Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #1 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg har fire barn, og de tre eldste har dette aldri vært en problemstilling rundt, men jeg er bekymret for minste på snart 12 år. Selv om hun er veldig selvstendig og selvhjulpen på mye, er hun også litt umoden og impulsiv (har ADHD). I tillegg har hun en fysisk sykdom som gjør at hun oftere er syk enn vanlig. Jeg føler meg rett og slett ikke trygg på å la henne være alene hjemme en hel arbeidsdag dersom hun er veldig dårlig. Er ADHD og kroniske plager noe som kan gi grunnlag for å være hjemme med barnet utover 12 år? Det går jo stadig bedre og vi øver på hva som er greit og ikke, men vi er fortsatt ikke helt der at jeg vil forlate henne en hel dag. Anonymkode: 46420...881
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #2 Skrevet 16. oktober 2020 Ja, det er det absolutt både fordi barnet trenger tilsyn ved sykdom og fordi du trolig har flere timer og avtaler både med lege, spesialist og annet i forbindelse med diagnosen som f.eks møter med skole/ansvarsgruppemøter, timer og testing hos PPT/BUP ol. Vi har dobbelt antall omsorgsdager til vårt barn som har adhd og høytfungerende autisme. Anonymkode: 1cc68...b55
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #3 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg søkte med bup og sykehus i ryggen, men fikk avslag forsk sykdommen ikke automatisk oppfyller kravene. Sykehuset og bup skrev en utfyllende epikrise der de fastslår behovet for ekstra dager. Vi la også ved barnets høye fravær, men vi fikk likevel avslag. jeg tror adhd er en av diagnosene som automatisk gir rett til fler sykt barn-dager, men jeg er usikker Anonymkode: bb699...3e1
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #4 Skrevet 16. oktober 2020 Takk for svar, begge to! Jeg trenger egentlig ikke flere dager i året, men etter hun er 12 år. Da skal jeg i hvert fall forhøre meg litt mer og søke, så får vi se om det går igjennom. HI Anonymkode: 46420...881
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #5 Skrevet 16. oktober 2020 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er det absolutt både fordi barnet trenger tilsyn ved sykdom og fordi du trolig har flere timer og avtaler både med lege, spesialist og annet i forbindelse med diagnosen som f.eks møter med skole/ansvarsgruppemøter, timer og testing hos PPT/BUP ol. Vi har dobbelt antall omsorgsdager til vårt barn som har adhd og høytfungerende autisme. Anonymkode: 1cc68...b55 Uff ja, en periode da det var verst kunne vi navnene på alle sykepleierne på dagposten føltes det som. Det var en utrolig lang og tung utredningsprosess, takk og pris for leketerapi og sykehusklovnene! De skulle fått millionlønn de menneskene der. Nå er det heldigvis mye bedre siden diagnosene er stilt og vi har fått kontroll over både sykdom og ADHD-biten. Litt ekstra møter, men det går fint. Av og til må jeg innrømme at jeg tenker at foreldre med friske og "normale" barn som klager og trass, hektiske ettermiddager og travle helger egentlig ikke har peiling på hva det egentlig innebærer å være så inn i margen utslitt og lei (og lei seg av alle rare fordommer) at man faktisk er glad og takknemlig for hver dag som bare er "vanlig". HI Anonymkode: 46420...881
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2020 #6 Skrevet 17. oktober 2020 når barnet har kronisk sykdom får man jo 20 dager til ( 40 hvis man er alene ) Anonymkode: d32f2...bdd
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2020 #7 Skrevet 17. oktober 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: når barnet har kronisk sykdom får man jo 20 dager til ( 40 hvis man er alene ) Anonymkode: d32f2...bdd Etter de er 12 år også? HI Anonymkode: 46420...881
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #8 Skrevet 18. oktober 2020 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Etter de er 12 år også? HI Anonymkode: 46420...881 Til de er 18. Anonymkode: 1cc68...b55
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #9 Skrevet 18. oktober 2020 Om barnet har en kronisk sykdom eller er funksjonshemmet kan man søke NAV om utvidet rett til omsorgsdager for barn over 12 år. Dette varer da til barnet blir 18 år. Det er NAV som avgjør om barnets diagnose tilsier at du kan få innvilget utvidet rett. Du må i din søknad levere dokumentasjon fra lege angående de medisinske opplysninger som skal danne grunnlaget for innvilgelsen. Anbefaler å søke i god tid før din datter blir 12 år (altså din rett til sykt barn dager løper ut 31.12 det året hun blir 12 år). Det verste du kan få er et nei. Anonymkode: be450...3dc
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #10 Skrevet 18. oktober 2020 Hvordan søker man om utvidet rett til omsorgsdager for barn under 12 år? Må arbeidsgiver da vite hvilken diagnose barnet har? Hvor sender man søknaden? Anonymkode: 38559...351
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #11 Skrevet 18. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvordan søker man om utvidet rett til omsorgsdager for barn under 12 år? Må arbeidsgiver da vite hvilken diagnose barnet har? Hvor sender man søknaden? Anonymkode: 38559...351 https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/omsorgspenger#Nar-kan-du-soke-om-ekstra-dager Arbeidsgiver har ingenting med diagnose å gjøre. NAV må vite den, åpenbart. Anonymkode: 52190...dde
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #12 Skrevet 18. oktober 2020 Dette gikk automatisk hos nav når mitt barn fikk diabetes type 1. på nav.no står det lister opp hvilke kroniske livslange sykdommer som gir automatisk rett til utvidet sykt barn dager frem til barnet er 18 år. Anonymkode: b04d4...bed
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #13 Skrevet 18. oktober 2020 https://lovdata.no/nav/forskrift/1997-03-25-263 her er oversikten over sykdommer som gir automatisk rett til utvidet sykedager. Sykehuset søkte for oss når jeg husker tilbake- men alle sykdommene på denne listen går automatisk igjennom hos nav. Anonymkode: b04d4...bed
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #14 Skrevet 18. oktober 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/omsorgspenger#Nar-kan-du-soke-om-ekstra-dager Arbeidsgiver har ingenting med diagnose å gjøre. NAV må vite den, åpenbart. Anonymkode: 52190...dde Nav vet diagnosen. Vil bare ikke at arbeidsgiver skal få vite det. Det eneste arbeidsgiver vet er at barnet har en del utfordringer og følges opp av Ahus. Anonymkode: 38559...351
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå