Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #1 Skrevet 25. oktober 2020 Hva hadde dere valgt av disse? Føler at vanlige skoler er dårlige og mye mobbing,men at disse skolene er gode? og fått beskjed om og søke så snart man kan, hva hadde dere valgt? Anonymkode: d98cc...59d
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #2 Skrevet 25. oktober 2020 Jeg hadde besøkt begge to og fått et inntrykk. Begge skoler har både fordeler og ulemper og foreldregruppen og klassen kan ha mye å si. Anonymkode: b7655...78d
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #3 Skrevet 25. oktober 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva hadde dere valgt av disse? Føler at vanlige skoler er dårlige og mye mobbing,men at disse skolene er gode? og fått beskjed om og søke så snart man kan, hva hadde dere valgt? Anonymkode: d98cc...59d De er annerledes. Her har vi en populær steiner, men trinnet der jenta mi ville gått har mye mobbeproblematikk. Derfor lar vi være å søke henne over selv om styrkene hennes nok hadde blitt enda bedre utviklet i en velfungerende steinerklasse. Anonymkode: 46321...f15
Spurvugla Skrevet 25. oktober 2020 #4 Skrevet 25. oktober 2020 Vær oppmerksom på at mange internasjonale skoler har mange "diplomat-barn" eller andre som bare skal bo i Norge i kort tid. Det kan bli litt trist for ditt barn å oppleve at mange venner flytter.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #5 Skrevet 25. oktober 2020 Det er jo litt som å spørre om man foretrekker kjøttkake eller sjokoladekake. Altså to helt ulike ting, to helt ulike pedagogiske retninger. Jeg kjenner til skolene i Kristiansand, fordi jeg har fulgt opp elever på de fleste skolene pga jobb i barnevern. I Kristiansand har ikke Steinerskolen særlig godt rykte. Jeg har jobbet med flere elever som har blitt mobbet og har hatt store lærevansker. Steinerskolen peker seg ut som den skolen som følger opp mobbing og skolemiljø desidert dårligst. Den internasjonale skolen passer godt for «flinke barn». De holder et faglig høyt nivå, og har rask progresjon. De gir mye lekser og har streng disiplin. De har lite kunnskap om traumer og emosjonell kompetanse, og håndterer barns følelsesutbrudd og konflikter på en dårlig måte. I en annen by kan skolene være helt annerledes. Anonymkode: 920b4...582
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #6 Skrevet 25. oktober 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo litt som å spørre om man foretrekker kjøttkake eller sjokoladekake. Altså to helt ulike ting, to helt ulike pedagogiske retninger. Jeg kjenner til skolene i Kristiansand, fordi jeg har fulgt opp elever på de fleste skolene pga jobb i barnevern. I Kristiansand har ikke Steinerskolen særlig godt rykte. Jeg har jobbet med flere elever som har blitt mobbet og har hatt store lærevansker. Steinerskolen peker seg ut som den skolen som følger opp mobbing og skolemiljø desidert dårligst. Den internasjonale skolen passer godt for «flinke barn». De holder et faglig høyt nivå, og har rask progresjon. De gir mye lekser og har streng disiplin. De har lite kunnskap om traumer og emosjonell kompetanse, og håndterer barns følelsesutbrudd og konflikter på en dårlig måte. I en annen by kan skolene være helt annerledes. Anonymkode: 920b4...582 Du summerer godt opp min erfaring med internasjonal skole. Det er supert for skolesterke barn, og for barn som lærer best gjennom egen «forskning». IB-pedagogikken er fantastisk for å stimulere nysgjerrighet og evne til læring og kritisk tenkning. Dessverre skorter det (på vår skole også) på nettopp det du nevner. Jeg tror noe bunner i at mange lærere er utenlandske (hos oss er de fleste fra USA og noen fra Storbritannia og Øst-Europa), og at barneoppdragelse generelt er veldig kulturavhengig. Det er overraskende stor forskjell på synet på barn i USA og i Norge. Anonymkode: 3e148...4c1
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #7 Skrevet 25. oktober 2020 Her har steinerskolen blitt litt oppbevaring for barn som ikke finner seg til rette i vanlig skole, i mange av tilfellene er det barna som har div diagnoser og i noen tilfeller foreldre som mener deres barn er helt uskyldig i alle konflikter. Begge tilfeller er negative for skolen... Steinerpedagogikken er super for noen barn, men de er ikke veldig flinke til å følge opp barn med spesielle behov og setter inn tiltak for sent. Når de da også får barna som rømmer fra konflikter i vanlig skole, også viser det seg at konfliktene følger barnet og ikke var skolen sin skyld så blir det mye... Det har gått så langt her at de har måttet avvise barn med spesielle behov, for på noen klassetrinn har de blitt i overtall og de friske barna litt usynlige i alle diagnosene. Den internasjonale skolen har godt rykte, men det kommer og går mange elever som bare er i Norge korte perioder, f.eks et år eller to, så der må man regne med at venner forsvinner på en annen måte enn i andre skoler. De har strenge regler, mye lekser og er en eliteskole. Det krever mye oppfølging av foreldre. Der har de også opplevd en del problemer fra barn som har blitt flyttet fra andre skoler fordi foreldrene mener det er den dårlige skolen sin skyld at deres barn alltid kommer i konflikter, også viser det seg at konfliktene følger barnet. Slike barn klarer gjerne ikke presset på denne skolen og flytter tilbake til kommunal skole. Her i byen er det den katolske skolen som har best rykte, der er de flinke til å håndtere barns forskjellige utgangspunkt. Anonymkode: 1a678...93d
