Gå til innhold

Hvor vanlig er det å smelle med dørene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg hadde en diskusjon, hvor jeg mente at det slettes ikke var uvanlig at en ungdom smalt med døren i frustrasjon. Ikke at det er greit, men en ungdom kan gjøre mye som ikke er greit før de omsider blir hyggelige oppegående mennesker igjen. Ikke at de aldri er det i ungdomstiden heller altså.

Men han mente dette var veldig uvanlig, og vitnet om en ungdom med uvanlig stort problem med å kontrollere sinnet sitt. 

hvem har rett?

Anonymkode: cc96f...60e

Fortsetter under...

Skrevet

Du har rett, men bare i at det bør skje av og til. Om en smeller med dørene ofte, har man et problem, uansett alder.

Anonymkode: 8c097...802

Skrevet

Du har selvsagt rett. 

Jeg smeller med døren ved behov, jeg også. Det er da en uskyldig og ufarlig måte å få ut litt frustrasjon på?

Skrevet

Helt normalt. Har mannen din bodd under en stein eller?

Anonymkode: eb581...3d7

Skrevet

Her smeller vi alle litt med dørene i ny og ne. Jeg gjorde det senest i høstferien. Da var jeg lei av kranglete unger og småsur mann. Så jeg sa fra hva jeg mente om oppførselen deres, tok på meg joggeskoa, og passa på å smelle sånn passe hardt med døra da jeg jeg sprang ut. 😝

Skrevet

Veldig sjelden det skjer her, men av og til skjer det jo...

Vil tippe det skjer annenhver måned i snitt at noen smeller med døra, har tre tenåringer i hus 

Anonymkode: 5c01f...02d

Annonse

Skrevet

Han har rett. I dette hjemmet er alle oppdratt til å ikke smelle med dørene. Frustrert eller ikke. 

Anonymkode: 74757...519

Skrevet

Helt vanlig. Vi smeller aldri med dørene, men det er KUN fordi vi ikkke vil skremme katta. 

Anonymkode: db79c...2ff

Skrevet

Jeg gjorde det når jeg var ungdom. Mamma irriterte meg så mye 🤣🤣

Anonymkode: d970e...1b0

Skrevet

Folk burde smelle litt mer med dørene! Greit å få vist frem sinnet litt.

Anonymkode: 3bb77...93f

Skrevet

Ingen som smeller med dørene her i huset. Tror minstemann har gjort det 1 gang og det er flere år siden.  Dvs vi smeller ikke i frustrasjon, men mannen og ungene smeller med utgangsdøra når de skal ut. De slenger den igjen istedetfor å gidde å lukke den på normalt vis. Det rister i hele huset. Men det er bare latskap.

Anonymkode: 6d2c4...579

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen som smeller med dørene her i huset. Tror minstemann har gjort det 1 gang og det er flere år siden.  Dvs vi smeller ikke i frustrasjon, men mannen og ungene smeller med utgangsdøra når de skal ut. De slenger den igjen istedetfor å gidde å lukke den på normalt vis. Det rister i hele huset. Men det er bare latskap.

Anonymkode: 6d2c4...579

Det gjør jeg også. Mye mer effektivt enn å lukke den forsiktig.

Anonymkode: 3bb77...93f

Skrevet

Jeg har smelt masse med døra i yngre dager, og gjør det fortsatt. Ungene får ikke gjøre det, er redd de klemmer hverandre i døra. Men ser på det som et nokså uskyldig utløp for frustrasjon. 

Annonse

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han har rett. I dette hjemmet er alle oppdratt til å ikke smelle med dørene. Frustrert eller ikke. 

Anonymkode: 74757...519

Samme her. Utrolig at noen voksne mennesker mener det er greit å holde på slik.

Anonymkode: 054b2...137

Skrevet

Mannen din må være nokså begrenset hvis han aldri har opplevd en ungdom smekke litt med dører.

Skrevet

Ene barnet mitt var så fæl til å smelle med dører en kort periode at jeg alltid sa «husk å smell med døren da, vennen min» i det hun trampet ned trappen og inn på rommet

Anonymkode: 2d7d1...d37

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mannen og jeg hadde en diskusjon, hvor jeg mente at det slettes ikke var uvanlig at en ungdom smalt med døren i frustrasjon. Ikke at det er greit, men en ungdom kan gjøre mye som ikke er greit før de omsider blir hyggelige oppegående mennesker igjen. Ikke at de aldri er det i ungdomstiden heller altså.

Men han mente dette var veldig uvanlig, og vitnet om en ungdom med uvanlig stort problem med å kontrollere sinnet sitt. 

hvem har rett?

Du har rett.

Anonymkode: 9945a...7a9

Skrevet

Jeg fikk ikke lov av mamma å smelle med dørene. Husker det krevde ekstrem selvbeherskelse å la være, når jeg marsjerte i sinne inn på rommet mitt som tenåring 😅

Jeg ser i ettertid at sinne var nok en litt forbudt følelse hjemme hos oss, så jeg kommer ikke til å være like streng på dette mot mine barn. 
Ser ikke problemet med å vise sinne ved å smelle en dør, bedre det enn å feks ødelegge noe. 

Jeg viser ekstremt sjeldent sinne, og har alltid hatt problemer mer at jeg begynner å gråte i stedet. Da føler jeg at jeg fremstår som svak, og det er ikke gøy. 

alle følelser er viktige, og man må få føle på dem for å lære å beherske dem - mener jeg. 

Anonymkode: a8cbf...08f

Skrevet

Da vi var til utredning med eldste så hadde hun masse samtaler med psykolog alene, da sa psykologen at det er bedre å smelle med dørene og kaste en pute i veggen, enn å gå til fysisk angrep på ting når frustrasjonen tok overhånd. Hun mente at det var en helt uskyldig måte å "få ut sinne" på :) Så du har helt rett! Det er jo langt bedre å smelle med døra når man blir forbanna enn for eksempel å kaste en fjernkontroll gjennom rommet.

Anonymkode: f2c9a...cbf

Skrevet

Dere som oppdrar barna til at det ikke er lov å smelle med dørene, hvordan lar dere barna få utløp for sinne og frustrasjon? Eller tvinger dere dem til å legge lokk på alt?

Her i huset er det lov å gi uttrykk for alle slags følelser, også høylytt utløp for sinne når det er behov for det.

Kan legge til at det er sjelden det skjer. Vi er en ganske rolig og harmonisk familie. 

Anonymkode: f9e4e...f1a

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dere som oppdrar barna til at det ikke er lov å smelle med dørene, hvordan lar dere barna få utløp for sinne og frustrasjon? Eller tvinger dere dem til å legge lokk på alt?

Her i huset er det lov å gi uttrykk for alle slags følelser, også høylytt utløp for sinne når det er behov for det.

Kan legge til at det er sjelden det skjer. Vi er en ganske rolig og harmonisk familie. 

Sorry ble visst anonym der.

Skrevet

En ungdom som smeller med dørene i sinne er normalt. Hele tiden derimot bør vedkommende irettesettes. Ødelegge dører og lage støy hele tiden er ikke normalt.

Men jeg satt mye på rommet og hørte på musikk i tenårene. Dette irriterte stefaren min grusomt. Kunne høre en lyd der jeg satt med musikk på ørene og låst dør. Så tok de av og så stod han og hamret skikkelig på døra så jeg trodde den skulle bli slått inn. Så voksne kan også 

Anonymkode: 42f6b...d4b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har lest bøkene til Daniel Siegel (blant annet bøkene No Drama Discipline og the Whole Brain Child) og er opptatt av å hjelpe barna mine å komme seg gjennom følelsene og roe seg ned. Når femåringer skriker i sinnet (og det varer en stund og hun ikke klarer å roe seg ned) må hun gå på rommet sitt og roe seg ned. Etter et par minutter kommer jeg eller mannen min inn til henne og snakker rolig med henne og først og fremst hører på henne, på hennes nivå. Det hender jo hun tramper hardt i trappa når hun er sint eller smeller kanskje med dører innimellom, men da minner vi henne om (på en rolig måte) at det ikke er greit. Men vi sier alltid at det er lov å være sint, frustrert og lei seg.

Når jeg en sjelden gang blir skikkelig sint så går jeg for meg selv til det går over.

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samme her. Utrolig at noen voksne mennesker mener det er greit å holde på slik.

Nå gikk ikke diskusjonen på om det var greit eller ikke, men om det var vanlig at en ungdom kunne finne på å gjøre dette...

Skrevet

Å, nå kjente jeg at jeg virkelig savner å kunne smelle på røret midt i en frustrerende telefonsamtale. At en finger berører skjermen er bare ikke like tilfredsstillende, ikke for de av oss som er så gamle at vi husker hvor fantastisk det var å kunne hamre røret på akkurat når eller annen idiot skulle til å kverulere videre.

Akk, the good old days.

Smelle med dører kan man heldigvis fremdeles. Hvis da ikke de er sånne irriterende, nymotens greier med demping, som kjøkkenskapene mine. (De var mannens idé. Hah - først nå skjønner jeg hvorfor han insisterte på akkurat den typen). 

Anonymkode: d8cd0...74e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...