er kjedelig med lekser for de aller fleste. Det er kjedelig å lese til prøve, det er dørgende kjedelig for de å skrive særemne om store komponister. Det er heller ikke rivende festlig å bruke fritiden på og lese til tentamen og eksamen, men det er gjengs for alle. At mange gjør det samme er aldri et logisk argument. Mange setter hull i ørene på barna sine, for eksempel. Selve handlingen blir ikke nyttig av det. Å lære skal ALDRI være kjedelig. Se på en toåring, og spør deg selv: syns en toåring noensinne at læring er kjedelig? Hvis ikke, hvorfor skal en seksåring plutselig synes det?
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #50 Skrevet 28. oktober 2020 1 time siden, Pashla skrev: Da er det vel en god del veiledning som trengs, når vi snakker om mindreårige? Å samarbeide er et sosialt mål. Innholdet i oppgaven er et faglig mål. Hvis begge skal oppnås, må de voksne være hands on! Det kan godt hende de hadde teengt bedre veiledning og det kan også hende det var god læring å oppleve at den måten de forsøkte å samarbeide på ikke fungerte. 1 time siden, Pashla skrev: Å lese en tekst hvis man er gammel nok, ja. HIs barn er 9 år, da er det feil vei. Øve på sangen kan man hvis man har noe å lytte på. De færreste elever i grunnskolen driver vel med bladsang? Det var eksempler på at noen typer lekser kan være bra før temaet blir gjennomgått på skolen. Hva som hadde passet i klassen til denne gutten kan jeg ikke uttale meg om. Anonymkode: 62479...66a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå