Gå til innhold

Hva bruker dere de forskjellige løktypene til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er så mange typer løk å velge mellom, bruker for det meste kepaløk eller vårløk, men vil utvide horisonten min litt 😊 Hvilken løk passer til hva, hvilken løk bruker du til hva?

kepaløk/vanlig gul løk
rødløk
purreløk
vårløk
sjalottløk
salatløk
edelløk
delikatesseløk

hvitløk
kinesisk hvitløk

Har jeg glemt noen løk, så skriv gjerne de og.

Anonymkode: 26bc8...27a

Fortsetter under...

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er så mange typer løk å velge mellom, bruker for det meste kepaløk eller vårløk, men vil utvide horisonten min litt 😊 Hvilken løk passer til hva, hvilken løk bruker du til hva?

kepaløk/vanlig gul løk - matretter
rødløk - salat, garnityr
purreløk - matretter
vårløk - matretter 
sjalottløk - sauser, ovnsbakt sammen med grønnsaker
salatløk - aldri brukt 
edelløk - aldri brukt 
delikatesseløk - aldri brukt 

hvitløk - sauser, ovnsbakt, stek
kinesisk hvitløk - som vanlig hvitløk, har aldri tenkt at det er noen forskjell...

Se sitat :)

Anonymkode: e8a54...ef6

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Se sitat :)

Anonymkode: e8a54...ef6

Takk 😊, jeg skjønner jo at de brukes i matretter, men hva slags matretter

Hi

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

kepaløk/vanlig gul løk
rødløk
purreløk
vårløk
sjalottløk
salatløk
edelløk
delikatesseløk

hvitløk
kinesisk hvitløk

Bruker nok mest vanlig gul løk jeg også, til steking, baking i ovn og i mat.

Purreløk bruker i salater, på gulost (veldig godt med gulost og purre på skiva) og i mat som supper og lapskaus.

Rød løk bruker jeg gjerne rå, f.eks i taco, på pølsa når vi griller og som topping på salaten til f.eks lasagne, løvsteik og sånn mat vi bruker grønn salat til.

Vårløk og sjarlottløk bruker jeg når det står i oppskriften, sist jeg brukte sjarlottløk var vel i en fiskesuppe jeg fant oppskrift på. Kjøper det sjelden bare for å kjøpe det, jeg kjøper det fordi det står i oppskriften til noe jeg vil prøve.

Salatløk og edelløk har jeg aldri kjøpt tror jeg. 

Delikatesseløk har jeg kjøpt de gangene jeg skal lage sånn biffgryte med rødvin i, husker ikke hva det heter i farta.

Hvitløk bruker jeg i sauser, gryter, lasagne og andre pastasauser....

Anonymkode: 19960...651

Skrevet

Purreløk, vårløk, gul løk, salatløk bruker jeg i omeletter, pai, salater, og matretter som gryter og lignende. Purreløk er et must i nachos. Bruker også purreløk i i kyllingform som gratineres med fløte. 

Sjalottløk brukes mye i sauser og supper. Kan også brukes og stekes hele som tilbehør til biff. 

Delikatesseløk bruker jeg også til å steke hele som tilbehør til biff. Eller oppi gryter med kjøtt, som franske lammegryte feks. 

Rødløk bruker jeg mest i salater og i guacemole. Eller som topping på roastbiff. Rødløk er også fint i hjemmelagd potetsalat. Men gul løk passer også fint til det. 

Hvitløk og kinesisk hvitløk går for det samme hos meg. Brukes mye til smakstilsetning i gryter og sauser og supper ☺️

Anonymkode: 42fa8...986

Skrevet

https://www.bama.no/gronnsaker/lok/

https://www.frukt.no/ravarer/gronnsaker/lok-og-purre/kinesisk-hvitlok/

Her står det godt forklart hva de enkelte løkene brukes til, og hvordan de smaker. 

Selv bruker jeg mest vanlig løk og kinesisk hvitløk. Vårløk er godt i salat og wok og purre er best i suppe. Sjalottløk smaker mer og er fin i gryter. Der gir den smak, men ikke følelsen av å spise løk. Vanlig løk må man ha mer av, og vil da bli mer fremtreden konsistens i gryta. 

Anonymkode: f359e...c85

Annonse

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

kepaløk/vanlig gul løk - gryter, supper, kjøttkaker ol
rødløk - salater 
purreløk- ostesuffle, supper, kraft, stuing (purrestuing med dill i er nydelig til fisk)
vårløk - wok, pizza, salat
sjalottløk- salat, til sild og til alt jeg bruker kepaløk til
salatløk
edelløk
delikatesseløk - hele løk i stifado

hvitløk - det meste
kinesisk hvitløk

Gressløk - eggerøre, på maten, i salat, potetsalat

Skrevet

Jeg bruker mest rødløk, fordi seter det jeg pleier å handle. (First price poser). 
Både til sylting, ovnsbaking, grilling, rå løk, og i diverse , supper, sauser, gryter. Men kan bruke vanlig gul løk til akkurat det samme når vi har det i hus. 
Har vanlig hvitløk i de samme rettene også, som regel. Vanlig hvitløk med fedd og kinesisk hvitløk bruker jeg om hverandre, men foretrekker hvitløk med fedd. 

Vårløk bruker jeg som garnityr, og når vi lager f.eks. Crispy duck, hvor det er en del av retten. 

Purre har jeg i lapskaus, som garnityr til fisk, og eventuelle rester i f.eks omelett eller så bruker jeg den opp på samme måte som rød og gul løk, oppi en tomatsaus f. Eks.

Salatløk er mild og god å spise rå. Barna liker rå løk i salat hvis vi bruker den. 

Edelløk og delikatesseløk er bare dyr løk i fancy innpakning, der produsenten har skrelt og vasket den. (Tror jeg)

Anonymkode: 3d989...f1e

Skrevet

Mye likt med de over her, men bruker også purreløk i potetsalat og på knekkebrød med philadelphiaost.

Hvitløk og kinesisk hvitløk brukes om hverandre, og brukes i pizzafyll, pastasauser, gryter, hummus, vegetarburgere, hvitløksmør og mye annet. Den kinesiske er den enkleste, hvis du skal lage noe som krever masse hvitløk.

Anonymkode: a58bc...60d

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

kepaløk/vanlig gul løk: Steker den, og har den til karbonader/seibiff. Steker den litt og har den i pasta/pizzasaus. Deler den grovt og lar den koke i kraft/sauser for smakstilsetning.
rødløk: Veldig god rå, -bruker den i salater og til taco/på pølser. Legger gjerne ringer av rødløk på pizza/pai før det stekes. Men bruker gjerne rødløk på samme måte som vanlig gul løk også.
purreløk: Kjempegodt i pai og omeletter! Har også purre (kokt) i sodd. Ellers bruker jeg å strø det over ovnsbakt laks før jeg putter den i ovnen. Også godt i supper/lapskaus. Bruker det i fløtesaus til pasta, sammen med sopp og skinke.
vårløk: Brukes alltid til taco her i huset. Ellers har det litt av det samme bruksområdet som purre. (Omelett/pai). Godt i salat, som pastasalat. Brukes ofte i thaimat.
sjalottløk: Til vilt! Som Reinskav, i saus til elgsteik, stekt til elgbiffen, osv. Gir god smak til sauser. Brukte den i pastasaus i går. 👌🏻
salatløk: Har aldri brukt.
edelløk: Hvis det er det samme som sølvløk, så brukes den sylta varianten her i huset som tilbehør til kjøtt.
delikatesseløk: Har aldri brukt.

hvitløk og kinesisk hvitløk: Brukes om hverandre. Til det meste. 😉 Pizzasaus, pastasaus, supper, gryter... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...