Gå til innhold

Rekker ikke lekser, hva skjer da?

Anbefalte innlegg

Vi har blitt tafatt med lekser, jeg jobber turnus og 9 åringen er mitt tredje barn. Så jeg har nå et helt avslappet forhold til lekser og vi leverer ikke alt læreren har satt opp.

Er det noe vi er pliktig til å gjøre da? Kan skolen kreve der fra oss? Vet om ei som sa til skolen at de var et leksefri hjem og stod ved det. Men dette var på bygda.

Anonymkode: bbb8b...046

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144409725-rekker-ikke-lekser-hva-skjer-da/
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har blitt tafatt med lekser, jeg jobber turnus og 9 åringen er mitt tredje barn. Så jeg har nå et helt avslappet forhold til lekser og vi leverer ikke alt læreren har satt opp.

Er det noe vi er pliktig til å gjøre da? Kan skolen kreve der fra oss? Vet om ei som sa til skolen at de var et leksefri hjem og stod ved det. Men dette var på bygda.

Her ble jeg oppringt å fikk kjeft av den nye læreren for at han ikke hadde gjort lekser når han var syk! Prøvde å si at det var jo en grunn til at hadde vært vekke fra skolen. "Så da gjør han lekser i neste uke da? "  Føler hun er så nedlatende! Når han er frisk så gjør han lekser.

Anonymkode: 87b13...372

Skolen kan ikke kreve noe av dere.

Men har du lyst til å utsette barnet ditt for utenforskapen det er å ikke levere lekser? 

Barn har et behov for å være en del av mengden/flokken. Et naturlig behov til man blir gammel nok til å forsvare/beskytte seg selv.

Jeg tror ikke det er en Ok følelse for barnet ditt de gangene læreren eller andre barn spør om leksene.

Anonymkode: 4b165...496

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men har du lyst til å utsette barnet ditt for utenforskapen det er å ikke levere lekser? 

Barn har et behov for å være en del av mengden/flokken. Et naturlig behov til man blir gammel nok til å forsvare/beskytte seg selv.

Jeg tror ikke det er en Ok følelse for barnet ditt de gangene læreren eller andre barn spør om leksene.

Han bryr seg ikke enda, og når han kanskje gjør det engang så gjør han vel da lekser frivillig? 

HI

Har læreren rett til å kjefte egentlig?

HI

Rett til å kjefte? Læreren kjefter jo ikke for gøy! De prøver å lære barnet ditt det de skal og forventer samarbeid med foreldre.

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han bryr seg ikke enda, og når han kanskje gjør det engang så gjør han vel da lekser frivillig? 

HI

Er du litt som mor til Bønna? "Mitt barn er perfekt og jeg krever at alt dreier seg om mitt perfekte barn!" 

Anonymkode: 120c1...ee4

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

HI

Jeg har en som har leksefritak (avtale med skolen) og en som ikke har mistet en eneste lekse. (7.klasse). Det jeg ser er at leksemengden bare øker og mye av leksene går på øving og mengdetrening. Jeg tror du på ingen måte gjør ungen din noen tjenester ved å la lekser flyte. Dersom barnet ditt ikke har spesielle behov vil det jo bli vanskelig etterhvert å henge med og kravene på ungdomsskolen vil jo være mye tøffere. Der er det dessuten karakter i orden og er ikke lekser levert er jo ikke det god orden. Om lærer kan kjefte? Neppe men hva med å ha fokus på å ruste barnet ditt best mulig for fremtidig skolegang i stedet for å lure på hva skolen faktisk kan kreve? 

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Hvertfall her så spør læreren alltid eleven "hvorfor har ikke gjort leksen? "  Vet hvertfall at barnet mitt syns det er veldig ubehagelig når alle de andre elevene følger med.

Jeg skulle ønske vi hadde leksefri, men det har vi ikke, så jeg sørger for at barnet får gjort leksene. Vi gjør heller litt ekstra de dagene vi har god tid, så vi slipper å gjøre annet enn lesing på de travle dagene. Jeg har en som har slitt litt i forhold til skole og lekser, men har da heller avtalt med skolen om å velge ut det viktigste. Å bare droppe lekser er ikke aktuelt. Det blir ikke enkelt å drive med undervisning hvis alle skal gjøre som det passer dem. Og det blir ikke kjekt for barnet ditt, hvis han vil henge etter pga utelatte lekser. 

Anonymkode: a2f4b...d2b

Jeg skulle ønske vi hadde leksefri, men det har vi ikke, så jeg sørger for at barnet får gjort leksene. Vi gjør heller litt ekstra de dagene vi har god tid, så vi slipper å gjøre annet enn lesing på de travle dagene. Jeg har en som har slitt litt i forhold til skole og lekser, men har da heller avtalt med skolen om å velge ut det viktigste. Å bare droppe lekser er ikke aktuelt. Det blir ikke enkelt å drive med undervisning hvis alle skal gjøre som det passer dem. Og det blir ikke kjekt for barnet ditt, hvis han vil henge etter pga utelatte lekser. 

Sorry endring i skrifttype, det var ikke ment å utheves.

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir ikke enkelt å drive med undervisning hvis alle skal gjøre som det passer dem. Og det blir ikke kjekt for barnet ditt, hvis han vil henge etter pga utelatte lekser. 

Undervisningen drives ikke for lærernes skyld. Så om de har det enkelt eller ikke skal ikke HI bry seg om.

Læringseffekt av lekser er heller ikke dokumentert. Så at barna «blir hengende etter» er bare skremselspropaganda.

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvertfall her så spør læreren alltid eleven "hvorfor har ikke gjort leksen? "  Vet hvertfall at barnet mitt syns det er veldig ubehagelig når alle de andre elevene følger med.

Det kan de ikke spørre om. Det som foregår i den enkeltes hjem trenger ikke barna å svare på i plenum, og ingen skal «motiveres» via skam og uthenging.

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Nei, det skal ikke være nødvendig å bruke kjeft som virkemiddel til læring. Tankegods fra 1950-tallet. Kjeft kan de spare til de ser mobbing, slåsskamper og dårlig oppførsel.

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis eneste argument er «alle andre gjør det», så skal HI i alle fall ha god samvittighet 🤣

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da får du ta barnet ut av offentlig skole og finne en leksefri privatskole. Eller gjøre som alle andre, gjøre leksene. 

Anonymkode: b68a3...a51

Jeg er ikke for lekser, men å være den ene som ikke gjør dem vil jeg ikke utsette barnet mitt for. De har ikke vondt av å gjøre ting som er ‘kjedelige’. 

Jeg syns at grunnen til at leksene skippes er ganske essensiell. Er det fordi dere har et gjennomtenkt syn på de eller er det fordi dere ikke gidder å følge opp tredjemann? 

Anonymkode: 2bf27...0de

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da får du ta barnet ut av offentlig skole og finne en leksefri privatskole. Eller gjøre som alle andre, gjøre leksene. 

Anonymkode: b68a3...a51

Man trenger ikke å godta uthenging verken i offentlig eller privat skole.

Jeg har også en 9-åring, og her skjer det ingenting om ikke leksene blir gjort. Læreren pleier å skrive kommentar til leksene i skriveboka. Et par ganger har en lekse blitt glemt, eller ikke blitt gjort ferdig fordi han ikke har lest hele oppgaven. Da har læreren skrevet noe sånt som "Her har du visst glemt noe." eller "Det du har gjort er bra, men du har ikke gjort det ferdig." Det er alt, ingenting har blitt sagt i plenum på skolen.

Men kan jo godt hende det blir tatt opp med foreldre dersom det er noe som skjer ofte.

Anonymkode: 1cf29...1c8

1 time siden, Anonym bruker skrev:

HI

Ikkje kjefte, men å ta ein telefon og høyre kva som føregår er jobben deira. Vil du heller ha ein lærar som ikkje bryr seg om at barnet ikkje blir fylgt opp i heimen? Viss skulen har lekser så er det ein del av opplæringa og du risikerer at barnet ditt kjem lenger bak fagleg. Om ein bør ha lekser er ein anna diskusjon, men sidan skulen barnet ditt går på har det, er leksene ein del av opplæringa.

Mine born hadde  i hovedsak leselekse på små trinna og det at ungane les heime og les høgt for foreldra har faktisk mykje å seie for kor fort dei lærer seg å lese, og kor effektiv lesinga blir. 

Om læraren ikkje tek kontakt og lurer på kvifor barnet ikkje gjer all leksa, gjer han eller ho ikkje jobben sin om det er slik at dette er vanleg for dykk. Ein gang i blandt kan det jo glippe for dei fleste, men då sender dei fleste foreldre melding om dette slik at lærar veit kvifor. 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er grunnen til at du mente det var nødvendig å følge opp de to første barnas skolegang og lekser, men synes det er ok nå å være "tafatt" med lekser? I denne situasjonen fletter du inn at du jobber turnus og at sistemann er tredjemann. Hverken turnus eller det at du nå har enda flere barn er grunn god nok til å ikke gjøre lekser. De barna du har fått må du uansett følge opp.

Du kan jo lese dette: https://forskning.no/barn-og-ungdom-kjonn-og-samfunn-partner/en-av-fem-15-aringer-leser-sa-darlig-at-de-vil-fa-problemer-i-videre-utdanning-og-yrkesliv/1756917

Din 9-åring kan risikere å bli en av de 20 prosentene om seks år, i hvert fall hvis du er like tafatt med å få ham til å lese andre ting.

Lekser eller ikke lekser er en annen diskusjon, men som en annen sa, ditt barns skole bruker lekser som en måte å nå læringsmålene, da bør du også følge opp.

I det minste, ta en telefon til læreren og snakk med denne.

Anonymkode: 6a410...f62

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan jo lese dette: https://forskning.no/barn-og-ungdom-kjonn-og-samfunn-partner/en-av-fem-15-aringer-leser-sa-darlig-at-de-vil-fa-problemer-i-videre-utdanning-og-yrkesliv/1756917

Din 9-åring kan risikere å bli en av de 20 prosentene om seks år, i hvert fall hvis du er like tafatt med å få ham til å lese andre ting.

Denne linken sier da virkelig ikke noe om at LEKSER i seg selv kan hjelpe de elevene. Tvert om sier den at lesegleden er viktigst. 
Mange barn har mistet sin leseglede gjennom leksenes ørkenvandring ...

14 minutter siden, Pashla skrev:

Denne linken sier da virkelig ikke noe om at LEKSER i seg selv kan hjelpe de elevene. Tvert om sier den at lesegleden er viktigst. 
Mange barn har mistet sin leseglede gjennom leksenes ørkenvandring ...

Og derfor tok jeg med det med om de gjør noe for å få ham til å lese ellers...

Ikke noe i HI sier at hun gjør andre ting utenom leksene, hun er jo mer opptatt av å understreke egen tafatthet og turnusjobbing.

Faktum er at foreldre er viktige for barns læring og lære- og leseglede. Å ha et tafatt forhold til lekser kan kanskje fungere det, men da krever det at man har et opplegg for å sikre at barnet leser og skriver nok til å få mengdetrening, det å lese ulike typer tekster osv.

Selvfølgelig, fullt mulig at HI gjør masse av det og følger barnet opp på andre måter for å sørge for barnets videre læring, men det har hun ikke skrevet ett ord om, bare gitt inntrykk av det motsatte.

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og derfor tok jeg med det med om de gjør noe for å få ham til å lese ellers...

Ikke noe i HI sier at hun gjør andre ting utenom leksene, hun er jo mer opptatt av å understreke egen tafatthet og turnusjobbing.

Faktum er at foreldre er viktige for barns læring og lære- og leseglede. Å ha et tafatt forhold til lekser kan kanskje fungere det, men da krever det at man har et opplegg for å sikre at barnet leser og skriver nok til å få mengdetrening, det å lese ulike typer tekster osv.

Selvfølgelig, fullt mulig at HI gjør masse av det og følger barnet opp på andre måter for å sørge for barnets videre læring, men det har hun ikke skrevet ett ord om, bare gitt inntrykk av det motsatte.

Du la ved en totalt irrelevant link for å skremme henne 🤣 Minner meg om salig Jesper Juuls ord: «lekser er samfunnets påfunn for å disiplinere foreldrene». Det har null og niks å gjøre med læring eller med å «falle utenfor». 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...