Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #1 Skrevet 16. oktober 2020 PPA sakskyndig kommer til å anbefale at vår datter får diagnosen dysleksi (endelig). Hvilken hjelp kan vi forvente at hun får fra skolen? Hun går i fjerde klasse, og har allerede skolePC (dersom det har noe å si) Anonymkode: 4fb50...19d
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #2 Skrevet 16. oktober 2020 De fikk en bedre skole-pc som var sterkere slik at de kan bruke ulike hjelpeprogrammer. De får opplest prøver hvis de føler de trenger det og mulighet til å avgi svar muntlig. Ved skriftlige innleveringer har de lavere pengekrav. Er fritatt fra sidemål og nasjonale prøver hvis ønskelig. Var igrunn det jeg kom på nå, men får igrunn gjennomslag for det meste så lenge det er godt begrunnet. Anonymkode: 306c6...309
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #3 Skrevet 16. oktober 2020 Meld deg inn i dysleksi Norge. De har en side på Facebook og har mye bra informasjon og støtte om man trenger. Anonymkode: 25ee6...29d
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2020 #4 Skrevet 17. oktober 2020 Få lisens på CD-ord. Mulig dere må betale selv, men dette programmet er gull verd. Det kan også lastes ned på nettbrett (og mobil tror jeg) og kan bl.a. brukes til opplesing av en hvilken som helst tekst, både selvskreven, på nett, i spill osv. I tillegg har det ordforslag på samme måte som en mobil, noe som kan være til stor hjelp når hun skriver på PC. Ellers har hun rett på utvidet tid på eksamen når den tid kommer. Anonymkode: 1a167...435
Optatium Skrevet 17. oktober 2020 #5 Skrevet 17. oktober 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: De fikk en bedre skole-pc som var sterkere slik at de kan bruke ulike hjelpeprogrammer. De får opplest prøver hvis de føler de trenger det og mulighet til å avgi svar muntlig. Ved skriftlige innleveringer har de lavere pengekrav. Er fritatt fra sidemål og nasjonale prøver hvis ønskelig. Var igrunn det jeg kom på nå, men får igrunn gjennomslag for det meste så lenge det er godt begrunnet. Anonymkode: 306c6...309 Mener du lavere poengkrav ved prøver? Elever med dysleksi skal vurderes helt likt som andre elever. Men de skal ha hjelpemidler i form av retteprogeammer, skrivestøtte og mer tid. Det viktigste for noen med dysleksi er å øve og jobbe mer enn andre. De trenger mer øvelse for å automatisere lesingen. Husk at eksamen for en med dysleksi er helt lik som for andre og vurderingskriteriene er de samme.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2020 #6 Skrevet 17. oktober 2020 14 timer siden, Optatium skrev: Mener du lavere poengkrav ved prøver? Elever med dysleksi skal vurderes helt likt som andre elever. Men de skal ha hjelpemidler i form av retteprogeammer, skrivestøtte og mer tid. Det viktigste for noen med dysleksi er å øve og jobbe mer enn andre. De trenger mer øvelse for å automatisere lesingen. Husk at eksamen for en med dysleksi er helt lik som for andre og vurderingskriteriene er de samme. Pengekrav ja.....den rettelse så jeg ikke. Skulle stå lengdekrav. Ved innleveringer hvor det skal være f.eks 7 punkter slipper vedkommende ved behov med f.eks 4. osv. uten å bli satt ned i karakter. Dette punktet gjelder elev på ungdomsskole med ekstremt kraftig dysleksi og et skriftspråk lik tidlig på mellomtrinnet. Vedkommende ville ikke klart å skrive like mye som likealdrede, så skolen fokuserer i første omgang på positiv opplevelse og godt innhold på det som leveres inn fremfor mengde. Anonymkode: 306c6...309
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2020 #7 Skrevet 17. oktober 2020 Be om alle fagbøker på lydbok så hun kan både se og lytte til teksten. Skriveprogram både hjem og skole evt en pc/nettbrett som kan tas med hjem Anonymkode: f786f...a99
Optatium Skrevet 18. oktober 2020 #8 Skrevet 18. oktober 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Pengekrav ja.....den rettelse så jeg ikke. Skulle stå lengdekrav. Ved innleveringer hvor det skal være f.eks 7 punkter slipper vedkommende ved behov med f.eks 4. osv. uten å bli satt ned i karakter. Dette punktet gjelder elev på ungdomsskole med ekstremt kraftig dysleksi og et skriftspråk lik tidlig på mellomtrinnet. Vedkommende ville ikke klart å skrive like mye som likealdrede, så skolen fokuserer i første omgang på positiv opplevelse og godt innhold på det som leveres inn fremfor mengde. Anonymkode: 306c6...309 Ok. Det er sikkert fint her og nå, men hjelper lite som forberedelse til en helt ordinær eksamen. Dessverre er jo eksamen helt lik for alle.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #9 Skrevet 18. oktober 2020 Ppt anbefaler ikke en diagnose, de setter evt dysleksi-diagnosen utfra gitte kriterier i utredningen. Ppt skriver en rapport hvor de kommer med anbefalinger til skolen om hjelpemidler og tilrettelegging. Barn med dysleksi har krav på individuell tilpasning og hjelpemidler innenfor det ordinære regelverket. Man har ikke krav på spesialundervisning, assistent eller iop. Vanlige hjelpemidler vil være PC, retteprogramner, evt skrivestøtte og lydbøker. På ungdomsskolen kan eleven fritas for sidemålskarakteren og få 1 time lenger tid på eksamen. Det kan også være aktuelt å ha noen av vurderingene/prøvene muntlig framfor skriftlig. Det viktigste for elever med dysleksi er erkjennelsen av utfordringene, mulighet for hjelpemidler samt at de må forså at det kreves mer av dem for å lære å skrive og lese. Øving og terning hver dag😀 Elever med dysleksi blir vurdert utfra de samme kriteriene som andre elever. Det gis normalt ikke fritak for nasjonale prøver, innleveringer, tentamen osv. Anonymkode: 30e5f...a68
solstråle- g09 og ?12 Skrevet 18. oktober 2020 #10 Skrevet 18. oktober 2020 Jeg har 1 barn som er diagnostisert med dysleksi, og 1 som skal evnetestes nå snart. Mitt første barn får på mellomtrinnet nå, fikk diagnosen i 4.klasse. Vi fikk spørsmål om vi nå ville bruke midlene vi får. Innvilget fra nav til ny pc, eller vente. Sakkyndig i ppt anbefalte oss å vente til feks ungdomsskolen, siden de nå har skole pc. Vi fulgte anbefalingen. For oss har in to words som allerede er på pc ett godt hjelpemiddel, og har derfor ikke trunget å bruke supplerende hjelpemiddel fra nav. Barnet får også 5 styrkningstimer i uken med lærer; her har de prøvd ut forskjellig, først timer ute, så blandet mellom ute og i klassen, i fjor kun i klassen. Ppt klaget skolen inn da barnet kun fikk styrkningstimer inne i klassen, fordi barnet ikke får utnyttet timene sine godt nok. Barnet har nå i år timer ute med lærer, fokus på lesing norsk og engelsk, og skriving norsk og engelsk. Også mulighet for å ta opp andre ting barnet sliter med, har feks nå hatt litt fokus på sesimalregning. Det barnet har behov for, og krav på varierer jo veldig ift. Hvilken grad barnet er påvirket, og også om det foreligger tilleggs problemer. Mitt andre barn har per nå kun behov for lesestyeking x 3 i uken, men etter barnet fikk briller har dette behovet opphørt. Nå er det kun styrking på skriving der. Vi fikk møte med ppt, rektor, spes.ped og rektor + spes.ped fra ny skole, når barnet skulle ned på mellomtrinnet. Her ble det opplyst om alt av rettigheter, og ny skole la frem plan for forekommende skoleår. Dette kan du også be om, så blir det lettere for deg å finne ut av hva ditt barn har krav på, og hva ppt anbefaler videre. Lykke til Hi. Det viktigste er uansett repetisjon over tid 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå