Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2020 #26 Skrevet 13. oktober 2020 9 timer siden, TøffiTrynet☠ skrev: Da mine var små lagde vi ofte noe vi kaller «hurtiglapskaus». (Av og til nå også, hvis det skal gå fort! 😉) Knus 1-2 hvitløksfedd (eller bruk litt gul løk, om du ikke vil ha hvitløk), som brunes litt i olje i en kasserolle. Hell så over ca 1 liter vann. Ha oppi en pose lapskausblanding. Smak til med litt buljong, salt, pepper og foretrukket krydder mens dette koker opp. Vi bruker provencekrydder, eller basilikum/oregano/røkt paprika. La det småkoke 5-7 min. Ha oppi det du vil av kjøtt. Vi veksler mellom kokte kjøttboller (de små fra Gilde), pølser eller strimlet svinekjøtt (bare la det koke ferdig sammen med grønnsakene.) Serveres med rundstykker/baguetter/focaccia. En annen ting som også går superfort er vår pasta/pølse/tomatsaus: Kok pasta. Brun skiva grillpølser/middagspølser i panna. Lag tomatsaus ved at du smelter smør i en liten gryte. (ca 100 g.) Visp 2 ss tomatpuré i smøret. Ha oppi ca 1/4 l fløte. (Kremfløte foretrekker vi, men matfløte kan også brukes.) Kok opp mens du rører rundt. Smak til med bittelitt salt og pepper. Ta oppi mere tomatpuré om det smaker litt lite. La det småkoke i 3-5 min. Server med salat eller kokt grønnsaksblanding. Takk for supre oppskrifter🤗 Anonymkode: 36eae...95a
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2020 #27 Skrevet 13. oktober 2020 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Fiskekaker, makaroni, stekt løk og grønnsaksblanding. Grønnsakssuppe med kjøttboller eller pølse: kok opp vann med buljong, tilsett lapskaublanding og kjøttboller/pølsebiter, kok noen minutter. Nudler, kokt med litt grønnsaksblanding og pølsebiter. Anonymkode: 29bdf...0eb Takk😊 Anonymkode: 36eae...95a
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2020 #28 Skrevet 13. oktober 2020 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror kosthold er like viktig som å bruke all tid på barna, det er faktisk meget viktig at barn få se at matlaging er en viktig og naturlig del av et hushold. Dessuten kan jo barna delta på noe. Det du ramser opp av middager er veldig kjappe, og i mitt hode "ungdomsmiddager". Jeg er nok noe eldre enn deg, 52 år, og mer opptatt og vant med tradisjonell husmannskost. Jeg mener at tradisjonsmat kan være mye sunnere, bedre og enklere å lage enn det du pleier å lage. Alt behøver ikke være laget fra bunnen alltid, du kan ta snarveier med halvfabrikata i en hektisk hverdag. Se etter fiske-/kjøttinnhold i farsemat: Lofoten fiskeprodukter f eks inneholder stor andel fisk og smaker godt. Dessuten kan mye lages opp på forhånd, fryses og brukes senere. Stekte fiskekaker (Lofoten har stor andel fisk), poteter, stekt løk, makaroni, grønnsaker Seibiff med løk, poteter og råkost. Laksepakker med grønnsaker, poteter og rømme Kjøttkaker i brunsaus med poteter, grønnsaker, surkål og tyttebær Kokt fisk med stekt bacon, potet og rømme Pølser, enten kokte med spagetti, i brunsaus, stekte e.l. Fiskegrateng med potet og råkost Kjøttboller med spagetti Kjøttsuppe kokt på knoke Lapskaus til søndagsmiddag blir til kjappe middager midt i uka Spagetti med kjøttdeig Stekt fiskepudding med potet og grønnsaker Pannekaker med erte-/ eller grønnsaksuppe. Lettsaltet torsk med poteter, stekt bacon og gulrotstuing. Fiskeboller i karrisaus med potet Søndagsmiddag som svinestek, koteletter e.l. kan varmes opp i f eks brunsaus på mandag. Har du kokt ekstra poteter på søndag, kan du skrelle disse ferdig og varme i sausen sammen med kjøttet Fårikål til søndagsmiddag smaker enda bedre oppvarmet på mandag. Det samme gjelder f eks oksesmåstek. Anonymkode: 3065d...1ee Ja dette var typiske retter på bordet da jeg også var liten. Mye sunt raskt og enkelt å ta av her da, og som jeg nesten hadde glemt (og fortrengt😆). Men noterer meg ett par gode, sunne og enkle tips som tar kort tid;) Anonymkode: 36eae...95a
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2020 #29 Skrevet 13. oktober 2020 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Raske middager også bruke en til 1,5 time?? Det er ikke raske middager altså. De fleste retter kan lages med så mye tid... Anonymkode: 29722...878 Dette er kanskje litt av dilemmaet. Med en 1 åring og straks 3 åring rundt bena samtidig, bruker jeg lengre tid op kjøkkenet generelt. Ting som tar 20 min, bruker jeg gjerne 45 min på. Så får jeg en rett som tar 1 time, bruker jeg 2 timer osv.. Anonymkode: 36eae...95a
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2020 #30 Skrevet 14. oktober 2020 Mitt tips er å redusere mengden tilbehør. Jo fler ting du skal lage, jo lenger tid bruker du. Når jeg skal lage mat raskt blir det ofte dette: - fiskegrateng (frossen) med revet gulrot - lunsjkaker med avocado - pasta, pastasaus på glass, kjøttdeig - potetmos, kjøttboller, kokte grønnsaker. - fiskepinner, grønnsaker - lapskausblanding (frossen), røkte kjøttpølser Jeg er relativt god på å lage mat fra bunnen, men det er lov med en quick fix iblant. Jo eldre barna er jo bedre tid og mer overskudd vil du ha til å lage "god" mat. Som du ser har jeg droppet karbohydrater i flere av rettene. Jeg synes ikke det gjør noe, vi spiser karbohydrater både til frokost og lunsj. Anonymkode: 8a763...9cc
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2020 #31 Skrevet 14. oktober 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Barna mine er 1 og snart 3 år. Når jeg kommer rett fra jobb og henter barna i barnehagen kl 16, så føles det feil å stå med kjøttkakedeig og gryter de neste to timene, samtidig som jeg har en sliten 1 åring som etter lang barnehagedag med masse inntrykk trenger mammaen sin.... Mer enn tradisjonell husmannskost vil jeg tro. Jeg ammer feks fortsatt og bruker ofte minst 15- 20 min på dette etter at vi kommer hjem. Så skal klær og bleie skiftes. Vipps nærmer kl seg 17 og det er en time til leggerutinene skal starte. Klart noen er flinkere å sjonglere mellom matlaging fra bunn, og lek&omsorg med barna, klesvask++. Men jeg er ikke blant dem. Jeg foretrekker å prioritere barna og lage enkle og sunne middager på toppen 30-45 min. Anonymkode: 36eae...95a Poenget er at det trenger ikke å være kjøttkaker laget fra bunnen av for å være litt bedre enn fiskepinner og torogryte. Du får kjøpt ferdige kjøttkaker i butikken, så sett poteter til koking mens du skreller og deler opp gulerøtter (Det kan fint 3 åringen være med på), stek kjøttkakene mens du lager saus (Tar maks 5 min med røring fra bunn, men kjøp evt ferdig) og koker grønnsakene. Tar den tiden potetene trenger for å koke. Anonymkode: 2cbd8...7fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå