Gå til innhold

Kjøkkenmaskin - blir den brukt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg baker endel, men har egentlig ingenting imot å kna for hånd.

Hva andre ting bruker dere en kjøkkenmaskin til? Blir den brukt? Tips til et bra merke? Kan den vaskes i oppvaskmaskin?

Anonymkode: b3b2b...d71

Skrevet

Piske krem og eggedosis. Blande kakedriger. Knuse klumper i pannekalerøre. Lage smoothie og milkshake. Mose tomater mm. Lage løsere gjærdeiger enn det som er greit å elte.

Har en Kenwood. Den har virket i 30 år.

Anonymkode: d2c45...efa

Skrevet

Kenwood her. Løse deler vaskes i maskin, ja. Lager kjøttkaker i den. Baker brød (og den knar bedre enn man kan for hånd, selv om jeg ikke har noe imot det jeg heller.) Kakerøre, vaffelrøre osv, krem og alt mulig annet.

Anonymkode: dfa51...050

Skrevet

Jeg har to, og begge blir brukt. Den ene mye, men det er fordi ene barnet har cøliaki og jeg må bake alle brød, boller osv til ham. Den andre blir mer brukt noen ganger i året når jeg baker glutenholdig gjærbakst. Jeg sliter med skuldre/armer og er helt avhengig av maskin til eltingen. 

Anonymkode: 4b678...f3d

Skrevet

Det er sååå deilig å slippe å kna og elte for hånd! Jeg kjøpte en kenwood på finn.no bare for å se hvor mye den ble brukt så jeg ikke kasta tusenlapper ut vinduet. Jeg har brukt den masse! Vi har pizza hver fredag og baker litt innimellom. Kjekt når det er bursdager og selskap. Har brukt den definitivt mest til gjærbakst. Men slike maskiner har mange bruksområder. 

Anonymkode: 52154...ceb

Skrevet

Har Kenwood og den blir brukt hver eneste uke tror jeg.

Løse deler går i maskinen.

Bruker den til alt av deiger, brød, boller, pizza osv. Bruker den til alle rører, som muffins, sjokoladekake, sukkerbrød osv. Bruker den til neste alt av glasurer, fin når du skal røre smør og sukker hvitt f.eks. Bruker den til å kna sammen kjøttdeig og krydder til kjøttboller, karbonader, kjøttkaker og slike ting.

Min kan man sette en blender på også, så den lager vi mest smoothies med, men også milkshake.

Anonymkode: f6a8f...2a8

Skrevet

Jeg har Kitchenaid. Bruker den som de over til baking av alle slag. Bollene går i maskinen med visp og eltekrok tar jeg for hånd. 

Skrevet

Jeg har ankarsrum, og bruker den veldig mye. I tillegg til baking av brød og kaker, boller og rundstykker, slår jeg ofte sammen majones/aioli i den, og river alt fra ost til gulrøtter. 
Nå har vi en annen blender enn den som hører til på kjøkkenmaskinen, men ellers ville jeg brukt den til å blende smoothies, frappe, ingefærshots og lignende på daglig basis. 
Nylig kjøpt tilbehør for å lage hjemmelaget pasta også, så den skal vi teste snart. 

Du kan som regel kjøpe en stor pakke med alt av tilbehør når du kjøper maskinen, eller supplere med det som passer ditt bruk. 

Jeg har kjøpt, og solgt, både kitchenaid og Kenwood før jeg fant kjøkkenmaskinen som passer til mine behov, så undersøk og les litt tester før du bestemmer deg👍🏻

Anonymkode: 9a234...429

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg baker endel, men har egentlig ingenting imot å kna for hånd.

Hva andre ting bruker dere en kjøkkenmaskin til? Blir den brukt? Tips til et bra merke? Kan den vaskes i oppvaskmaskin?

Vi bruker vår masse. Til kakebaking, elting, vaffelrøre, krem, kverner mandler, smoothier, osv osv. Har den som var best i test i prisklassen 1500,- for et par år siden. Veldig fornøyd ☺️

Anonymkode: 639bf...b1d

Skrevet

Jeg klarer meg veldig fint uten kjøkkenmaskin. Vil helst ha færrest mulig dingser i huset. Har miksmaster og sterke hender. :)

Anonymkode: a4e7d...11c

Skrevet

Elter, pisker og bruker blender. Veldig sterk motor på blender. Lager mye sauser fra bunn og fryser, blender er supert da. 

Anonymkode: 339e9...c49

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ankarsrum, og bruker den veldig mye. I tillegg til baking av brød og kaker, boller og rundstykker, slår jeg ofte sammen majones/aioli i den, og river alt fra ost til gulrøtter. 
Nå har vi en annen blender enn den som hører til på kjøkkenmaskinen, men ellers ville jeg brukt den til å blende smoothies, frappe, ingefærshots og lignende på daglig basis. 
Nylig kjøpt tilbehør for å lage hjemmelaget pasta også, så den skal vi teste snart. 

Du kan som regel kjøpe en stor pakke med alt av tilbehør når du kjøper maskinen, eller supplere med det som passer ditt bruk. 

Jeg har kjøpt, og solgt, både kitchenaid og Kenwood før jeg fant kjøkkenmaskinen som passer til mine behov, så undersøk og les litt tester før du bestemmer deg👍🏻

OI, den var utrolig kul!!! Nå fikk jeg lyst å selge kichenaiden og kjøpe ankarsrum

Skrevet

Ungene har, men den brukes mindre og mindre. De har skjønt at det tar ofte kortere tid å kna bolledeigen enn å finne frem ting, sette det sammen for å elte den. Også blir det mere vask, noe som de syns er kjedelig siden jeg ikke gidder å rydde etter de lengre. 

Anonymkode: ea205...c78

Skrevet

Hadde Kenwood, men jeg gav den bort. Har mixmaster og stavmikser til de få tingene jeg ikke kan bruke hendene til. Unødvendig oppvask og mindre bra resultat med maskin. 

Skrevet

Vi har en Kenwood Og den blir brukt flere ganger i uka. Nå har jeg egentlig sluttet å rydde den bort!

Her er det pizza hver fredag, her deig til minst 3 pizzaer, ungene baker pizzasnurrer, boller, piroger osv. Jeg baker rundstykker og brød. Det er helt genialt å slå sammen store deiger uten å bruke så mye tid!

Vi har også blender, ungene lager vanlig smoothie eller smoothiebowl nesten hver dag.

Anonymkode: db08b...1a4

Skrevet

Jeg har også en Kenwood (Prospero - men jeg anbefaler ikke den, jeg kjøpte den fordi den var billig og hadde masse tilbehør). Brukes masse, både til elting av deig, piske, røre sammen, rive ost/grønnsaker, hakke nøtter og annet, og blenderdelen til smoothies etc. Hadde en Bosch før, men bollen ble for liten etterhvert som vi ble flere. Kommer nok til å oppgradere etterhvert, men vil fortsatt ha en maskin med det samme tilbehøret jeg har nå.

Anonymkode: f13cc...565

Skrevet

Har ankarsrum, bruker til baking, kverning av kjøtt, maling av mandler.

Anonymkode: 61689...a5d

Skrevet
3 timer siden, nerdybirdy skrev:

OI, den var utrolig kul!!! Nå fikk jeg lyst å selge kichenaiden og kjøpe ankarsrum

Det kan anbefales😉 Kitchenaiden er enda litt finere å se på, da😍

Men jeg blei lei av liten bakebolle og litt for svak motor til mitt bruk, så for meg vinner ankarsrum☺️

Skrevet

Vi har Kenwood Cooking Chef og den er GENIAL! Den har induksjon i bollen og derfor kan den brukes til både kalde og varme ting. Jeg bruker den nesten hver dag, lager for eksempel sauser i den, eller bolognese eller andre gryter - til og med tacokjøtt bruner jeg i den. Senest idag brukte jeg den til å koke grøt - og slapp å røre i det hele tatt. I tillegg bruker jeg den til vanlige ting som å bake brød (som jeg hever på nøyaktig 28 grader i induksjonsbollen) og piske krem og alt sånt.

Anonymkode: 5021d...44e

Skrevet
3 timer siden, Mammaaaa? skrev:

Hadde Kenwood, men jeg gav den bort. Har mixmaster og stavmikser til de få tingene jeg ikke kan bruke hendene til. Unødvendig oppvask og mindre bra resultat med maskin. 

Det var en underlig logikk. En hver baker vil være helt uenig med deg i at resultatet er mindre bra med maskin, tvert i mot. For å strekke glutenet, trengs det minst 20-30 min med elting for hånd,  men bare 15 min i maskin. Man må med andre ord stå lenge og jobbe med deigen for hånd, mens i maskin hiver en oppi ingrediensene og så blander den for deg mens du gjør noe annet. Mengde oppvask er det samme, bollen og eltekrok (sleiv for hånd). 

Anonymkode: 4b678...f3d

Skrevet

Bruker kjøkkenmaskinen til baking/visping og deiger av alle slag. Baker en del rundstykker /pølsebrød og deigen blir mye smidigere med kjøkkenmaskin 😊 elsker kenwooden min 😊

Skrevet

Er helt avhengig av Kenwood maskina.

Anonymkode: 87c90...179

Skrevet

Kenwood, brukes flere ganger i uka. Mest til deiger, pizza og rundstykker, men bruker også blenderen mye. Bruker den også en sjelden gang hvis jeg skal lage marengs eller noe som skal blandes lenge. Ellers bruker jeg bare en lett håndmikser til kakerøres ol.

Skrevet
På 21.10.2020 den 10.01, Anonym bruker skrev:

Kenwood her. Løse deler vaskes i maskin, ja. Lager kjøttkaker i den. Baker brød (og den knar bedre enn man kan for hånd, selv om jeg ikke har noe imot det jeg heller.) Kakerøre, vaffelrøre osv, krem og alt mulig annet.

Og selvsagt smoothiekannen, da. Den setter jeg oppå kenwooden og lager smoothie av gamle bananer og annet som har mistet piffen.

Skrevet
På 21.10.2020 den 13.07, Anonym bruker skrev:

Jeg klarer meg veldig fint uten kjøkkenmaskin. Vil helst ha færrest mulig dingser i huset. Har miksmaster og sterke hender. :)

Anonymkode: a4e7d...11c

Takker for alle svar!
Tenker jeg kjøper meg en midt på treet Kenwood. Så Elkjøp hadde en til 2990,- nå. Prøver det!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...