Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2020 #1 Skrevet 13. oktober 2020 Studieretningen husmorskole er et avsluttet kapitel for mange år siden. Jeg sitter nå å tenker at det kanskje likevel burde være påbudt med 1 år eller 2 på husmorskole for alle og enhver!? Tenker spesielt på innlegget med spørsmål om god, næringsrik middagsmat, men også et generelt inntrykk av at en del kunnskap om mat og kosthold er gått tapt. En viktig grunn til det er nok endringene i familiestrukturen ved at kvinner fikk rett til utdanning, jobb og like rettigheter som menn til å kunne forsørge seg selv. Når begge foreldrene ble opptatt med jobb utenfor hjemmet, ble det ikke tid og krefter til å lære opp barna til hushold slik som tidligere generasjoner. Det var kanskje heller ikke ønsket da man anså det som mer verdt at også jentene kom seg ut fra hjemmet og kjøkkenbenken. Noe jeg selvsagt er helt enig i. Men det kan altså se ut til at vi har mistet noe viktig på veien! Kunnskap om hushold, matlaging osv. For familien er kunnskap om sunt kosthold utrolig viktig, hva er hel- og halvfabrikata, hvordan setter man sammen et fullverdig måltid? Kan det tenkes at en del av de utfordringene vi i dag ser blant både barn og voksne, som f eks overvekt, fedme, konsentrasjonsproblemer osv, bunner i at den generelle kunnskapen som den gammeldagse husmora sto inne for, er borte? Jeg ser ofte unge(?) kvinner spesielt, spør om tema innenfor matlaging, husstell osv, som jeg undrer meg over. Min generasjon (50 +) tar det kanskje for gitt at det å drive en husholdning er noe alle kan når man er voksen og har familie og barn. Dette stemmer kanskje ikke? For hvis middagen hjemme består av wrap og kjøpepizza, hvor skal man da lære om f eks husmannskost og tallerkenmodellen? Hva tenker dere? Anonymkode: e764a...53b
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2020 #2 Skrevet 13. oktober 2020 Det er ikke verre enn at vi oppdrar ungene våre og ikke syr puter under armene på dem. De må lære mat og smaker og handlevaner og matbehandling. Vask og vedlikehold av klær og hus. Det er jo helt selvsagte ting. Ikke noe å ha skole for. Anonymkode: 777a4...123
Mia_73 Skrevet 13. oktober 2020 #3 Skrevet 13. oktober 2020 Mat og helse er jo en del av skolepensum. Syns at foreldre burde lære opp barna sine ved å delta. Min snart 15åring vasker tøyet sitt selv, står for 1 middag i uka og har ansvar for søppel.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2020 #4 Skrevet 13. oktober 2020 Jeg tenker at mat kan være god og næringsrik selv om man ikke spiser tradisjonell husmannskost. Anonymkode: 0b05d...74e
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2020 #5 Skrevet 13. oktober 2020 Tenker vel at det er foreldrene sin jobb, og lære barna om kosthold. Jeg lager jo middag hver dag, og stort sett sunn mat. De har jo fra de var små, lært at fisk, grønnsaker og frukt er sunt. Nå er eldste 19 år, og hun er da virkelig fullt klar over hva som er sunt, og usunt. Anonymkode: 2a914...93f
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2020 #6 Skrevet 13. oktober 2020 Kunnskap om hushold og matlaging trengs det ikke en egen skole for altså. Vi foreldre bør slutte å sy puter under arma på ungene, la de delta i renhold, matlaging og innkjøp. Anonymkode: 1da5a...e30
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2020 #7 Skrevet 13. oktober 2020 Ser at flere mener at opplæring i kosthold og husarbeid er foreldrenes oppgave, og det må jeg selvsagt si meg enig i. Men når foreldrenes kunnskap ikke strekker til? Når foreldrene ikke kan de enkleste og vanligste oppgaver mtp husarbeid og tilberedning av ernæringsmessig god mat, hva da? Den gamle husmorskolen var et middel fra statens side for å ruste blivende husmødre med nødvendig kunnskap om kosthold, hygiene, barnestell osv. Det var altså målrettet helsefremmende arbeid for å forbedre folkets levekår. Faget mat og helse i grunnskolen er langt fra å gi elevene tilstrekkelig kunnskap. Er dette kunnskap vi klarer oss uten, eller er det mange av dagens problemer som kunne vært løst med målrettet opplæring? Anonymkode: e764a...53b
