Gå til innhold

Barn på el-sparkesykkel, hva feiler det folk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

To barn antakeligvis i lavere trinn på barneskolen og jeg skal dømme ut fra størrelsen, kjørte forbi på vei til skolen på el-sparkesykkel nå i morges. Ca kvart på 8, det er mørkt ute og det er glatt. Hva i alle dager feiler det foreldre??

Skrevet

Har lagt merke til det samme, elsparkesykkel er stort sett eit transportmiddel for barn i aldersgruppa 10-14 her ser det ut til. Ofte er dei to på samme drapsmaskin og hjelm er unntaket. Farkosten har ikkje lys, og refleks er visst ukult.

Skrevet
2 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Har lagt merke til det samme, elsparkesykkel er stort sett eit transportmiddel for barn i aldersgruppa 10-14 her ser det ut til. Ofte er dei to på samme drapsmaskin og hjelm er unntaket. Farkosten har ikkje lys, og refleks er visst ukult.

Traff en på vei hjem fra jobb på fredag også, uten hjelm og i kjørebanen i 60-sone i full fart. Han var nok nærmere 14, tipper jeg. De to i dag morges var skikkelig småttiser, sikkert ikke mer enn 8-9.

Skrevet

Her også. Fra 4.trinn, mulig noen yngre også.

Anonymkode: b497e...d09

Skrevet

Eg undrast om det er rein latskap frå foreldra, som er lei av mas om kjøring? Dei ser nok dette som lettvint i påvente av at gullungen kan få moped.

Det er som om dei ikkje har hørt om ordinær trøsykkel.

Skrevet

Man bør kanskje begynne å ha dash-kamera i bilen sin, så man kan dokumentere i erting kjøring om man skulle være uheldig å komme utfor en ulykke... 

Anonymkode: 0d971...3f4

Skrevet
22 minutter siden, amandine skrev:

To barn antakeligvis i lavere trinn på barneskolen og jeg skal dømme ut fra størrelsen, kjørte forbi på vei til skolen på el-sparkesykkel nå i morges. Ca kvart på 8, det er mørkt ute og det er glatt. Hva i alle dager feiler det foreldre??

Hvorfor er det verre enn vanlig sykkel? De har lys foran og bak og bremser, maksfart lavere enn vanlig sykkel, og lettere å hoppe av ved behov om det er glatt. Har de ulovlig sparkesykkel uten lys og høyere fart er det en annen sak da.

Anonymkode: 65dd4...b34

Skrevet

De er skumle, enten de ferdes på sykkelstien eller i veibanen. Ukonsentrerte og uoppmerksomme. Prøvde å sykle forbi to fjortisjenter her en dag. De styrte sparkesykkelen med en hånd mens de hadde kaffekopp i den andre og skravla. De var blinde og døve for alt annet og vingla så på sykkelstien at hadde de vært voksne hadde jeg tenkt høy promille. Enda skumlere med de som er enda mindre og raser rundt i 20km/t uten evne til å vurdere trafikk, uten høyde til å få overblikk og uten forståelse for risiko og konsekvenser. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det verre enn vanlig sykkel? De har lys foran og bak og bremser, maksfart lavere enn vanlig sykkel, og lettere å hoppe av ved behov om det er glatt. Har de ulovlig sparkesykkel uten lys og høyere fart er det en annen sak da.

De to små i dag tipper jeg var helt vanlige stayclassy. Lyset er lite og dårlig. De hadde ikke refleks og de har glatte dekk. Og i dag burde ingen sykle til skolen her, for den saks skyld. Det er speilglatt. På sparkesykkel er du lavere og enda mindre synlig.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi de hindrer en barnekropp å bevege seg. 

Skrevet
6 minutter siden, prekæs skrev:

Fordi de hindrer en barnekropp å bevege seg. 

Man skal da ikke bevege seg hele tiden 24/7. Her kjører jeg barna til skolen fordi det er for langt å gå. Alternativet er buss, men siden jeg skal samme vei, så tar jeg dem med. 

Anonymkode: 0b673...cc9

Skrevet
10 minutter siden, amandine skrev:

De to små i dag tipper jeg var helt vanlige stayclassy. Lyset er lite og dårlig. De hadde ikke refleks og de har glatte dekk. Og i dag burde ingen sykle til skolen her, for den saks skyld. Det er speilglatt. På sparkesykkel er du lavere og enda mindre synlig.

Men for dem som har sykkel som eneste alternativ til skolevei er det ikke et valg. Forstår heller ikke forskjellen mellom stayclassy og vanlig trøsykkel, når du skriver om dårlig lys, manglende refleks og glatte dekk. Er jo samme problem på trøsykkel. 

Skrevet

Vi har el-sparkesykkel selv, og den er super til sitt formål. Den har lys foran og bak, og er godt utstyrt med reflekser. 16-åringen bruker den for å rekke bussen til trening etter skolen, og mannen bruker den noen ganger til jobb. De minste (8 og 10 år) får bare bruke den under oppsyn av voksne, det vil si bare litt prøvekjøring der vi er. Hjelm er en selvfølge for alle, uansett alder. 

Det er mye bra med el-sparkesykler. Problemet er at noen av brukerene er idioter. Det du beskriver, Amandine, er helt på trynet. Det samme gjelder utleiesparkesyklene som ligger slengt rundt omkring på fortau og over alt. Når fornuften svikter er det tydelig at det burde være klare grenser. Hvis aldersgrenser ble innført med konsekvenser for foreldrene (bøter, prikker på sertifikatet etc) ville det kanskje hjulpet. 

Anonymkode: 3077d...217

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men for dem som har sykkel som eneste alternativ til skolevei er det ikke et valg. Forstår heller ikke forskjellen mellom stayclassy og vanlig trøsykkel, når du skriver om dårlig lys, manglende refleks og glatte dekk. Er jo samme problem på trøsykkel. 

Tull. For eit par år sidan hadde ingen elsparkesykkel, og alle gjekk på skule då også.

Skrevet

Barn  uten funksjonsnedsettelser trenger ikke EL sparkesykkel.  
om de evt får skal de ha på hjelm. 

Anonymkode: b2060...a7a

Skrevet

Er det ikke tolvårsgrense på dette da?

Jeg hadde tipset politiet. Totalt uansvarlig. 

Anonymkode: e7a39...893

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De har en maksfart på 20 km/t. Det er ikke mange åtteåringer klarer å få en vanlig sykkel opp i den farten. 

Skrevet

Femten kilo overvekt som tiåring, men STÅR til skolen. Finn feilen.

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen vettuge folk lar ungene sykle til skolen heller når det er glatt. Og dekk som sparkesykler har, brede, harde og uten noe særlig mønster, er definitivt glattere enn vanlige sykkeldekk.

Skrevet
38 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Tull. For eit par år sidan hadde ingen elsparkesykkel, og alle gjekk på skule då også.

Hun skriver "ingen bør SYKLE til skolen i dag", og da regner jeg med at hun mener vanlig sykkel også. 

Skrevet
1 minutt siden, sug lut skrev:

Kun to i klassen til den eldste har overvekt, og jeg vet at i det ene tilfellet skyldes det medisiner. Nesten alle blir enten kjørt til skolen, tar buss eller kjører selv med moped/ATV. Guttungen tar lappen på onsdag og vil da begynne å kjøre selv. Enkelte steder er det ikke mulig å gå eller sykle til skolen for mange elever.

Skrevet
11 minutter siden, sug lut skrev:

Ingen overvektige i min sønns klasse, ca 90% har el-sparkesykkel.

Anonymkode: 69037...c7c

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen overvektige i min sønns klasse, ca 90% har el-sparkesykkel.

Anonymkode: 69037...c7c

Nettopp. Overvekten oppstår ikke bare fordi man ikke går eller sykler til skolen. Hvis man trener 3-4 dager i uka med en krevende idrett, vil det kompensere for manglende gåing til skolen og mer til. 

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hva foreldre som gir 7-8-9 åringene el-sparkesykkel tenker med. Vi har stort sett korte avstander og få bakker i skolekretsen vår, likevel er vi et av svært få foreldrepar som sier nei til denne farkosten, som tross alt har anbefalt (?) aldersgrense på 12 år!

Man er mer utsatt på en sparkesykkel, det er mindre hjul og den er mer vinglete enn en tråsykkel. Ingen friske barn trenger batteri for å forflytte seg.

Ikke minst bør den parkeres i kjelleren når gradestokken kryper ned mot null, og det gjelder selvsagt uansett hvor gammel føreren er.

Skrevet

Bruker dere hjelm når dere jogger også? Faren for hodeskader ved fall er like stor da som ved bruk av sykkel eller sparkesykkel. Forøvrig er faren for hodeskader ENDA større når man kjører bil enn når man sykler, og man bør egentlig alltid ha på hjelm i bil. Men hvem gjør det?

Selv sykler jeg alltid uten hjelm. Men jeg sykler bare i dagslys, og på egne sykkelveier. Å sykle med hjelm på landeveissykler i veibanen er mye farligere. Litt isopor på hodet hjelper ikke om man blir truffet av en bil.

Forøvrig enig i at småbarn på elsparkesykkel i mørket og på glatta høres ut som galskap, uavhengig av hjelm. Det er både farlig for dem og dem som risikerer å bli påkjørt av dem.

Anonymkode: 08c77...90f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...