Gå til innhold

Ok å Velge samme navn som barnets tremenning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi har fått en liten jente som vi sliter veldig med å lande på navn til. Det står mellom to navn. Problemet er at favorittnavnet til oss begge fins i slekten. Søskenbarnet til min mann har en datter på 7 år som heter det samme. Hun har også samme etternavn som vær datter vil ha (nesten. Vi har bindestrek mellom mitt og min manns navn)

Vi omgås vel denne jenta en til to ganger i året. Men min mann og søskenbarn har samme omgangskrets. (felles venner) men omgås ikke så mye. Vi har her også en bestefar som eventuelt vil ha barnebarn med samme navn som sin bror sitt barnebarn. De omgås mye. 

Ville dere ha brukt navnet likevel. Vi har fått 👍🏻 fra jentas far på å bruke navnet. Men jeg tenker likevel veldig mye på «hva alle andre vil si». Navnet er ikke av vanlige slaget. Det er Ca 2000 i Norge som heter det. 

Ville du svart ærlig hvis du fikk spørsmål om å bruke ditt barns navn?   Noen som har valgt å bruke navn som finnes i slekta? Hvordan ble dere møtt på det?

Anonymkode: 072a3...2ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er tre jenter som heter det samme som bestemor, to av oss har samme etternavn og har bodd samme sted. Det går helt fint. De som kjenner oss begge bruker mellomnavnene våre også, andre gjør ikke det.

Anonymkode: 23688...89a

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Oldeforeldrene til barnet skal slippe å ha to oldebarn som heter det samme.

Anonymkode: a7e60...a03

Skrevet

Jajajaja! Tremenninger har normalt ikke livsløp som følger hverandre veldig tett. Dette blir ikke et problem. Ingen eier et navn heller. Kjør på, sier jeg!

Anonymkode: 9cc89...2ba

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville ikke gjort det. Oldeforeldrene til barnet skal slippe å ha to oldebarn som heter det samme.

Oldeforeldrene er døde alle sammen på den siden 

Anonymkode: 072a3...2ec

Skrevet

Det hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med. Ville trolig slengt på et fornavn nummer to slik at det ble enda lettere å skille mellom de to i offentlige registre etc siden etternavnet også ligner. 

Anonymkode: 84f05...c2f

Skrevet

Med mindre de hadde bodd på samme sted og vært tette i alder (som jeg ser ikke er tilfellet her), slik at det er "fare" for at de havner i samme klasse og/eller vennegjeng, så hadde jeg ikke tenkt på det et sekund en gang. Ser ikke noe problem med det.

Vi vurderte til og med å bruke samme navn som barnets søskenbarn, da det var vårt favorittnavn. Men vi kom frem til at siden det ikke var flere søskenbarn enn de to, så ville det virke litt vel fantasiløst. 😛 Hadde de vært sånn 8-10 stk så hadde vi glatt gjort det, siden søskenbarnet bor på andre kanten av landet og er 10 år eldre.

Anonymkode: eb5ef...86f

Skrevet

Jeg ser egentlig ikke noe problem, men vet om noen i akkurat samme situasjon. Dette er ikke sikkert kommer til å skje, men hvis..

Jeg kjenner Lise Hansen-Nansen. Hennes svigerinne heter Lise Nansen. De er jevngamle (4 år mellom), og bor på samme sted. Lise Nansen har store problemer med betalinger og har derfor inkasso i lange baner. Lise Hansen-Nansen har fått betalingsanmerkninger, pant i eiendom, trekk i lønn osv fordi navnet er så likt. Det har i perioder vært ekstremt slitsomt å få alt slettet fordi de klarer å registrere feil person om og om igjen. 

Bare en tanke- det KAN skape problemer. I alle fall om de bor på samme sted. 

Anonymkode: bd36c...ce2

Skrevet

Vi er 3 kusiner som heter det samme. Det er bare hyggelig. 

Jeg har over 50 tremenninger, kanskje 100. Dem gjør det virkelig ingen ting om har samme navn.

Anonymkode: 3bee4...52f

Skrevet

Nei det går helt fint 🙂. I min familie heter Mormor, Mamma, søsteren min og flere av søskenbarna navn med Anna, Anne og Ann i flere varianter med og uten dobbeltnavn å flere har nesten like navn. Det har aldri vært noe problem for de 🙂

Anonymkode: 6a29a...45d

Skrevet

Det ville jeg ikke tenkt på som noe problem i det hele tatt. 

Anonymkode: b4c53...b61

Skrevet

Ikke noe problem 😊

Anonymkode: 87c92...3ac

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser egentlig ikke noe problem, men vet om noen i akkurat samme situasjon. Dette er ikke sikkert kommer til å skje, men hvis..

Jeg kjenner Lise Hansen-Nansen. Hennes svigerinne heter Lise Nansen. De er jevngamle (4 år mellom), og bor på samme sted. Lise Nansen har store problemer med betalinger og har derfor inkasso i lange baner. Lise Hansen-Nansen har fått betalingsanmerkninger, pant i eiendom, trekk i lønn osv fordi navnet er så likt. Det har i perioder vært ekstremt slitsomt å få alt slettet fordi de klarer å registrere feil person om og om igjen. 

Bare en tanke- det KAN skape problemer. I alle fall om de bor på samme sted. 

Jeg og min mor har samme etternavn og «nesten» samme fornavn (typ Inger/Ingri eller Veronica/Victoria.) Bor på samme sted. Men vi har ingen av de problemene der, postverket klarer det fint. Faktisk får jeg oftere naboens post enn min mors post.

Og hvis en annen etat roter, så tror de jo på meg når jeg sier jeg er en annen. Tenk på alle Jan Johansen i Norge, da! 

Anonymkode: 90c4f...024

Skrevet

Sønnen vår heter det samme som sin tremenning, som hverken jeg eller mannen har truffet.

De vi var usikre på var selvfølgelig søskenbarnet mitt samt mamma og min onkel som begge fikk et barnebarn med samme navn. 

Har ikke fått noen reaksjoner fra familien, så jeg sier kjør på!!!

Anonymkode: d48b4...240

Skrevet

Jeg har en sønn som heter det samme som sim tremenning, men de har ulike etternavn, og 20 års aldersforskjell. Det har gått veldig greit.

Anonymkode: 2afcd...eb7

Skrevet

Jeg hater det samme som min kusine, og har egentlig aldri tenkt over det som rart.
Syns det bare er hyggelig jeg :)

Kjør på

Anonymkode: 28680...d4b

Skrevet

Personlig ville jeg valgt et mellomnavn også hvis det er mulig. Hvis ikke, så hadde jeg brukt det samme navnet.

Anonymkode: f802b...d8c

Skrevet

Jeg heter det samme som min tremenning. Vært helt uproblematisk, og vi var mye sammen i barndommen

Anonymkode: 03c8c...a99

Skrevet

Min sønn har samme fornavn som en tremenning - det er virkelig helt uproblematisk.

Anonymkode: 450b8...bfc

Skrevet

Å hete det samme som noen andre er virkelig et ikke-problem. De færreste blant oss har så sjeldne navn at vi aldri havner i klasse med, på samme lag som eller på samme arbeidsplass som noen med likt eller lignende navn. Folk som blir fornærma over at de ikke er de eneste i verden som liker et navn er snodige og plager nok mer seg selv enn andre med særheten sin. Jeg heter noe ganske vanlig. Det samme som ei kusine, en annen kusines datter har også det navnet og minst en av mine over 100 tremenninger. I klassen min var vi tre med det navnet, og på to av mine arbeidsplasser har vi også vært tre. Det har vært helt uproblematisk og det verste som har skjedd er vel at jeg har fått feil mail eller at jeg svarte da læreren mente en av de andre. Jeg hadde ikke tenkt et sekund på å la være å gi barnet mitt et navn fordi noen andre har et som ligner. 

Skrevet

Jeg er enig med Himmel og Hav. Selv har jeg alltid vært minst en av to med mitt fornavn. Gjennom hele skoletiden var jeg fornavn + første bokstav i etternavn, som Dolly D. På jobb har jeg en kollega med samme navn og jeg har en venninne med samme navn og et etternavn som begynner likt som mitt. Det går helt fint. 

Jeg har heller aldri opplevd noe verre enn at folk sier kun fornavn, så da svarer både jeg og den/de andre med samme navn. Så blir det litt latter og folk peker og oppklarer. 

Søskenbarnet ditt har sagt det er greit. Tro på ham når han sier det! I den verden jeg lever i blir folk stort sett stolte og glade når noen vil oppkalle et barn etter dem. Det er kun her inne at jeg har hørt at folk "eier" navn og blir fornærmet hvis noen andre kaller barnet sitt det samme. 

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eventuelle oldeforeldre er vel gjerne vokst opp i en tid da det ikke var uvanlig å ha både to og tre og fire etterkommere med samme navn. 

Skrevet

Helt okey :)

Anonymkode: 76459...df9

Skrevet
På 15.10.2020 den 3.20, Anonym bruker skrev:

Jeg og min mor har samme etternavn og «nesten» samme fornavn (typ Inger/Ingri eller Veronica/Victoria.) Bor på samme sted. Men vi har ingen av de problemene der, postverket klarer det fint. Faktisk får jeg oftere naboens post enn min mors post.

Og hvis en annen etat roter, så tror de jo på meg når jeg sier jeg er en annen. Tenk på alle Jan Johansen i Norge, da! 

Anonymkode: 90c4f...024

Det er ikke postlevering jeg tenker på. Det er at inkassoselskap registrerer saker på personnummer, og det hender greit ofte at de havner på feil personnummer, men med rett adresse. 

Skrevet

søskesbarnet mitt har en sønn som fikk samme navn som gutten vår. Synes bare det var hyggelig jeg. tok det som ett "kompliment" :D

Anonymkode: 44a7c...e95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...