Gjest Skrevet 25. oktober 2020 #8 Skrevet 25. oktober 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva hadde dere valgt av disse? Føler at vanlige skoler er dårlige og mye mobbing,men at disse skolene er gode? og fått beskjed om og søke så snart man kan, hva hadde dere valgt? Anonymkode: d98cc...59d Hva gjør at du «føler» vanlige skoler er dårlige? Hadde ikke tatt Steinerskolen.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #9 Skrevet 25. oktober 2020 Takk for alle svar Vi står nok nærmest Cis,men vi får se Anonymkode: d98cc...59d
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #10 Skrevet 25. oktober 2020 Har to barn på Steinerskolen. Barna mistrivdes på den offentlige skolen ,de hadde skolevegring og skolen var generelt dårlig. Da vi byttet til Steinerskolen har barna fått et helt annet liv,de stortrives! Lærerene er dyktige og ser hvert enkelt barn. Beste valget vi har tatt! Anonymkode: 63c55...48d
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #11 Skrevet 25. oktober 2020 Pass på at ingen steiner skolen. Anonymkode: 17ad2...60f
Merdee Skrevet 26. oktober 2020 #12 Skrevet 26. oktober 2020 (endret) International school. Men hadde ikke valgt den hvis jeg hadde barn med lærevansker eller ekstra behov sosialt/emosjonelt. Endret 26. oktober 2020 av Merdee
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #13 Skrevet 26. oktober 2020 2 minutter siden, Merdee skrev: International school. Men den er dyr... Oslo International School er dyr. CIS koster omtrent det samme som SFO. Anonymkode: 3e148...4c1
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #14 Skrevet 26. oktober 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oslo International School er dyr. CIS koster omtrent det samme som SFO. Anonymkode: 3e148...4c1 Ser nå at prisen på SFO har gått ganske sterkt opp siden mine barn gikk der. Prisen på CIS ligger på 2850-2950. Så kommer 250-350 i matpenger (per måned) i tillegg hvis man ønsker varm lunsj. Anonymkode: 3e148...4c1
Merdee Skrevet 26. oktober 2020 #15 Skrevet 26. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Oslo International School er dyr. CIS koster omtrent det samme som SFO. Anonymkode: 3e148...4c1 Jeg vet det
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #16 Skrevet 26. oktober 2020 3 minutter siden, Merdee skrev: Jeg vet det Ok, beklager. Hva man anser som dyrt er selvfølgelig subjektivt. Da vårt barn startet på CIS sparte vi faktisk penger, siden vi ikke trengt SFO på grunn av lengre skoledager. Men så bortfaller selvfølgelig utgiftene til SFO når barnet blir eldre. Steinerskolen ligger vel også på omtrent samme pris? Anonymkode: 3e148...4c1
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #17 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg syns det er utrolig merkelig at du føler at vanlig offentlig skole ikke er bra nok og dermed lurer på valget mellom Steinerskolen eller CIS. Ideologien og pedagogikken mellom de to skolene er så langt fra hverandre at du bør nok sette deg inn i hva de representerer før du velger. Hva passer deres verdier og hva passer for barnet deres. Når det gjelder offentlig skole så er det stor forskjell på hvordan det blir. Hvordan er miljøet på skolen og i klassen. Hvordan er lærere og foreldresamarbeidet? Det kan man ikke forutsi før man er der. Mitt råd er derfor å utforske litt og ta kontakt med de ulike skolene og snakk med foreldre som har barn på de ulike skolene. Mitt barn ble først søkt inn på CIS, men vi fikk ikke plass. Hun går nå i en vanlig klasse og har stort utbytte av det sosiale med klassevenninner på fritiden. Det ville hun ikke hatt på samme måte dersom hun hadde gått på CIS da elevene kommer fra mange ulike kanter. I tillegg er skolen utrolig god på tilrettelagt undervisning som de ikke har på CIS. Har nære venner med barn der. Lykke til meg valget! Anonymkode: c53e8...7f1
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #18 Skrevet 26. oktober 2020 Takk for svar alle sammen Jeg skal søke på CIS. jeg velger en slik skole pga er mye negativt skriving om skoler i vårt området Anonymkode: d98cc...59d
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #19 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg er for nedstengingen av alle privatskoler. Husk at du som velger å sende barnet ditt til privatskole, er årsaken til at de offentlige skolene svikter. Det er nok mange som skulle ønske de hadde muligheten til å sende sitt barn til en "bedre skole". Anonymkode: b10b5...a26
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #20 Skrevet 27. oktober 2020 På 25.10.2020 den 17.45, Anonym bruker skrev: Det er jo litt som å spørre om man foretrekker kjøttkake eller sjokoladekake. Altså to helt ulike ting, to helt ulike pedagogiske retninger. Jeg kjenner til skolene i Kristiansand, fordi jeg har fulgt opp elever på de fleste skolene pga jobb i barnevern. I Kristiansand har ikke Steinerskolen særlig godt rykte. Jeg har jobbet med flere elever som har blitt mobbet og har hatt store lærevansker. Steinerskolen peker seg ut som den skolen som følger opp mobbing og skolemiljø desidert dårligst. Den internasjonale skolen passer godt for «flinke barn». De holder et faglig høyt nivå, og har rask progresjon. De gir mye lekser og har streng disiplin. De har lite kunnskap om traumer og emosjonell kompetanse, og håndterer barns følelsesutbrudd og konflikter på en dårlig måte. I en annen by kan skolene være helt annerledes. Anonymkode: 920b4...582 Er du ikke redd for å bli gjenkjent av skolen? Og er det ikke uetisk å henge ut en skole i off fora ved navn (stedsnavn) når man skriver det som fagperson? Dette var ikke lurt, du har ikke lov til og kan ikke ytre deg slik i media som bvped. Få kommentaren slettet. Så mange bvped er det ikke som har kontakt med en skolen i løpet av et år.... Anonymkode: ecc27...ff2
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #21 Skrevet 27. oktober 2020 På 25.10.2020 den 16.37, Anonym bruker skrev: Hva hadde dere valgt av disse? Føler at vanlige skoler er dårlige og mye mobbing,men at disse skolene er gode? og fått beskjed om og søke så snart man kan, hva hadde dere valgt? Anonymkode: d98cc...59d Det er desverre ikke bare å velge. Det er kjempevanskelig å komme inn på den internasjonale skolen om man ikke har blått blod eller har kontakter på et høyt nivå. De siler ut mannen i gata, og velger gjerne diplomatbarn, direktørbarn og kongelige. Man må skrive søknad om hvorfor akkurat ditt barn skal få plass, og deretter foretas det en grundig utvelgelse. Det er derfor det er et fåtall av ressurssvake elever eller elever fra vanskelige kår. Skolen er rett og slett ikke for alle, noe jeg tror er ønskelig fra skolens side. Tror derfor du heller må satse på Steinerskolen. Anonymkode: ecc27...ff2
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #22 Skrevet 27. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er desverre ikke bare å velge. Det er kjempevanskelig å komme inn på den internasjonale skolen om man ikke har blått blod eller har kontakter på et høyt nivå. De siler ut mannen i gata, og velger gjerne diplomatbarn, direktørbarn og kongelige. Man må skrive søknad om hvorfor akkurat ditt barn skal få plass, og deretter foretas det en grundig utvelgelse. Det er derfor det er et fåtall av ressurssvake elever eller elever fra vanskelige kår. Skolen er rett og slett ikke for alle, noe jeg tror er ønskelig fra skolens side. Tror derfor du heller må satse på Steinerskolen. Anonymkode: ecc27...ff2 Dette stemmer ikke. På CIS kan alle søke, men enkelte trinn kan ha ventelister. Anonymkode: 3e148...4c1
Anonym bruker Skrevet 2. november 2020 #23 Skrevet 2. november 2020 På 26.10.2020 den 17.54, Anonym bruker skrev: Jeg er for nedstengingen av alle privatskoler. Husk at du som velger å sende barnet ditt til privatskole, er årsaken til at de offentlige skolene svikter. Det er nok mange som skulle ønske de hadde muligheten til å sende sitt barn til en "bedre skole". Anonymkode: b10b5...a26 Uenig utifra erfaring! Jeg kan ikke godta at våre barn ikke skal ha det bra å bli ivaretatt på offentlig skole ,når de kan gå på privat skole å ha det bra. Hva andre velger er opp til hvert enkelt. Hvordan kan offentlig skole bli verre å svikte hvis folk velger at barna går på privat skole? Anonymkode: 63c55...48d
Anonym bruker Skrevet 3. november 2020 #24 Skrevet 3. november 2020 På 27.10.2020 den 10.41, Anonym bruker skrev: Dette stemmer ikke. På CIS kan alle søke, men enkelte trinn kan ha ventelister. Anonymkode: 3e148...4c1 Jo det stemmer. Vi er flere som har prøvd. Anonymkode: ecc27...ff2
Anonym bruker Skrevet 3. november 2020 #25 Skrevet 3. november 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jo det stemmer. Vi er flere som har prøvd. Anonymkode: ecc27...ff2 Hvilken skole er dette? Sikker på at det er CIS og ikke OIS du tenker på. Våre barn går på CIS, og det er helt vanlige folk i foreldregruppene. Anonymkode: 3e148...4c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå