Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #1 Skrevet 15. oktober 2020 Off, hvordan skal det gå? Er det ok, og innafor, eller er jeg ute på tynn is no? Anonymkode: ad959...7e8
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #2 Skrevet 15. oktober 2020 En god tale varer sjelden mer en tre minutter. Her bør du kutte KRAFTIG ned. Anonymkode: 056a4...e7e
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #3 Skrevet 15. oktober 2020 ALT for lang! Anonymkode: a9db5...8cf
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #4 Skrevet 15. oktober 2020 ALT for lang! Det er sannsynligvis bare dere to som synes det blir 13 givende minutter. Godt råd: Kutt ned! Anonymkode: e8942...ba2
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #6 Skrevet 15. oktober 2020 13 min vil føles som ett langt år.. Koselig at dere har mye på hjertet, men 5 min holder. I massevis. Anonymkode: 8fd7e...1e2
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #7 Skrevet 16. oktober 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Off, hvordan skal det gå? Er det ok, og innafor, eller er jeg ute på tynn is no? Anonymkode: ad959...7e8 Kutt 5 min Anonymkode: 78c2c...0d0
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #8 Skrevet 16. oktober 2020 Alt, alt for langt... 2-3 minutter er mer enn nok. Resten kan dere evt ta privat. Anonymkode: a11d4...964
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #9 Skrevet 16. oktober 2020 13 minutter er altfor langt. Max 5 minutter, og da bør talen være god. Dersom du ikke er flink å holde tale og snakke i forsamling så holder 2-3 minutter. vi var nettopp i konfirmasjon til et vennepar. Da fikk vi mye detaljer om fødselen i talen fra mor og far, ikke noe særlig for oss andre å høre på og flere ungdommer ble skikkelig ukomfortable av alle detaljene. hva snakker du om i 13 minutter? Fra fødsel og fram til i dag? Anonymkode: 7cce8...9ba
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #10 Skrevet 16. oktober 2020 Dersom du har bildeframvisning tenker jeg maks 10 min ☺️ Om det bare er en tale er nok 13 min for lenge. har hørt at en tale maks skal vare i 10 min. Anonymkode: d4147...30b
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #11 Skrevet 16. oktober 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: 13 minutter er altfor langt. Max 5 minutter, og da bør talen være god. Dersom du ikke er flink å holde tale og snakke i forsamling så holder 2-3 minutter. vi var nettopp i konfirmasjon til et vennepar. Da fikk vi mye detaljer om fødselen i talen fra mor og far, ikke noe særlig for oss andre å høre på og flere ungdommer ble skikkelig ukomfortable av alle detaljene. hva snakker du om i 13 minutter? Fra fødsel og fram til i dag? Anonymkode: 7cce8...9ba Hehe, mora til datterens venninne hadde bilder av seg selv som ammet konfirmanten, på storskjerm. Jeg hadde ikke lyst til å få det slengt i trynet, og konfirmanten ble tydelig brydd av å se seg selv som baby suttende på brystet til mora. Noen har ingen sperrer... Anonymkode: 28e03...c37
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #12 Skrevet 16. oktober 2020 Kutt det ned masse. Maksimalt en «morsom historie fra oppveksten», samt noen gode ord om konfirmantens personlighet og eventuelt håp og drømmer fra fortiden. Resten kan dere skrive i et personlig brev konfirmanten kan få senere, når hen flytter ut, til en bursdag eller lignende. Anonymkode: c7612...74c
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #13 Skrevet 16. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Kutt det ned masse. Maksimalt en «morsom historie fra oppveksten», samt noen gode ord om konfirmantens personlighet og eventuelt håp og drømmer fra fortiden. Resten kan dere skrive i et personlig brev konfirmanten kan få senere, når hen flytter ut, til en bursdag eller lignende. Anonymkode: c7612...74c Håp og drømmer for fremtiden, skulle det være. Anonymkode: c7612...74c
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #14 Skrevet 16. oktober 2020 Om du har så mye å fortelle så gjør det på andre måter. Ha f.eks en quiz, da kan du stille spørsmål som første ord, hva da konfirmanten at hun/han skulle jobbe som når hun ble voksen når hun var 4 år osv. Lag en fotobok og skriv en tekst på første side, den kan stå på gavebordet så kan de som vil lese Anonymkode: 2bb00...032
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #15 Skrevet 16. oktober 2020 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om du har så mye å fortelle så gjør det på andre måter. Ha f.eks en quiz, da kan du stille spørsmål som første ord, hva da konfirmanten at hun/han skulle jobbe som når hun ble voksen når hun var 4 år osv. Lag en fotobok og skriv en tekst på første side, den kan stå på gavebordet så kan de som vil lese Anonymkode: 2bb00...032 Nei nei nei, ikke quiz.. . Anonymkode: 60e3a...657
Himmel og hav Skrevet 16. oktober 2020 #16 Skrevet 16. oktober 2020 13 minutters tale bør være veldig underholdende for at det ikke skal oppleves som altfor lang for tilhørerne. Jeg har sittet gjennom noen sånne taler, med og uten bilder, der hele oppveksten blir gjennomgått, og det er dørgende kjedelig. Hva har dere å si til konfirmanten som tar så lang tid? Det er jo en tale TIL vedkommende og ikke et referat av den barndommen som har vært.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #17 Skrevet 16. oktober 2020 Enig med de andre. ALT for langt. En tale bør ikke være lengre enn en A4-side skrevet med skriftstørrelse 14. Max! Anonymkode: 3c06a...47f
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #18 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg undrer litt på om jeg bare er herdet eller har litt andre tidsbegreper enn resten her. Som lærer i VGS, hører jeg på massevis av framføringer hvert år. Noen på rundt 4-5 min, andre på 10-15 min. Jeg ser flere her skriver 2-3 minutter, men i min verden er det veldig kort tid, altså! Det er jammen ikke mye man rekker å si på så kort tid. Har dere prøvd? Med stoppeklokke? Når elevene mine holder delibrative taler, skal de vare i ca 4-5 minutter, og det går fort, altså! Hvis gjestene i orker å sitte i då lite som 5-10 minutter og lytte til en tale fra foreldrene til ungdommen sin, så synes jeg ærlig talt at det er trist. 13 minutter er nok litt lenge, med mindre man er ekstremt god på å underholde, men 5-10 minutter bør i hvert fall være helt greit. Anonymkode: 65bc4...d86
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #19 Skrevet 16. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg undrer litt på om jeg bare er herdet eller har litt andre tidsbegreper enn resten her. Som lærer i VGS, hører jeg på massevis av framføringer hvert år. Noen på rundt 4-5 min, andre på 10-15 min. Jeg ser flere her skriver 2-3 minutter, men i min verden er det veldig kort tid, altså! Det er jammen ikke mye man rekker å si på så kort tid. Har dere prøvd? Med stoppeklokke? Når elevene mine holder delibrative taler, skal de vare i ca 4-5 minutter, og det går fort, altså! Hvis gjestene i orker å sitte i då lite som 5-10 minutter og lytte til en tale fra foreldrene til ungdommen sin, så synes jeg ærlig talt at det er trist. 13 minutter er nok litt lenge, med mindre man er ekstremt god på å underholde, men 5-10 minutter bør i hvert fall være helt greit. Anonymkode: 65bc4...d86 Hm, det skjedde noe med teksten i det siste avsnittet der, men poenget kom uansett fram. Anonymkode: 65bc4...d86
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #20 Skrevet 16. oktober 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg undrer litt på om jeg bare er herdet eller har litt andre tidsbegreper enn resten her. Som lærer i VGS, hører jeg på massevis av framføringer hvert år. Noen på rundt 4-5 min, andre på 10-15 min. Jeg ser flere her skriver 2-3 minutter, men i min verden er det veldig kort tid, altså! Det er jammen ikke mye man rekker å si på så kort tid. Har dere prøvd? Med stoppeklokke? Når elevene mine holder delibrative taler, skal de vare i ca 4-5 minutter, og det går fort, altså! Hvis gjestene i orker å sitte i då lite som 5-10 minutter og lytte til en tale fra foreldrene til ungdommen sin, så synes jeg ærlig talt at det er trist. 13 minutter er nok litt lenge, med mindre man er ekstremt god på å underholde, men 5-10 minutter bør i hvert fall være helt greit. Anonymkode: 65bc4...d86 Jeg jobber også som lærer i vidergående skole, og en tale skal ikke ha en varighet på mer enn fem minutter. Med mindre du står og holder en tale etter å ha fått Nobels fredspris. Talekunst ligger ikke naturlig for alle. Anonymkode: 056a4...e7e
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #21 Skrevet 16. oktober 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei nei nei, ikke quiz.. . Anonymkode: 60e3a...657 Det kommer helt an på familien. Vi har ikke hatt quiz, men naboen hadde det da de hadde konfirmant. Der er det mange gamle tanter, besteforeldre osv og det å ha en skikkelig gammeldags quiz med lag og laminerte spørsmål hengende i en rute rundt huset slo veldig godt an der. Alle fikk reist seg og gått litt rundt, snakket sammen og hatt en quiz som de tok svarene i plenum med premie til vinnerlaget etterpå. I den familien var det helt perfekt. Anonymkode: 2bb00...032
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #22 Skrevet 16. oktober 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber også som lærer i vidergående skole, og en tale skal ikke ha en varighet på mer enn fem minutter. Med mindre du står og holder en tale etter å ha fått Nobels fredspris. Talekunst ligger ikke naturlig for alle. Anonymkode: 056a4...e7e Nei, det er sant at ikke alle er flinke talere, men det er noe eget å si noen ord til barnet sitt likevel. Nå aner jeg ikke noe om HI sine egenskaper i så måte. I retorikkonkurransen Ta ordet! skal talene ligge mellom 4,5 og 5,5 minutter, dette er veldig passe lengde for en delibrativ tale, men jeg synes det er lov å gå noe over dette i en konfirmasjon eller et bryllup hvis det er en hyggelig tale fra de aller nærmeste med morsomme historier osv. Anonymkode: 65bc4...d86
MammantilNurket Skrevet 16. oktober 2020 #23 Skrevet 16. oktober 2020 Med mindre dere har åpen bar er det IKKE greit med en tale på 13 min. Konfirmasjon er, i likhet med barnedåp, interessant for tre (to) personer: konfirmant/dåpsbarn og de/den som eier konfirmanten/dåpsbarnet.
prekæs Skrevet 16. oktober 2020 #24 Skrevet 16. oktober 2020 Hadde fint overlevd en tale på den lengden jeg altså. Jeg er i selskap, treffer hyggelige folk, spiser god mat og gleder meg til desserten, så en tale på 13 minutter hadde jeg ikke reagert på i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #25 Skrevet 16. oktober 2020 Å holde folk oppmerksomme så lenge med en tale blir vanskelig😅 Anonymkode: 2fd98...84d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå