Gå til innhold

Filmen en affære

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med han som spiller isak fra skam. Jeg og venninna mi så på den i går, jeg ble fyskisk uvel av den filmen for og si det sånn, men hun sa at dette var kun hans feil og han som begynte med og sendte dick pics og sånt, men som jeg prøvde og si var at hun som er frøken bør skjønne at hun ikke ligger med en elev.

Hva tenker dere om filmen? hvis dere har sett den

Anonymkode: 4cf05...e9d

Skrevet

Hun som er lærer skal ikke involvere seg med en elev nei. Gutten er vel 16 år, altså et barn. Det er den voksne som har ansvaret her.

Skrevet

Jeg var på førpremiere - med skuespillerne i samen. Det var litt spess 😁 Utrolig dyktige!

Jeg likte filmen, og syns begge hovedrolleinnehaverne gjorde en super jobb

Det er definitivt den voksne i relasjonen som må sette ned foten. Denne gutten var jo tilsynelatende mye eldre enn alderen tilsa, men filmen viste at han innerst inne  i aller høyeste grad var 16 og ute av stand til å takle lærerinnens gradvis voksende besettelse.. 

Anonymkode: 21db7...dd7

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg var på førpremiere - med skuespillerne i samen. Det var litt spess 😁 Utrolig dyktige!

Jeg likte filmen, og syns begge hovedrolleinnehaverne gjorde en super jobb

Det er definitivt den voksne i relasjonen som må sette ned foten. Denne gutten var jo tilsynelatende mye eldre enn alderen tilsa, men filmen viste at han innerst inne  i aller høyeste grad var 16 og ute av stand til å takle lærerinnens gradvis voksende besettelse.. 

*skuespillerne i salen*

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Med han som spiller isak fra skam. Jeg og venninna mi så på den i går, jeg ble fyskisk uvel av den filmen for og si det sånn, men hun sa at dette var kun hans feil og han som begynte med og sendte dick pics og sånt, men som jeg prøvde og si var at hun som er frøken bør skjønne at hun ikke ligger med en elev.

Hva tenker dere om filmen? hvis dere har sett den

Mener du denne? Når en film får så dårlig score, gidder jeg ikke se den. En drama eller triller bør etter min mening ha over 7 for jeg vil se den... 

Screenshot_20201013-215503_IMDb.jpg

Skrevet
17 minutter siden, Elizabeth89 skrev:

Mener du denne? Når en film får så dårlig score, gidder jeg ikke se den. En drama eller triller bør etter min mening ha over 7 for jeg vil se den... 

Screenshot_20201013-215503_IMDb.jpg

Jeg for min del velger å gjøre meg mine egne meninger om filmer. Det samsvarer veldig ofte ikke med ratings..

Skrevet

Han var jo den som var frempå. Det var han som... ja. Hadde det vært en jente på hans alder ville ingen ha sagt at hun var ansvarlig for hans handlinger. Hvorfor er det forskjell bare fordi hun var en lærer? Hun var ikke den som oppførte seg dominerende i forholdet.

Anonymkode: 92d8b...512

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg for min del velger å gjøre meg mine egne meninger om filmer. Det samsvarer veldig ofte ikke med ratings..

Jeg tror det er på grunn av slutten. Slutten kunne de ha skrevet bedre. Den var så tom. Ingen god slutt.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Han var jo den som var frempå. Det var han som... ja. Hadde det vært en jente på hans alder ville ingen ha sagt at hun var ansvarlig for hans handlinger. Hvorfor er det forskjell bare fordi hun var en lærer? Hun var ikke den som oppførte seg dominerende i forholdet.

Voksen kontra ungdom.. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, fordi det er vanlige folk som rater disse filmene, ikke kritikere eller filmeksperter, derfor gidder ikke jeg se filmer med dårlig score. 

Skrevet
2 timer siden, Elizabeth89 skrev:

Jo, fordi det er vanlige folk som rater disse filmene, ikke kritikere eller filmeksperter, derfor gidder ikke jeg se filmer med dårlig score. 

Hvorfor kommentere? Hun spør de som har sett filmen...

Anonymkode: 42f30...1ee

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi læreren er i en maktposisjon som eleven ikke klarer å utligne.

Anonymkode: 0bde9...c1c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fordi læreren er i en maktposisjon som eleven ikke klarer å utligne.

Anonymkode: 0bde9...c1c

Se filmen før du uttaler deg.

Skrevet

Her var det litt forskjellige meninger. Ja begge 2 spilte veldig godt synes jeg, veldig positivt overrasket av filmen egentlig, da jeg ikke liker sånne filmer eller norsk film i hele tatt,men den hadde jo et viktig team, og så tenker jeg at hun ble veldig besatt av Markus som han het, og late som hun var gravid og i bilen på slutten synes jeg nesten var voldtekt.

Synes den fortjener mer enn 5.5, men jeg ser heller filmen før jeg mener noe :)

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hallo?? Det er snakk om voksen vs barn, lærer vs elev. Maltbalansen kinne ikke vært mer skjev. Du kan ikke seriøst mene det du skriver her. 

Anonymkode: 98ae7...ac4

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kommentere? Hun spør de som har sett filmen...

Anonymkode: 42f30...1ee

Svarer på det hun spør om, gjør jeg ikke?🤷🏼‍♀️

Skrevet

Det er det inntrykket jeg sitter igjen med ja. Hun er et offer. Han er den som styrer alt.

Er dette en film om psykopati?

Filmskaperne har ikke markedsført den som en film om psykopati. Den handler først og fremst om en forbudt relasjon. Likevel kan man undre om manusforfatter/regissør har hatt en bevisst intensjon om å fremstille en psykopatisk idealisering og forkasting. De viser dyp innsikt i relasjonen mellom en narsissist/psykopat (Markus) og et objekt (Anita). Psykopatens trekk blir fremstilt meget bra, men aller best skildrer filmen hva et traumebånd/hekt gjør med objektet.

https://psykopati.blogg.no/filmanmeldelse-en-affaere.html

Skrevet

Blir litt som de som tok en grandis i kornåkeren. Hvem har egentlig skylda?

Anonymkode: acd18...136

Skrevet

Filmen skildrer en ung gutt som allerede er en dreven psykopat.

Hun er er ekstremt lett offer, ensom og uelsket.. Innhyllet i en overfladisk vestlig luksusboble av tomhet.

Gutten har falkeblikk for hvor lett bytte hun er og blir et pinlig lett offer.

Han pøser på med oppmerksomhet og hun suger det til seg, tror feilaktig hun blir elsket oppriktig. Dette starter en nedverdigende avhengighet som tar helt av.

Akkurat det gutten la opp til. 
Bellnningen og nytelsen hans kommer i selve forkastelse. Når hun går til enda mer pinlige nedverdige handlinger. 
Han vinner suverent og får narsissistisk forsyning. Hun taper på alle punkt. Mister mannen, luksuslivet, respekten og jobbmuligheter.

Anonymkode: d42f6...140

Skrevet
22 hours ago, Anonym bruker said:

Hun er er ekstremt lett offer, ensom og uelsket.. Innhyllet i en overfladisk vestlig luksusboble av tomhet.

Han pøser på med oppmerksomhet og hun suger det til seg, tror feilaktig hun blir elsket oppriktig. Dette starter en nedverdigende avhengighet som tar helt av.

Bellnningen og nytelsen hans kommer i selve forkastelse. Når hun går til enda mer pinlige nedverdige handlinger. 
Han vinner suverent og får narsissistisk forsyning. Hun taper på alle punkt. Mister mannen, luksuslivet, respekten og jobbmuligheter.

Sant ,men samtidlig, Hadde du gitt din sønn all skylden hvis det var han selv som var oppi det?

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg så filmen helt annerledes.

Jeg så en gutt som fant spenning i å forføre en eldre kvinne, men som ikke var i stand til å håndtere det når hun responderte

I starten av filmen så jeg på han som en gutt med psykopatiske trekk, og opplevde at det var han som styrte spillet. 

Men etterhvert så jeg han som stadig mer usikker, og flere av scenene var han et offer slik jeg opplevde det. Hun viste tiltakende grad av forstyrret adferd.

For meg var dette det som gjorde filmen interessant. Rollene snudde, og gjorde at den oppfatningen jeg hadde av karakterene ble konfrontert underveis i filmen. 

Når ungdom utforsker sin seksualitet er det fullt mulig å fantasere om eldre menn/kvinner. Det er også fullt mulig at de tenker at de ønsker å innlede en seksuell relasjon til en voksen. De kan være flørtete og utfordrende. Men det er den voksne som har et ansvar for å forstå at en slik relasjon kan være ødeleggende for ungdommen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...