Gå til innhold

Kompostbinge😊 Noen som har det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vil bygge vår egen, finner "oppskrift" på nettet, men er det en lett eller vanskelig jobb å bygge?

Og hva slags matavfall kan kastes? Brød, kjøtt, ris feks? Grønnsaker og frukt er jo greit, eller? 🤷‍♀️😊

Anonymkode: e8645...b4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du kan sage og skru/spikre er det enkelt. Vi har laget selv. Brukes egentlig bare til hageavfall. Matavfall bokashi-komposteres her hos oss.

Kjøtt og fisk bør ikke i åpen kaldkompost mtp skadedyr.

Anonymkode: 0a1ee...bc8

Skrevet

Jeg bruker den til begge deler. Hvis du putter i mye kjøtt/fisk/fett, kan den gjære og stinke litt. Husk da å spe på med mye nitrogenholdig. Dvs grønne planter. 

Anonymkode: 8a2c5...b54

Skrevet

Vi komposterer også matavfall med bokashi, og deretter rett i jord. 
Hageavfall går i «binger» av pallekarmer, 3-4 i høyden, og brukes ofte som jorddekke og/eller jordforbedring.

Hvis du vil varmkompostere matavfallet ditt ute er det flere feller å gå i. Sammensetningen bør være riktig, brunt/grønt, ikke for vått, ikke for tørt osv. den må vendes med jevne mellomrom, og den er en magnet på mus og andre skadedyr. Må bygges veldig innbruddssikker. Tror heller jeg ville kjøpt i helstøpt, isolert plast om bokashi ikke er aktuelt for deg. 

Anonymkode: 63fcd...d98

Skrevet

Alt fra mat minus sitrusskall👍

Tørkepapir, eggkartong og eggeskall går i komposten.

Anonymkode: 38f0c...d08

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi komposterer også matavfall med bokashi, og deretter rett i jord. 
Hageavfall går i «binger» av pallekarmer, 3-4 i høyden, og brukes ofte som jorddekke og/eller jordforbedring.

Hvis du vil varmkompostere matavfallet ditt ute er det flere feller å gå i. Sammensetningen bør være riktig, brunt/grønt, ikke for vått, ikke for tørt osv. den må vendes med jevne mellomrom, og den er en magnet på mus og andre skadedyr. Må bygges veldig innbruddssikker. Tror heller jeg ville kjøpt i helstøpt, isolert plast om bokashi ikke er aktuelt for deg. 

Anonymkode: 63fcd...d98

Det var da veldig så negativt ...  Det er ikke hjernekirurgi dette. Og man bygger den så klart musesikker.

HI, jeg syns ikke dette er så vanskelig som hun skal ha det til. Å drive og vende den har jeg funnet ut ikke var til noen hjelp hos oss. Den putrer og går mye bedre hvis den får være i fred. Sammensetningen løser seg selv hvis man også har hage, da har man tilgang på løv, gressklipp osv å spe på med. Jeg har også en sekk tørr sagflis å drysse imellom med hvis det skulle bli for vått, men har omtrent ikke brukt det. Der er nok av treaktig materiale fra hagen (jeg kjører kvist og kvas i en kompostkvern.) 

Brøken er 1/4 treaktig stoff (flis, kvist, papir, papp) og 3/4 nitrogenholdig stoff. Matrester, løv, gress osv. Jeg fyller også etter med hønselort og halm fra hønsehuset, men det er ikke alle som har det. I et knipetak, f eks om vinteren, kan man få den opp og gå med litt urin 😉

Skrevet

Lukket kompost! Ellers kan du bare like godt kalle det sneglefarm.

Anonymkode: 431af...bc1

Skrevet

Vår er snekret sammen av ubehandlet gammel plank. Tipper 1,5 bred og 80 cm dyp. Den har to rom. Et rom hvor jeg legger nytt avfall og et som står og godgjør seg til ny jord. Legger kun hageavfall og grøntavfall fra husholdning. Hageavfall uten røtter, eventuelt ettårige planter som ikke tåler frost. Småkvist, gress fra plen, løv og jord fra kasser og potter.  Avfallet behandles nesten som planter, med vanning hvis det er tørt, litt hønsegjødsel eller hestemøkk innimellom.

Skulle jeg bygget ny, hadde jeg nok laget med et rom til, hvor jeg kunne legge ferdig jord.

Alt i alt. Lite jobb og sparer meg for flere lass til fyllinga. Min er plassert slik at den er ganske så usynlig og får sol halve dagen,

Skrevet

Tusen takk for svar👏😄 Vi overtar hus og med det, en ganske stor hage, så jeg gleder meg👏 Hadde hatt lyst til å kaste matavfall der også, men da må man tydeligvis ha en annen form for kompost?

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar👏😄 Vi overtar hus og med det, en ganske stor hage, så jeg gleder meg👏 Hadde hatt lyst til å kaste matavfall der også, men da må man tydeligvis ha en annen form for kompost?

I noen tilfelle, bidrar kommunen til varmkompostering. Du må ta et kurs og lurer på om man ikke får avslag i kommunale avgifter. Da får du en stor kompostbinge som er beregnet på på all slags avfall fra husholdningen. Helt innelukket system som hindrer at mus og rotter kommer til. Du kan jo sjekke opp det i tillegg :)

Skrevet
39 minutter siden, prekæs skrev:

I noen tilfelle, bidrar kommunen til varmkompostering. Du må ta et kurs og lurer på om man ikke får avslag i kommunale avgifter. Da får du en stor kompostbinge som er beregnet på på all slags avfall fra husholdningen. Helt innelukket system som hindrer at mus og rotter kommer til. Du kan jo sjekke opp det i tillegg :)

Tusen takk for tipset😄😄

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Jeg kaster matavfall der. Men det er mengdene og blandingsforholdet du må ha i bakhodet. Store mengder kjøtt, f eks, kan starte forråtnelse i stedet.

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som noen andre nevner, så er bokashi en grei løsning for matavfall. Etter et par uker i en bøtte inne kan det graves ned i den vanlige komposten, eller i blomsterbed eller kjøkkenhage. 

Skrevet
9 minutter siden, Glitrerose skrev:

Som noen andre nevner, så er bokashi en grei løsning for matavfall. Etter et par uker i en bøtte inne kan det graves ned i den vanlige komposten, eller i blomsterbed eller kjøkkenhage. 

...hvis man sliter med for mye tom plass på kjøkkenbenken.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må Bokashi stå inne? Eller er det mulig å ha den utenfor?

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har vår i samme skuff som resten av avfallet. Bruker ikke sånn spesialbeholder,men en plastikkbøtte med lokk. Eneste som tar plass på benken er den lille boksen vi samler matavfall i, og den tømmes daglig. Vi har ikke luktsterkt avfall i bokashien da, det går i rest.

Anonymkode: 0a1ee...bc8

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må Bokashi stå inne? Eller er det mulig å ha den utenfor?

Kommer an på temperaturen ute. Det skal foregå en gjæringsprosess, den tar ca 14 dager i romtemperatur. Jo lavere temp, jo lengre tid. Men etter 14 dager kan den uansett settes ut.

Vi har det ikke på kjøkkenbenken, har det i boden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...