Gå til innhold

Barn med skolevegring/ skoleangst erfaringer?

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke noe med det å gjøre, sitter ikke på noen høy hest. Jeg tror også på at ADHD er en diagnose. Men, dette med skolevegring har jeg ingen tro på. Hvis barnet blir mobbet så har jeg forståelse for at barnet ikke vil på skolen. Men, da vanlige barn plutselig får skolevegring uten grunn  og foreldrene lar de være hjemme så er jeg av den oppfatning at det er bare bortskjemte unger som ikke vil. Var jo ett innlegg her inne om det og der svarte jo flertallet at det ofte ikke var noen grunn til det, men foreldrene dullet med barnet og lot det være hjemme. Da barnet plutselig ville på skolen igjen gjorde foreldrene ikke noe mer med det. 

Anonymkode: 077ec...ec0

Det er da ikke noe å ha tro på! Det er like løk å si som at du ikke tror på kreft eller brukne armer. Og selvsagt får de ikke skolevegring uten grunn! Det er det da heller ingen som har sagt. Heller ikke har jeg sagt at løsningen er å la barnet bli hjemme. Det jeg derimot er rimelig trygg på, er at skolevegring er et reelt og sammensatt problem, der mobbing KAN være en av faktorene. Det provoserer meg hinsides når mennesker som aldri har måttet forholde seg til problemet benekter at det i det hele tatt finnes. Da er man en enkel og uvitende person som har levd et beskyttet liv. Les dere opp! 

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei nei, ikke foreldrene, de er uskyldige. Det er selvsagt skolen og lærernes udugelighet som ligger til grunn for atferdsproblemer.

Anonymkode: 4926b...32a

Gud bedre for en kunnskapsløshet... 

Skolevegring og atferdsproblemer er to helt ulike ting.

Anonymkode: b1167...3ac

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig! skolevegring er noe som har dukket opp de siste årene. Det er bortskjemte unger som ikke tåler motgang. Foreldrene duller og lar de slippe skole. 

Det er ikke en ny ting nei.

Anonymkode: b1167...3ac

Denne tråden begynte jeg nesten å gråte av!! 

Jeg har en sønn som mistet ikke mindre en tre år skolegang pga skolevegring.  8,9 og 10. Så heldigvis ikke noen viktige år...  Han sleit med vegring allerede fra 1. klasse, men fikk god hjelp på barneskolen. Overgangen til U.skolen gikk ikke bra, og han var ikke på skolen på 3 år! 

ALT ble prøvd! Og kom og fortell meg face to face at det er pga jeg er sløv og ettergivende  - skal love deg at du kommer til å trenge en LANG sykemelding etterpå!! 

Han går nå videregående. Heldigvis er videregående litt mer tilpasset, så han går på liten spesialavdeling. Trives greit, men kan fortsatt være en kamp å få han avgårde. Blir hentet i taxi, ellers hadde han ikke dratt. 

Anonymkode: 5eb27...587

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en sønn som mistet ikke mindre en tre år skolegang pga skolevegring.  8,9 og 10. Så heldigvis ikke noen viktige år...  Han sleit med vegring allerede fra 1. klasse, men fikk god hjelp på barneskolen. Overgangen til U.skolen gikk ikke bra, og han var ikke på skolen på 3 år! 

ALT ble prøvd! Og kom og fortell meg face to face at det er pga jeg er sløv og ettergivende  - skal love deg at du kommer til å trenge en LANG sykemelding etterpå!! 

Han går nå videregående. Heldigvis er videregående litt mer tilpasset, så han går på liten spesialavdeling. Trives greit, men kan fortsatt være en kamp å få han avgårde. Blir hentet i taxi, ellers hadde han ikke dratt. 

Så du syntes ikke 8,9 og 10. er viktige år?  
Du mener også at jeg skulle trenge en lang sykemelding hvis du hadde truffet meg? Spesielt! 
Jeg håper dere fant ut av grunnen til skolevegringen hans og det er godt at dere får han avgåde nå. Som sagt tidligere, så tenker jeg ikke de med diagnose/ mobbing osv. Jeg snakker om de som bruker skolevegring som grunn til at barnet ikke vil på skolen bare fordi de ikke vil. 
Jeg snakker om foreldre som bare lar barnet være hjemme til det vil gå på skolen igjen og ikke går inn for å finne grunnen til at barnet ikke vil på skolen. 

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke bry deg om Anonym over her, hun er ikke verdt å ofre en kalori over, før hun har gått en dag i dine sko. 

Endret av Bjæk

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg snakker om de som bruker skolevegring som grunn til at barnet ikke vil på skolen bare fordi de ikke vil. 
Jeg snakker om foreldre som bare lar barnet være hjemme til det vil gå på skolen igjen og ikke går inn for å finne grunnen til at barnet ikke vil på skolen.

Voldsomt så allvitende du var når det gjelder andre mennesker og deres problemer. Hvordan i all verden tror du at du vet noe som helst om hva andre sliter med innenfor husets fire vegger?

• 3 år senere...
Anonym bruker skrev (På 14.10.2020 den 19.02):

Så du syntes ikke 8,9 og 10. er viktige år?  
Du mener også at jeg skulle trenge en lang sykemelding hvis du hadde truffet meg? Spesielt! 
Jeg håper dere fant ut av grunnen til skolevegringen hans og det er godt at dere får han avgåde nå. Som sagt tidligere, så tenker jeg ikke de med diagnose/ mobbing osv. Jeg snakker om de som bruker skolevegring som grunn til at barnet ikke vil på skolen bare fordi de ikke vil. 

Du må jo være helt idiot! Selvfølgelig gjør foreldrene alt de kan for å finne ut hvorfor barnet ikke vil på skolen! Men ikke alle barn vil/klarer å si noe om grunnen til skolevegring. 13 åringen min sa hver dag etter skolestart på ny skole,at han hadde så vondt i magen å ville være hjemme. Men det var alltid bare på morgenen før skolen,etter skolen var han sosial med venner og hadde ikke vondt i magen i helger. For oss som kjenner han godt å vet at han blir veldig utrygg av alt som er nytt,så var det tydlig at han ikke var syk men at han gruet seg veldig til skolen hver dag. Selv ville han ikke si noe til verken meg,lærere eller avdelingsleder. Men kontaktet selvfølgelig veldig fort lærerene å forklarte situasjonen,å prøvde å nøste opp i hva som gjorde at han gruet seg til skolen. Spurte også både avdelingsleder og lærere om tips til hva jeg burde gjøre. Å tro at foreldrene bare lar barnet være hjemme uten å finne ut hvorfor barnet vegrer seg for å gå på skolen,viser jo bare hvor dum og uvitende du er!

Anonymkode: 1d984...615

Skolevegring kan ha ulike grunner. Det er ofte en sammensetning av usikkerhet og sosiale utfordringer som f eks utenforskap og mobbing som ligger i bunn hos mange. 
Når skolen ikke tar tak i miljøet og hendelser kan det få store ringvirkninger. 
Når et barn har skolevegring så har ppt plikt å veilede skolen til å tilrettelegge for å få eleven på skolen, sette inn tiltak osv.  Hjemmeskole må det søkes kommunen om, og det er mest syke barn som ikke kan gå på skolen som får dette, da det er kommunen som må betale det. 
Bup sitt ansvar er å utrede barnet for diagnoser, og gi psykologisk behandling. 
Bup kan gi råd til ppt og skole, men hovedtyngden går på behandling av barnet. 

Problemet med skolevegring er at barnet ikke klarer å komme seg til skolen, og uansett hva skolen planlegger og legger tilrette så hjelper ikke det så lenge ikke barnet klarer å møte opp. 
Når skolevegring oppstår er det svært viktig at fagpersoner lytter til foreldrene og barnet. 
Vi har barn med skolevegring, og det kom inn altfor mange eksperter fra ulike instanser, og alle hadde ulike fagfelt. 
Vi fikk sprikende råd fra alle, og noen gikk etter læreboka. 
Alle ville snakke med barnet, og etter noen mnd var det 11 ulike voksne som hadde snakket med barnet om dette. Noe som gjorde vondt verre. 
Når et barn har utviklet skolevegring MÅ man tenke utenfor boksen, for det som funker for et barn kan være mer skadelig for et annet barn. 

Anonymkode: efc5c...e93

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Skolevegring kan ha ulike grunner. Det er ofte en sammensetning av usikkerhet og sosiale utfordringer som f eks utenforskap og mobbing som ligger i bunn hos mange. 
Når skolen ikke tar tak i miljøet og hendelser kan det få store ringvirkninger. 
Når et barn har skolevegring så har ppt plikt å veilede skolen til å tilrettelegge for å få eleven på skolen, sette inn tiltak osv.  Hjemmeskole må det søkes kommunen om, og det er mest syke barn som ikke kan gå på skolen som får dette, da det er kommunen som må betale det. 
Bup sitt ansvar er å utrede barnet for diagnoser, og gi psykologisk behandling. 
Bup kan gi råd til ppt og skole, men hovedtyngden går på behandling av barnet. 

Problemet med skolevegring er at barnet ikke klarer å komme seg til skolen, og uansett hva skolen planlegger og legger tilrette så hjelper ikke det så lenge ikke barnet klarer å møte opp. 
Når skolevegring oppstår er det svært viktig at fagpersoner lytter til foreldrene og barnet. 
Vi har barn med skolevegring, og det kom inn altfor mange eksperter fra ulike instanser, og alle hadde ulike fagfelt. 
Vi fikk sprikende råd fra alle, og noen gikk etter læreboka. 
Alle ville snakke med barnet, og etter noen mnd var det 11 ulike voksne som hadde snakket med barnet om dette. Noe som gjorde vondt verre. 
Når et barn har utviklet skolevegring MÅ man tenke utenfor boksen, for det som funker for et barn kan være mer skadelig for et annet barn. 

Anonymkode: efc5c...e93

Hva mener du med at kommunen betaler for hjemmeskole? Alle kan ha hjemmeskole for barna, da er det foreldrene (eller andre som foreldrene velger og da lønnet selv) som står for undervisningen. Så det koster ikke skolen noe som helst. 

Anonymkode: 3ab92...3c6

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du med at kommunen betaler for hjemmeskole? Alle kan ha hjemmeskole for barna, da er det foreldrene (eller andre som foreldrene velger og da lønnet selv) som står for undervisningen. Så det koster ikke skolen noe som helst. 

*koster ikke kommunen noe som helst. 

Anonym bruker skrev (På 13.10.2020 den 18.45):

Hva virket hos dere? Hvilke tiltak ble satt inn? Har en som vil på skolen men klarer ikke mange dager. Vi er rådville ... og hvem har ansvar, ppt mener de ikke har ansvar siden han ikke har lærevansker, abup mener det er ppt sin jobb....

Anonymkode: 2dc6b...f1e

Hva som virker er forskjellig fra barn til barn. Dessverre sitter ingen på nøkkelen her. I stedenfor å tenke på hvem som har ansvar, så ville jeg satt meg ned med skolen og kartlagt elevens vansker. Se på systemet rundt eleven. Tips: relasjoner til venner, relasjoner til lærere, tilrettelegg/faglig fungering, helse, fritid, relasjoner mellom foreldre. Dette for å kunne sette inn målrettete tiltak akkurat for ditt barn. Det ligger mange skolefraværsveiledere ute på nettet, les noen av disse. Der står det ofte tips til tiltak og årsaksfaktorer belyses. Som forelder er det viktig å tilrettelegge for mest mulig normalitet de dagene barnet ditt ikke er på skolen, det betyr skolearbeid på dagtid, ordinær døgnrytme, kontakt med venner etter skolen. Ofte snakker med om Pull og Push faktorer og opprettholdende faktorer. Sjekk ut hva det betyr. Ingen her ville kunne hjelpe deg med konkrete råd uten å kjenne til sammensatte årsaksfaktorer. Et dokument fra bup eller ppt løser dessverre heller ikke noe. Lykke til. 

Anonymkode: 90f04...a9c

Anonym bruker skrev (På 14.10.2020 den 18.49):

Og kom og fortell meg face to face at det er pga jeg er sløv og ettergivende  - skal love deg at du kommer til å trenge en LANG sykemelding etterpå!! 

Jøssenamn… Du bør kanskje gå litt i deg selv før du kritiserer andre, eller….?

Trusler om å forårsake en lang sykemeldig faktisk, så lavt kan man altså synke. 

Anonymkode: 4926b...32a

Annonse

Anonym bruker skrev (På 14.10.2020 den 11.37):

Helt enig! skolevegring er noe som har dukket opp de siste årene. Det er bortskjemte unger som ikke tåler motgang. Foreldrene duller og lar de slippe skole. 

Ja, helt klart. Min unge sleit på skolen, mobbing, blikking, utestengelser, sex-relaterte utsagn fra medelever osv. dette var mellom 5-8/9. trinn. 1-10 skole. Vi snakket med skole, helsesykepleiere (de var stadig nye av disse), prøvde å få hjelp fra PPT osv. Ungen min tvang jeg på skolen hver dag. Hun ble kjørt dit gråtende enkelte dager, for jeg mente at hu måtte bare lære. Dette var siste året på ungdomsskolen. De dagene hu nekta å gå i bilen så svarte jeg: du kan velge mellom å ha telefon/fritidsaktiviteter og skolen. Går du ikke på skole mister du privilegier. Til slutt måtte jeg stoppe opp. Jeg så hva dette gjorde med ungen min, jeg marsjerte inn på PPt kontoret og krevde hjelp. 
Ungen min gikk ikke mer på ungdomsskolen. Etter jeg sluttet å tvinge så kom lyset tilbake i øynene hennes, hun ble mer sosial med familien, hun så bedre ut og hun begynte å se fremover igjen. 
Da svar på klage til statsforvalter kom fikk min datter fullt medhold, skolen hadde ikke gjort noe særlig for at hun skulle være trygg. 
Nå går hun på vgs og har tilnærmet null fravær første året og ingenting til nå i år.

Noen ganger er set faktisk skolen og medelever/klassemiljø som er problemet!! 

Anonymkode: 157c3...337

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...