Gjest Skrevet 13. oktober 2020 #8 Skrevet 13. oktober 2020 Jeg tenker at info om mat, næringsstoffer, slankemat, kosemat, smakskurs i vin og øl, brygging, sylting, fermentering og surdeigsbaking, eksotisk og tradisjonell mat, info om matlaging, teknikker, utstyr, matdyrking, krydderurter, kjøkkenhager, bokashi, kompost, slakting, jakt og fiske - alt dette er aviser, blogger, bøker, TV og nettet fullt av. Man kan lære hva det skal være av sånt på YouTube. Tror vel trådene skyldes at unge folk har lite tid og mange forpliktelser. Å stå og kjæle med en lapskaus nytter ikke da.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2020 #9 Skrevet 13. oktober 2020 Enig i at dette er et foreldreansvar, ikke et utdanningsansvar. Barna våre lærer ved å lage middag sammen med foreldre, delta i husarbeid, og gradvis gis større og mer selvstendig ansvar i husholdningen. Mine tre gutter, som uansett ville vært kjønns-ekskludert fra en husMORskole, har i hvert fall ikke behov for at dette blir en del av utdanningen, det har de lært hjemme. Anonymkode: e42db...d60
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2020 #10 Skrevet 13. oktober 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Enig i at dette er et foreldreansvar, ikke et utdanningsansvar. Barna våre lærer ved å lage middag sammen med foreldre, delta i husarbeid, og gradvis gis større og mer selvstendig ansvar i husholdningen. Mine tre gutter, som uansett ville vært kjønns-ekskludert fra en husMORskole, har i hvert fall ikke behov for at dette blir en del av utdanningen, det har de lært hjemme. Anonymkode: e42db...d60 En husmorskole av i dag ville selvsagt måtte få et kjønnsnøytralt navn. Og jeg tenker at det nok ikke er realistisk å tro at det kunne blitt en realitet. Men husmorskolen var faktisk en skole som skulle forberede den yngre garde for livet, hvor også det å ha ansvar for familiens økonomi, forvalte pengene man hadde til rådighet, best mulig. Selv om noen foreldre av i dag er sitt ansvar bevisst, er det veldig mange som ikke greier å videreføre all denne livsviktige (faktisk) kunnskapen til dagens unge. Burde ikke dette inn som et ganske stort og betydelig fag i grunnskolen? Anonymkode: e764a...53b
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2020 #11 Skrevet 13. oktober 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Studieretningen husmorskole er et avsluttet kapitel for mange år siden. Jeg sitter nå å tenker at det kanskje likevel burde være påbudt med 1 år eller 2 på husmorskole for alle og enhver!? Tenker spesielt på innlegget med spørsmål om god, næringsrik middagsmat, men også et generelt inntrykk av at en del kunnskap om mat og kosthold er gått tapt. En viktig grunn til det er nok endringene i familiestrukturen ved at kvinner fikk rett til utdanning, jobb og like rettigheter som menn til å kunne forsørge seg selv. Når begge foreldrene ble opptatt med jobb utenfor hjemmet, ble det ikke tid og krefter til å lære opp barna til hushold slik som tidligere generasjoner. Det var kanskje heller ikke ønsket da man anså det som mer verdt at også jentene kom seg ut fra hjemmet og kjøkkenbenken. Noe jeg selvsagt er helt enig i. Men det kan altså se ut til at vi har mistet noe viktig på veien! Kunnskap om hushold, matlaging osv. For familien er kunnskap om sunt kosthold utrolig viktig, hva er hel- og halvfabrikata, hvordan setter man sammen et fullverdig måltid? Kan det tenkes at en del av de utfordringene vi i dag ser blant både barn og voksne, som f eks overvekt, fedme, konsentrasjonsproblemer osv, bunner i at den generelle kunnskapen som den gammeldagse husmora sto inne for, er borte? Jeg ser ofte unge(?) kvinner spesielt, spør om tema innenfor matlaging, husstell osv, som jeg undrer meg over. Min generasjon (50 +) tar det kanskje for gitt at det å drive en husholdning er noe alle kan når man er voksen og har familie og barn. Dette stemmer kanskje ikke? For hvis middagen hjemme består av wrap og kjøpepizza, hvor skal man da lære om f eks husmannskost og tallerkenmodellen? Hva tenker dere? Anonymkode: e764a...53b Jeg tenker at trådene ikke nødvendigvis alltid gjenspeiler kunnskaps- eller ferdighetsnivå. Jeg har selv bedt om tips her, om enkle og raske retter. Det betyr ikke at jeg ikke lager mat fra bunnen av, at jeg ikke vet hva som er sunn sammensetning, at det bare går i hel- og halvfabrikata, det betyr heller ikke at jeg spiser pizza og wraps hver dag. Jeg er nok ikke så mye yngre enn deg, og lager ytterst sjelden tradisjonell husmannskost, det betyr ikke at jeg ikke har kunnskaper og ikke kan lage mat, jeg bare lager en annen type mat. Jeg synes endel her inne er ofte for snar til å dømme, ser det i den tråden du referer til og har sett det mange ganger i andre tråder. Anonymkode: 0b05d...74e
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2020 #12 Skrevet 13. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ser at flere mener at opplæring i kosthold og husarbeid er foreldrenes oppgave, og det må jeg selvsagt si meg enig i. Men når foreldrenes kunnskap ikke strekker til? Når foreldrene ikke kan de enkleste og vanligste oppgaver mtp husarbeid og tilberedning av ernæringsmessig god mat, hva da? Den gamle husmorskolen var et middel fra statens side for å ruste blivende husmødre med nødvendig kunnskap om kosthold, hygiene, barnestell osv. Det var altså målrettet helsefremmende arbeid for å forbedre folkets levekår. Faget mat og helse i grunnskolen er langt fra å gi elevene tilstrekkelig kunnskap. Er dette kunnskap vi klarer oss uten, eller er det mange av dagens problemer som kunne vært løst med målrettet opplæring? Anonymkode: e764a...53b Vi har da Google! 😁 Holder det. Anonymkode: 1874b...504
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2020 #13 Skrevet 14. oktober 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Selv om noen foreldre av i dag er sitt ansvar bevisst, er det veldig mange som ikke greier å videreføre all denne livsviktige (faktisk) kunnskapen til dagens unge. Burde ikke dette inn som et ganske stort og betydelig fag i grunnskolen? Herlighet. Ja, for all del, bruk skolen til alt fordi foreldre er undermåls. De som ikke kan, kan faktisk få lov å gå under. Anonymkode: 777a4...123
prekæs Skrevet 14. oktober 2020 #14 Skrevet 14. oktober 2020 8 timer siden, Pashla skrev: Jeg tenker at info om mat, næringsstoffer, slankemat, kosemat, smakskurs i vin og øl, brygging, sylting, fermentering og surdeigsbaking, eksotisk og tradisjonell mat, info om matlaging, teknikker, utstyr, matdyrking, krydderurter, kjøkkenhager, bokashi, kompost, slakting, jakt og fiske - alt dette er aviser, blogger, bøker, TV og nettet fullt av. Man kan lære hva det skal være av sånt på YouTube. Tror vel trådene skyldes at unge folk har lite tid og mange forpliktelser. Å stå og kjæle med en lapskaus nytter ikke da. Nettet flyter over, men det flyter også over av kostholdsråd som bidrar til å forvirre enda mer. Selv er jeg gammel nok til å huske Espelid og Norum på tv. I tillegg til matlaging satt de ofte fokus på på kostholdets betydning, ikke bare smak og kos. Det jeg tenker er at når noe de fleste oppfatter som seriøse matprodusenter, lager barnemat så innkokt at det nesten bare er sukker igjen og foreldre igjen er trygge på kvaliteten, så er det muligens noe kunnskap som forsvant på veien. Eller når folk blir fortalt at karbohydrater er fy og samtidig ikke forstår hvor energien deres ble av. Kunne nevnt haugevis av eksempler på hva et useriøst "nett" legger fram som sannheter. Selv bananen jeg spiser etter treningsturen nå på formiddagen, burde jeg holdt meg unna. Selv tror jeg ikke nødvendigvis at "alle" klarer opplæringen hjemmefra. Ikke når "hjemmefra" er to mcd middager i uka, fisk likes ikke og 2 hundre kroner til snop på fredag.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2020 #15 Skrevet 14. oktober 2020 5 minutter siden, prekæs skrev: Nettet flyter over, men det flyter også over av kostholdsråd som bidrar til å forvirre enda mer. Selv er jeg gammel nok til å huske Espelid og Norum på tv. I tillegg til matlaging satt de ofte fokus på på kostholdets betydning, ikke bare smak og kos. Det jeg tenker er at når noe de fleste oppfatter som seriøse matprodusenter, lager barnemat så innkokt at det nesten bare er sukker igjen og foreldre igjen er trygge på kvaliteten, så er det muligens noe kunnskap som forsvant på veien. Eller når folk blir fortalt at karbohydrater er fy og samtidig ikke forstår hvor energien deres ble av. Kunne nevnt haugevis av eksempler på hva et useriøst "nett" legger fram som sannheter. Selv bananen jeg spiser etter treningsturen nå på formiddagen, burde jeg holdt meg unna. Selv tror jeg ikke nødvendigvis at "alle" klarer opplæringen hjemmefra. Ikke når "hjemmefra" er to mcd middager i uka, fisk likes ikke og 2 hundre kroner til snop på fredag. Problemet er at i dag er svært mange mennesker matforvirret (keto, lavkarbo, paleo, fasting osv). Det finnes nesten ikke voksne folk som ikke går på en eller annen rar diett. Så her er faren at lærere vil la sine personlige preferanser og matpsykoser påvirke måten de underviser på. Anonymkode: 4acd2...c88
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 14. oktober 2020 #16 Skrevet 14. oktober 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Ser at flere mener at opplæring i kosthold og husarbeid er foreldrenes oppgave, og det må jeg selvsagt si meg enig i. Men når foreldrenes kunnskap ikke strekker til? Når foreldrene ikke kan de enkleste og vanligste oppgaver mtp husarbeid og tilberedning av ernæringsmessig god mat, hva da? Den gamle husmorskolen var et middel fra statens side for å ruste blivende husmødre med nødvendig kunnskap om kosthold, hygiene, barnestell osv. Det var altså målrettet helsefremmende arbeid for å forbedre folkets levekår. Faget mat og helse i grunnskolen er langt fra å gi elevene tilstrekkelig kunnskap. Er dette kunnskap vi klarer oss uten, eller er det mange av dagens problemer som kunne vært løst med målrettet opplæring? Anonymkode: e764a...53b Fordi når husmorskolen eksisterte så var alle framifrå foreldre? Og jeg synes du kan klatre ned av hesten din. Det faktum at man spør om ting som du omtaler som grunnleggende betyr at man prøver å lære. Jeg lagde aldri mye mat i min oppvekst, men jeg lager masse mat nå. Jeg har ikke gått husmorskole, jeg kan ikke strikke men jeg lager god mat. Jeg er en racer på å bake. Men dette har jeg lært av kokebøker og nettet, og interesse. Og den husmannskosten din kan du ta med deg dit peppern gror. Jeg foretrekker mat som er sunn og smaker godt. Vassgraut, stekt sild og medister blir aldri noen favoritt.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2020 #17 Skrevet 14. oktober 2020 Det er like mye sosial arv her som det er på andre felt. De som kommer fra et hjem der det lages sunn og næringsrik mat lærer det. De som kommer fra et hjem der det er ferdigmat og hurtigløsninger som rår, de lærer det. Det blir da også sånn at alle som tilbyr ungene sine næringsrik og god mat ser ikke noe behov for at dette skal inn i noe fag på skolen, og de som lever i hjem der mat handler om å bli mett og ikke om næring, de vet kanskje ikke at de burde lært noe annet. Anonymkode: 64b74...ca8
Luksusdyret Skrevet 14. oktober 2020 #18 Skrevet 14. oktober 2020 14 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev: Fordi når husmorskolen eksisterte så var alle framifrå foreldre? Og jeg synes du kan klatre ned av hesten din. Det faktum at man spør om ting som du omtaler som grunnleggende betyr at man prøver å lære. Jeg lagde aldri mye mat i min oppvekst, men jeg lager masse mat nå. Jeg har ikke gått husmorskole, jeg kan ikke strikke men jeg lager god mat. Jeg er en racer på å bake. Men dette har jeg lært av kokebøker og nettet, og interesse. Og den husmannskosten din kan du ta med deg dit peppern gror. Jeg foretrekker mat som er sunn og smaker godt. Vassgraut, stekt sild og medister blir aldri noen favoritt. Jeg kan heller ikke se at "husmannskost" som fiskekaker, kjøttkaker, kjøttpudding og så videre er så veldig sunt. Er jo så mye potetmel og annet unødvendig oppi der.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2020 #19 Skrevet 14. oktober 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Enig i at dette er et foreldreansvar, ikke et utdanningsansvar. Barna våre lærer ved å lage middag sammen med foreldre, delta i husarbeid, og gradvis gis større og mer selvstendig ansvar i husholdningen. Mine tre gutter, som uansett ville vært kjønns-ekskludert fra en husMORskole, har i hvert fall ikke behov for at dette blir en del av utdanningen, det har de lært hjemme. Anonymkode: e42db...d60 Men nå vokser det jo opp en generasjon hvor mange voksne ikke kan disse tingene, hvem skal da lære opp deres barn igjen? Anonymkode: 2304f...e0e
Luksusdyret Skrevet 14. oktober 2020 #20 Skrevet 14. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men nå vokser det jo opp en generasjon hvor mange voksne ikke kan disse tingene, hvem skal da lære opp deres barn igjen? Anonymkode: 2304f...e0e Hvis man som voksen ikke klarer å lære seg selv å vaske hus og lage mat, når det er så mye informasjon tilgjengelig, så bør man få plass i en skjermet bolig med bistand. Så dum og giddalaus går det ikke an å være.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2020 #21 Skrevet 14. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men nå vokser det jo opp en generasjon hvor mange voksne ikke kan disse tingene, hvem skal da lære opp deres barn igjen? Anonymkode: 2304f...e0e Det vokser opp barn som ikke har lært alt de bør lære, fordi foreldre ikke gjør en god nok jobb. Men jeg tror ikke løsningen er å legge ansvaret til foreldrene et annet sted. Putt heller pengene fra husmorskolen inn i helsestasjonene, og lag et opplegg som gjør foreldre bedre rustet til sin oppgave som foreldre. Anonymkode: e42db...d60
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 14. oktober 2020 #22 Skrevet 14. oktober 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men nå vokser det jo opp en generasjon hvor mange voksne ikke kan disse tingene, hvem skal da lære opp deres barn igjen? Anonymkode: 2304f...e0e Så du er kun summen av dine foreldres kunnskap? Kan forklare dine forstokkede holdninger. Er man interessert i mat så vil man lære. Og som påpekt internett har gjort kunnskap gratis og tilgjengelig. Jeg lager lagt mer avansert mat enn mine foreldre gjorde i min oppvekst fordi jeg har lært teknikker av tv og internett.
Jordbærblomst Skrevet 14. oktober 2020 #23 Skrevet 14. oktober 2020 Jeg har flere ganger ønsket at jeg kunne ta et år på husmorsskole😅 Jeg føler jeg mangler endel kunnskap, som jeg dessverre ikke er flink til å anskaffe på egenhånd
Luksusdyret Skrevet 14. oktober 2020 #24 Skrevet 14. oktober 2020 7 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev: Så du er kun summen av dine foreldres kunnskap? Kan forklare dine forstokkede holdninger. Er man interessert i mat så vil man lære. Og som påpekt internett har gjort kunnskap gratis og tilgjengelig. Jeg lager lagt mer avansert mat enn mine foreldre gjorde i min oppvekst fordi jeg har lært teknikker av tv og internett. Dette. Og motsatt, er man ikke interessert i å lage mat og vaske, vil man ikke gjøre det uansett om man har gått skole eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2020 #25 Skrevet 14. oktober 2020 HI her. Har lest alle svarene som er kommet over natta. Kjempespennende innspill. Ser at flere refererer til Internett som opplysningskanal. Klart man finner mye nyttig og bra på nettet, om man er interessert. Faren er at om man mangler grunnleggende kunnskap om ernæring er det lett å gå i fella, og bli forvirret som en her påpeker. Man må ha grunnleggende kunnskaper for å kunne skille klinten fra hveten på Internett. Noen mener dette er foreldreoppgave, som jo også er sant. Men skolen har et samfunnsansvar mht utdanning OG danning. De som ikke kommer fra hjem der kunnskapen er tilstede, må ha mulighet til å tilegne seg dette gjennom skolen? Slik som andre ting foreldre ikke evner å formidle. Noen skriver at de er redde for at læreren skal påvirke elevene med egne forkvaklete dietter, men vi har jo tiltro til lærere på andre områder, f eks faget KRLE og livssyn? Tenker at en lærer vil videreformidle Statens ernæringsråd sine retningslinjer uansett om lærerene privat sverger til lavkarbo eller hva det måtte være. Anonymkode: e764a...53b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå