Gå til innhold

Ny ovn og ødelagte kaker!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå gir jeg snart opp!

Etter at jeg fikk ny ovn i sommer får jeg ikke til kakene mine lenger. Selv ikke den som aldri mislykkes. 

Uansett hvordan jeg steker, kjenner etter med stekepinne og passer på som en smed blir det rårand og ikke gjennomstekt. Altså mer enn nok stekt utpå, men ikke helt gjennom  

Hvorfor, hva og hvordan fikser jeg dette? 

Anonymkode: cb484...d50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett ned temperaturen litt?

Det er litt forskjell fra ovn til ovn når det kommer til temperatur, om kakene dine blir stekt utenpå men rå inni er det nok for varmt inni der....

Du kan sjekke med et steketermometer også, sjekk hvor varm ovnen faktisk blir på de forskjellige gradene.

Anonymkode: f3882...6dd

Skrevet

Sett ned tempraturen. Jeg har pleid å steke boller på 225-250grader, men på ovnen jeg har nå så må de steke på 210grader. Ovner er ulike, gamle, nye, ulike modeller osv. 

Min søster sier også det, for hun bommer ofte når hun lager ting på hytta. Der må vi ha mer varme enn vi pleier å ha hjemme (våre to ovner er rimelig like virker det som) Mamma brenner alltid første brett med julekaker hos meg (vi baker noen slag sammen hos meg og hun stiller inn ovnen som hun er vant til hos seg) så det har igrunn blitt fast tradisjon at hun svir ett brett, ungene ler like mye hvert år og sier: nå er det jul. Mormor har svidd kaker igjen. 

Så skru ned varmen og prøv deg litt frem. Skal kaken steke på 200g ville jeg stilt ned til 180grader. Skal den steke på 180grader ville jeg stilt ned til 170grader. 

Anonymkode: d4649...4ee

Skrevet

Ny ovn her også og det som før ble stekt på 220 grader må jeg nå ta på 200 , og gjerne litt kortere steketid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...