Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2020 #26 Skrevet 14. oktober 2020 9 minutter siden, Milfy Way skrev: Dette. Og motsatt, er man ikke interessert i å lage mat og vaske, vil man ikke gjøre det uansett om man har gått skole eller ikke. Men for de aller fleste er dette oppgaver vi MÅ gjøre, og om man får barn blir dette et alvorlig ansvarsområde. Selv om man ikke er genuint interessert, handler det vel om basis livsmestring? Alle er ikke like interessert i norsk- eller mattematikk heller, men vi er vel alle skjønt enige om viktigheten av å kunne lese, skrive og regne? Anonymkode: e764a...53b
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2020 #27 Skrevet 14. oktober 2020 Jeg skulle ønske alle fikk et år etter videregående der de måtte bo på internat og lære det som er praktisk å kunne av matlaging, kosthold, privatøkonomi, klesreperasjoner, førstehjelp, barnestell, sykestell, enkel snekkring osv. Jeg er klar over at det ville være for dyrt og at mange ville synes det var noe herk, men jeg tror veldig mange hadde hatt godt av det i overgangen til å flytte fra foreldrene. Anonymkode: ff75f...44b
Luksusdyret Skrevet 14. oktober 2020 #28 Skrevet 14. oktober 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: HI her. Har lest alle svarene som er kommet over natta. Kjempespennende innspill. Ser at flere refererer til Internett som opplysningskanal. Klart man finner mye nyttig og bra på nettet, om man er interessert. Faren er at om man mangler grunnleggende kunnskap om ernæring er det lett å gå i fella, og bli forvirret som en her påpeker. Man må ha grunnleggende kunnskaper for å kunne skille klinten fra hveten på Internett. Noen mener dette er foreldreoppgave, som jo også er sant. Men skolen har et samfunnsansvar mht utdanning OG danning. De som ikke kommer fra hjem der kunnskapen er tilstede, må ha mulighet til å tilegne seg dette gjennom skolen? Slik som andre ting foreldre ikke evner å formidle. Noen skriver at de er redde for at læreren skal påvirke elevene med egne forkvaklete dietter, men vi har jo tiltro til lærere på andre områder, f eks faget KRLE og livssyn? Tenker at en lærer vil videreformidle Statens ernæringsråd sine retningslinjer uansett om lærerene privat sverger til lavkarbo eller hva det måtte være. Anonymkode: e764a...53b Nå kan ikke livssyn og ernæring akkurat sammenlignes...
Luksusdyret Skrevet 14. oktober 2020 #29 Skrevet 14. oktober 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men for de aller fleste er dette oppgaver vi MÅ gjøre, og om man får barn blir dette et alvorlig ansvarsområde. Selv om man ikke er genuint interessert, handler det vel om basis livsmestring? Alle er ikke like interessert i norsk- eller mattematikk heller, men vi er vel alle skjønt enige om viktigheten av å kunne lese, skrive og regne? Anonymkode: e764a...53b Men altså, mange mener at min standard for vasking og matlaging er for lav fordi huset ikke er strøkent 24/7 og ikke alle middager er hjemmelagde fra bunn. Jeg mangler likevel ikke kunnskaper om basis livsmestring. Jeg har bare verken interesse eller tid til å være perfekt husmor.
Luksusdyret Skrevet 14. oktober 2020 #30 Skrevet 14. oktober 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skulle ønske alle fikk et år etter videregående der de måtte bo på internat og lære det som er praktisk å kunne av matlaging, kosthold, privatøkonomi, klesreperasjoner, førstehjelp, barnestell, sykestell, enkel snekkring osv. Jeg er klar over at det ville være for dyrt og at mange ville synes det var noe herk, men jeg tror veldig mange hadde hatt godt av det i overgangen til å flytte fra foreldrene. Anonymkode: ff75f...44b Så skolelei som ungdommer allerede er i Norge etter 13 års skolegang, tror jeg nok ikke at de ville ha vært motivert til å gå ett ekstra år på skole for å lære noe hinsides kjedelig, og i tillegg bo på internat sammen med ukjente mennesker i stedet for å bo hjemme.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2020 #31 Skrevet 14. oktober 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skulle ønske alle fikk et år etter videregående der de måtte bo på internat og lære det som er praktisk å kunne av matlaging, kosthold, privatøkonomi, klesreperasjoner, førstehjelp, barnestell, sykestell, enkel snekkring osv. Jeg er klar over at det ville være for dyrt og at mange ville synes det var noe herk, men jeg tror veldig mange hadde hatt godt av det i overgangen til å flytte fra foreldrene. Anonymkode: ff75f...44b Alle burde i militæret. Det du nevner er jo sånt unger lærer hjemme. Anonymkode: 777a4...123
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2020 #32 Skrevet 14. oktober 2020 11 minutter siden, Milfy Way skrev: Nå kan ikke livssyn og ernæring akkurat sammenlignes... Hvorfor ikke? Jeg er lærer selv, og tenker at fag er fag, som lærer videreformidler du det læreplanen bestemmer uansett Anonymkode: e764a...53b
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2020 #33 Skrevet 14. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Alle burde i militæret. Det du nevner er jo sånt unger lærer hjemme. Anonymkode: 777a4...123 Men "alle" lærer ikke om hushold hjemme! På lik linje med at alle ikke lærer å lese hjemme. Anonymkode: e764a...53b
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2020 #34 Skrevet 14. oktober 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men "alle" lærer ikke om hushold hjemme! På lik linje med at alle ikke lærer å lese hjemme. Anonymkode: e764a...53b Men da bør de få leve der nede i skitten sin, da. Anonymkode: 777a4...123
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2020 #35 Skrevet 14. oktober 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men da bør de få leve der nede i skitten sin, da. Anonymkode: 777a4...123 I alle dager...... Anonymkode: e764a...53b
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2020 #36 Skrevet 14. oktober 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor ikke? Jeg er lærer selv, og tenker at fag er fag, som lærer videreformidler du det læreplanen bestemmer uansett Anonymkode: e764a...53b Konsekvenser er forskjellige. Hvis læreren har en forvridd diett som han eller hun messer om i timene, kan dette kombinert med kroppspress i samfunnet skape unger med spiseforstyrrelser. Anonymkode: 4acd2...c88
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2020 #37 Skrevet 14. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Konsekvenser er forskjellige. Hvis læreren har en forvridd diett som han eller hun messer om i timene, kan dette kombinert med kroppspress i samfunnet skape unger med spiseforstyrrelser. Anonymkode: 4acd2...c88 Men en lærer lar ikke sin rare diett være del av undervisningen. En lærer følger læreplanen, uansett fag. Anonymkode: e764a...53b
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2020 #38 Skrevet 14. oktober 2020 31 minutter siden, Milfy Way skrev: Men altså, mange mener at min standard for vasking og matlaging er for lav fordi huset ikke er strøkent 24/7 og ikke alle middager er hjemmelagde fra bunn. Jeg mangler likevel ikke kunnskaper om basis livsmestring. Jeg har bare verken interesse eller tid til å være perfekt husmor. Men det er valg du har tatt som voksen, med bakgrunn i kunnskap; hva er ok standard for deg og dine. Det er helt greit, og slik det skal være. Men det kan se ut som om mange yngre (?) i dag mangler grunnleggende kunnskap om ernæring, hygiene og økonomi f eks. Da vil jo evt mangler på disse områdene være forårsaket av at de rett og slett ikke har nødvendig kunnskap. Anonymkode: e764a...53b
Luksusdyret Skrevet 14. oktober 2020 #39 Skrevet 14. oktober 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det er valg du har tatt som voksen, med bakgrunn i kunnskap; hva er ok standard for deg og dine. Det er helt greit, og slik det skal være. Men det kan se ut som om mange yngre (?) i dag mangler grunnleggende kunnskap om ernæring, hygiene og økonomi f eks. Da vil jo evt mangler på disse områdene være forårsaket av at de rett og slett ikke har nødvendig kunnskap. Anonymkode: e764a...53b Neida, de fleste har kunnskap eller har mulighet til å skaffe seg kunnskap, men de gidder ikke. Ungdommer flest er late.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2020 #40 Skrevet 14. oktober 2020 35 minutter siden, Milfy Way skrev: Så skolelei som ungdommer allerede er i Norge etter 13 års skolegang, tror jeg nok ikke at de ville ha vært motivert til å gå ett ekstra år på skole for å lære noe hinsides kjedelig, og i tillegg bo på internat sammen med ukjente mennesker i stedet for å bo hjemme. For forholdsvis kort tid siden, historisk sett, var 13 års skolegang noe som var forbeholdt noen få. Det var kun de som var spesielt "skoleflinke" som gikk videre etter grunnskolen. Frem til 1997 var det 9 årig grunnskole, ikke 10 år som i dag. Og på 60 tallet var det 7 årig grunnskole. For de som var elever på den tiden og var skolelei, ville våre obligatoriske 13 år hørtes ut som døden! Tiden elever oppholder seg i utdanningsinstitusjoner endres/forlenges, og om det var slik at et ekstra år med livsmestring ble lagt til, ville det etterhvert blitt den nye normalen. Anonymkode: e764a...53b
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2020 #41 Skrevet 14. oktober 2020 1 minutt siden, Milfy Way skrev: Neida, de fleste har kunnskap eller har mulighet til å skaffe seg kunnskap, men de gidder ikke. Ungdommer flest er late. Ungdommer "skal" være late, og vi som voksne, foreldre og lærere, skal være en motvekt de kan bryne seg på. Alt for å utvikle seg, reflektere, og finne et ståsted som voksen. Det er vår oppgave som voksne å sørge for at de unge har en god ryggsekk med nødvendig ballast når de tar fatt på voksenlivet. Dessverre er det ikke slik at alle foreldre har ressurser til å videreformidle alt som trengs. Da er skolen en viktig arena for å utjevne skillet. Slik skolen gjør på alle områder, bare tenk på tiltak som leksehjelp, f eks. Det er kommet i stand nettopp for å avhjelpe familier som ikke har nødvendige ressurser for å hjelpe tilstrekkelig med lekser. Alt for å motvirke skillet mellom barn fra ressurssterke og ressurssvake hjem. Anonymkode: e764a...53b
Superdolly Skrevet 14. oktober 2020 #42 Skrevet 14. oktober 2020 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skulle ønske alle fikk et år etter videregående der de måtte bo på internat og lære det som er praktisk å kunne av matlaging, kosthold, privatøkonomi, klesreperasjoner, førstehjelp, barnestell, sykestell, enkel snekkring osv. Jeg er klar over at det ville være for dyrt og at mange ville synes det var noe herk, men jeg tror veldig mange hadde hatt godt av det i overgangen til å flytte fra foreldrene. Anonymkode: ff75f...44b Hva tenker du om de som velger to år på yrkesfag for deretter å gå ut i lære? Skal de gå rett fra skolen til dette internatåret ditt, før de får seg lærlingjobb? Sånn at de kan glemme mye av det de har lært i mellomtiden? Eller tenker du at de skal fullføre lærlingtiden først, sånn at når de står der og er ferdige og klare for jobb, så nei, det kan de ikke gitt, da må de ta et år på internat først? Og hva med de som bor sånn til at ungdommene må flytte på hybel for å gå videregående? Skal de ta dette året rett etter videregående, sånn som de som kan bo hjemme? Sånn at de, etter å ha styrt sin egen husholdning i tre år, plutselig må flytte inn på et internat for å lære det de allerede har praktisert i tre år? Eller skal de få det rett etter ungdomsskolen, sånn at de må vente et år med å starte på videregående og må gå sammen med de som er et år yngre? Det virker ikke spesielt gjennomtenkt, beklager.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2020 #43 Skrevet 14. oktober 2020 Kan vi ikke bare åpne internatskoler og la skolen ta seg av hele barneoppdragelsen og opplæringen? Så kan barna, i hvert fall de med foreldre som tilfredsstiller et minimumskrav av hva oppegåenhet angår, besøke foreldrene i helgene? Det finnes så mange foreldre som ikke klarer å oppdra barna sine eller lære dem det mest grunnleggende, så skolen og samfunnet burde kanskje ta på seg hele jobben. Skolen skal tydeligvis ikke bare lære bort fag lenger, så da trenger barna langt flere timer på skolen enn de er der i dag. Livsmestring er nylig tatt inn (det klarer jo ikke foreldre å lære barna sine, å takle livet), mange vil utvide svømmeopplæringen, personlig økonomi bør ifølge flere inn i skolen, og nå altså husmorfag. Blir lange dager for de små dette 😊 Anonymkode: f0dee...aaf
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2020 #44 Skrevet 14. oktober 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan vi ikke bare åpne internatskoler og la skolen ta seg av hele barneoppdragelsen og opplæringen? Så kan barna, i hvert fall de med foreldre som tilfredsstiller et minimumskrav av hva oppegåenhet angår, besøke foreldrene i helgene? Det finnes så mange foreldre som ikke klarer å oppdra barna sine eller lære dem det mest grunnleggende, så skolen og samfunnet burde kanskje ta på seg hele jobben. Skolen skal tydeligvis ikke bare lære bort fag lenger, så da trenger barna langt flere timer på skolen enn de er der i dag. Livsmestring er nylig tatt inn (det klarer jo ikke foreldre å lære barna sine, å takle livet), mange vil utvide svømmeopplæringen, personlig økonomi bør ifølge flere inn i skolen, og nå altså husmorfag. Blir lange dager for de små dette 😊 Anonymkode: f0dee...aaf Du er inne på akkurat samme tankegang som meg! 😄 Nå mener jeg jo faktisk ikke at alt er skolens oppgave, jeg mener tvert i mot at veldig mye av det en del foreldre forlanger fra skolens side, helt åpenbart ligger til foreldreansvaret. Men samfunnet har innsett at dagens foreldregenerasjon ikke makter å gi den oppvoksende generasjonen helt elementære kunnskaper som f eks økonomi, folkeskikk etc. Derav det nye faget livsmestring. I tillegg som jeg tidligere nevne leksehjelp. Kanskje burde grunnskolen utvides med et par år, slik at "husmorskolen" ble et integrert og stort fag over f eks 3-4-5 år? Anonymkode: e764a...53b
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2020 #45 Skrevet 14. oktober 2020 40 minutter siden, Superdolly skrev: Hva tenker du om de som velger to år på yrkesfag for deretter å gå ut i lære? Skal de gå rett fra skolen til dette internatåret ditt, før de får seg lærlingjobb? Sånn at de kan glemme mye av det de har lært i mellomtiden? Eller tenker du at de skal fullføre lærlingtiden først, sånn at når de står der og er ferdige og klare for jobb, så nei, det kan de ikke gitt, da må de ta et år på internat først? Og hva med de som bor sånn til at ungdommene må flytte på hybel for å gå videregående? Skal de ta dette året rett etter videregående, sånn som de som kan bo hjemme? Sånn at de, etter å ha styrt sin egen husholdning i tre år, plutselig må flytte inn på et internat for å lære det de allerede har praktisert i tre år? Eller skal de få det rett etter ungdomsskolen, sånn at de må vente et år med å starte på videregående og må gå sammen med de som er et år yngre? Det virker ikke spesielt gjennomtenkt, beklager. HI her. Hva om grunnskolen ble utvidet med et par år, til 12 år, der "husmorskolen" ble et stort og integrert fag over 3-4-5 år? Anonymkode: e764a...53b
Superdolly Skrevet 14. oktober 2020 #46 Skrevet 14. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: HI her. Hva om grunnskolen ble utvidet med et par år, til 12 år, der "husmorskolen" ble et stort og integrert fag over 3-4-5 år? Anonymkode: e764a...53b Du vil ha 12-årig grunnskole? Sånn at elevene går i grunnskolen til de er 18 år? Hvordan vil du finansiere det? Og da tenker jeg ikke bare på lærere, som det allerede er mangel på, men også på utbygging av alle landets skolebygg til å huse to klassetrinn til. I tillegg til at nybyggene selvsagt må ha gode fasiliteter som kjøkken og sløydsal, for det var jo de praktiske tingene elevene skulle øve på. Så skal de begynne på videregående når de er 18, da, tenker du? Og bli studenter når de er 21? Når tenker du folk skal bli voksne, begynne å jobbe og betale skatt?
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2020 #47 Skrevet 14. oktober 2020 Akkurat nå, Superdolly skrev: Du vil ha 12-årig grunnskole? Sånn at elevene går i grunnskolen til de er 18 år? Hvordan vil du finansiere det? Og da tenker jeg ikke bare på lærere, som det allerede er mangel på, men også på utbygging av alle landets skolebygg til å huse to klassetrinn til. I tillegg til at nybyggene selvsagt må ha gode fasiliteter som kjøkken og sløydsal, for det var jo de praktiske tingene elevene skulle øve på. Så skal de begynne på videregående når de er 18, da, tenker du? Og bli studenter når de er 21? Når tenker du folk skal bli voksne, begynne å jobbe og betale skatt? Ja, det vil nok ikke være mulig økonomisk i nærmeste fremtid 😄 MEN....kunne det tenkes at stort fokus på kost og ernæring, personlig økonomi, husstell, barnestell og oppdragelse, familiens helse osv på sikt kunne gi amfunnsøkonomiske innsparinger på sikt? Anonymkode: e764a...53b
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2020 #48 Skrevet 14. oktober 2020 Jeg kan strekke meg til at faget mat og helse burde utvides. Elevene burde kanskje ha det hvert år i grunnskolen (og noe i vgs), og det burde inneholde generell livsmestring, fysisk og psykisk helse, matlaging/matkunnskap, bærekraftig livsstil, personlig økonomi etc. Trenger kanskje ikke å ha det hver uke på hvert trinn, men i bolker/fagdager. På enkelte trinn burde det være ukentlig matlaging, ernæring og matkunnskap. Jeg tror dette ville bidratt til å minske sosiale ulikheter. Du drar frem kvinners utdanning, hi, men det er generelt sett høyt utdannede familier som har best ernæring og mest fysisk aktivitet. Anonymkode: acaa3...284
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2020 #49 Skrevet 14. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ja, det vil nok ikke være mulig økonomisk i nærmeste fremtid 😄 MEN....kunne det tenkes at stort fokus på kost og ernæring, personlig økonomi, husstell, barnestell og oppdragelse, familiens helse osv på sikt kunne gi amfunnsøkonomiske innsparinger på sikt? Anonymkode: e764a...53b Og en ting til: mange av dagens videregående elever/lærlinger er umodne og lite voksne når de skal ut å arbeidd som 18 åringer. Kanskje kunne det være gunstig at de fikk bli eldre i en utdanningsinstitusjon før de fikk gå ut i arbeid? Anonymkode: e764a...53b
Gjest Skrevet 14. oktober 2020 #50 Skrevet 14. oktober 2020 2 timer siden, Milfy Way skrev: Jeg kan heller ikke se at "husmannskost" som fiskekaker, kjøttkaker, kjøttpudding og så videre er så veldig sunt. Er jo så mye potetmel og annet unødvendig oppi der. Er det det? Har du lagd kjøttkaker noen gang? I mine er det elghakk, løk, egg, melk, kavringrasp og krydder. Potetmel kan erstatte rasp. Men potetmel er da ikke annet enn ...potet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå