Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #1 Skrevet 23. oktober 2020 Diagnosenw gjør at han trenger mer oppfølgning (er 9 år) enn andre 9 åringer. Jeg kan ikke jobbe så mye som ønskelig pga oppfølgning. Jeg overfører desse pengene til min konto, mannen mener at jeg tar de fra han og at han skal ha de pengene til den dag han blir voksen og dersom han ikke kommer i jobb. Hva er riktig? Anonymkode: 4721f...275
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #2 Skrevet 23. oktober 2020 Pengene skal vel dekke ødelagte klær og andre ting. De er ikke til sparing. Staten bidrar ikke til sparing til barna Anonymkode: a7ce7...381
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #3 Skrevet 23. oktober 2020 Enig med første, hjelpestønaden er jo til ekstrautgifter dere har til gutten. Hvis du og mannen har blitt enige i at du skal jobbe mindre for å følge opp gutten, da bør jo din mann betale ekstra til deg for halvparten av det du taper på å ikke jobbe fullt, og også bidra til ekstra pensjonssparing. Alternativt kan dere begge to jobbe litt mindre, dvs. du jobber litt mer og mannen din litt mer. Jeg tror ikke du vil ha behov for pleiepenger (eller hva det heter), men du kan jo sjekke det. Anonymkode: f264f...777
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #4 Skrevet 23. oktober 2020 Hjelpestønad er for å bidra til det ekstra hjelpebehovet barnet har. Om det er du som dekker dette behovet, så er det riktig at du får pengene. Det er ikke til ødelagte klær og slikt, det er grunnstønad. Regner med dere får det i tillegg? Anonymkode: 0d7fa...728
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #5 Skrevet 23. oktober 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hjelpestønad er for å bidra til det ekstra hjelpebehovet barnet har. Om det er du som dekker dette behovet, så er det riktig at du får pengene. Det er ikke til ødelagte klær og slikt, det er grunnstønad. Regner med dere får det i tillegg? Anonymkode: 0d7fa...728 Tja, vi får en sum på 3144 kroner i måneden. Kanskje det er grunnstønad vi får 🤔 HI Anonymkode: 4721f...275
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #6 Skrevet 23. oktober 2020 Det er lønn til deg for den ekstra jobben du gjør De kan du bruke på det familien trenger, nye klær, dyrere kost, tapt arbeidsinntekt osv. Anonymkode: 7f749...88f
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #7 Skrevet 23. oktober 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tja, vi får en sum på 3144 kroner i måneden. Kanskje det er grunnstønad vi får 🤔 HI Anonymkode: 4721f...275 Måtte dere skrive ned hvor mye ekstra han trenger hjelp til og hvor mye tid dere bruker på det? I såfall er det hjelpestønad. Grunnstønad er for å dekke ekstra utgifter til klær osv. Hvis dere bare har en av delene så bør dere søke om det andre også. Grunnstønad laveste sats skal man få innvilget automatisk nå med adhd diagnose. Anonymkode: 0d7fa...728
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #8 Skrevet 23. oktober 2020 Grunnstønad skal dekke ekstra utgifter, slitasje av klær osv. ADHD utløser automatisk laveste sats der, tror det er en trøy tusenlapp. Hjelpestønaden er for å "lønne" de som hjelper barnet med alt det trenger ekstra oppfølging til, man kan kjøpe tjenester av andre eller som er mest vanlig, la foreldrene ta den jobben. Laveste sats der også er en drøy tusenlapp. Om dere får over 3.000 kr i måneden har dere nok begge deler og mer enn laveste sats på noe av det. Pengene skal dekke de økonomiske utfordringene som er i dag, staten betaler dere ikke for å spare til barnet. Men om barnet ikke har noen forsikringer, og mest sannsynlig blir ufør, så er det jo en god tanke å faktisk spare om dere har mulighet til det. Jeg har selv en datter som har laveste sats hjelpestønad, det er ca 1.200 kr i måneden. Jeg sparer 500 og overfører 700 til min konto. Nå blir ikke datteren min ufør, og hun er forsikret, men siden det er en medfødt skade dekkes jo ingenting som har med skaden å gjøre senere i livet. Jeg sparer de pengene i mitt navn, så får vi se hva fremtiden bringer og hva pengene etterhvert blir brukt til. Anonymkode: 5e688...5c1
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #9 Skrevet 23. oktober 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Måtte dere skrive ned hvor mye ekstra han trenger hjelp til og hvor mye tid dere bruker på det? I såfall er det hjelpestønad. Grunnstønad er for å dekke ekstra utgifter til klær osv. Hvis dere bare har en av delene så bør dere søke om det andre også. Grunnstønad laveste sats skal man få innvilget automatisk nå med adhd diagnose. Anonymkode: 0d7fa...728 Ja, vi skrev ned tidsbruk osv. Han fikk diagnose for tre år siden, fikk kanskje ikke grunnstønad automatisk da? Anonymkode: 4721f...275
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #10 Skrevet 23. oktober 2020 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Diagnosenw gjør at han trenger mer oppfølgning (er 9 år) enn andre 9 åringer. Jeg kan ikke jobbe så mye som ønskelig pga oppfølgning. Jeg overfører desse pengene til min konto, mannen mener at jeg tar de fra han og at han skal ha de pengene til den dag han blir voksen og dersom han ikke kommer i jobb. Hva er riktig? Anonymkode: 4721f...275 De skal ikke spares, de skal dekke ekstra utgifter knyttet til diagnosene. Anonymkode: cb0e4...ad9
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #11 Skrevet 23. oktober 2020 Mannen din tar feil. Anonymkode: 0c013...b76
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #12 Skrevet 23. oktober 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, vi skrev ned tidsbruk osv. Han fikk diagnose for tre år siden, fikk kanskje ikke grunnstønad automatisk da? Anonymkode: 4721f...275 Nei, det er nytt, men man får det ikke automatisk nå heller, man må søke. Men søker man så får man det automatisk innvilget nå, med adhd diagnose, uten å måtte dokumentere ekstra utgifter osv. Men for å få mer enn laveste sats kreves dokumentasjon. Anonymkode: 0d7fa...728
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #13 Skrevet 23. oktober 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Grunnstønad skal dekke ekstra utgifter, slitasje av klær osv. ADHD utløser automatisk laveste sats der, tror det er en trøy tusenlapp. Hjelpestønaden er for å "lønne" de som hjelper barnet med alt det trenger ekstra oppfølging til, man kan kjøpe tjenester av andre eller som er mest vanlig, la foreldrene ta den jobben. Laveste sats der også er en drøy tusenlapp. Om dere får over 3.000 kr i måneden har dere nok begge deler og mer enn laveste sats på noe av det. Pengene skal dekke de økonomiske utfordringene som er i dag, staten betaler dere ikke for å spare til barnet. Men om barnet ikke har noen forsikringer, og mest sannsynlig blir ufør, så er det jo en god tanke å faktisk spare om dere har mulighet til det. Jeg har selv en datter som har laveste sats hjelpestønad, det er ca 1.200 kr i måneden. Jeg sparer 500 og overfører 700 til min konto. Nå blir ikke datteren min ufør, og hun er forsikret, men siden det er en medfødt skade dekkes jo ingenting som har med skaden å gjøre senere i livet. Jeg sparer de pengene i mitt navn, så får vi se hva fremtiden bringer og hva pengene etterhvert blir brukt til. Anonymkode: 5e688...5c1 Tviler på at han blir ufør egentlig. Akkurat nå er han 9 år og kan ikke lese, kan ikke blyantgrep og skriver ikke noe særleg med blyant. Kan ikke skrive navnet sitt. Enkelte ord på nettbrett klarer han. Men han har masse kunnskaper, spesielt om gårdsdrift og er knallgod til å jobbe ute (bor på gård). Anonymkode: 4721f...275
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #14 Skrevet 23. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hjelpestønad er for å bidra til det ekstra hjelpebehovet barnet har. Om det er du som dekker dette behovet, så er det riktig at du får pengene. Det er ikke til ødelagte klær og slikt, det er grunnstønad. Regner med dere får det i tillegg? Anonymkode: 0d7fa...728 Dette! Hjelpestønaden er ikke penger som barnet skal ha for å spare, men for å betale den som dekker det ekstra hjelpebehovet. Jeg har et barn med autisme, og pengene føres over til min konto så snart de har kommet inn på barnets konto. Grønnstønad har ikke jeg søkt om, da vi heldigvis ikke har noe ekstra slitasje av klær osv. Det er jo en del barn som biter i stykker klær og sengetøy, og da må man legge ved kvitteringer på kjøp av slikt når man søker. Anonymkode: 4fe4a...595
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #15 Skrevet 23. oktober 2020 Dere som vet.. Jeg har et barn med ADHD. Har ikke fått søkt hjelpestønad eller grunnstønad enda, men tenker gjøre det nå. Her forsvinner klær i rykende fart, og sko slites i høyt tempo. Men jeg jobber jo også masse ekstra med å føle opp barnet mitt. Alt må gjentas, tilrettelegges og terpes på i det uendelige. Dette går utover sosiallivet mitt, men jeg klarer å stå i 100% jobb. MEN, det er kun fordi jeg jobber skift og dermed har tid til å hente meg inn. Har jeg sjanse til å få innvilget ekstra stønad? Eller gjelder det bare dersom jeg går ned i stillingsprosent? Jeg jobber #%* av meg med barnet.. Anonymkode: d4b3a...e26
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #16 Skrevet 23. oktober 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dere som vet.. Jeg har et barn med ADHD. Har ikke fått søkt hjelpestønad eller grunnstønad enda, men tenker gjøre det nå. Her forsvinner klær i rykende fart, og sko slites i høyt tempo. Men jeg jobber jo også masse ekstra med å føle opp barnet mitt. Alt må gjentas, tilrettelegges og terpes på i det uendelige. Dette går utover sosiallivet mitt, men jeg klarer å stå i 100% jobb. MEN, det er kun fordi jeg jobber skift og dermed har tid til å hente meg inn. Har jeg sjanse til å få innvilget ekstra stønad? Eller gjelder det bare dersom jeg går ned i stillingsprosent? Jeg jobber #%* av meg med barnet.. Anonymkode: d4b3a...e26 Det er den ekstra tiden du må bruke (og god nok dokumentasjon på dette) som er avgjørende, ikke om du må jobbe mindre pga dette. Lillebroren min fikk innvilget hjelpestønad selv om moren min har vært hjemmeværende siden før han ble født. Anonymkode: 0d7fa...728
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2020 #17 Skrevet 24. oktober 2020 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er den ekstra tiden du må bruke (og god nok dokumentasjon på dette) som er avgjørende, ikke om du må jobbe mindre pga dette. Lillebroren min fikk innvilget hjelpestønad selv om moren min har vært hjemmeværende siden før han ble født. Anonymkode: 0d7fa...728 Ok, takk for svar! Da er det håp.. Det er jo som en fulltidsjobb å følge opp 🤪 Anonymkode: d4b3a...e26
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2020 #18 Skrevet 24. oktober 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ok, takk for svar! Da er det håp.. Det er jo som en fulltidsjobb å følge opp 🤪 Anonymkode: d4b3a...e26 Det kan det være ja, dessverre en veldig dårlig betalt sådan. Husk å skrive detaljert om alt barnet trenger hjelp til som ikke jevnaldrende trenger og hvor mye tid det tar, og ta utgangspunkt i de verste dagene. Lykke til! Anonymkode: 0d7fa...728
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2020 #19 Skrevet 24. oktober 2020 Enig med de andre. Dette er ikke sparepenger til barnet men noe som skal dekke det økte hjelpebehovet barnet har. Mannen din kan jo regne på hva dere måtte betalt om noen andre skulle gjort jobben for dere. Husk at du også kan søke omsorgslønn fra kommunen. Vis mannen din info om hjelpestønad på nav sine sider. Anonymkode: a22bb...bcd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå