Gå til innhold

Tips til enkle hverdagsmiddager

Anbefalte innlegg

Trenger tips til enkle middagsretter i hverdagen. Vi har 6 retter som går igjen...og igjen her, og som vi begynner å bli temmelig lei av🙄 

Det er:
1.Fiskepinner/karbonader/pølser med enkelt tilbehør (Wraps/tortillalefser, ris, brød eller pasta)

2. Toro poser med supper og gryteretter

3. Enkle pasta baserte retter/gratenger med kylling, kjøttdeig, pølser eller fisk

4.Enkle egg retter som omelett, speilegg, pannekaker

5. kylling&ris

Så nå ønsker jeg å utvide kreativiteten på matfronten litt samtidig som det er ca like enkelt☺️ Alle tips mottas med stor takknemlighet🌸

Anonymkode: 36eae...95a

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144409069-tips-til-enkle-hverdagsmiddager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med litt  mer tradisjonsmat? Enkelt, men tar litt lengre tid enn fiskepinner i wrap.

Kjøttkaker i brun saus, poteter og kålstuing.

Lettsaltet torsk, poteter, revne gulrøtter og smelta smør.

Lapskaus, brun eller lys. Tar litt tid å lage, men du kan lage en stor kjele og fryse ned. (hurtigvariant: lapskaus på kjøttdeig med ferdig lapskausblanding)

Frikassé med høns/kylling, lam eller kalv. Fin å fryse ned eller lag en kjapp variant med kyllingstrimler og frosne rotgrønnsaker.

Lammekoteletter med rotmos

Røkte kjøttpølser med kålrabistappe og poteter.

Fiskekaker, sukkerert- og gulrotstuing og poteter. 

Blomkål med carbonarasaus og bacon.

Ovnsstekte laksedileter, kpkte poteter og lellkokt brocoli. Rømme og sitron.

Wokkede grønsaker og kyllingbiter med ferdig saus. Kokt ris.

Bakt potet.

Kok tomater og grønnsaker til pastasaus og legg i porsjonspakker i fryseren. Pasta med tomatsaus likeraskt som du koker pasts.

Kylling eller rekesalat med pastarester. Godt brød.

Anonymkode: f3281...a0b

1 time siden, Himmel og hav skrev:

Hva med litt  mer tradisjonsmat? Enkelt, men tar litt lengre tid enn fiskepinner i wrap.

Lapskaus, brun eller lys. Tar litt tid å lage, men du kan lage en stor kjele og fryse ned. (hurtigvariant: lapskaus på kjøttdeig med ferdig lapskausblanding)

Frikassé med høns/kylling, lam eller kalv. Fin å fryse ned eller lag en kjapp variant med kyllingstrimler og frosne rotgrønnsaker.

Joda, alt dette kan lages, og problemet er at det tar altfor lang tid for ei som virkelig misliker å stå over grytene og ønsker å tilbringe all dyrkbar tid med barna imens de enda er så små. Har brukt noen kvelder og timer på å mekke opp kjøttkaker og fiskegratenger til frysing. For å ikke snakke om all oppvasken og rengjøringen av kjøkkenet etterpå. Det føles som å ofre fritiden min. Eller som en ekstrajobb jeg har. Lærer dagtid og kokk kveldstid.

Når ungene blir 6-8 år og oppover har jeg nok mer overskudd (og bedre holdning;) ift å ta frem kokkekunstene igjen;)  

Nå trenger jeg først og fremst raske og greie middager der jeg maks bruker en time-halvannen på kjøkkenet (inkl oppvask)😅

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Blomkål med carbonarasaus og bacon.

Ovnsstekte laksedileter, kpkte poteter og lellkokt brocoli. Rømme og sitron.

Wokkede grønsaker og kyllingbiter med ferdig saus. Kokt ris.

Bakt potet.

Kok tomater og grønnsaker til pastasaus og legg i porsjonspakker i fryseren. Pasta med tomatsaus likeraskt som du koker pasts.

Kylling eller rekesalat med pastarester. Godt brød.

Anonymkode: f3281...a0b

Flotte tips🤗 Har du oppskrift på slike pastasauser med grønnsaker?

Fiskekaker, makaroni, stekt løk og grønnsaksblanding.

Grønnsakssuppe med kjøttboller eller pølse: kok opp vann med buljong, tilsett lapskaublanding og kjøttboller/pølsebiter, kok noen minutter.

Nudler, kokt med litt grønnsaksblanding og pølsebiter.

Anonymkode: 29bdf...0eb

Annonse

Laks med hakket chili og kokosmasse, ovnsstekes. Ris til.

Laks ovnsstekes med rømme og sitron. Poteter eller ris.

Torsk ovnsstekes sammen med tomat, poteter til (kokte eller mos).

Østeninspirert seisuppe

Svin stekes kjapt i panne, stekes ferdig i ovnen med rotgrønnsaker eller annet tilbehør.

Fiskesuppe/grønnsakssuppe/pølsesuppe

Anonymkode: b38c1...f67

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Joda, alt dette kan lages, og problemet er at det tar altfor lang tid for ei som virkelig misliker å stå over grytene og ønsker å tilbringe all dyrkbar tid med barna imens de enda er så små. Har brukt noen kvelder og timer på å mekke opp kjøttkaker og fiskegratenger til frysing. For å ikke snakke om all oppvasken og rengjøringen av kjøkkenet etterpå. Det føles som å ofre fritiden min. Eller som en ekstrajobb jeg har. Lærer dagtid og kokk kveldstid.

Når ungene blir 6-8 år og oppover har jeg nok mer overskudd (og bedre holdning;) ift å ta frem kokkekunstene igjen;)  

Nå trenger jeg først og fremst raske og greie middager der jeg maks bruker en time-halvannen på kjøkkenet (inkl oppvask)😅

De fleste av det som blir foreslått tar ikke veldig lang tid, du trenger jo ikke å lage alt fra bunnen av. Og barna kan være med på matlagingen fra de er veldig små.

Anonymkode: 2cbd8...7fe

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror kosthold er like viktig som å bruke all tid på barna, det er faktisk meget viktig at barn få se at matlaging er en viktig og naturlig del av et hushold. Dessuten kan jo barna delta på noe.

Det du ramser opp av middager er veldig kjappe, og i mitt hode "ungdomsmiddager". Jeg er nok noe eldre enn deg, 52 år, og mer opptatt og vant med tradisjonell husmannskost. Jeg mener at tradisjonsmat kan være mye sunnere, bedre og enklere å lage enn det du pleier å lage. Alt behøver ikke være laget fra bunnen alltid, du kan ta snarveier  med halvfabrikata i en hektisk hverdag. Se etter fiske-/kjøttinnhold i farsemat: Lofoten fiskeprodukter f eks inneholder stor andel fisk og smaker godt. Dessuten kan mye lages opp på forhånd, fryses og brukes senere.

Stekte fiskekaker (Lofoten har stor andel fisk), poteter, stekt løk, makaroni, grønnsaker 

Seibiff med løk, poteter og råkost.

Laksepakker med grønnsaker, poteter og rømme

Kjøttkaker i brunsaus med poteter, grønnsaker, surkål og tyttebær

Kokt fisk med stekt bacon, potet og rømme

Pølser, enten kokte med spagetti, i brunsaus, stekte e.l.

Fiskegrateng med potet og råkost

Kjøttboller med spagetti

Kjøttsuppe kokt på knoke

Lapskaus til søndagsmiddag blir til  kjappe middager midt i uka 

Spagetti med kjøttdeig 

Stekt fiskepudding med potet og grønnsaker

Pannekaker med erte-/ eller grønnsaksuppe.

Lettsaltet torsk med poteter, stekt bacon og gulrotstuing.

Fiskeboller i karrisaus med potet

Søndagsmiddag som svinestek, koteletter e.l. kan varmes opp i f eks brunsaus på mandag. Har du kokt ekstra poteter på søndag, kan du skrelle disse ferdig og varme i sausen sammen med kjøttet

Fårikål til søndagsmiddag smaker enda bedre oppvarmet på mandag. Det samme gjelder f eks oksesmåstek.

Anonymkode: 3065d...1ee

Ovnsbakt laks,torsk eller annen fisk med potet agurk smeltet smør eller rømme. Kont potet og gulerot. 

grønnsaksuppe med potet, løk, kålrabi, purre, gulrot, sellerirot. Buljong , Pølsebiter eller strimlet svinekjøtt 

kjøttkaker med brunsaus potet og erter?

fiskegrateng 

Anonymkode: a1ed0...d5a

Jeg er elendig til å lage mat og synes også det er ulidelig kjedelig, men etter år med varianter av pasta med tomatsaus, har jeg funnet et par enkle retter til. Ovnsbakt fisk er det ene1, det er veldig enkelt (selv for meg som er idiot i et kjøkken). Grønnsaker i bunnen, f.eks. purre, hvit saus over og fiskefileter (f.eks. torsk eller annen hvit fisk med baconskiver rundt) i ovnen en halvtime, kok poteter og erter til, og vips, ferdig. Ungene spiser det pga. baconet og alle er glade. 

Jeg har også begynt å lage supper fra bunnen av, det er også utrolig enkelt, alt skal ned i samme gryte. Tar litt tid å hakke opp grønnsakene, men det er en fin ting å ha ungene med på. Jeg hører på radio i mens og koser meg faktisk. 

Anonymkode: 840fb...90a

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Raske middager også bruke en til 1,5 time?? Det er ikke raske middager altså. De fleste retter kan lages med så mye tid...

Anonymkode: 29722...878

Annonse

wok - strimlet svinekjøtt eller kyllingfilet, nudler, strimlet gulrot, brokkoli, søt paprika, bønnespirer, løk, sukkererter og ferdig saus
blomkålform med bacon
ovnsbakt laks, couscous med løk og paprika, og ovnsbakte grønnsaker
koteletter med blomkålmos, løk-og paprikablanding og ovnsbakte poteter/søtpoteter
hamburger med søtpotetbåter
fylt søtpaprika med ris og salat til
stekt ris med skinkebiter, løk, sukkererter, vårløk, gulrotstrimler og egg
potetlomper eller tortillalefser fylt med panerte kyllingstrimler og grønnsaker etter ønske - f.eks salat, agurk, paprika, mais, ananas
quesadilla fylt med ost og kylling, med salat og dipper til
spagetti og kjøttdeig

Anonymkode: e3e74...2d5

Min go-to-rett når vi har dårlig tid, er blodpølse med syltetøy og makaroni. Kan suppleres med stekte epler.

Ellers: det tar like lang tid å steke to lammelår som å steke ett. Derfor putter jeg begge i ovnen når jeg lager søndagsmiddag. Det ene spiser vi, det andre fryser vi. Ta det opp en vanlig tirsdag så er det plutselig fest! 

Og skal jeg VIRKELIG glede barna, så er det thaikylling i rød karrisaus som gjelder. Kjøp kylling, red curry paste og kokosmelk, samt noen gode grønnsaker, basmatiris og FERSK KORIANDER. Skjær opp og brun  kjøttet. Sett ris på kok. Ha kjøttet over i en kasserolle og hell på curry paste, litt vann, kokosmelk og evt noen krydder du liker. La syde. Skjær opp grønnsaker; f eks broccoli, løk og paprika i store rustikke biter. Has oppi sausen, kok til såvidt møre. De skal være al dente. Server med ris og koriander. 

Anonymkode: df19d...079

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Joda, alt dette kan lages, og problemet er at det tar altfor lang tid for ei som virkelig misliker å stå over grytene og ønsker å tilbringe all dyrkbar tid med barna imens de enda er så små.

Syns du virkelig dette er tidkrevende mat? 

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Anonymkode: df19d...079

Fiskegrateng med kokte poteter og råkost, litt smeltet smør på poteten.

Fiskeboller i hvit saus, oppskrift på pakka, med poteter og enten kokte grønnsaker eller råkost.

Fiskekaker, kokte poteter, grønnsaker og smeltet smør.

Torsk (jeg kjøper findus sin gourmet-torsk når den er på salg) som ovnsbakes og serveres med kokte poteter, grønnsaker, sandefjordsmør og bacon.

Kjøp en ferdig grillet kylling riv i småbiter i en ildfast form. Stek noen grønnsaker dere liker og ha i, jeg bruker løk, sopp, suash og paprika, og hell over et par toroposer med f.eks bretagne kyllingsaus. Ha ost over og gratiner i ovnen mens du koker ris. Rydd kjøkkenet og dekk bordet mens den står i ovnen.

En pakke strimlet kylling og en frossen pakke wok grønnsaker i stekepannen, en woksaus over og server med ris.

Ungene her er veldig glad i den nettsiden som heter Matstart, mange enkle og greie middager der. Datteren min på 11 vil gjerne velge noe der og lage det sammen med meg. Chili con carne herfra er veldig populært.

https://www.matstart.no/oppskrifter/middag/chili-con-carne/

Lag lasagne med dolmio glassene og ikke toro pakken, blir mye bedre (selv om hjemmelaget fra bunnen er hakket bedre)

En veldig enkel og rask middag som ungene er glad i er pølselapskaus. Kjøper frossen lapskausblanding og koker med vann og buljongterning, har i kjøttpølser i biter. Serverer med flatbrød.

Anonymkode: 21088...0f2

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjøp en ferdig grillet kylling riv i småbiter i en ildfast form. Stek noen grønnsaker dere liker og ha i, jeg bruker løk, sopp, suash og paprika, og hell over et par toroposer med f.eks bretagne kyllingsaus. Ha ost over og gratiner i ovnen mens du koker ris. Rydd kjøkkenet og dekk bordet mens den står i ovnen.

Lager du sausen etter vanlige mål, tenker på ang væske? Hvor mange grader?

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lager du sausen etter vanlige mål, tenker på ang væske? Hvor mange grader?

Ja, jeg lager sausen etter vanlige mål, men du kan ha litt fløte istedenfor melk i om du vil ha den litt tykkere. Jeg personlig synes det blir litt for mektig da, men mange elsker fløte ;) Jeg kjøper en hel kylling og steker en del grønnsaker, da synes jeg en pose blir litt lite, mens to kanskje blir litt mye, men jeg må lage to og heller over til det dekker.

Gratinerer på 200-220 grader til osten er smeltet og begynner få litt farge.

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg lager sausen etter vanlige mål, men du kan ha litt fløte istedenfor melk i om du vil ha den litt tykkere. Jeg personlig synes det blir litt for mektig da, men mange elsker fløte ;) Jeg kjøper en hel kylling og steker en del grønnsaker, da synes jeg en pose blir litt lite, mens to kanskje blir litt mye, men jeg må lage to og heller over til det dekker.

Gratinerer på 200-220 grader til osten er smeltet og begynner få litt farge.

Tusen takk, dette skal jeg teste, høres godt ut 👍

Frossen fisk av ett eller annet slag som skal legges dypfryst i varm ovn, stekte poteter/pommes frites og frosne grønnsaker. 

Vi bruker ikke saus, men det finnes helt sikkert noe enkelt å røre sammen der også. 

Tar max 30 min å lage. 

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du bruker da ikke mer enn en time på vanlig norsk mat med kokt potet?

Anonymkode: 3690a...7d8

Da mine var små lagde vi ofte noe vi kaller «hurtiglapskaus». (Av og til nå også, hvis det skal gå fort! 😉)

Knus 1-2 hvitløksfedd (eller bruk litt gul løk, om du ikke vil ha hvitløk), som brunes litt i olje i en kasserolle. Hell så over ca 1 liter vann. Ha oppi en pose lapskausblanding. Smak til med litt buljong, salt, pepper og foretrukket krydder mens dette koker opp. Vi bruker provencekrydder, eller basilikum/oregano/røkt paprika. La det småkoke 5-7 min. Ha oppi det du vil av kjøtt. Vi veksler mellom kokte kjøttboller (de små fra Gilde), pølser eller strimlet svinekjøtt (bare la det koke ferdig sammen med grønnsakene.) Serveres med rundstykker/baguetter/focaccia. 

En annen ting som også går superfort er vår pasta/pølse/tomatsaus: Kok pasta. Brun skiva grillpølser/middagspølser i panna. Lag tomatsaus ved at du smelter smør i en liten gryte. (ca 100 g.) Visp 2 ss tomatpuré i smøret. Ha oppi ca 1/4 l fløte. (Kremfløte foretrekker vi, men matfløte kan også brukes.) Kok opp mens du rører rundt. Smak til med bittelitt salt og pepper. Ta oppi mere tomatpuré om det smaker litt lite. La det småkoke i 3-5 min. Server med salat eller kokt grønnsaksblanding. 

Endret av TøffiTrynet☠
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

De fleste av det som blir foreslått tar ikke veldig lang tid, du trenger jo ikke å lage alt fra bunnen av. Og barna kan være med på matlagingen fra de er veldig små.

Anonymkode: 2cbd8...7fe

Barna mine er 1 og snart 3 år. Når jeg kommer rett fra jobb og henter barna i barnehagen kl 16, så føles det feil å stå med kjøttkakedeig og gryter de neste to timene, samtidig som jeg har en sliten 1 åring som etter lang barnehagedag med masse inntrykk trenger mammaen sin.... Mer enn tradisjonell husmannskost vil jeg tro. Jeg ammer feks fortsatt og bruker ofte minst 15- 20 min på dette etter at vi kommer hjem. Så skal klær og bleie skiftes. Vipps nærmer kl seg 17 og det er en time til leggerutinene skal starte.

Klart noen er flinkere å sjonglere mellom matlaging fra bunn, og lek&omsorg med barna, klesvask++. Men jeg er ikke blant dem. Jeg foretrekker å prioritere barna og lage enkle og sunne middager på toppen 30-45 min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...