Gå til innhold

Ok i begravelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sorte jeans ( nye og ikke misfarget), hvit bluse og sort trenchcoat over blusen. Sorte støvletter til antrekket. Vil gjerne unngå kjole da det blir mye vind og meldt kaldt og surt. 

Skrevet

Helt greit.

I en begravelse skal man være pent kledd, men ikke stivpyntet. Hele og rene klær, nøytrale farger og ikke glorete mønster, så er du innenfor.

Anonymkode: a0236...de1

Skrevet

Jeg er av den oppfattelsen at det viktigste er at man møter opp. Ikke hva man har på seg (så fremt det ikke er et forsøk på å vekke negativ oppmerksomhet). 

Anonymkode: b0b08...dd8

Skrevet

Det høres helt fint ut for meg. Har litt inntrykk av at folk ikke er så nøye på kleskoden til begravelse lenger som før. Så lenge klærne er pene og nøytrale så er man innafor. Sist begravelse jeg var i var det flere som gikk i blå kjoler med mønster f.eks. 

Anonymkode: e8ec6...4d1

Skrevet

I min familie får man i hele og pene klær. Men det kan gjerne være litt farger. 😊 Hadde ikke den avdøde likt det? 😊

Anonymkode: 10626...8c9

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det høres helt fint ut for meg. Har litt inntrykk av at folk ikke er så nøye på kleskoden til begravelse lenger som før. Så lenge klærne er pene og nøytrale så er man innafor. Sist begravelse jeg var i var det flere som gikk i blå kjoler med mønster f.eks. 

Kleskoden til begravelse har endret seg.

Har et familiemedlem som er prest og han sier at det bare er en generasjons tid siden bare sort var akseptert, men i dag er alt som ikke "skriker" greit. Blått, brunt, beige osv er helt innenfor så lenge det er pent på en litt enkel måte.

Det er fremdeles ikke innenfor med kort kort kjole og stillett, man kler seg ikke som om man skal til byen, men ellers er det meste tillatt.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kleskoden til begravelse har endret seg.

Har et familiemedlem som er prest og han sier at det bare er en generasjons tid siden bare sort var akseptert, men i dag er alt som ikke "skriker" greit. Blått, brunt, beige osv er helt innenfor så lenge det er pent på en litt enkel måte.

Det er fremdeles ikke innenfor med kort kort kjole og stillett, man kler seg ikke som om man skal til byen, men ellers er det meste tillatt.

Ja var det jeg mente, at det også er greit med andre farger nå enn sort. Så lenge det er pent og til en viss grad nøytralt

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I min familie får man i hele og pene klær. Men det kan gjerne være litt farger. 😊 Hadde ikke den avdøde likt det? 😊

Anonymkode: 10626...8c9

Den avdøde elsker farger men siden blomster og annen pynt blir så fargerik så er det ønsket at de som kommer har nøytrale klær 

Skrevet

Min bestemor ba om farger. Hun ble båret av 6 damer i blomstrete kjoler. Det passet veldig fint.

Anonymkode: f2865...e9c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Min bestemor ba om farger. Hun ble båret av 6 damer i blomstrete kjoler. Det passet veldig fint.

Veldig relevant for hi sitt spørsmål?

Hi, antrekket høres helt fint ut. 

Kondolerer ❤️

Anonymkode: 12d60...001

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge avdøde hadde et ønske er det en selvfølge å følge opp det synes jeg. Oldefar til mine barn, min morfar, døde midt på sommeren og visste han skulle dø. Han ønsket at oldebarna skulle komme i fargerike sommerklær, særlig likte han jentenes sommerkjoler og ville de skulle komme i dem og ikke i mørke klær.

Så det gjorde de selvfølgelig, alle ungene i begravelsen hadde fargerike og lyse sommerklær, akkurat som han ønsket.

Men i en begravelse hvor avdøde ikke har kommet med spesielle ønsker er det vanlig å ha nøytrale pene klær.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig relevant for hi sitt spørsmål?

Hi, antrekket høres helt fint ut. 

Kondolerer ❤️

Anonymkode: 12d60...001

Det er relevant fordi det viser at hva som anses som bra nok antrekk varierer mye.

Skrevet

Tusen takk damer ♥️ da blir det som jeg har planer om. 

Skrevet

Kondolerer! Det du har tenkt å ha på deg høres helt fint ut. Bedre å være godt kledt slik at man kan fokusere på å ta farvel, enn å hutre seg gjennom det hele. Trist å høre at det uunngåelige har skjedd❤️

Skrevet
39 minutter siden, nerdybirdy skrev:

Kondolerer! Det du har tenkt å ha på deg høres helt fint ut. Bedre å være godt kledt slik at man kan fokusere på å ta farvel, enn å hutre seg gjennom det hele. Trist å høre at det uunngåelige har skjedd❤️

Tusen takk ♥️. Det hele gikk heldigvis veldig fredelig for seg og det var på en måte en lettelse for alle når det var over. Vi forstår ikke alt og det er ok. Nå skal vi samles for avskjed og det blir helt sikkert en både god og trist dag. 

Skrevet

kondolerer❤️
Det du planlegger å ha på høres fint ut. Jeg var i begravelse denne uken og angrer på at jeg ikke hadde varmere klær. Jeg hadde bluse og sorte bukser og en tynt foret jakke på. Jeg begynte å fryse i det jeg gikk ut av bilen på tross av at det var vindstille og 8 grader. Inni kirken var det også kaldt, de fleste satt med jakke på. Jeg skalv som et aspeløv da vi gikk til graven.  

Altså... poenget mitt er; kle deg godt! Ha på ull under og varm jakke. Det er fælt nok å være i begravelse om en ikke skal riste av frost (og sikkert litt «stress/sorg»)  i tillegg. 

Anonymkode: 42eb8...d41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...