Mostly Harmless Skrevet 28. oktober 2020 #51 Skrevet 28. oktober 2020 Lekser eller ikke lekser er jo en diskusjon man kan ta, men foreldre har en viktig jobb med å følge opp barnas læring på den ene eller andre måten. Det jeg reagerer på her, er at det later til å ikke være noen bevissthet rundt barnets læring, det er bare at leksene faller i fisk i hverdagslogistikken. Det kan høres ut som foreldrene her har fått ett barn mer enn de makter å følge opp, og det er i så fall uheldig. Turnus eller ei, noen er vel sammen med denne niåringen om dagene? Blir det oppmuntret til lesing ellers? Forholder han seg til prisen på ting og hvor mye man får for så og så mye penger. Baker han, måler og veier? Mye man kan gjøre for å gi mengdetrening på basalkunnskaper, men alt krever jo tid. Sånn sett er jo leksene ferdiglaget og bare å gjennomføre. De kan han vel i stor grad gjøre selv også, om noen bare peker ham i retning av ukeplanen.
Gjest Skrevet 28. oktober 2020 #52 Skrevet 28. oktober 2020 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan godt hende de hadde teengt bedre veiledning og det kan også hende det var god læring å oppleve at den måten de forsøkte å samarbeide på ikke fungerte. Det var eksempler på at noen typer lekser kan være bra før temaet blir gjennomgått på skolen. Hva som hadde passet i klassen til denne gutten kan jeg ikke uttale meg om. Anonymkode: 62479...66a Ja, noen ting er det lurt å øve på hjemme. For de fleste begrenser det seg imidlertid til lesing og f eks utenatlæring av ting som MÅ automatiseres, f eks gangetabellen. Og man kan jo tipse ungene om en sang eller et opptak man vil de skal høre på. Men hvis man har så dårlig tid at man MÅ lære sangen hjemme for å få den innstudert til rett tid, da bør læreren justere ambisjonsnivået litt.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #53 Skrevet 28. oktober 2020 46 minutter siden, Pashla skrev: Ja, noen ting er det lurt å øve på hjemme. For de fleste begrenser det seg imidlertid til lesing og f eks utenatlæring av ting som MÅ automatiseres, f eks gangetabellen. Og man kan jo tipse ungene om en sang eller et opptak man vil de skal høre på. Men hvis man har så dårlig tid at man MÅ lære sangen hjemme for å få den innstudert til rett tid, da bør læreren justere ambisjonsnivået litt. Der er jeg uenig med deg. Det å ha forberedt seg til en time øker læringsutbyttet enormt. Anonymkode: 62479...66a
Gjest Skrevet 28. oktober 2020 #54 Skrevet 28. oktober 2020 (endret) 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Der er jeg uenig med deg. Det å ha forberedt seg til en time øker læringsutbyttet enormt. Anonymkode: 62479...66a Ja, i høyere aldersklasser. Tror neppe det har effekt hvis niåringer hjemme sitter og leser høyt på engelsk noen ord og tekster de aldri har sett før. Og å kjenne innholdet i timen på forhånd, gjør det kjedeligere å være der. Det er en grunn til at såkalt evnerike barn ramler av lasset. De blir demotivert av repetisjoner. Endret 28. oktober 2020 av Pashla
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #55 Skrevet 28. oktober 2020 3 timer siden, Pashla skrev: Ja, i høyere aldersklasser. Tror neppe det har effekt hvis niåringer hjemme sitter og leser høyt på engelsk noen ord og tekster de aldri har sett før. Og å kjenne innholdet i timen på forhånd, gjør det kjedeligere å være der. Det er en grunn til at såkalt evnerike barn ramler av lasset. De blir demotivert av repetisjoner. Det er mange måter å forberede seg på. Hvilke som passer for hvilke fag og ved hvilken alder vil variere. Å kjenne til temaet for undervisningen gjør den som regel mer, ikke mindre interessant. Anonymkode: 62479...66a
Gjest Skrevet 28. oktober 2020 #56 Skrevet 28. oktober 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er mange måter å forberede seg på. Hvilke som passer for hvilke fag og ved hvilken alder vil variere. Å kjenne til temaet for undervisningen gjør den som regel mer, ikke mindre interessant. Anonymkode: 62479...66a Vel, det kommer aldri til å bli norm i barneskolen at elevene må lese stoffet FØR de kommer på time. Det er ikke et rimelig krav. Og neppe befordrende på læring heller.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #57 Skrevet 28. oktober 2020 Om barnet ditt er en god leser, kan gangetabellen og selv interesserer seg for hvordan samfunnet fungerer gjennom bøker, nyheter og aviser samt generelt tar ting lett kan man nok slippe unna med å la være å gjøre lekser. Altså - slippe unna som i at det ikke har noe å bety for kunnskapsnivået til barnet. Men det lærer ikke å øve på noe man i utgangspunktet finner uinteressant. Lekser er vinn-vinn for «normale» barn uten diagnoser. Lærer du ting tregt så får du repetisjon. Mange barn trenger mengdetreningen de får med lekser spesielt i regning, lesing, skriving og engelsk. De som ikke trenger mengdetrening trenger å lære seg å øve - altså leksene bør tilpasses så de gir nok utfordring, men å øve utholdenhet er noe av det mest viktige «flinke» elever trenger! For 99,99% møter en eller annen gang i sitt utdanningsløp motstand. Man kommer til et punkt der man må gjøre en (kjedelig) jobb for å lære seg det man skal kunne. For noen skjer det allerede når man skal lære seg 6-gangen, for andre når de skal ta eksamen første eller siste året på medisin. De «mindre» flinke kan dette som voksne fordi de alltid har gjort det, de «flinke« kan ha surfet så lenge at de kan møte veggen og gi opp når det skjer. Ergo dropper ut av studier og ender opp uten utdanning og jobb. Det skjer oftere enn man tror. Sååååååååååå...Oppsummert: Hos oss må alle gjøre leksene sine. Anonymkode: e526e...5f8
Syngensang Skrevet 28. oktober 2020 #58 Skrevet 28. oktober 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Det kommer an på leksen. Ofte kan det være hensiktsmessig å øese en tekst hjemme før temaet didkuteres på skolen eller å øve på en samg før musikktimen. Anonymkode: 62479...66a Nei, det skal aldri vere nytt stoff i lekse. Korleis skal eleven kunne øve på ein song han eller ho ikkje ha lært? Faktatekstar er heller lite effektivt før ein har sett dei i samanheng og snakka om ulike begrep ein møter i teksten. Det er direkte dumt å gje ukjende tekstar om ukjende tema i lekser, dei skuleflinke kan kanskje få eit viss utbytte, men ikkje på langt nær så godt om ein har introdusert temaet på førehand. Dei som strevar på skulen møter ein uoverstigeleg mur kvar ettermiddag og lærer berre at dei ikkje forstår og ikkje får til. Men som repetisjon kan det vere nyttig, og ikkje minst leselekser er viktige for å få opp leseteknikken, fart og forståing.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #59 Skrevet 28. oktober 2020 21 hours ago, Anonym bruker said: Vi har blitt tafatt med lekser, jeg jobber turnus og 9 åringen er mitt tredje barn. Så jeg har nå et helt avslappet forhold til lekser og vi leverer ikke alt læreren har satt opp. Er det noe vi er pliktig til å gjøre da? Kan skolen kreve der fra oss? Vet om ei som sa til skolen at de var et leksefri hjem og stod ved det. Men dette var på bygda. Anonymkode: bbb8b...046 veldig dumt og lære barnet det, her elsker min heldigvis lekser Anonymkode: 1c284...fe9
Leverpostei Skrevet 28. oktober 2020 #60 Skrevet 28. oktober 2020 11 timer siden, Pashla skrev: Da har ikke skolen gjort jobben sin, for leksene skal ikke komme FØR selve temaet. Hvis det skal ha noe som helst poeng, så må jo læreren undervise i emnet først, og så kan eventuelle oppgaver løses selvstendig etterpå, slik at elevene får øving i å gjøre dem riktig. Det du skisserer er jo helt bakvendt. 3 timer siden, Pashla skrev: Vel, det kommer aldri til å bli norm i barneskolen at elevene må lese stoffet FØR de kommer på time. Det er ikke et rimelig krav. Og neppe befordrende på læring heller. 2 timer siden, Syngensang skrev: Nei, det skal aldri vere nytt stoff i lekse. Korleis skal eleven kunne øve på ein song han eller ho ikkje ha lært? Faktatekstar er heller lite effektivt før ein har sett dei i samanheng og snakka om ulike begrep ein møter i teksten. Det er direkte dumt å gje ukjende tekstar om ukjende tema i lekser, dei skuleflinke kan kanskje få eit viss utbytte, men ikkje på langt nær så godt om ein har introdusert temaet på førehand. Dei som strevar på skulen møter ein uoverstigeleg mur kvar ettermiddag og lærer berre at dei ikkje forstår og ikkje får til. Men som repetisjon kan det vere nyttig, og ikkje minst leselekser er viktige for å få opp leseteknikken, fart og forståing. Omvendt undervisning, eller flipped classroom, har vært en del av norske klasserom i mange år nå. Prinsippet er at elevene forbereder seg hjemme ved å se en video, lese en tekst, eller liknende, og så brukes tiden på skolen til oppgaver og samarbeid. Innlæringen skjer altså hjemme, i elevens tempo. I 2. klassen til min datter bruker de Dragonbox læreverk i matte. Hver uke kikker vi på et bilde, og løser noen utfordringer med en undrende tilnærming. Det er ingen fasit. Når hun kommer på skolen er hun klar for å arbeide med teori. Grej of the day er en annen trend i småskolen, som også er basert på forberedelser hjemme. Det er en nokså avleggs holdning at lekser må være repetisjon. En kan mene hva en vil om lekser, men opplæringsloven er tydelig på at opplæringen skal skje i samarbeid mellom hjem og skole. Å være «tafatt med leksene» er ikke godt nok. Hvis det er utfordrende å få leksene gjort må en finne andre løsninger i samarbeid med skolen.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #61 Skrevet 28. oktober 2020 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Lekser er meningsløst og ødelegger motivasjon og læreglede. Jeg hadde selv svært gode karakterer på videregående og har mastergrad. Men lekser har jeg aldri hatt sansen for. Jeg synes det er så utrolig idiotisk at femåringen min får lekser daglig, som hun ikke får gjøre på SFO. Så når hun kommer hjem kl 16.00 etter en lang dag skal hun gjøre lekser... Jeg sier ikke det til henne. Jeg setter meg ned med henne og passer på at hun gjør leksene. Men det betyr ikke at ikke lekser er meningsløst og motivasjonsdrepende Anonymkode: 29b79...4ae Jeg er enig med deg. Og har ganske lik bakgrunn og utdanning. Men vi også gjør selvsagt leksene og forklarer at sånn er det. En del av pakken. Så en dag skal disse barna tjene penger. Og vil finne ut at ikke alt i arbeidslivet er meningsfylt eller motiverende heller. Så noe læring er det i å gjøre det man skal også som barn. Anonymkode: b68a3...a51
Gjest Skrevet 28. oktober 2020 #62 Skrevet 28. oktober 2020 1 time siden, Leverpostei skrev: Omvendt undervisning, eller flipped classroom, har vært en del av norske klasserom i mange år nå. Prinsippet er at elevene forbereder seg hjemme ved å se en video, lese en tekst, eller liknende, og så brukes tiden på skolen til oppgaver og samarbeid. Innlæringen skjer altså hjemme, i elevens tempo. Det er jo oppskriften på å skape ulikhet. (Ut over det så har jeg hatt barn i barneskole siden 2004; og den metodikken har ikke nådd fram til vår by, i alle fall. Her jobber de med nye temaer på selve timen, og eventuelle elevøvelser kommer etterpå. Men kanskje vi er helt bakpå.)
Leverpostei Skrevet 28. oktober 2020 #63 Skrevet 28. oktober 2020 24 minutter siden, Pashla skrev: Det er jo oppskriften på å skape ulikhet. (Ut over det så har jeg hatt barn i barneskole siden 2004; og den metodikken har ikke nådd fram til vår by, i alle fall. Her jobber de med nye temaer på selve timen, og eventuelle elevøvelser kommer etterpå. Men kanskje vi er helt bakpå.) Jeg tror dere er litt bakpå da, faktisk. I realfagene har det vært en hit lenge, og det brer om seg. Jeg har troen på den måten å lære på, fordi det IKKE skaper ulikhet. Når læreren går gjennom ting på tavlen er det gjerne noen som detter ut, og så er de helt hjelpeløse når de kommer hjem og skal gjøre elevøvelsene. Hvis læreren i stedet har spilt inn en læringsvideo kan barna se den flere ganger, spole tilbake, osv. I klasserommet kan læreren så bruke tiden på å hjelpe en og en der den enkelte er, i stedet for å «forelese». (Jeg håper for guds skyld det et lite forelesning på de lavere trinnene uansett, men du skjønner poenget). Har barna dine aldri brukt campus inkrement, f.eks? Det er nok den største og mest etablerte plattformen for denne metodikken i Norge.
Gjest Skrevet 28. oktober 2020 #64 Skrevet 28. oktober 2020 1 minutt siden, Leverpostei skrev: Har barna dine aldri brukt campus inkrement, f.eks? Det er nok den største og mest etablerte plattformen for denne metodikken i Norge. Nei, det er ikke brukt her. Men skolene her klarer seg greit, da. De er heldigvis gode til andre ting; mye uteskole og mye Syngende skole. Under lockdown brukte de mye små videoer osv, men det er jo et tvilsomt prosjekt å skulle basere mye på f eks YouTube. Det er en kommersiell aktør.
Leverpostei Skrevet 28. oktober 2020 #65 Skrevet 28. oktober 2020 23 minutter siden, Pashla skrev: Nei, det er ikke brukt her. Men skolene her klarer seg greit, da. De er heldigvis gode til andre ting; mye uteskole og mye Syngende skole. Under lockdown brukte de mye små videoer osv, men det er jo et tvilsomt prosjekt å skulle basere mye på f eks YouTube. Det er en kommersiell aktør. Jeg tror ikke omvendt undervisning er eneste veien til frelse, altså, og jeg er egentlig heller ikke så glad i lekser. Poenget var bare å nyansere påstanden om at lekser skal være repetisjon. Jeg lager videoene mine selv, og deler i skolens læringsplattform. YouTube ville jeg vært litt varsom med, ja.
Syngensang Skrevet 29. oktober 2020 #66 Skrevet 29. oktober 2020 11 timer siden, Leverpostei skrev: Omvendt undervisning, eller flipped classroom, har vært en del av norske klasserom i mange år nå. Prinsippet er at elevene forbereder seg hjemme ved å se en video, lese en tekst, eller liknende, og så brukes tiden på skolen til oppgaver og samarbeid. Innlæringen skjer altså hjemme, i elevens tempo. I 2. klassen til min datter bruker de Dragonbox læreverk i matte. Hver uke kikker vi på et bilde, og løser noen utfordringer med en undrende tilnærming. Det er ingen fasit. Når hun kommer på skolen er hun klar for å arbeide med teori. Grej of the day er en annen trend i småskolen, som også er basert på forberedelser hjemme. Det er en nokså avleggs holdning at lekser må være repetisjon. En kan mene hva en vil om lekser, men opplæringsloven er tydelig på at opplæringen skal skje i samarbeid mellom hjem og skole. Å være «tafatt med leksene» er ikke godt nok. Hvis det er utfordrende å få leksene gjort må en finne andre løsninger i samarbeid med skolen. Det er noko anna enn å gje ein tekst ein ikke har lest på før ja, så lenge elevane har moglegheit til å forstå kva dei drive med er det jo supert. Men kanskje desto viktigare at leksene faktisk blir gjort?
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #67 Skrevet 29. oktober 2020 På 27.10.2020 den 23.57, Pashla skrev: Denne linken sier da virkelig ikke noe om at LEKSER i seg selv kan hjelpe de elevene. Tvert om sier den at lesegleden er viktigst. Mange barn har mistet sin leseglede gjennom leksenes ørkenvandring ... Og mange barn har fått økt sin leseglede og lesekompetanse gjennom gode leselekser og lesetrening. Anonymkode: 732ac...ee7
Gjest Skrevet 29. oktober 2020 #68 Skrevet 29. oktober 2020 23 timer siden, Pashla skrev: Ja, noen ting er det lurt å øve på hjemme. For de fleste begrenser det seg imidlertid til lesing og f eks utenatlæring av ting som MÅ automatiseres, f eks gangetabellen. 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og mange barn har fått økt sin leseglede og lesekompetanse gjennom gode leselekser og lesetrening. Anonymkode: 732ac...ee7 Som sagt.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #69 Skrevet 29. oktober 2020 37 minutter siden, Pashla skrev: Som sagt. Jeg ville bare forsøke å nyansere litt, innlegget ditt var litt negativt/problemorientert. Men da er vi enige 😊 Anonymkode: 732ac...ee7
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #70 Skrevet 29. oktober 2020 Er vel ikke plikt, mer en forventning. Det er mange årsaker til at unger ikke gjør lekser, kommunikasjon med skolen er jo viktig for ungens del, uavhengig grunn. Når det er sagt, er det så at ungen er briljerende flink og lekser blir meningsløs gjennomgang av pensum som alle får fordi andre trenger en gjennomgang, er det helt riktig å være kritisk. For det er hva livet handler om, være litt kritisk på hva du disponerer tiden til. De beste gründerne vet at du skal bruke tiden på det du er god til og utvikle det videre, ikke bare gjøre noe for å gjøre det. Om alle evnet det, kunne vi kuttet ut en del bullshitjobber. Anonymkode: 6f35f...fdd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå