Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #1 Skrevet 18. oktober 2020 Jeg har dagpenger..men jeg har problemer med skuldre,rygg og nakke. Jeg var mye sykemeldt pga dette før jeg ble arbeidsledig. Nå var det noen som sa til meg at du skulle jo hatt aap ikke dagpenger!? Jeg visste ikke hva aap var før jeg leste om det nå..og jeg føler jo heller at det ville vært et mere riktig alternativ for meg. Kan jeg gå fra dagpenger over til aap nå eller hvordan fungerer dette? Hilsen uvitende 🤔 Anonymkode: 9a4d3...0c3
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #2 Skrevet 18. oktober 2020 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har dagpenger..men jeg har problemer med skuldre,rygg og nakke. Jeg var mye sykemeldt pga dette før jeg ble arbeidsledig. Nå var det noen som sa til meg at du skulle jo hatt aap ikke dagpenger!? Jeg visste ikke hva aap var før jeg leste om det nå..og jeg føler jo heller at det ville vært et mere riktig alternativ for meg. Kan jeg gå fra dagpenger over til aap nå eller hvordan fungerer dette? Hilsen uvitende 🤔 Anonymkode: 9a4d3...0c3 Hvorfor er du ikke sykmeldt i stedet for arbeidsledig hvis du ikke kan jobbe? Det er vel det du burde vært. Anonymkode: 3fe29...d5c
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #3 Skrevet 18. oktober 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor er du ikke sykmeldt i stedet for arbeidsledig hvis du ikke kan jobbe? Det er vel det du burde vært. Anonymkode: 3fe29...d5c Eller har du brukt opp sykemeldingsåret? Anonymkode: 3fe29...d5c
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #4 Skrevet 18. oktober 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Eller har du brukt opp sykemeldingsåret? Anonymkode: 3fe29...d5c Jeg var sykemeldt til og fra, men brukte ikke 1 år med sykemelding. Men nå har jeg hatt dagpenger i 1 år.. kan jeg få aap nå istedet? Anonymkode: 9a4d3...0c3
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #5 Skrevet 18. oktober 2020 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg var sykemeldt til og fra, men brukte ikke 1 år med sykemelding. Men nå har jeg hatt dagpenger i 1 år.. kan jeg få aap nå istedet? Anonymkode: 9a4d3...0c3 Nei. Aap kommer etter sykemelding. Anonymkode: a6802...454
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #6 Skrevet 18. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg var sykemeldt til og fra, men brukte ikke 1 år med sykemelding. Men nå har jeg hatt dagpenger i 1 år.. kan jeg få aap nå istedet? Anonymkode: 9a4d3...0c3 Nei, du kan ikke bare få aap. Du må først sykemeldes, og om du er for syk til å gå ut i jobb etter et år med sykemelding kan du søke aap. For å få aap kan man ikke være mer enn 50% arbeidsfør, så det starter med sykemelding. Anonymkode: ee4ee...352
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #7 Skrevet 18. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg var sykemeldt til og fra, men brukte ikke 1 år med sykemelding. Men nå har jeg hatt dagpenger i 1 år.. kan jeg få aap nå istedet? Anonymkode: 9a4d3...0c3 Jeg er ganske sikker på at du må gjennom sykemelding først. Men hvorfor ble du ikke fortsatt sykemeldt, i stedet for å gå på dagpenger hvis du er syk? Anonymkode: 3fe29...d5c
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #8 Skrevet 18. oktober 2020 Fordi jeg var ikke sykemeldt på det tidspunktet før jeg sa opp jobben..jeg sa opp jobben fordi jeg slet med ovvennevnte plager. Jeg har ikke satt meg inn i noe av dette så dermed så trodde jeg at eneste løsning var dagpenger. Men hvis jeg går til legen og får sykemelding for mine plager nå..må jeg da være sykemeldt i 1 år før jeg kan få aap? Anonymkode: 9a4d3...0c3
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #9 Skrevet 18. oktober 2020 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi jeg var ikke sykemeldt på det tidspunktet før jeg sa opp jobben..jeg sa opp jobben fordi jeg slet med ovvennevnte plager. Jeg har ikke satt meg inn i noe av dette så dermed så trodde jeg at eneste løsning var dagpenger. Men hvis jeg går til legen og får sykemelding for mine plager nå..må jeg da være sykemeldt i 1 år før jeg kan få aap? Anonymkode: 9a4d3...0c3 Om du har vært friskmeldt i et år så må du det ja, men om det er under et halvt år siden forrige sykemelding så legger de sammen periodene. Anonymkode: ee4ee...352
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #10 Skrevet 18. oktober 2020 Det er visst forskjellsbehandling. Kjenner ei som var på dagpenger og gikk over på aap. Anonymkode: 3552f...76c
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #11 Skrevet 18. oktober 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er visst forskjellsbehandling. Kjenner ei som var på dagpenger og gikk over på aap. Anonymkode: 3552f...76c Det var en merkelig konklusjon å komme med Anonymkode: 3fe29...d5c
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #12 Skrevet 18. oktober 2020 Den største tabben var å si opp jobben. Hva tenkte du egentlig? At noen ville ansette en arbeidsledig som har vært mye sykemeldt? pratet du ikke med lege FØR du sa opp? Anonymkode: 3f7cb...1fd
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #13 Skrevet 18. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Fordi jeg var ikke sykemeldt på det tidspunktet før jeg sa opp jobben..jeg sa opp jobben fordi jeg slet med ovvennevnte plager. Jeg har ikke satt meg inn i noe av dette så dermed så trodde jeg at eneste løsning var dagpenger. Men hvis jeg går til legen og får sykemelding for mine plager nå..må jeg da være sykemeldt i 1 år før jeg kan få aap? Anonymkode: 9a4d3...0c3 Ja Anonymkode: a6802...454
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #14 Skrevet 18. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Fordi jeg var ikke sykemeldt på det tidspunktet før jeg sa opp jobben..jeg sa opp jobben fordi jeg slet med ovvennevnte plager. Jeg har ikke satt meg inn i noe av dette så dermed så trodde jeg at eneste løsning var dagpenger. Men hvis jeg går til legen og får sykemelding for mine plager nå..må jeg da være sykemeldt i 1 år før jeg kan få aap? Anonymkode: 9a4d3...0c3 Hvorfor så hissig på å få AAP, det er jo dårligere økonomisk for deg enn å være sykmeldt. Anonymkode: 3fe29...d5c
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #15 Skrevet 18. oktober 2020 De fleste går over på aap etter å ha vært sykemeldt et år, ja. Men det finnes unntak der man kan gå rett på aap uten sykemelding. Om du kvalifiserer for det vil bli en vurdering for saksbehandler hos Nav, sammen med ev. legeerklæringer. Siden du nå har gått på arbeidsledighetspenger, så vil du ikke få mer i sykepenger, om du nå blir sykemeldt, enn du får i arb.ledighetspenger. Det kan være en viss fordel for deg, hvis du kvalifiserer for aap, å gå over på aap nå fremfor å vente til du har brukt opp de to årene du kan få arbeidsledighetstrygd, men igjen, det er ikke noe du eller legen din bestemmer, det er opp til Nav og saksbehandler der å se om du oppfyller kravene. Det jeg stusser veldig på er hvorfor i all verden du bare sa opp jobben din, Hi? Diskuterte du ikke dette med legen din som tidligere har sykemeldt deg? Satte du deg ikke inn i noen regler før du sa opp jobben? Sa du opp jobben uten å ha en plan for hvordan du skulle få en ny jobb? For meg høres dette veldig merkelig ut, må jeg innrømme. De plagene du har er jo plager som også krever egeninnsats for å bli bedre/bra. Hva har du gjort for å bli bedre? Har du vært hos legen pga. disse plagene etter at du sa opp jobben din? Er du i stand til å ta arbeid så har du ikke krav på sykemelding. Krav til sykemelding er jo at du er for syk til å jobbe. Og samme med aap, du må være en viss prosent arbeidsudyktig en tid for å få det innvilget, og det er en del andre kriterier med at man må være i utredning/behandling/arb.utprøving eller annet. Du må rett og slett starte med å ta ansvar for deg selv, Hi. Og det innebærer at du må sette deg inn i lover og regler, og du må være frempå og ta ansvar for egen helse også. Anonymkode: 726ef...481
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå